بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421Headship of Āstān-e Shāh Chérāgh in Documents and Manuscripts
(According to the Manuscripts of Mirza Ahmad Motawalli Bashi's Poetry Book, Endowment Letter of Habibaullah Sharifi, Sādāt Dashtaki Testimonies Scroll)تولیت آستانه حضرت شاهچراغ(ع) در اسناد و نسخ خطی (با استناد به نسخ خطی دیوان میرزا احمدمتولی باشی، وقف نامه حبیبالله شریفی، طومار استشهاد سادات دشتکی)93412923010.22034/farzv.2021.129230FAمحمدرضا ضیادانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایرانسید احمد حسینی کازرونیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایرانسید جعفر حمیدیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایرانJournal Article20191229Mirza Ahmad Motavalli Bashi, nicknamed Roshan, is one of the unknown poets of the <strong>Qājār</strong> era, who for some time was in charge of the shrine of Ahmad ibn <strong>Mūsá</strong> al-<strong>Kāẓim</strong> <strong>Shāh</strong> <strong>Chérāgh</strong> (as). The importance of this holy shrine and, consequently, the position of the headship of this <strong>Āstān</strong> (threshold) has been claimed by many people throughout history. Sometimes, people appointed by kings have seized it by force. In the Safavid and <strong>Qājār</strong> eras, this position was held by the Hosseini Sharifi family, a descendant of Allama Mirsharif Jorjani. In the manuscript of Mirza Ahmad Motavalli Bashi poetry book, there are poems that express his disagreement with the person or persons over the position of the guardian of the threshold of <strong>Ḥaḍrat</strong> <strong>Shāh</strong> <strong>Chérāgh</strong> (as). This article is descriptive, analytical and based on the manuscript of Mirza Ahmad Motavalli Bashi's poetry collection has examined the issue of endowment letter of Mirza Habibaullah Sharifi, the head of <strong>Āstān</strong> in the Safavid era, and the testimonies scroll of <strong>Sādāt</strong> Dashtaki, as the claimants of the headship of this <strong>Āstān</strong>, which is registered and kept in the library of <strong>Shāh</strong> <strong>Chérāgh</strong> (as). This article also explains and concludes the hidden aspects of this dispute, including the beginning and how the dispute arose and the historical course of the appointment of each of the trustees from the Safavid era to the first Pahlavi period.میرزا احمد متولی باشی متخلص به «روشن» از شعرای گمنام عهد قاجاری است که مدتی منصب تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) را عهدهدار بوده است. اهمیت این بقعۀ متبرکه و به تبع آن منصب تولیت این آستان در طول تاریخ مورد ادعای افراد بسیاری واقع شده است. افرادی گاه با انتصاب از سوی امرا و سلاطین و گاهی به عنف آن را تصاحب کردهاند. این منصب در عهد صفوی و قاجار بر عهدۀ خاندان حسینی شریفی از نوادگان علامه میرشریف جرجانی بوده است. در نسخه خطی دیوان میرزا احمد متولی باشی اشعاری وجود دارد که بیانگر اختلاف وی با فرد یا افرادی بر سر منصب تولیت آستان حضرت شاهچراغ (ع) است. این مقاله به شیوۀ توصیفی، تحلیلی و بر اساس نسخه خطی دیوان اشعار میرزا احمد متولی باشی، وقفنامه میرزا حبیبالله شریفی تولیت عهد صفوی آستان و طومار خطی استشهادنامه سادات دشتکی به عنوان مدعیان تولیت این آستان که در کتابخانۀ شاهچراغ (ع) ثبت و نگهداری میشود، این موضوع را بررسی کرده است؛ همچنین زوایای پنهان این اختلاف اعم از آغاز و چگونگی پیدایش اختلاف و سیر انتصاب هر یک از متولیان از عهد صفوی تا دورۀ پهلوی اول را تبیین و تشریح و نتیجهگیری کرده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421The Will of the People of the Book to Each Other and Their Will and the Muslims to Each Other from the Viewpoint of Imam Riḍā (as)وصیت اهل کتاب برای همدیگر و وصیت آنها و مسلمانان برای یکدیگراز دیدگاه امام رضا(ع)356112923110.22034/farzv.2021.129231FAمرتضی رحیمیدانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
