بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122Explanation of Islamic Lifestyle (Razavi);
Strategies for its Continuity in Iranian Societyتبیین سبک زندگی اسلامی(رضوی)؛راهکارهایی در جهت تداوم آن در جامعه ایران74057840FAرضا حسین پوردانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریزآزیتا بلالی اسکوییاستادیار معماری،دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزمحمدعلی کی نژاداستاد معماری دانشگاه صنعتی سهندتبریزJournal Article20180219 <br />The concept of lifestyle, despite its functional importance and incorporating ability, has been one of the most important explanatory frameworks in sociology and cultural studies in recent decades. Accordingly, the present article seeks to explore the possibility and areas of promotion, deepening and expanding religious lifestyle in Iranian society.The basic assumption is that in the Iranian society, influenced by the waves of modernity, there are different models of lifestyle along with the religious and traditional lifestyles and there exists a serious competition (in the cultural field and in particular to encompass a variety of lifestyles), as well. Therefore, the main issue of this study is to investigate the adequacy or accountability of religious models of lifestyle to meet the existing needs and how to adapt these models to the existing conditions. In this regard, Imam Reza's (P.B.U.H.) tradition has been notable as an example of the Islamic lifestyle, due to his lifetime in the center of Iranian society.The questions of the study are: What are the features and dimentions of religious lifestyle? What are the background and factors of the establishment, influence, and continuity of the Islamic lifestyle in Iranian society? <br />To collect the data, a questionnaire was given to the sociologist professors of Tabriz. Drawing on descriptive and analytical approaches, this study examined the problems and obstacles of the establishment and continuity of Islamic lifestyle (pure life) and suggested some solutions:first, the diversity of religious lifestyles should be noted. Second, the efforts of religious revivalists in contemporary periods to promote Islamic lifestyle should be addressed in the cultural policy centers.مفهوم سبک زندگی به رغم اهمیت کارکردگرایانه و وجه انضمامی آن، یکی از مهم ترین چهارچوب های تبیینی در مباحث جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی در دهه های اخیر بوده است. بر همین اساس نوشتار حاضر در پی یافتن امکان و زمینه های ارتقا، ژرف اندیشی و گسترش سبک زندگی دینی در جامعه ایرانی است. فرض اساسی نیز آن است که در جامعه ایرانی و متأثر از امواج مدرنیته، الگوهای مختلفی از سبک زندگی در کنار سبک های زندگی دینی و سنتی و میدان رقابت جدی (در زمینه فرهنگی و به ویژه برای شمولیت یافتن انواع سبک های زندگی) وجود دارد. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش، بررسی میزان کفایت یا پاسخگویی الگوهای دینی سبک زندگی به نیازهای موجود و چگونگی انطباق آن با شرایط موجود است. در این راستا، سیره امام رضا(ع) به عنوان نمونه ای از سبک زندگی اسلامی، به علت قرار گرفتن شرایط زمانی زندگی آن حضرت در کانون زندگی ایرانیان، بیشتر مورد توجه است. پرسش های اصلی بیان شده عبارت اند از: ویژگی ها و ابعاد سبک زندگی دینی چیست؟ زمینه و عوامل استقرار، نفوذ و تداوم الگوی دینی (اسلامی) سبک زندگی در جامعه ایرانی چیست؟<br /> در این نوشتار با تکیه بر بررسی میدانی، در طی پرسشنامه ای از میان جامعه استادان جامعه شناسی شهر تبریز به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده و در پایان با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی مشکلات و موانع استقرار و تداوم سبک زندگی اسلامی (حیات طیبه) بررسی و راهبرد های پیشنهادی ارائه شده است؛ ابتدا این که به تنوع الگوهای سبک زندگی دینی توجه شود و همچنین به تلاش های احیاگران دینی در دوره های معاصر برای تحقق سبک زندگی اسلامی بیشتر در مراکز سیاست گذاری فرهنگی توجه شود.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122An Investigation of Spiritual Figures of Speech in the Words of Imam Reza (P.B.U.H.) and Imam Sajjad (P.B.U.H.)