بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220An Analysis of the Document and Content of Two Hadiths of Imam Reza (A.S) Concerning Luminous Creationتحلیل سند و محتوای دو حدیث رضوی دربارۀ خلقت نوری73064859FAامداد توراندانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180623Narrations proving the luminous creation of the Prophet (P.B.U.H) and his household (A.S) are quoted frequently, in various ways and with similar themes, by the Prophet and innocent Imams in Hadith sources of Shias. Although such narrations are abundant, just two are narrated by Imam Reza (A.S). In the current study, the document of the two narrations are first analyzed in order for validating the authenticity of their narrator. Then the author has attempted to find the original written sources in which the date of the narrations is cited in order to identify the oldest time they belong to. Moreover, the contents of these two narrations are evaluated based on and compared to that of other presumably-correct narrations in order to determine how much they correspond to one another. Finally, the study comes to the conclusion that, despite the weakness of the document of these two narrations, they are acceptable based on all historical and thematic evidences examined.روایات دال بر خلقت نوری اهل بیت<sup>(ع)</sup> درمنابع حدیثی شیعه به تعداد زیاد و با طرق مختلف و مضامین مشابه از پیامبر<sup>(ص)</sup> و امامام معصوم<sup>(ع)</sup> نقل شده است. با وجود کثرت نقل این احادیث ازدیگر معصومان، از امام رضا<sup>(ع)</sup> تنها دو روایت دراین باره نقل شده است. در این مقاله این دو روایت نخست از نظر سندی، اعتبارسنجی رجالی شده و نیز تلاش شده با یافتن نخستین منابع مکتوب مشتمل بر آنها تاریخ نقلشان پیگیری و کهنترین زمان نقل آنها شناسایی شود. همچنین، این مقاله مضمون این دو روایت را با دیگر روایات احیانا صحیح دربارۀ خلقت نوری میسنجد تا میزان انطباق یا سازگاری آنها را مشخص کند. این مقاله در نهایت نتیجه میگیرد که دو حدیث منقول از امام رضا(ع) بهرغم ضعف سند با توجه به مجموع شواهد تاریخی و مضمونی قابل قبول است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220Applying Methods of Tolerance in Educational Conduct (Sīra) of Imam Reza (A.S)به کارگیری شیوههای تسامح و تساهل در سیره تربیتی امام رضا(ع)316864864FAشهربانو دلبریدانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدزهرا زحمتکشکارشناس امور پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مدرسه عالی خواهرانJournal Article20180623<span>The practical life conduct of each Shiite Imam is full of fruitful lessons. By considering various events in Imam Reza’s fruitful life, one can find plenty of instructive points and many lessons to learn. One of the principles used in Razavi conduct is the principle of “Tolerance”. Imam Reza (A.S) used to discuss with many intellectual and religious groups and employ a host of strategies in discussion sessions, one of which was the principle of tolerance. The current study is an attempt to answer the following question with a descriptive-analytic method: Which manners of tolerance was used by Imam Reza in dealing with followers of different religions? Commitment to human morality, respecting and being compassionate towards non-Muslims, audience-recognition, being familiar with the language and the sacred texts of other religions, freedom of thought and expression, recognizing the right of other religions’ followers in asking questions,showing religious tolerance and affability while dealing with them and peaceful coexistence with them are among the most important features of Imam Reza (A.S)’s behavior towards followers of other religions.</span><span lang="FA">سیره عملی هر یک از ائمه شیعه در جایگاه خود مملو از درسهای پربار است. در بررسی حوادث وقایع زندگی پربار امامرضا<sup>(ع)</sup></span><span lang="FA">نکات پندآموز بسیاری وجود دارد که میتوان درسهای فراوانی آموخت. یکی از اصول به کار رفته در سیره رضوی تسامح و تساهل است. امام رضا<sup>(ع)</sup> </span><span lang="FA">با</span><span lang="FA"> گروههای فکری و اعتقادی بسیاری به بحث و تبادل نظر میپرداختند و از راهکارهای بسیاری در این جلسات سود میجستند؛ یکی از این راهکارها استفاده از اصل تسامح و تساهل بود. این مقاله می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوشد به شیوۀ توصیفی تحلیلی به این سؤال پاسخ دهد که امام رضا<sup>(ع)</sup> </span><span lang="FA">در</span><span lang="FA"> برخورد با پیروان ادیان مختلف از کدام شیوهای تسامح وتساهل بهره میبردند؟ التزام به اخلاق انسانی و احترام و مهرورزی نسبت به غیر مسلمانان، مخاطبشناسی و آشنایی با زبان و متون مقدس ادیان، آزادی فکر و بیان و به رسمیت شناختن حق سؤال برای پیروان ادیان، مدارا و تسامح دینی و همزیستی مسالمتآمیز با آنها از مهمترین ویژگیها و شاخصهای الگوی رفتاری امام رضا<sup>(ع)</sup> با پیروان دیگر ادیان بوده است. </span>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220Recognition of the educational implications
of Imam Reza (AS) and
their application in the present eraبازشناسی آموزههای تربیتی امام رضا(ع) و کاربست آنها در عصر حاضر6910464867FAمحمدحسن میرزامحمدیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدفاطمه جهانی جوانمردیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)محمد نوروزیکارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شاهد:Journal Article20180623The purpose of this study was to recognize the educational implications of Imam Reza (AS) and their application in the present era, which was done by documentary analysis. The statistical society included all the resources and references related to the subject matter of the research, in addition, sampling was not done in the research, and all available sources and references, including books, articles and research reports were reviewed. The research tools were notes taken from available resources and the obtained data were qualitatively analyzed. With regard to life style and educational implications of Imam Reza (AS) for correct education and exposure to the features of the present era, the findings and results of the present study have been extracted and explained.in the form of applications of moral education, religious education, emotional education and social education of Imam Reza (AS).<span lang="FA">پژوهش حاضر با هدف بازشناسی آموزههای تربیتی امام رضا<sup>(ع)</sup> و کاربست آنها در عصر حاضر بوده که با تحلیل اسنادی انجام گرفته است. جامعۀ آماری، کلیه منابع و مراجع مرتبط با موضوع تحقیق بوده، به علاوه در انجام پژوهش، نمونهگیری به عمل نیامده و کلیه منابع و مراجع موجود و در دسترس اعم از کتب، مقالات و گزارشهای پژوهشی بررسی شده است. ابزار پژوهش، فرمهای فیشبرداری بوده و دادههای حاصل، مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته است. یافتهها و نتایج پژوهش با تامل در سیره و آموزههای تربیتی امام رضا<sup>(ع)</sup> برای تربیت صحیح و مواجهه با ویژگیهای عصر حاضر، در قالب کاربستهای تربیت اخلاقیِ، تربیتِ اعتقادی، تربیتِ عاطفی و تربیت اجتماعیِ امام رضا<sup>(ع)</sup> استخراج و تبیین شده است. </span>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220A Study on Imam Reza’s Transfer to Khorasan within the Framework of Civilizing Hijrat Principleمطالعۀ عزیمت امام رضا(ع) به خراسان در چارچوب اصل هجرتِ تمدنساز10513064869FAامانالله شفاییدانشجوی دکتری قرآن و علوم سیاسی جامعه المصطفی العالمیه و دانشآموخته حوزه علمیه قمJournal Article20180623The main concern of the current paper is how we can study Imam Reza (A.S)’s transfer from Medina to Merv and his three-year living in Khorasan according to Islamic Principle of “Hijrat” (the migration) and its role in civilization-building. Based on Islamic logic, Hijrat is a principle equivalent to Jihad, results and effects of which serve the achievement of Islam’s goals and ideals. So, we can analyze Imam Reza’s transfer from Medina to Merv and his living in Khorasan according to the theory of “Hijrat and Civilization-building”, given the results and the effects of his hijrat. Although Imam Reza’s short-term presence in Khorasan brought about a plentiful of blessings and good results for the city, the most important results of his Hijrat, among others, are reinforcing rational-oriented current, flourishing scientific and translation movements, developing the method of debates and expanding the geographical boundaries of Shiites. In addition, Mashhad, the City of Imam Reza, as the center of Khorasan’s civilization, and the Shrines of offspring of Imams have played a key role in promoting and stabilizing Shiite civilization in Iran.