استادیار علوم قرآن و فقه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
چکیده
امام رضا(ع) امتیازهای زیادی برای علم برشمرده و طلب و دریافت معارف دینی را تنها از افرادی که واجد شرایط خاص هستند، مجاز دانستهاند، در عین حال اشاره نمودهاند که طلب و دریافت دیگر علوم از هر کس که آنرا دارا باشد مطلوب است.
بررسی حاضر در پاسخ به پرسش «امام رضا(ع) چه آدابی را شرط تحقق امتیازهای علم دانستهاند؟» اشاره نموده که ایشان بر ضرورت انگیزة الهی در دانشاندوزی تأکید نموده و مواردی، مانند خشیت از خداوند، خدمت نمودن به مردم و انجام کارهای خوب را از نشانههای انگیزة الهی برشمردهاند، عمقی بودن تعلیم و تعلم و نیز پرسش برای طلب علم را مورد تأکید قرار داده و شرم جاهل از پرسش و شرم پاسخدهنده از گفتن «نمیدانم» را در فرض عدم آگاهی وی نکوهش کردهاند. از دیدگاه آن حضرت، معلم باید دارای ویژگیهای خاصی باشد و متعلم نیز باید خویشتن خود را بشناسد.
هدف از نوشتار حاضر که به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده آن است که آداب دانشاندوزی و امتیازهای علم از منظر فرهنگ رضوی بیان و با رعایت آن آداب، به توسعة علم و دانش تشویق شود.