بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101The role of symbolic capital, based on the Iranian model of Islamic tradition in strengthening the family from the perspective of Razavi
(Studied, residents of the esfahan city)نقش سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی– اسلامی در تحکیم نهاد خانواده اسلامی با تأکید بر سیره رضوی (موردمطالعه، شهروندان شهر اصفهان)74642031FAولی محمد درینینویسندهمحمد تاباننویسندهاحسان نامدار جویمینویسنده مسئولصید مهدی ویسهنویسندهعلیرضا احمدیزادهنویسندهJournal Article20170117<strong> </strong>
The aim of this study was to investigate the relationship between symbolic capital, based on the model Iranian - Islamic is to strengthen the family in terms of Razavi lifestyle.
In this context, a question formed part of the four questions that related to the symbolic capital based on the Iranian model - Islamic lifestyle factors, family strengthening Razavi and its dimensions (moral factors , economic factors, Emotional factors, social factors) studied these questions were significant and equal to is 0.76, 0.64, 0.42, 0.56, 0.43. The symbolic capital, based on the Iranian model - Islam is positive and stronger, stiffer, and the stability and strength of family ties is more. Symbols of economic, social icons and cultural symbols can have a strong relationship with the strengthening of the family institution and the more symbolic capital of the moral and religious family, and adhere to these symbols, better (in terms of quantity and quality) will be togetherهدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی– اسلامی در تحکیم نهاد خانواده از منظر سیره رضوی است. در این زمینه یک فرضیه کلی و چهار فرضیه جزئی شکلگرفته است که رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی - اسلامی با عوامل تحکیم خانواده ازنظر سیره رضوی و ابعاد آن یعنی عوامل اخلاقی، عوامل اقتصادی، عوامل عاطفی و عوامل اجتماعی بررسی شده که ارقام این فرضیات معنادار و برابر با 0.76، 0.64، 0.42، 0.56، 0.43 است. در واقع هر چه سرمایههای نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی– اسلامی مثبتتر و قویتر باشد، نهاد خانواده محکمتر و از پایداری و استحکام بیشتری در روابط خود برخوردار است. نمادهای اقتصادی، نمادهای اجتماعی و نمادهای فرهنگی میتواند رابطه قوی با تحکیم نهاد خانواده داشته باشد و هر چه خانواده سرمایههای نمادین بیشتری در زمینه اخلاق و دین داشته و بیشتر به این نمادها پایبند باشد، اعضای خانواده بیشتر و بهتر (ازنظر کمی و کیفی) در کنار هم قرار خواهند گرفت و درقبال یکدیگر ازنظر اخلاقی مثبت، ازنظر عاطفی وابسته، ازنظر اقتصادی سازنده،سازگار و سادهزیست و ازنظر اجتماعی منسجم، مشارکتی و معتمد خواهند بود و در کل موجبات تحکیم نهاد خانواده بهعنوان یک کل منسجم را در پی خواهد داشت.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101Criticism of the visibility of God through monotheistic narrations of Imam Rezaنقد شبهه رؤیت الهی در روایات توحیدی امام رضا(ع)477242032FAعلی نصیرینویسندهJournal Article20170117<span>One of the controversial topics in Theology is the issue of visibility of God. At one side human being habitude and familiarity is believing a matter after observing it, which has caused continuously demands for seeing God, and on the other side religious scripts has emphasized the inconceivability of this issue. Infiltration of false narrations which quoted the eyesight of Prophet Mohammad in the night of Meraj and seeing the Divinity by the believers in the day of resurrection in Sunni hadith references, created a context for Muslims to have credence on this issue until the era of Imam Reza and led to asking Imam about this issue. Imam as the true guardian of the Islam criticized this doubt by Quranic and rational logics. The author of this article in addition to discussing the opinions of Imami, Mu’tazilite and Ash’arites about the visibility of God, surveys about the principle narrations of Imam Reza on monotheism, including the conversation between Abu-Ghorah and Imam Reza on criticizing this issue.