تولیت آستانه‌ حضرت شاه‌چراغ(ع) در اسناد و نسخ خطی (با استناد به نسخ خطی دیوان میرزا احمدمتولی باشی، وقف نامه‌ حبیب‌الله شریفی، طومار استشهاد سادات دشتکی)
تولیت آستانه‌ حضرت شاه‌چراغ(ع) در اسناد و نسخ خطی (با استناد به نسخ خطی دیوان میرزا احمدمتولی باشی، وقف نامه‌ حبیب‌الله شریفی، طومار استشهاد سادات دشتکی)

محمدرضا ضیا؛ سید احمد حسینی کازرونی؛ سید جعفر حمیدی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 9-34

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129230

چکیده
  میرزا احمد متولی باشی متخلص به «روشن» از شعرای گمنام عهد قاجاری است که مدتی منصب تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم شاه‌چراغ (ع) را عهده‌دار بوده است. اهمیت این بقعۀ متبرکه و به‌ تبع آن منصب تولیت ...  بیشتر
وصیت اهل کتاب برای همدیگر و وصیت آن‌ها و مسلمانان برای یکدیگراز دیدگاه امام رضا(ع)
وصیت اهل کتاب برای همدیگر و وصیت آن‌ها و مسلمانان برای یکدیگراز دیدگاه امام رضا(ع)

مرتضی رحیمی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 35-61

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129231

چکیده
  تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «از نگاه امام رضا (ع) وصیت اهل کتاب برای همدیگر و وصیت آن‌ها و مسلمانان برای یکدیگر چه حکمی دارد؟» از این تحقیق بر می‌آید که با توجه به اهمیت صله رحم و استحکام ...  بیشتر
بررسی دگردیسی معرفتی مهدی اخوان ثالث در نگاه به مکتب رضوی
بررسی دگردیسی معرفتی مهدی اخوان ثالث در نگاه به مکتب رضوی

رسول حیدری

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 63-82

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129232

چکیده
  مهدی اخوان ثالث، شاعر توانای معاصر، از معدود شاعرانی است که با دو رویکرد متفاوت درباره امام رضاg سخن گفته ‌است. مطالعۀ دفترهای شعری اخوان نشان می ‌دهد که وی در دهه‌های نخستین شاعری خود نگاه خوش‌بینانه ...  بیشتر
نشانه‌شناسی شخصیت امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر پایة نظریة فیلیپ هامون
نشانه‌شناسی شخصیت امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر پایة نظریة فیلیپ هامون

خلیل بیگ‌زاده؛ پریسا احمدی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 83-104

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129233

چکیده
  فیلیپ هامون، نشانه‌شناس فرانسوی، شخصیّت را عنصری نشانه‌ای دانسته و بر این اساس، مبانی نظری نشانه‌شناسی شخصیّت را تبیین کرده‌ است، چنانکه نشانه‌شناسی ادبی شخصیّت، ارتباط میان مؤلف، متن و خواننده ...  بیشتر
تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام ‎رضا(ع)
تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام ‎رضا(ع)

رابعه هراتی؛ علیرضا محمودنیا؛ اکبر صالحی؛ سوسن کشاورز

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 105-138

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129234

چکیده
  تربیت در خانواده فراهم‌ کنندۀ موجبات رشد و تعالی انسان و اساس تربیت رسمی و عمومی است. از این‌ رو هدف از انجام این پژوهش، بررسی رویکردهای تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام‌ رضا(ع) است. مقالۀ حاضر ...  بیشتر
تحلیل واژه‌گزینی قرآنی در حوزة مفاهیم تربیتی اخلاقی، با گفتمان‌کاوی حضرت رضا(ع) در «عیون اخبار الرضا(ع)»
تحلیل واژه‌گزینی قرآنی در حوزة مفاهیم تربیتی اخلاقی، با گفتمان‌کاوی حضرت رضا(ع) در «عیون اخبار الرضا(ع)»

سید عبدالله اصفهانی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 139-177

https://doi.org/10.22034/farzv.2020.225473.1517

چکیده
  تربیت اخلاقی از اساسی‌ترین نیازهای جوامع بشری است؛ به طوری که دین بدون آن در دست‌یابی به اهدافش ناتوان است. قرآن کریم و به تبع آن معصومان(ع)، اهتمام فراوانی به اتمامِ مکارم اخلاق مبذول داشته‌اند. «تحلیل ...  بیشتر
تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی
تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی

میثم غلام پور؛ هادی پورشافعی؛ مقصود فراستخواه؛ محسن آیتی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 179-201

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129236

چکیده
  تربیت اخلاقی متربّیان از مهم‌ترین بخش‌های هر نظام آموزشی است.  هدف پژوهش حاضر، تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ تربیتی امام رضا(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی ...  بیشتر
سبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه
سبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه

عنایت شریفی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، صفحه 203-224

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.234312.1536

چکیده
  شیوه تربیتی امام علی بن موسی الرضا (ع) یکی از ابعاد سبک زندگی آن حضرت است. این پژوهش در صدد است با روش توصیفی تحلیلی، سبک تربیتی اختصاصی  امام رضا (ع) را در تربیت اخلاقی افراد جامعه بررسی کند و به این سؤال ...  بیشتر