بخش علوم قرآن و فقهJournal Article20200107This study seeks to answer the question of "how is the will of the People of the Book to each other and their will and the will of Muslims to each other evaluated from the viewpoint of Imam <strong>Riḍā</strong> (as)?" This study shows that due to the importance of communication with relatives and the strength of the family, from the viewpoint of <strong>Raḍavi</strong> culture, a Muslim will is permissible for his infidel relative. The order of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) to fulfill the will of a Muslim woman who had made a will for a group of poor Christians, results in the permission of a Muslim will for the People of the Book. The will of the People of the Book is permissible for their fellow believers and Muslims, and it is not permissible to change it. Allah's sacraments are important, so some jurists, based on a quote from Imam <strong>Riḍā</strong> (as), have concluded the permission of the will and donation of Muslims to the temples of the People of the Book. Although some jurists, according to the verse nafy-e <strong>sabīl</strong>, have not considered it permissible for a Muslim to make a will to an infidel, from the viewpoint of Imam <strong>Riḍā</strong> (as), the abovementioned verse is not justified on unauthorized guardianship of infidels, because <strong>sabīl</strong> in this verse is defined as proof and argument. The testimony of the People of the Book on the will of the Muslims is permitted. The permission of the will of the Muslims and the People of the Book to each other, which is specified in the <strong>Raḍavi</strong> culture, leads to the peaceful coexistence of the Muslims and the People of the Book. This research has been conducted using descriptive-analytical methodology.تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «از نگاه امام رضا (ع) وصیت اهل کتاب برای همدیگر و وصیت آنها و مسلمانان برای یکدیگر چه حکمی دارد؟» از این تحقیق بر میآید که با توجه به اهمیت صله رحم و استحکام نهاد خانواده ، از نگاه فرهنگ رضوی وصیت مسلمان برای خویشاوند کافر خود جایز است. حکم امام رضا (ع) به لزوم اجرای وصیت زن مسلمانی که برای گروهی از فقرای نصاری وصیت کرده بود، جواز وصیت مسلمان برای اهل کتاب را نتیجه می دهد. وصیت اهل کتاب برای هم کیشان خود و مسلمانان جایز است و تغییر آن نیز جایز نیست. شعائر خداوند ، اهمیت دارند ، از همین رو برخی از فقهاء به استناد سخنی از امام رضا(ع) جواز وصیت و وقف مسلمان بر معابد اهل کتاب را نتیجه گرفته اند. گرچه برخی از فقهاء به استناد آیه نفی سبیل ، وصی شدن کافر برای مسلمان را جایز ندانسته اند ، از نگاه امام رضا(ع)، آیه مزبور بر عدم جواز وصی شدن کافر دلالت ندارد، زیرا «سبیل» در این آیه به معنای حجت و برهان است. شهادت اهل کتاب بر وصیت مسلمانان پذیرفته می شود. جواز وصیت مسلمانان و اهل کتاب برای یکدیگر که فرهنگ رضوی به آن تصریح دارد، به همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و اهل کتاب کمک می کند. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421Investigating Epistemological Transformation in Mehdi Akhavan Sales’s Poetry: From the Perspective of Raḍavi Doctrine (Imam Riḍā’s Thoughts)بررسی دگردیسی معرفتی مهدی اخوان ثالث در نگاه به مکتب رضوی638212923210.22034/farzv.2021.129232FAرسول حیدریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانJournal Article20200412Raḍavi doctrine (or Imam Riḍā’s status and thoughts) is a concept impartible from Iranian culture, especially Persian poetry and prose. In contemporary literature, not only has this effect not diminished, but it has manifested itself in a variety of attitudes and diverse methods. Mehdi Akhavan Sales, a significant contemporary poet, is one of the few