</span>از جمله مباحث چالش برانگیز در حوزه خداشناسی مسئله رؤیت الهی است. از یک سو عادت و انس انسان به باور به وجود هر چیز در پی رؤیت آن، درخواست پیوسته رؤیت الهی را سبب شده است و از سوی دیگر، متون دینی بر استحاله این امر تاکید میکنند. شیوع روایات ناسره مبنی بر رؤیت خداوند توسط پیامبر<sup>(ص)</sup> در شب معراج یا رؤیت الهی توسط مؤمنان در روز قیامت، میان منابع روایی اهل سنت، زمینه باور به رؤیت را در میان مسلمانان تا عصر امام رضا<sup>(ع)</sup> گسترش داد و باعث طرح پرسشهایی در این زمینه از آن حضرت شد. امام به عنوان سنگربان حقیقی دین با کمک براهین قرآنی و عقلی به نقد این شبهه پرداخت. نگارنده در این مقاله ضمن بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره درباره رؤیت خداوند، اهم روایات توحیدی از امام رضا<sup>(ع)</sup> به ویژه گفت و گوی ابوقرّه با آن حضرت در نقد این شبهه را بررسی کرده است. بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101Ways to strengthening and expanding religious and the public institutions in the Islamic Society for Privation elimination with the template of the Sirah of Imam Reza (PBUH)راهکارهای تقویت و گسترش نهادهای دینی و مردمی در جامعه اسلامی برای رفع محرومیت با الگو گیری از سیره امام رضا (ع)739842034FAمحمد عبدالحسین زادهنویسندهمیثم لطیفینویسندهJournal Article20170117In recent years, the role of public participation based on incentives for charitable or religious beliefs, is considered as an effective efforts to strengthen social protection. The main goal of this research is to explain the role of religious and the public institutions for Privation elimination with emphasis on the Sirah of Imam Reza (PBUH). In this article, with Sirah research method Investigate Sirah of Imam Reza (PBUH) and presented ways to strengthening and expanding religious and the public institutions in the Islamic Society. In Islam, religious and the public institutions most important role in the development of social welfare and Privation and poverty elimination. Result of This research show that the behavior of Imams such as Imam Reza (PBUH) as respect for the poor, encouraging the generosity and etc. if Institutionalization in society cause spread religious and the public institutions in the Islamic Society. As a result of Extension these institutions in society are also reduced poverty and deprivation. Government and supporting institutions such as Islamic Relief Committee must rely on this capacity of the Islamic society, to elimination of poverty and Privation in our society.در سالهای اخیر نقش مشارکتهای مردمی مبتنی بر انگیزههای خیرخواهانه یا اعتقادات مذهبی، به عنوان یک حرکت و تلاش مؤثر در جهت تقویت حمایتهای اجتماعی مورد توجه جدّی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش تشریح نقش نهادهای دینی و مردمی در رفع محرومیت و فقر با تاکید بر سیره امام رضا<sup>(ع)</sup> است. در این پژوهش با روش سیرهپژوهی و با بهرهگیری از سبک و سیره زندگی امام رضا <sup>(ع)</sup> و همچنین تدقیق در روایاتی که از ایشان رسیده است، راهکارهای گسترش و تقویت نهادهای دینی و مردمی در جامعه اسلامی ارائه شده است. به وضوح روشن میشود که در اسلام نهادهای دینی و مردمی مهمترین نقش را در گسترش رفاه در جامعه و رفع محرومیتها و فقر دارند. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که رفتار معصومین از جمله امام رضا <sup>(ع)</sup> مانند احترام به فقیر، تشویق به سخاوت و ... در صورتی که در جامعه نهادینه شود باعث گسترش نهادهای دینی و مردمی در جامعه اسلامی میشود. به تبع گسترش این نهادها در جامعه، فقر و محرومیت نیز کاهش پیدا میکند. دولت و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد باید با تکیه بر این ظرفیت جامعه اسلامی، به دنبال رفع فقر و محرومیت در جامعه باشند.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101Islamic utopia in Imam Reza’s viewpointsآرمان شهر اسلامی از منظر امام رضا(ع)9913242038FAمصطفی اسفندیارینویسندهمصطفی مهدوی آرانویسندهعلی رضا نادریان لاییننویسنده مسئولصدیقه یوسفی چوبینینویسندهJournal Article20170117According to the words of its impact on the audience of the main angle of biography of the Holy Imams (AS) is, the word of the deep layers of the mind penetrated the hearts of people, life is a constant companion, the best example, according to the founder of Islam, the Qur’an is the miracle of the Word is, the more words Vnsayh Imam Reza (AS) teachings of the Koran as direct and indirect footprint ethical principles can be seen at