بررسی وتحلیل صنایع بدیعی در کلام امام رضا وامام سجاد(ع)417257842FAمصطفی اسفندیاری (فقیه)استادیار گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضویحسین ناظریاستاد گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا نادریان لاییندانشجوی دکتری زبان وادبیات عرب دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180219Spiritual figures of speech are ornaments that decorate the speech and bring the ordinary language closer to the figurative language. They make understanding of the word easy, too. Employing them in the speech indicates the capabilities of the speaker. The eloquent words of the Imams (P.B.U.H.), which are full of rhetoric, eloquence, and various technical and literary issues, are influenced by the familiarity with the Quran and the divine knowledge. Their words are at a high level from the literary and rhetorical point of view and are considered as a sea of literary and rhetorical sciences. The Great Imams (P.B.U.H.) have multiplied the effects of their words with the use of spiritual figures. It is noteworthy that the Arabic speech has been mostly examined from the perspective of rhetorical figures, and there has been little research conducted from the perspective of spiritual figures of speech. This research, using descriptive and analytic approaches, investigated the spiritual figures of speech in the words of Imam Sajjad (P.B.U.H.) and Imam Reza (P.B.U.H.) and assessed and recognized the elements of spiritual aesthetics and their effects in the words of these greats. آرایه های بدیع زیورهایی هستند که سخن را آراسته و فهم کلام را آسان تر و زبان عادی را به زبان هنری نزدیکتر میسازند. کاربست این آرایه ها در کلام از شاخصه های توانمندی گوینده است. سخنان گهربار ائمه(ع) که سرشار از بلاغت، فصاحت و انواع مسائل فنی و ادبی است متأثر از آشنایی با قرآن و علم الهی از منظر ادبی وبلاغی در درجه بالایی قرار دارد و دریایی از علوم ادبی وبلاغی است. این بزرگواران با به کارگیری صنایع بدیعی تاثیر کلام خویش را دوچندان کرده اند. نکته قابل توجه این که خطابه عربی بیشتر در زمینه بررسی آرایه های بیانی مورد توجه پژوهشگران بوده وکمتر از منظر آرایه های بدیعی مورد پژوهش قرار گرفته است. دراین پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی آرایه های بدیعی(معنوی) در کلام امام سجاد<sup>(ع)</sup>وامام رضا<sup>(ع)</sup> به ارزیابی و شناخت عناصر زیبایی شناسی معنوی و تاثیرآن ها درکلام این دو بزرگوار پرداخته ایم. بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122A Discourse Analysis of Religions in the Debates of Imam Reza (P.B.U.H.) and Christian and Jewish Scholarsتحلیل گفتمان ادیان در مناظره امام رضا(ع) با علمای دین مسیح و یهود7310457843FAانسیه خزعلیدانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهراء (س)زری انصاری نیادانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهراء (س)Journal Article20180219The subject of the common debates among Imam Reza (P.B.U.H.), Christian scholars, and Jewish scholars in Marv was "the divinity of the Jesus". In one of these debates, Imam Reza (P.B.U.H.) argued against this issue. He presented direct arguments against the divinity of the Jesus and indirect arguments to prove the prophethood of the Jesus Christ and Muhammad (P.B.U.H.). <br />Imam Reza (P.B.U.H.) utilized semantic and linguistic proofs to influence and persuade the audiences and to neutralize their arguments, as well. The use of emphasis, cohesive devices, and special verbs plays a significant role in highlighting the speech, whereas ignoring, understating, and using expressions without connotations are effective in marginalizing some concepts. Some of his proofs are textual and specifically linguistic. Some of them are contextual and were influenced by the setting, the point of view, and the beliefs of the audiences. <br />The current study, using descriptive and analytical approaches, examines the debate of Imam Reza (P.B.U.H.) and Catholicos about the prophethood of Muhammad (P.B.U.H.). This study uses the ideological square of Van Dijk as a methodology which is centered on highlighting and marginalizing.محور مناظرات معروف امام رضا(ع) در مرو که میان آن حضرت و بزرگان دو دین مسیحیت و یهودیت رخ داد، قضیه «الوهیت حضرت عیسی(ع)» است. در این مناظره، امام علیه این مدعا چندگونه استدلال اقامه فرمودند: استدلالهای مستقیم در نفی الوهیت حضرت عیسی(ع)، استدلال های غیرمستقیم در قالب اثبات نبوت حضرت عیسی(ع) و اثبات نبوت حضرت محمد(ص).