بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602620140823Criteria of Rationality in Imam Reza’s Teachingsشاخصههای عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی83361246FAسید محمد مرتضویدانشیار علوم و قرآن و حدیث دانشگاه فردوسیJournal Article20180429‘Reason’ is one the unique bounties of Allah (SWT) to the humankind. This bounty is of so high status among human beings that everybody claims that they use it in the best way and consider their own speech and behaviour as reasonable and rational. Nevertheless, humans’ speeches and behaviours are so different and contradictory that cannot be considered as rational at the same time. The main question of this article is whether there are criteria for social rationality in Imam Reza’s teachings based on which one can evaluate Muslims’ social behaviour. Research in semantics, religious resources, etc. on reason and rationality shows 10 criteria for rationality in Imam Reza’s teachings. The criteria, among others, include hoping one’s doing good, being safe from one’s evil, aggrandising other people’s good efforts, not aggrandising one’s own good efforts, not giving up efforts to solve other people’s problems and not giving up scientific efforts. This article concludes that reason and rationality are not only neglected, but also are of high status in Imam Reza’s teachings. Considering the purpose of creation and the necessity of human’s development which should be fulfilled in this world, rationality has a certain definition. According to this definition, there are criteria in an Islamic society that should be applied carefully and without going to any extremes.<em>یکی از نعمتهای منحصربهفرد خداوند، عقل است. این نعمت در میان انسانها از چنان جایگاهی برخوردار است که بار ارزشی یافته و هیچکس حاضر نیست خود را فاقد </em><em>این نعمت بداند، بلکه خود را دارای عقل و رفتار و گفتار خود را بر اساس عقلانیت ارزیابی</em><em> میکند. از طرفی، رفتار و گفتار انسانها بسیار متفاوت و متضاد است که نمیتوان همۀ آنها </em><em>را عقلانی دانست. سؤال اساسی نوشتۀ پیشرو این است که آیا در معارف رضوی شاخصههایی</em><em> برای عقلانیت اجتماعی وجود دارد که بتوان بر اساس آنها رفتار و گفتار اجتماعی مسلمانان را ارزیابی کرد؟ با بررسی انجامگرفته در لغت، متون دینی و ... دربارۀ عقل و عقلانیت و </em><em>تعریفی که از عقلانیت بر اساس متون دینی ارائه شده است، در معارف رضوی شاخصههای</em><em>دهگانه از قبیل: امید داشتن به خیر شخص، در امان بودن از شر او، برجسته کردن تلاش خیر</em><em>دیگران، برجسته نکردن کار خیر خود، خسته نشدن از تلاش برای مشکلگشایی از کار دیگران</em><em>، خسته نشدن از تلاش علمی و ... در روابط اجتماعی معرفی شدهاند. نتیجۀ بررسی حاضر </em><em>این است که در معارف رضوی نهتنها به عقلانیت و عقل بیاعتنایی نشده، بلکه عقل و عقلانیت</em><em> از جایگاه ویژهای برخوردار هستند که با توجه به هدف خلقت و ضرورت سیر تکاملی </em><em>انسانـ که باید در این دنیا اتفاق بیفتدـ عقلانیت تعریف خاص دارد و بر اساس همین تعریف</em><em> در جامعۀ اسلامی شاخصههایی مطرح است که اعمال این شاخصهها باید با دقت، ظرافت و بدون افراط و تفریط انجام گیرد. مشروح مستندات را باید در متن مقاله جستجو کرد.</em>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602620140823The Status of Imamate and Wilayah
in Silsilat-uz-Zahab Hadithجایگاه امامت و ولایت در حدیث سلسلةالذهب345961247FAهادی رستگار مقدم گوهریکارشناسارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشآموخته سطح چهار حوزهJournal Article20180429Silsilat-uz-Zahab Hadith is quoted from Imam Reza (AS), requested by agreat number of narrators while in Neyshabour on his way to Merv in a forced trip by Ma’moun. Since the chain of narrators in this hadith - from Imam Reza (AS) to the Prophet Muhammad (SAWA) - fully consists of infallible Imams, it is known as ‘Al-Musalsal Bi-l-Ashraf’ (narrated by a chain of the noble) among Sunnis. The hadith includes two points: first, it talks about