poets who has spoken about Imam Riḍā (as) with two different views. Investigating Akhavan’s poetry revels that he did not have an optimistic view of external necessities and social manifestations of Raḍavi doctrine in his early poetic years. However, at the end of the poetic period, this perception gives way to believing in the Raḍavi position and beyond that, i.e. love and devotion to Imam Riḍā (as). This epistemological transformation can be explained on the basis of the two hypotheses of "evolution" and "contradiction". According to the "contradiction" hypothesis, the poet has lived in astonishment and epistemological contradiction for the rest of his life. This transformation in Akhavan’s intellectual system - as a prominent dissident poet in the contemporary period - is very important, indicating that contemporary dissident poetry has not neglected the illumination of Imam Riḍā’s thoughts.مهدی اخوان ثالث، شاعر توانای معاصر، از معدود شاعرانی است که با دو رویکرد متفاوت درباره امام رضاg سخن گفته است. مطالعۀ دفترهای شعری اخوان نشان می دهد که وی در دهههای نخستین شاعری خود نگاه خوشبینانه ای به ملزومات بیرونی و نمودهای اجتماعی مکتب رضوی ندارد؛ اما در اواخر دورۀ شاعری، این تلقی جای خود را به باور و فراتر از آن عشق و ارادت قلبی به مقام امام رضا g می دهد. این دگردیسی در نظام فکری اخوان ثالث به عنوان یک شاعر برجسته و دگراندیش معاصر بسیار حائز اهمیت است و نشان میدهد که شعر دگراندیش معاصر نیز از تأثیرات اندیشۀ رضوی برکنار نمانده است. نظر به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر در پی تبیین چگونگی و چرایی این دگردیسی اعتقادی است؛ به عبارتی در این پژوهش در پی پاسخ به این سؤالیم که تغییر دیدگاه اعتقادی اخوان به جایگاه امام رضا g چگونه و به چه دلایلی رخ داده است. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی است. با مد نظر قرار دادن آرا برخی صاحب نظران و با تحلیل اشعار شاعر، نتیجه پژوهش نشان میدهد که دگردیسی معرفتی اخوان بر اساس دو فرضیۀ «تکامل» و «تناقض» قابل تبیین است؛ بر اساس فرضیۀ «تکامل»، شاعر با تجدید نظر در مواضع پیشین خود، سیری تکاملی را تجربه کرده و با ارادت به ساحت رضوی، بُعد دینی اعتقادی اندیشهاش را به کمال رسانده و بر اساس فرضیۀ «تناقض»، شاعر تا پایان عمر در حیرت و تناقض معرفتی به سر برده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421Semiotics of Imam Riḍā (as) in Hāchīn & Wāchīn of Zahra Davari
Based on Theory of Philip Hamonنشانهشناسی شخصیت امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر پایة نظریة فیلیپ هامون8310412923310.22034/farzv.2021.129233FAخلیل بیگزادهدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازیپریسا احمدیدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازیJournal Article20191211Philip Hamon, a French semiotician researcher, has described the personality as four elements, on this basis, he has explained the theoretical foundations of personality semiotics, such as the literary semiotics of the personality, the relationship between the author, the text and the reader, and its main purpose is to find the occasion between the image (signifier) and imagination (signified). Folk literature (oral) with its various effects reflects the culture and the thought of the people, and childish songs that are forms of oral history that sometimes depicts the image of religious characters with the goal of educational-moral modeling. Imam Riḍā's face, his personality and his virtues are transcendental models for children and Zahra Davari has used Imam Riḍā's personality in the childish songs Hāchīn & Wāchīn to step children’s morality. This research was conducted with the aim of explaining the moral character of Imam Riḍā (as) in Hāchīn & Wāchīn’s Zahra Davari based on the Philip Hamon's semiotics theory with a descriptive- analytical approach and Imam Riḍā (as) as a sign (name, syntax and the rhetorical dimension and signifier) and the signified (attributes, spoken action and behavioral approaches) have been analyzed, as the research shows, the proper understanding of the character of Imam Riḍā (as) and his narrative function has been provided by using the knowledge of his personality semantics, that is, Davari has illustrated ImamRiḍā's (as) practical expression and ethical issues that have been identified by the folk language and childlike expressions to the audience (children).