<br /> امام رضا(ع) از دلالت های معنایی و زبانی برای اثرگذاری در مخاطب و اقناع وی و خنثی کردن استدلال او بهره می برد. در این میان استفاده از تأکید و ادوات انسجامی و به کارگیریافعال خاص و صیغه های ویژه آن فعل در برجسته سازی کلام نقش به سزایی دارد همچنانکه عبور سریع و بدون تأکید یا به کارگیری الفاظی که بارمعنایی کمی دارند، در به حاشیه راندن برخی مفاهیم اثرگذاراست. برخی از این دلالت ها درون متنی و به صورت ویژه زبانی است و برخی دیگر برون متنی و متأثر از بافت موقعیتی و نوع نگاه و باورهای مخاطب است.<br /> پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و نیز با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان بر پایه برجسته سازی و حاشیه رانی ایدئولوژیک ون دایک، به تحلیل تطبیقی مناظره امام رضا(ع) و جاثلیق در اثبات نبوت پیامبر(ص) می پردازدبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122An Investigation of the Pour Ebadi's Translation of the Razavi's Wisdom based on the Theory of Antoine Burman, "Deforming Tendencies"واکاوی ترجمۀ پورعبادی از حکمت های رضوی بر اساس سیستم تحریف متن آنتوان برمن10512257844FAسید مهدی مسبوقدانشیار دانشگاه بوعلی سینا0000-0003-0739-982Xابوذر گلزار خجستهدانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20180219Antoine Burman was a translator, philosopher, historian, and theorist of translation. Inspired by Philosophy, he had a new look on Translation Studies. Burman, as a translator and theorist, paid special attention to the original text and believed in the translator's loyalty in the act of translation. This descriptive research examined Pour Ebadi's translation of the Razavi's Wisdom drawing on the seven elements of Burman's text distortion. These elements are "rationalization, clarification, expansion, ennoblement, qualitative impoverishment, quantitative impoverishment, and the destruction of rhythm". The results indicated that among the seven components, "expansion" was the most frequent factor of text distortion in Pour Ebadi's translation and affected "clarification", too. In some cases, there was an increase in the "clarification" element in his translation. In general, Pour Ebadi was faithful to the original text regarding the structure and the content. In the three areas of "qualitative impoverishment, quantitative impoverishment, and the destruction of rhythm", the least deviation was seen from the original text.<strong><em>"آنتوان برمن" مترجم، نظریهپرداز، فیلسوف و تاریخنگار علم ترجمه است که تحت تأثیر فلسفه، نگاهی نو به مطالعات ترجمه داشت. "برمن" در جایگاه مترجم و نظریهپرداز، توجه ویژهای به متن اصلی دارد و به وفاداری مترجم در ترجمه معتقد است. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی از نوع انتقادی سامان یافته است ترجمۀ عباس پورعبادی از حکمتهای رضوی را بر اساس هفت مؤلفه از عوامل تحریف متن آنتوان برمن شامل عقلاییسازی، شفافسازی، اطناب کلام، تفاخرگرایی، غنازدایی کیفی، غنازدایی کمّی و تخریب ضربآهنگ متن، نقد و بررسی کرده است. برآیند پژوهش نشان میدهد که در بین هفت مؤلفۀ یادشده، اطناب کلام از پربسامدترین عوامل تحریف متن در ترجمۀ پورعبادی است و این مؤلفه در شفافسازی نیز تأثیر گذاشته و در مواردی شاهد افزایش مؤلفۀ شفافسازی در ترجمۀ او هستیم. از جهت انتقال ساختار و محتوا نیز در مجموع، ترجمهای وفادار به متن اصلی ارائه کرده و در سه حوزۀ غنازدایی کیفی، غنازدایی کمّی و تخریب ضربآهنگ متن، کمترین انحراف را از متن اصلی داشته است.</em></strong>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122An Analysis of Verse 12," and of the earth the like of them", in the Chapter of Divorce with the Emphasis on Razavi Narrativeتحلیلی بر «و من الارض مثلهن» در آیة 12 سوره طلاق با تاکید بر روایت رضوی12314857845FAعلی شریفیاستادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائیزهرا بشارتیدانشگاه علامهJournal Article20180219In one of the narratives of Imam Reza (P.B.U.H.), the phrase "and of the earth the like of them", which is a part of verse 12 in the chapter of Divorce in the Quran, was clarified as domed heavens and earth. Due to the various interpretations about this verse (such as numerical similarity, qualitative similarity, and creation similarity between heavens and earth), an investigation of narratives related to this verse would highlight the role of Imam Reza (P.B.U.H.) in clarifying the creation of heavens and earth and the similarity of the earth to heavens. This narrative was referred in various recourses and was the base of numerous interpretations of seven earths. In this narrative, the numerical similarity between earth and heavens was mentioned. Due to some conflicts about the implications of the word "earth" in the Quran, this narrative was considered invalid and falsified. Therefore, in this research, the text of the narrative was examined from the perspective of the Quran, narratives, Arabic language, and some facts. The results indicated the validity of this narrative and Imam Reza's (P.B.U.H.) insight and knowledge in the explanation of the verses relating to creation.