Tawheed (God’s unity) as a MOSTAHKAM castle, which everyone enters will be safe against any divine punishment; second, entering the castle requires a condition that is the position of Wilayah and recognizing the Imamate. This article discusses the importance and truth about Kalimah Tawhidiyyah (La Ilaha Illa Allah) as well as the chain of narrators for the hadith. It also discusses the Kalimah Tawhidiyyah in terms of literary importance. Considering that the narrators in Neyshabour knew who Imam Reza (AS) was, it is worth of asking why Imam Reza (AS) narrated the hadith in a full chain of narrators ending to the Prophet Muhammad (SAWA). It is also worth of asking how the ‘condition’ and the ‘conditioned’ can be related. This is the very main question that this article is going to discuss. The article answers the questions in a descriptive, analytical method. The main answer to these questions is that there is no way to understand Tawheed other than through an infallible Imam. Therefore, the reason behind narrating this hadith for those people in Neyshabour is that one should differentiate between an infallible Imam and a caliph or a governor.<em>حدیث سلسلةالذهب، از زبان حضرت علیبن موسیالرضا<sup>(ع)</sup> در سفر اجباری بهسوی مأمون، در نیشابور و به درخواست جمع کثیری از راویان و محدثان بیان شده است. چون در سلسلۀ سند این حدیث تا رسول خدا<sup>(ص)</sup>، همه از اولاد آن حضرت و ائمه معصوم<sup>(ع)</sup> قرار هستند، در نزد اهل سنت به حدیث «المسلسل بالأشراف» شهرت یافته است. این حدیث دو مطلب را بیان میدارد: یکی اینکه توحید الهی، دژ استواری است که هر کس در آن وارد شود از هر نوع عذابی ایمن خواهد بود. دیگر اینکه شرط لازم برای ورود به آن دژ، مقام ولایت و معرفت به امامت است. این نوشتار علاوه بر آن، به اهمیت و حقیقت کلمۀ توحیدیه و بررسی سندی آن میپردازد و همچنین کلمۀ توحید را از لحاظ ادبی بررسی میکند. با توجه به اینکه راویان، آن حضرت را میشناختند، این سؤال مطرح میشود که چرا حضرت رضا<sup>(ع)</sup> حدیث را با سند متصل به رسول خدا<sup>(ص)</sup> نقل فرمودند؟ و اصولاً بین شرط و مشروط چه تناسبی میتواند وجود داشته باشد؟ این همان مسئلۀ اساسی است که نوشتار حاضر درصدد بیان آن است تا با روش کاملاً توصیفی و تحلیلی به این پرسشها پاسخ داده شود. حائز اهمیتترین مسئله، عبارت است از اینکه برای درک توحید حق تعالی راهی جز امام معصوم<sup>(ع)</sup> وجود ندارد، پس راز بیان این روایت در آن جمع، همین است که باید بین امام و خلیفه یا حاکم تفاوت قائل شد.</em>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602620140823The Etiquette of Being and Hosting A Guest
in Imam Reza’s Teachings and Lifestyleآداب مهمانی و میزبانی در سیره و تعالیـم رضـوی607561248FAرضا وطن دوستمدرس دانشگاه و پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضویJournal Article20180429Knowing Imam Reza’s theoretical as well as practical logic not only will make us familiar with the Imam’s unique character, but also is necessary to be applied in our individual as well as social areas of life. Among these considerable areas in our social life is being and hosting a guest. Therefore, we are required to know about Imam Reza’s lifestyle and advices in this regard in order to adapt our lifestyle to the Imam’s. This article is to elaborate on some of Imam Reza’s etiquette of being and hosting a guest in order to benefit from his teachings with this regard.<em>شناخت منطق نظری و عملی امام رضا<sup>(ع)</sup> نهتنها ما را با شخصیت کمنظیر آن امام همام </em><em>آشنا میسازد، بلکه در عرصة زندگی فردی و اجتماعی ما کاربرد عملی می</em><em></em><em>یابد که ضرورتی</em><em>بایسته است. یکی از عرصه</em><em></em><em>های قابل توجه در زندگی اجتماعی ما، موضوع مهمانی و میزبانی</em><em>است، ازاینرو باید با سیره و رهنمودهای آن حضرت در این عرصه آشنا شد تا بتوان زندگی</em><em> خود را با زندگی آن حضرت تطبیق داد.