<span lang="FA">ایدۀ اصلی مقاله حاضر این است که انتقال امام رضا<sup>(ع)</sup> از مدینه به مرو و سکونت سه سالۀ آن حضرت در خراسان را چگونه میتوان در ذیل اصل اسلامی هجرت و نقش آن در تمدنسازی مورد مطالعه قرار داد؟ در منطق اسلامی هجرت اصلی همتراز با اصل جهاد است و آثار و نتایج حاصل از آن در خدمت تحقق اهداف و آرمانهای اسلام قرار میگیرد. از این رو انتقال امام رضا<sup>(ع)</sup> از مدینه به مرو و حضور ایشان در خراسان را میتوان با توجه به آثار و پیامدهای آن در ذیل نظریه «هجرت و تمدنسازی» تحلیل کرد. هرچند حضور کوتاه مدت امام رضا<sup>(ع)</sup> در خراسان آثار و برکات بسیاری برای این خطه داشته اما با توجه به نظریه تمدنسازی هجرت، «تقویت جریان عقلمحور»، «شکوفایی نهضتهای علمی و ترجمه»، «رونق یافتن روش مناظره»، و «توسعه مرز جغرافیایی شیعه» را میتوان به عنوان مهمترین آثار هجرت امام رضا<sup>(ع)</sup> نام برد. این در حالی است که وجود مشهدالرضا به عنوان قطب تمدن خراسان و نیز امامزادگان نقش مهمی در تثبیت و ترویج تمدن شیعی در ایران داشته است. </span>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220Structural and Conceptual Typology of the Inscriptions of Four Porticos of the Atiq
Courtyard of Razavi's Holy Shrineگونهشناسی ساختاری و محتوایی کتیبههای چهار ایوان صحن عتیق حرم مطهر رضوی13116864871FAملوسک رحیم زاده تبریزیدانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی رسام کرجصداقت جباریدانشیار گروه ارتباط تصویری و عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد رضا شریف زادهدانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایرانJournal Article20180623Engraving (inscription) is an art that has been customary in recording of events since the last periods and history dates back to stone inscriptions and clay tablets. In Islamic arts, engraving on inscription plays a fundamental role in conveying the spirituality, because this art originates from the origin of truth or Holy Qur'an and Muslim artists have always tried to use manuscripts and engraving on inscription for evoking presence of God everywhere. This matter is especially important in religious places and very evident in the holy shrine of Razavi, which has a great spiritual position. There are valuable inscriptions in the ancient courtyard of the holy shrine of Razavi, which belong to different historical periods. The purpose of present study was to investigate the theme and content of inscriptions in each historical period and the relationship between their subject and their position in the building in addition to study the differences and similarities in structure of inscriptions. The methodology of present study was a descriptive method using library studies and field observations. The obtained results showed that inscriptions have been used to stylize the space and manifestation of God's presence and Spiritual reflection of the words of
prophets and prayers in addition to decoration of the building which cause a spiritual connection between man and God. Also, a special location has been determined for each inscription in the building based on its theme, which has been transferred from Timurid period to subsequent periods; but changed due to the cultural and social conditions of each era. کتیبه و کتیبه نگاری از هنرهایی است که در ثبت وقایع، از ادوار گذشته مرسوم بوده است. پیشینۀ این هنر به سنگ نوشتهها و الواح گِلی میرسد. در هنرهای اسلامی، کتیبه نقش بنیادینی در متجلی ساختن روح معنویت ایفا میکند، چرا که این هنر از منشأ حقیقت یا جوهر معنوی قرآن کریم سرچشمه میگیرد و هنرمندان مسلمان در طول تاریخ همواره سعی کردهاند با استفاده از خطوط و کتیبهنگاری حضور خداوند را در همه جا تداعی کنند؛ این موضوع بهخصوص در مکانهای مذهبی، بسیار حائز اهمیت بوده و در حرم مطهر رضوی که جایگاه معنوی والایی دارد بسیار مشهود است.