فیلیپ هامون، نشانهشناس فرانسوی، شخصیّت را عنصری نشانهای دانسته و بر این اساس، مبانی نظری نشانهشناسی شخصیّت را تبیین کرده است، چنانکه نشانهشناسی ادبی شخصیّت، ارتباط میان مؤلف، متن و خواننده را میکاود و هدف اصلی آن یافتن مناسبت میان تصویر (دالّ) و تصوّر (مدلول) است. ادب عامه (شفاهی) با جلوههای گوناگونش بازتاب فرهنگ و اندیشۀ مردم است و ترانههای کودکانه از گونههای ادب شفاهی است که گاهی سیمای شخصیتهای مذهبی را با هدف الگوسازی تربیتی- اخلاقی ترسیم میکند. سیمای عملی و سجایای اخلاقی امام رضا (ع) الگویی متعالی برای کودکان است و زهرا داوری با بهرهگیری از شخصیّت حضرت در ترانههای کودکانه «هاچین و واچین» الگوسازی کرده و گامی مهمّ برای پیشرفت تربیتی و اخلاقی کودکان برداشته است. این پژوهش با هدف تبیین سیمای امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر اساس نظریه نشانهشناسی شخصیّت فیلیپ هامون با رویکردی توصیفی تحلیلی انجام شده و سیمای امام رضا (ع) را از حیث دالّ (نام، جایگاه نحوی و بعد بلاغی) و مدلول (صفات، کنش گفتاری و کنش رفتاری) بررسی و تحلیل کردهاست، چنانکه دستاورد پژوهش نشان میدهد، درک مناسبی از شخصیّت امام رضا (ع) و کارکرد داستانی آن با استفاده از دانش نشانهشناسی شخصیّت فراهم شده است؛ یعنی داوری سیمای عملی و سجایای اخلاقی امام رضا (ع) را با استفاده از زبان عامیانه و بیان کودکانه به مخاطب (کودکان) شناسانده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421Educating Children in the Family in Terms of the Biography of Imam Riḍā (as)تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام رضا(ع)10513812923410.22034/farzv.2021.129234FAرابعه هراتیدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛ مربی فرهنگیان مشهدعلیرضا محمودنیادانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراناکبر صالحیدانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانسوسن کشاورزدانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200805Education in the family provides the conditions for human growth and excellence and is the basis of formal and public education. Therefore, the purpose of this study was to investigate child-rearing approaches in the family; From the perspective of the biography of Imam <strong>Riḍā</strong> (as). This article was conducted using descriptive and analytical methodology, with the aim of detailed understanding of tradition and methodology of Imam <strong>Riḍā</strong> (as), about rearing a child in the family. For this purpose, those hadiths, narrations and theories have been used, which have direct implications and references to the discussion of educating a child in the family and are implicitly related to the theoretical and practical life of Imam <strong>Riḍā</strong> (as). In terms of methodology of Imam <strong>Riḍā</strong> (as), in the three approaches of religious, social and scientific education, some of the resulting categories are: cultivating social identity, dialogue, cultivating a sense of responsibility towards society and nature, and cultivating critical thinking. Analyzing things with the right criteria and the coherence of science and practice are other characteristics of critical thinking. The proposal of this research is to compile a document focused on rearing children in the family from the perspective of Islam. This document