در روایتی از امام رضا(ع) به شرح و تبیین بخشی از آیه 12 سورة طلاق: «...ومن الارض مثلهن...» با تعبیر آسمانها و زمینهای گنبدی شکل و تو در تو پرداخته شده است. با عنایت به این که دربارة این آیه، تاکنون تفاسیر گوناگونی از جمله همانندی عددی، همانندی در کیفیت و آفرینش و ... ارائه شده، واکاوی روایات تفسیری ذیل آیه مورد بحث، نقش محوری روایت امام رضا(ع) در تبیین خلقت آسمانها و زمین و همانندی زمین به آسمانها را برجسته میکند. این روایت در منابع مختلف مورد استناد قرار گرفته و منشأ ارائة تفاسیر گوناگون از هفت زمین شده است. در این روایت به همانندی عددی زمین و آسمانها اشاره شده که به دلایلی چون تعارض با کاربردهای قرآنی «ارض» بسیار مورد مناقشه قرار گرفته و برخی رأی به جعلی و نامعتبر بودن آن دادهاند. از این رو در پژوهش حاضر، سند و متن روایت مذکور از رهگذر تأمل در قرآن، روایات، زبان عربی و برخی واقعیتهای علمی به روش بررسی سندی و نقد محتوایی روایات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس، حاصل این نوشتار از اعتبار سندی این روایت و علم و بینش عمیق امام رضا(ع) در تبیین آیات آفرینش حکایت میکند.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122Imam Reza’s (P.B.U.H.) Preaching Methodsروش های تبلیغی امام رضا (ع)14917657846FAعنایت الله شریفیدانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیمحمد حسین خوانین زادهدانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیحسام الدین خلعتبری لیماکیاستادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180219Imam Reza (P.B.U.H.), as an innocent Imam and leader, has undoubtedly used special methods for the preaching of Islam and leading people in the society. Using descriptive and analytic approaches, this study attempts to find the methods by which Imam Reza (P.B.U.H.) was able to preach Islam and Shia religion.
The researchers have attempted to analyze Imam Reza’s (P.B.U.H.) preaching methods from three different dimensions namely cognitive, emotional, and behavioral based on verse 125 of Surah An-Nahl. Cognitive approaches include methods that Imam Reza (P.B.U.H.) adopted to increase people’s awareness about theoretical bases and beliefs, the most important of which are explaining the basics and the worldview of Islam, the use of reasoning, argumentation, and rationalism. Emotional methods are those by which the preacher attempts to guide people through their emotions and psychological tendencies, the most significant of which in Imam Reza’s (P.B.U.H.) preaching methods include affection and kindness, showing reverence for one’s personality, giving advice, and recognizing the audience and opportunities.
Behavioral methods are those by which the preacher attempts to change and modify unfavorable behaviors in the individual and in return create and stabilize appropriate behaviors. The most important behavioral methods of preaching are as follows: delivering models and lectures, debating in the best way, enjoining good and forbidding wrong, reservation, traveling to scientific centers and training pupils... .بی تردید امام رضا (ع) به عنوان امام و پیشوای معصوم از روش هایی در تبلیغ و هدایت افراد جامعه استفاده کرده است . این پژوهش در صدد است به روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که امام رضا(ع) با چه روش هایی توانسته است آیین اسلام و مذهب شیعه را تبلیغ کند.
نگارنده تلاش کرده است که روش های تبلیغی امام رضا (ع) را بر اساس آیه 125 سوره نحل در سه بعد شناختی ، عاطفی ورفتاری مورد بررسی قرار دهد. منظور از روش های شناختی ، روش هایی است که امام رضا(ع) می خواهد آگاهی مردم را درباره مبانی نظری و باورها تقویت کند که مهم ترین این روش ها تبین مبانی و جهان بینی اسلام ، کاربست برهان و استدلال و خردورزی و عقل گرایی است. مراد از روش های عاطفی، روش هایی است که مبلغ می خواهد با کاربست آن ها ازعواطف وگرایش های روحی و روانی افراد برای هدایت افراد استفاده کند که مهم ترین آن ها در سیره تبلیغی امام رضا(ع) ، محبت و مهرورزی ، تکریم شخصیت ، موعظه ، مخاطب شناسی و فرصت شناسی است.