در صحن عتیق حرم مطهر رضوی کتیبه های ارزشمندی وجود دارد که متعلق به ادوار مختلف تاریخی می باشد. در این مقاله سعی میشود به روش توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی، ضمن بررسی وجه اشتراک و افتراق ساختار کتیبه ها، آنها را از نظر مضمون و محتوا در هر دورۀ تاریخی مطالعه کرده و ارتباط بین موضوع با جایگاه آن در بنا نیز بررسی شود. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد کتیبهها علاوه بر تزیین بنا برای تلطیف فضا و تجلی حضور پروردگار و انعکاس معنوی سخنان اولیای خدا و ادعیه کاربرد داشته و باعث ارتباط معنوی بین انسان با پروردگار هستی میشود؛ همچنین با توجه به مضمون هر کتیبه، جایگاه خاصی برای آن در بنا تعیین شده که از دوران تیموری به ادوار بعد انتقال یافته اما با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی هر دوران دچار تغییر و دگرگونی شده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220The Methodology of Imam Reza (A.S)’s Reasoning Based on Al-Wilaya Verses in Debates with Merv’s Scholarsروششناسی استدلالهای امام رضا(ع) به آیات ولایت در مناظره با علمای مرو16918864873FAجواد فرامرزیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده آملمیثم خلیلیدانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبدJournal Article20180623In Ma'mun’s house and in the debate with Merv’s scholars, Imam Reza (A.S) used 34 verses of Holy Quran to refer to the superiority of his descendant over his nation, and he took benefit of these verses in different ways during the debate. The methods he employed in the debate include interpretation of Holy Quran by the use of Holy Quran, referring to the context of revelation of verses, Jari and Tatbigh (the flowing and comparable nature of verses), stating instances of the verses and brief interpretations of verses. Imam Reza (A.S) cleared many obscurities of verses about Ahl al-Bayt (P.B.U.T.) using the approach of interpreting Holy Quran by the use of Holy Quran, proved the capability of Ahl al-Bayt in being the successors of Prophet Mohammad (P.B.U.H.) by referring to the context of revelation of verses, and attributed some verses to Imam Ali (A.S) through Jari and Tatbigh approach. Also, using the approach of instances of verses, he recognized Ahl al-Bayt as instances of Dhawi al-Qurba (literally meaning close relatives) mentioned in Holy Quran. Finally, by briefly interpreting such verses as “And warn [O Mohammad] your closest Kindred”, he considered the verse as an honor for the family of the Prophet. In this paper, descriptive- analytic research methodology is employedامام رضا<sup>(ع)</sup> در مجلس مأمون و در مناظره با علمای مرو، درباره برتری عترت بر امت، از 34 آیه قرآن بهره میبرد و روشهای استفاده امام از این آیات در این مناظره گوناگون است. روشهای امام در این مناظره عبارت است از: روش تفسیر قرآن به قرآن، استفاده از شأن نزول آیات، جری و تطبیق، بیان مصداق آیات و تفسیر مزجی. امام رضا<sup>(ع)</sup> با استفاده از روش قرآن به قرآن بسیاری از مبهمات آیات دربارۀ اهلبیت<sup>(ع)</sup> را تبیین و با استفاده از شأن نزول، لیاقت اهل بیت<sup>(ع)</sup> را برای جانشینی پس از پیامبر<sup>(ص)</sup> اثبات و از طریق روش جری وتطبیق، برخی آیات را به امام علی<sup>(ع)</sup> تطبیق میکند. همچنین با بهرهگیری از روش تعیین مصداق، اهل بیت<sup>(ع)</sup> را مصداق ذی القربی در قرآن میداند و در نهایت با استفاده از روش تفسیری مزجی در پی برخی از آیات از جمله آیه «و أنذر عشیرتک الاقربین»، آیه را فضیلتی بزرگ و مقامی ارجمند برای آل پیامبر<sup>(ع)</sup> در نظر میگیرد. روش تحقیق در این مقاله، بهصورت توصیفی - تحلیلی است. بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220The Thematic Exploration of the Theological Argumentations Based on Imam Reza (A.S)'s Doctrineواکاوی مضمونی حجاجهای کلامی در پرتو آموزههای رضوی18922264875FAفرشته معتمد لنگرودیدانشجوی دکترای علوم قران و حدیث دانشگاه الزهراء(س)مرضیه محصصاستادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی000000022332410فاطمه اکبری زادهاستادیار گروه ادبیات عرب دانشگاه الزهراء (س)زهرا قاسم نژاداستادیار گروه علوم قرآن و فقه دانشگاه شیرازJournal Article20180623The theory of "Argumentation" serves as an aspect of discourse which aims at presenting an argument to bring about an internal influence within the addressees. The process is carried out through the utilization of linguistic elements in discourse. In the present era, one might use this new method of discourse analysis to open up a new way to the authentic heritage of Imam Reza (A.S). In line with the necessities of his time and along with purification of theological discussions, Imam Reza (A.S) adopted an argumentative discourse and a guidance-oriented approach to maximally use the reasoning potential of his addresses. In addition to the scientific explanation of the argumentation theory, the study at hand has set out to answer this question: According to Imam Reza (A.S)'s doctrine, which themes serve as the main axioms of the theological arguments? Regarding the research method, the study has employed a descriptive-analytical approach. Consequently, after specification of the conceptual boundaries of the term <em>argumentation </em>and similar terms such as polemic, sermon, argument and persuasion, the contemporary approaches to this theory are used to categorize the themes of Divine Oneness, Imamate, and