the peak of the meanings of words, literary and moral tailored to the needs of the community. <br /> With Search in the intellectual life of Imam Reza (AS) is determined, to lead them to true happiness of man, the true utopia of human effort applied, and when the West in the Middle Ages regression was cutting through cultural decay, and the siege of the culture of their thoughts constantly circle became tighter, progressive Islamic thought and culture Razavi promoting intellectual freedom in the founding utopian ideals, thoughts and left a strong moral values, which seeks to lay the foundations of Islamic civilization, people in various fields cultural, emotional, respectively. This article is a descriptive, analytical, written using library resources for, and examples of the views of Imam (AS) in relation to human and fundamental moral principles is examined. This article is a descriptive, analytical, written using library resources for, and examples of the views of Imam (AS) in relation to human and fundamental moral principles is examined توجه به کلام و تاثیر آن بر مخاطب از اصلیترین ویژگیهای سیره امامان معصوم<sup>(ع)</sup> است. کلام در لایههای عمیق ذهن و قلب افراد رسوخ می کند و رفیق همیشگی زندگی وی میگردد. بهترین شاهد مثال بر این گفته معجزه پایه گذار مکتب اسلام یعنی قرآن است که از جنس کلام است. در بیشتر سخنان و نصایح امام رضا<sup>(ع)</sup> رد پای اصول اخلاقی و آموزههای قرآنی به صورت مستقیم وغیر مستقیم دیده میشود؛ سخنانی در اوج معانی علمی، ادبی و اخلاقی متناسب با نیازهای روز جامعه.<br /> با سیری در حیات فکری امام رضا<sup>(ع)</sup> مشخص میشود، ایشان برای هدایت انسان به سعادت حقیقی یا همان آرمان شهر حقیقی بشری تلاش بسیاری به کار بستهاند و زمانی که غرب در قرون وسطی سیر قهقرایی انحطاط فرهنگی را پشت سر میگذاشت و دایم حلقه محاصره فرهنگ و اندیشه آنان تنگتر میگشت، اندیشه اسلامی و فرهنگ مترقّی رضوی با تبلیغ و ترویج آزادگی فکری در پی بنیان نهادن آرمان شهری آرمانی بود و اندیشهها و ارزشهای اخلاقی قدرتمندی به جا گذاشت و در صدد پی ریزی پایههای تمدنی اسلامی، انسانی در حوزههای مختلف فرهنگی، عاطفی بوده است. در حیطه بررسی آرمان شهر اسلامی، انسانی براساس بیانات امام رضا<sup>(ع)</sup>، ابتدا دیدگاه امام<sup>(ع)</sup> درباره مبادی آرمان شهر آرمانی مطلوب جامعه انسانی را بر می شماریم، سپس مفهوم آرمان شهر دینی از دیدگاه امام<sup>(ع)</sup> را بیان می کنیم. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای نگارش یافته و نمونههایی از دیدگاههای امام<sup>(ع)</sup> نیز درباره با اصول بنیادی اخلاقی و انسانی بررسی شده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101Rules of making friends in the words of Imam Reza (peace be upon him)آیین دوست یابی در سخنان امام رضا(ع)13316442039FAمرتضی رحیمیدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
بخش علوم قرآن و فقهJournal Article20170117Imam Reza’s hint to the rights related to friends, rules of friendship and features of a friend shows that Holinesse’s attention to the sturdiness of friendship bases from one hand and confronting against bad effects of a bad friend and favorite person on the other hand since, cultural invasion has aimed all aspects of Islamic life style such as Islamic friendship style, expressing the rules of Islamic way of making friends is useful for keeping friendship style considered by Islam. Expressing a style for facing a faithful person and his rights and also encouraging to take a brother (friend) for God, religious faith and idea shows the significance of faith in the Islamic friendship style. In the present research which has been done through the descriptive-analytic method, the response to the question Have the features of Islamic friendship pointed out in the words of Imam Reza (peace be upon him) has been investigated in order to help the style of Islamic friendship rules be promoted.اشاره امام رضا<sup>(ع)</sup> به حقوق دوست ، آداب دوستی و ویژگیهای دوست نشانگر توجه آن حضرت به استحکام پایههای دوستی از یک سو و مقابله با آثار سوء همنشین و دوست بد از سوی دیگر است. از آن جا که تهاجم فرهنگی همه وجوه سبک زندگی اسلامی از جمله سبک دوستی اسلامی را نشانه گرفته ، بیان آیین دوست یابی اسلامی در حفظ سبک دوستی مد نظر اسلام مفید است.
