خاستگاه تمدن اسلامی شیعی، وحی و از جمله اهداف آن تندادن جامعه به سرپرستی انسان کامل و ایجاد حیات طیّبه است. یکی از مراحل دستیابی به چنین هدفی برقراری حاکمیت سیاسی اسلام است. رهبری سیاسی و رهبری فکری در تفکر شیعی با یکدیگر ممزوج است. تبلور این وحدت را در تمدن رضوی میتوان مشاهده کرد. تاریخ اسلام دچار انحراف دوگانه است؛ انحراف از امامت به خلافت در ماجرای سقیفه و پس از آن به سلطنت در سال 61 ه.ق (سلطنت یزید). سالها پس از زعامت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) رهبری فکری و سیاسی در زمان امام رضا (علیهالسلام) توأم میشود. بنیعباس مشروعیتی نداشت. این خلأ مشروعیت در دورة امام رضا (علیهالسلام) نمایان شد. سؤالی که در این مقاله مطرح میشود این است که با توجه به این انحراف چگونه امام رضا (علیهالسلام) توانستند از این خلأ مشروعیت استفاده کنند و دست به اصلاح نظام سیاسی بزنند؟ یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد امام رضا (علیهالسلام) از این خلأ بیشترین استفاده را کردند و نهتنها حقانیت حضرت علی(علیهالسلام) و ائمة اطهار(علیهمالسلام) را به اثبات رساندند، بلکه بهدرستی نظام علوی و نهضت حسینی را به مهدویت متصل کردند. بنابراین در این مقاله اصلاحات سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در بازگشت به حقیقت امامت و ولایت به روشی توصیفیـ تحلیلی بررسی شده است؛ اصلاحاتی که توانست انحراف خلافت را برجسته کند. باوجود این، مسئله این پژوهش برجسته کردن خط سیر و خطوط کمتر برجسته شدة تمدن اسلامی در بازگشت به سیرۀ ائمه (علیهمالسلام) در دوران امام رضا (علیهالسلام) از دریچۀ فلسفه سیاسی است.
نجفی, موسی, & اعتمادی بزرگ, امیر. (1398). مؤلفههای مکتب سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در افق تمدن اسلامی. فرهنگ رضوی, 7(25), 149-181. doi: 10.22034/farzv.2019.87190
MLA
موسی نجفی; امیر اعتمادی بزرگ. "مؤلفههای مکتب سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در افق تمدن اسلامی". فرهنگ رضوی, 7, 25, 1398, 149-181. doi: 10.22034/farzv.2019.87190
HARVARD
نجفی, موسی, اعتمادی بزرگ, امیر. (1398). 'مؤلفههای مکتب سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در افق تمدن اسلامی', فرهنگ رضوی, 7(25), pp. 149-181. doi: 10.22034/farzv.2019.87190
VANCOUVER
نجفی, موسی, اعتمادی بزرگ, امیر. مؤلفههای مکتب سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در افق تمدن اسلامی. فرهنگ رضوی, 1398; 7(25): 149-181. doi: 10.22034/farzv.2019.87190