روش های رفتاری، روش هایی هستند که مبلغ میخواهد با استفاده از این روش ها، ضمن تغییر و اصلاح رفتارهای نامناسب، رفتارهای مطلوب را در وی ایجاد و تثبیت کند. مهم ترین روش های تبلیغی رفتاری در سیره امام رضا(ع) عبارتند از: ارائه الگو، خطابه ، مجادله به احسن ، امر به معروف و نهی از منکر ، تقیه ، سفر به مراکز علمی و تربیت شاگردان و... .بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051920171122Strategies for Religious Training in Cyberspace with an Emphasis on the Quranic Teachings and Imam Reza’s Traditionsراهکارهای تربیت دینی در فضای مجازی با تأکید بر آموزه های قرآن و سیره رضوی17721157847FAمجتبی نوروزیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهد مقدس)ابوالفضل کاظمیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمسیده فاطمه شاهمردادیکارشناسی ارشد علوم قرآن دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهدJournal Article20180219Environment, as an influential aspect of training, has always directly had an influence on the process of training and education. The constructive and destructive roles of the educational environment and methods to improve and enhance its effectiveness should always be considered by the educators and parents so as to achieve positive results in training. This issue has been at the center of attention in Islamic culture. Nowadays, with the rapid development of virtual networks, such as the Internet, mobile phones, and social networks, a new educational environment, known as cyberspace, has appeared which has significantly affected different individuals, especially children and adolescents. It will affect the training of the audience both directly and indirectly, as well. By analyzing the educational challenges in the cyberspace, the current study firstly recounts the challenging features of the cyberspace and secondly presents effective strategies in addressing the educational challenges in the cyberspace by focusing on Quranic verses and investigating the content of Imam Reza’s (P.B.U.H.) tradition. Some of the challenging features of the education in the cyberspace are as follows: Its western origin, its endlessness and uncontrollability, conflicts of cultures in the cyberspace, privacy of users being invaded, anonymity of identities, crimes against chastity and public grace and ethics, enemy’s investment in virtual networks and soft war, and the negative effects on the users’ morals. On the other hand, there are some strategies which Quranic verses and Imam Reza (P.B.U.H.) recommend to us. They are as follows: Acculturalization of optimal and accurate use of the cyberspace, training the educators and parents on the potential dangers of cyberspace, producing and developing the cultural products in cyberspace according to the Islamic religion, supervision over and accompaniment with children in their use of cyberspace, the replacement of foreign culture with the insider culture, reinforcing the beliefs, giving insight and awareness to the users.محیط همواره یکی از مهمترین ابعاد موثر در تربیت به طور مستقیم در فرایند تربیت دخالت داشته است. نقش سازنده و یا مخرّب محیط تربیتی و راهکارهای بهبود و ارتقای سطح اثرگذاری آن در تربیت باید مورد توجه مربیان و والدین باشد تا بتوان ضمن آن به نتایج تربیتی مثبت دست یافت. این مسئله در فرهنگ دینی اسلام نیز به طور قابل توجهی مورد عنایت قرار دارد. امروزه با توجه به گسترش سریع محیطهای مجازی از قبیل اینترنت، گوشیهای همراه، شبکههای اجتماعی و... محیط تربیتی جدیدی به نام فضای مجازی به وجود آمده که به طور قابل ملاحظهای افراد مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان را با خود مرتبط کرده و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بسیاری در تربیت مخاطبان خواهد گذاشت. این نوشتار با رویکرد بررسی چالشهای تربیت در فضای مجازی، ابتدا برخی از ویژگیهای چالش برانگیز فضای مجازی را برشمرده و سپس با عنایت به آیات قرآن کریم و بررسی محتوای سیره رضوی به ارائه برخی راهکارهای موثر در برخورد با چالش تربیت در فضای مجازی پرداخته است. از جمله ویژگیهای چالش برانگیز تربیت در فضای مجازی میتوان به خاستگاه غربی داشتن آن، نامحدود بودن و غیرقابل کنترل بودن، تضاد فرهنگها در فضای مجازی، در خطر بودن حریم خصوصی کاربران، تشخیص ناپذیری هویت، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، سرمایه گذاری دشمن در جبهه فضای مجازی و جنگ نرم، آثار سوء فضای مجازی بر اخلاق کاربران و... اشاره کرد. همچنین فرهنگسازی استفاده بهینه و درست از امکانات فضای مجازی، آشناکردن متولیان تربیت با خطرات فضای مجازی، تولید و توسعه تولیدات فرهنگی متناسب با دین در فضای مجازی، نظارت و همراهی با فرزندان در استفاده از فضای مجازی، جایگزینی فرهنگی، تقویت عقاید، بصیرت بخشی و آگاهی دادن به کاربران و.. از جمله راهکارهایی است که بررسی آیات قرآن کریم و سیره رضوی ما را بدان رهنمون میکند.