بیان سبک برخورد با برادر مؤمن و حقوق وی و نیز تشویق به گرفتن برادر (دوست) برای خدا ، ایمان و باور دینی نشانگر اهمیت ایمان در سبک دوستی اسلامی می باشد.
این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده درباره این که در سخنان امام رضا<sup>(ع)</sup> به چه شاخصهای دوستی اشاره شده پرداخته است تا به ترویج سبک آیین دوست یابی اسلامی کمک کند. بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101Attitude toward unity and approximation of religions in Imam Reza’s (AS) conduct and speechنگرشی به وحدت و تقریب مذاهب در سیره و گفتار امام رضا(ع)16519242088FAیاسر اسماعیل زاده امامقلیعضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدانفهیمه شبان زادهنویسندهJournal Article20170119The concept of unity and approximation of religions is very important in Islam. Therefore, it has been emphasized in the Holy Quran and Imams’ conduct including Imam Reza’s (AS) conduct. The basic question is how approximation of religions is demonstrated in in Imam Reza’s (AS) conduct and speech. Evidence suggests that Imam Reza (AS), as an efficient leader whose insights are taken from the holy Quran and prophetic tradition, made an effort during his blessed life to emphasize the importance of approximation of religions and Islamic unity in theory and in practice. Therefore, the study hypothesis is as follows: “In Imam Reza’s (AS) life, examples such as the centrality of the Holy Quran, return to the Sunnah of the Prophet (PBUH), the correction of social morality, human equality, scientific and educational activities, and freedom of thought are demonstrations of approximation of religions and Imam’s attention to this issue. This is a descriptive analytic study. To carry out the study, notes were taken and they were categorized. Afterwards, data was analyzed and finally, the results were presented. <span lang="FA">تقریب مذاهب و مقوله وحدت در دین مبین اسلام اهمیت بهسزایی دارد و از همین رو در قرآن کریم و سیره معصومین<sup>(ع)</sup> از جمله امام رضا<sup>(ع)</sup> بر آن تأکید شده است. قراین و شواهد حاکی است که امام رضا<sup>(ع)</sup> در طول حیات مبارک خود بهعنوان رهبری شایسته با بینشی برگرفته از قرآن کریم و سنّت نبوی، در عرصه بیان، نظر و نیز در عمل بر تقریب مذاهب و وحدت اسلامی اهتمام ورزیده است. بنابراین فرضیه تحقیق عبارت است از اینکه در زندگی امام رضا<sup>(ع)</sup> مواردی نظیر محوریّت قرآن کریم، بازگشت به سنت پیامبر<sup>(ص)</sup>، اصلاح اخلاق جامعه اسلامی، برابری انسانها، آزادی اندیشه و جلوههایی از توجه به تقریب مذاهب مشاهده می شود. روش پژوهش در این مقاله توصیفی تحلیلی است؛ بهطوریکه ابتدا مطالب فیشبرداری و دستهبندی و سپس واکاوی و تحلیل شده است.</span>بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101A Comparative Study of Applying Cultural Globalization Paradigm and Religious World View on Organizing Humanity Life with an Emphasis on Razavi Epistemologiesبررسی تطبیقی کاربست پارادایم جهانیشدن فرهنگ و جهانبینی دینی بر ساماندهی زندگی بشریت با تأکید بر معارف رضوی19322842089FAسید جواد امامجمعه زادهدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانسید زکریا محمودی رجادانشگاه علامهسیدعلی سراجاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20170119Concerning the renaissance educations we see humanism and secularism emphasizing on rationality in political and social arena which carry on structural qualitative and quantitative changes. Interest oriented outlook, relative view to religion and spirituality in the world, increasing racial and ethnical conflicts, colonization and exploitation of human and natural resources, and diminishing independence and will of human resulted by instrumental rationality are products of such educations, i.e., cultural globalization. The question in this research rests on which of the liberal democracy and razavi epistemologies are able to affect more on current material and ideological world? The findings in this descriptive –analytical and discourse analytic research show that psychic difficulties, weakening family bases, and social and political normlessness remain the significant consequences of cultural globalization discourse and its central signifier, i.e., humanism. Marxism and neo Marxism could not also solve these problems. Razavi epistemologies as a comprehensive culture with its central signifiers such as friendship, kindness, morality, justice