</em><em> این مقاله که در پاسخ به فراخوان «همایش علمی، پژوهشی جادة ولایت» سامان یافته، بر آن است تا با هدف بهره</em><em></em><em>گیری از سیره و تعالیم امام رضا<sup>(ع)</sup> در خصوص آداب مهمانی و میزبانی </em><em>و تأسی از آن حضرت در این بخش از زندگی اجتماعی، برخی از آداب و سن</em><em>ّتهای</em><em>مهمانی و الگوهای رفتاری آن حضرت را در اینباره به نمایش بگذارد.</em>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602620140823The Main Belief Deficiencies Influential in Advancing the Monotheistic Discourse in the Age of Imam Reza (AS)مهمترین آسیبهای اعتقادی اثرگذار بر پیشبرد گفتمان توحید در عصر امام رضا(ع)7610861249FAسید محمد کاظم طباطباییاستادیار رشتة علوم و معارف حدیث دانشگاه قرآن وحدیثنجمه رشیدی کیاکارشناسارشد علوم حدیث گرایش کلام و عقاید (نویسندۀ مسئول)Journal Article20180429The process of understanding and interpreting the hadiths of infallible Imams (AS) has a close relationship with knowing about intellectual, historical and cultural contexts surrounding the Imam. This article is to introduce the main belief deficiencies as one of the contexts of narrating hadiths on Tawheed (God’s unity) by Imam Reza (AS). Having penetrated to cultural layers of the society and creating challenges in the Age of Imam Reza (AS), these deficiencies had an undeniable influence on the heritage of Imam Reza’s hadiths. Knowing the deficiencies can help us to better understand Imam Reza’s teachings on Tawheed. In order to do this, we derived belief deficiencies of the age in a descriptive, library method. Results of this research show that denying the existence of God and doubting in His existence, Tashbih (likening anything to God), Tajsim (incarnation), etc. are among the main belief deficiencies in the age of Imam Reza (AS).<em>فرایند درک و تفسیر احادیث معصومین با زمینههای فکری، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی که معصوم را احاطه کرده و سخن ایشان در آن جغرافیای خاص ایراد شده است، در ارتباط تنگاتنگ بوده و آشنایی با زمان، مکان، افراد و سایر اوضاع و شرایط، تأثیر بسزایی در کشف مراد و مقصود ایشان دارد. این مقاله بهمنظور فهم بهتر معارف رضوی در عرصۀ باور توحید بر آن است تا با معرفی مهمترین آسیبهای اعتقادی در این زمینه، بهعنوان یکی از مؤلفهها و قرائن صدور روایتهای رضوی که در لایههای فرهنگی جامعه نفوذ کرده و فضایی چالشی در آن زمان ایجاد کرده بود، تأثیر غیرقابل انکار این چالشها را در میراث احادیث رضوی گوشزد کرده و از این رهگذر زمینۀ درک بهتر معارف توحیدی امام علیبن موسیالرضا<sup>(ع)</sup> فراهم شود. بدین منظور با استفاده از روش توصیفی ـ کتابخانهای به استخراج آسیبهای اعتقادی از متن روایتها پرداخته شد. یافتههای این بررسی نشان میدهد که انکار وجود صانع و ایجاد تردید در وجود او، تشبیه، تجسیم و ... ازجمله مهمترین آسیبهایی هستند که فضای چالشی را در حوزۀ اعتقاد اسلامی و بهخصوص معارف توحیدی بهوجود آورده بود. </em>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602620140823Praised and Condemned Modesty in Imam Reza’s Sayingsحیای پسندیده و ناپسند در کلام امام رضا(ع)11013261250FAمحمد رضا جواهریاستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180429Is modesty always good or always bad? Where is modesty good and where is it bad? Some imagine that modesty is always good, beautiful and necessary and one should never be immodest! This is a wrong attitude some religious people have. This article discusses the status, meaning and examples of modesty and shamelessness according to Imam Reza’s teachings. The fundamental issue in this research is deducing answers to the above questions from Imam Reza’s hadiths. The research method is descriptive-analytical, using a thorough study in authentic collections of hadiths. Reflecting on Imam Reza’s hadiths shows that the word ‘modesty’ has a very broad usage. Necessity or avoiding modesty depends on its roots, belongings, application and influences. The modesty which is rooted in deep faith in Allah and results in safety form committing sins is sacred and beautiful that one should obtain. However, the modesty which is based on ignorance and results in failure in knowledge and social development and failure in considering divine rights is ugly and condemned that one should avoid.