Prophecy as the frequent themes of those traditions received from Imam Reza (A.S), based on argumentative discourse. In the eyes of the authors, the Imamate theme – as the most frequent theme in Imam Reza's (A.S) theological arguments – has not only been a necessity of the time, but also an indication of a necessity in Shi'a school and Imam Reza's (A.S) cultural advice on the necessity of equipping the Shi'a with different means to prove the principle of Imamate. In other words, as a result of using this discursive style, the concept of the Imamate of the Prophet's Family (A.S) – as one of the main issues of the Muslim society and the essence of Shi'a school – receives more attention. نظریۀ «حجاج» جلوهای از گفت وگو با هدف اقامه دلیل در جهت اثرگذاری درونی بر مخاطبان است. این فرایند از طریق به کارگیری عناصر زبانی در گفتمانها محقق میشود. در عصر حاضر میتوان با بهرهجویی از این روش جدید تحلیل زبانی، دریچهای نو به میراث معتبر رضوی گشود. امام رضا<sup>(ع)</sup> متناسب با اقتضائات عصری ضمن پالایش مباحث کلامی، در قالب گفتمان حجاجی و با رویکردی هدایتی، از ظرفیت اندیشهورزی مخاطبان حداکثر بهرهبرداری را میکنند. این پژوهش، ضمن تبیین علمی نظریه حجاج، در صدد پاسخگویی به این پرسش است که مطابق آموزههای رضوی چه مضامینی، محوریت حجاجهای کلامی را تشکیل دادهاند؛ لذا در قالب روش توصیفی تحلیلی، پس از تبیین مرزهای مفهومی اصطلاح حجاج و اصطلاحات مشابه همچون جدل، خطابه، برهان و اقناع بر مبنای رویکردهای معاصر به این نظریه، مضامین توحید، امامت و نبوت، به عنوان درونمایههای پرتکرار در روایات رضوی با اسلوب گفتمان حجاجی دستهبندی میشود. به اعتقاد نگارندگان مضمون امامت، به مثابه پربسامدترین مضمون در حجاجهای کلامی رضوی، تنها یک اقتضای عصری نبوده؛ بلکه نشانگر یک ضرورت مکتب تشیع و رهنمود فرهنگی حضرت رضا<sup>(ع)</sup> دربارۀ لزوم تجهیز شیعیان به انواع روشها در اثبات اصل امامت است. به عبارت دیگر از رهگذر بهرهگیری از این اسلوب گفتمانی، موضوع امامت اهل بیت<sup>(ع)</sup> به عنوان یکی از مهمترین مسائل جامعه اسلامی و روح مکتب تشیع، مورد توجه مضاعف قرار میگیرد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256052020180220Characteristics of good managers in Razavi creedخصوصیات مدیران شایسته در سیرۀ رضوی22325464877FAاحمدرضا شاه علیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علم وصنعت ایرانمحمدمهدی دوالیعضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورJournal Article20180623<span class="gt-baf-word-clickable">One of the important</span><span class="shorttext"> factors for durability and survival of a system and government is the appointment of competent managers and agents for decision making in the society. Thought, behavior and performance of these managers could improve Islamic behaviors and values of the society, create trust between people and rulers and solve society problems. </span>Accordingly, attention to the internal and external competencies of managers in their selection and appointment is considered necessary. <span class="shorttext">Using descriptive-analytic method in this research, t</span>he merit criteria - based on the scientific and practical creed of Imam Reza (AS)- <span class="shorttext">derived and finally f</span>i<span class="shorttext">ve-faced model (Knowledge, Skill, Self-concept, Feature, Motivation) introduced as the final model in the form of two categories of soft and hard competencies.</span><span lang="FA">از عوامل مهم در دوام و بقای یک نظام و حکومت، داشتن مدیران و کارگزاران شایسته و کاردان است که از نقشی اساسی در حوزههای تصمیمسازی و تصمیمگیری برای جامعه برخوردار هستند. اندیشه، رفتار و عملکرد این مدیران میتواند در ارتقای رفتار و ارزشهای اسلامی جامعه و ایجاد اعتماد بین مردم و حاکمان و رفع مشکلات جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد. بر این اساس، توجه به شایستگیهای درونی و بیرونی مدیران در انتخاب و انتصابشان ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش، تلاش شده است معیارهای شایستگی بر مبنای سیره علمی و عملی حضرت امام رضا<sup>(ع)</sup>، به روش توصیفی تحلیلی استخراج و در نهایت مدل پنج وجهی (دانش، مهارت، خودمفهومی، ویژگی، انگیزه) در قالب دو دسته شایستگیهای نرم و سخت به عنوان الگوی نهایی معرفی شود. </span>