and freedom can find good solutions for the problems.متأثر از آموزههای رنسانس شاهد مبنا قرار گرفتن مؤلفههایی چون اومانیسم، سکولاریسم و توجه صرف به عقلانیت در ساحت سیاسی ـ اجتماعی بشر هستیم؛ که این امر مهم تحولات کمی و کیفی ساختاری را در پی داشته است. سیطره نگرش منافع محوری صرف، نسبیت انگاشتن مذهب و معنویت در سطح جهان، رشد روزافزون درگیریهای نژادی ـ قومی، استعمار و استثمار منابع انسانی ـ طبیعی، از بین رفتن استقلال و اراده بشریت بهتبع توجه صرف به عقلانیت ابزاری، از نتایج آموزههای فوق و مهمترین مصداق آن، یعنی جهانیشدن فرهنگ است. مقاله حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که کدامیک از جهانبینیهای لیبرال ـ دموکراسی و معارف رضوی توان و قابلیت تأثیرگذاری بیشتری در جهان مادیگرا و ایدئولوژی زده امروزی را دارند؟ یافتههای پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و ابزار تحلیل گفتمان بهدستآمده حاکی از آن است که مشکلات روحی روانی، متزلزل شدن بنیادهای خانواده و سایر ناهنجاریهای اجتماعی ـ سیاسی از مهمترین پیامدهای حاکم شدن گفتمان جهانیشدن فرهنگ و دال مرکزی آن یعنی اومانیسم است. همچنین نگرشهایی نظیر مارکسیسم، نئومارکسیسم و ... نتوانستهاند این خلأ اساسی را پر کنند. به همین منظور به دنبال تزلزل معنایی و حمایتی سایر گفتمانها، معارف رضوی بهعنوان فرهنگ فرابشری و دالهای مرکزی آن چون: محبت، رأفت، اخلاقمداری، عدالت و آزادی بهعنوان مؤلفههای فطری ـ الهی که امروزه از گمشدهها و نواقص زندگی بشریتاند، میتوانند راهگشای معضلات کنونی و تحققبخش خواستههای مادی و معنوی افراد و شکوفایی قابلیتهای وجودی آنان شوندبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041520170101A Comparative study of Imam Reza (as) Expression in Arabic and Persian contemporary poemsبررسی تطبیقی سیره امام رضا( ع) دراشعارعبدالمنعم فرطوسی ومحمد حسین بهجتی22925242090FAمحسن سیفیاستادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشاننجمه فتحعلی زادهنویسندهJournal Article20170119Life of Imam Reza (AS), has always eulogized by poets of various periods. Contemporary Arab and Iranian poets committed and praise poetry, expression of moral virtues Piety and their knowledge of various languages and <span class="shorttext">Different </span>issues. The authors of this study to analyze<span class="shorttext"> the Point of view of </span>two contemporary poet Abdul monem –al-fartusi and Mohammed Hussein Behjati to Imam Reza (AS) and analysis by comparing their poems, the similarities and differences of these poems reach. Lyrics Abdul monem –al-fartusi have a style of narration and plot because the poet was under the influence of traditions and narratives about Imam Reza (AS) and poetic language is very simple and clear, and he relied on his poems details while the lyrics Mohammed Hussein Behjati addressed and literary style is complicated.سیره امام رضا(ع)، همواره موضوع مدح و ستایش شاعران دورههای مختلف قرار گرفتهاست. شاعران متعهّد معاصر عرب و ایران نیز قصایدی دروصف و مدح، بیان مکارم اخلاقی، تقوا و دینداری و علم ایشان به مسائل و زبانهای گوناگون سرودهاند. نگارندگان این پژوهش میکوشند تا نگاه دو شاعر عربیسرا و پارسیگوی معاصر یعنی عبدالمنعم فرطوسی و محمد حسین بهجتی را نسبت به امام رضا(ع) تحلیل کنند و با تطبیق اشعار آنان، به وجوه شباهت و تفاوت این اشعار دست یابند. اشعار عبدالمنعم فرطوسی دارای اسلوب روایی و داستانی است؛ زیرا شاعر تحث تأثیر روایات و احادیث نقل شده درباره امام رضا(ع) بودهاست و زبان شعری سرودههایش بسیار ساده و روان است؛ همچنین او در اشعار خود به جزئیات بیشتری تکیه کرده؛ در حالی که اشعار محمد حسین بهجتی اسلوب خطابی و ادبی پیچیدهتری دارد و غالبا کلیات را مورد توجه قرار دادهاست.