<em>آیا حیاء همیشه خوب است یا بد؟ حیاء در کجا خوب است و باید باحیاء بود و در کجا بد است و باید بیحیاء شد؟ برخی تصور میکنند حیاء همه جا زیبا، خوب و لازم است و هیچ جا نباید بیحیاء بود! این تصور غلط در بین برخی از متدینان مطرح است. در این نوشتار، جایگاه حیاء و بیحیایی و مفهوم و مصادیق آن بر اساس معارف رضوی <sup>(ع)</sup> تبیین میشود. مسئلۀ بنیادین در این بررسی، استنباط پاسخ همین پرسش از احادیث امام رضا<sup>(ع)</sup> است. روش تحقیق، توصیفیـتحلیلی است که با مطالعات و بررسی و واکاوی در کتابهای معتبر حدیثی انجام شده است. هدف، تبیین موضع جامع در ارتباط با موضوع «حیاء» است. تأمل در احادیث رضوی در مسئلۀ حیاء، حاکی از گسترۀ کاربرد این واژه است. حیاء در آن بخش از احادیث رضوی که مرتبط با اخلاق بوده، پهناور و دارای توسعۀ مفهومی است، ضرورت یا ممنوعیت حیاء بستگی به ریشهها، کارکرد و آثار آن دارد. حیایی که ریشۀ آن ایمان به خدا و دستاورد آن مصونیت از گناه، دوری از وقاحت، دریدگی و پلیدیهاست و آنجا که انسان در پرتو ایمان به خدا، جهان را در محضر خدا میبیند و بر اساس آگاهی و خشیت الهی، حیاء میکند و از نافرمانی خدا پاک میشود، حیا مقدس، زیبا و مثبت است که آراستگی به آن ضرورت دارد؛ اما حیایی که مبتنی بر جهالت است و اثر آن بازماندن از دانش و رشد اجتماعی و ناتوانی در انجام و رعایت حقوق الهی بوده، زشت و منفی است که باید از آن پیراسته شد. </em>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602620140823The Heritage of Imam Reza’s Exegesis on Ayat-ul-Ahkamمیراث تفسیری امام رضا(ع) در ذیل آیات الأحکام13417361252FAحمید حسین نژاد محمد آبادیاستادیار جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد مقدسJournal Article20180429‘Ayat-ul-Ahkam’ is applied to verses of the Holy Quran upon which, or with the help of other verses, Islamic rulings can be deduced. As one of the main Islamic issues, these verses have been subject to many debates throughout centuries. According to Allah’s saying, the Prophet Muhammad (SAWA) is the first ever exegete of the Holy Quran who has a duty to interpret verses of the Quran, including Ayat-ul-Ahkam, for the people. After the Prophet Muhammad (SAWA), the Ahl-ul-Bayt (AS) also made exegesis on Ayat-ul-Ahkam. The great number of hadiths by the Ahl-ul-Bayt (AS) shows that they had a big concern for explaining Islamic rulings. Furthermore, they had a big concern for the authority of the Quran and the necessity to benefit from its teachings. These two conclude that Ayat-ul-Ahkam has been of high importance in the view of the Ahl-ul-Bayt (AS). In order to attract the attention of researchers to Imam Reza’s valuable heritage of exegesis, this article tries to discuss parts of this heritage on Ayat-ul-Ahkam in terms of the Quran exegesis not Islamic jurisprudence.<em>«</em><em>آیات الأحکام</em><em>» آیاتی از قرآن است که بهتنهایی یا بهکمک آیات دیگر، حکم یا احکامی از مسائل فقهی را بهعنوان یکی از مهمترین مباحث اسلامی در طول قرنها، مورد گفتگو قرار داده است. بر اساس فرمودۀ خداوند، پیامبر<sup>(ص)</sup> نخستین مفسر قرآن بهشمار مىرود که </em><em>وظیفه دارد آیات قرآن ازجمله آیات فقهى را براى مسلمانان تفسیر کند. پس از پیامبر اکرم</em><em><sup>(ص)</sup></em><em>، اهل بیت<sup>(ع)</sup> نیز به تفسیر آیات فقهى قرآن پرداختند. ایشان توجهی خاص به بیان احکام الهی داشتند، فراوانی روایتهای رسیده از آن بزرگواران، گواه این مدّعاست. از سوی دیگر ایشان عنایت ویژه بر مرجعیّت قرآن و لزوم استفاده از آن داشتهاند. نتیجۀ طبیعی این دو آن است که «</em><em>آیات الأحکام</em><em>» مورد توجه ویژۀ اهل بیت<sup>(ع)</sup> قرار بگیرد.</em><br /><em>این مقاله میکوشد تا بهمنظور توجه دادن محققان به میراث گرانقدر تفسیری امام رضا<sup>(ع)</sup>، بخشهایی از این میراث تفسیری را که در ذیل </em><em>آیات الأحکام</em><em> آمده است، از منظر تفسیر و نه فقه بررسی کند.</em>