is enforceable for the family and the government has a supervisory and supportive role<strong>. </strong>تربیت در خانواده فراهم کنندۀ موجبات رشد و تعالی انسان و اساس تربیت رسمی و عمومی است. از این رو هدف از انجام این پژوهش، بررسی رویکردهای تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام رضا(ع) است. مقالۀ حاضر به روش توصیفی تحلیلی، با هدف درکی دقیق از احادیث و روایات و سیرۀ امام رضا(ع) دربارۀ تربیت فرزند در خانواده انجام شده است. به این منظور از احادیث، روایات و تئوریهایی که دلالتها و اشارات مستقیم به بحث تربیت فرزند در خانواده داشته و به صورت ضمنی و تلویحی مرتبط با سیرۀ نظری و عملی امام رضا(ع) بوده، استفاده شده است. در سه رویکرد تربیت دینی، اجتماعی و علمی برخی از مقولههای بهدست آمده عبارتند از: پرورش هویت اجتماعی،گفتوگو، پرورش حس مسئولیتپذیری نسبت به جامعه و طبیعت و پرورش تفکر انتقادی. تجزیه و تحلیل امور با معیارهای صحیح و پیوستگی علم و عمل، یکی از شاخصههای تفکر انتقادی است. پیشنهاد این پژوهش، تدوین سندی معطوف به تربیت فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام است. این سند برای خانواده قابلیت اجرایی و دولت نقش نظارتی و حمایتی دارد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421Analysis of Quranic Word Selection in the Field of Educational-Moral Concepts, Based on the Discourse of Imam Riḍā (as) inʿUyūn Akhbār al-Riḍā)as(تحلیل واژهگزینی قرآنی در حوزة مفاهیم تربیتی اخلاقی، با گفتمانکاوی حضرت رضا(ع) در «عیون اخبار الرضا(ع)»13917712923510.22034/farzv.2020.225473.1517FAسید عبدالله اصفهانیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20200403Moral education is one of the most basic needs of human societies. So that religion is incapable of achieving its goals without it. The Holy Quran and consequently the infallibles have paid great attention to the completion of the moral virtues. "Discourse analysis", as one of the interdisciplinary sciences of the humanities, is a wise and methodical mechanism in "textual exploration" and the discovery of the connection between "social-intellectual perspectives" and "discourse structures" and the extraction of the underlying real message of the layers of text The main question of the article, which is descriptive, analytical, and statistical, is what is the cultural link between the use of Qur'anic words in the context of the teaching-ethical concepts of the book <strong>ʿUyūn</strong>. The paper concludes that 1.25% of all vocabulary contained in the Book <strong>ʿUyūn</strong> is educational and ethical, not an independent work on education and ethics, and covers a wide range of historical, social, and religious subjects. And this percentage is significant; also the most fundamental goals of the Prophet's mission, in the relative frequency of using single words such as: knowledge, faith, truth, obedience, remembrance, wisdom, sin, oppression, piety, amendment, approximation, knowledge, insight, justice, ethics, etc. and "proper and homogeneous words" are expressed in the Prophet's (pbuh) expression. The few statistics of these applications clearly indicate the meaning of the lower layers of Imam's thought, the most important educational-ethical concepts of the Qur'an for him, and categorize the concepts with priority in this noble belief.تربیت اخلاقی از اساسیترین نیازهای جوامع بشری است؛ به طوری که دین بدون آن در دستیابی به اهدافش ناتوان است. قرآن کریم و به تبع آن معصومان(ع)، اهتمام فراوانی به اتمامِ مکارم اخلاق مبذول داشتهاند. «تحلیل گفتمانی» به عنوان یکی از علوم بینرشتهای علوم انسانی، ساز و کاری عالمانه در کشفِ ارتباط بینِ «دیدگاههای فکری اجتماعی» و «ساختارهای گفتمانی» و استخراج پیام واقعیِ لایههای زیرین متن است. پرسش اساسی مقاله که به روش توصیفی، تحلیلی و آماری نگارش یافته، چیستی ارتباط فرهنگیِ کاربست واژگان قرآنی تربیتی، اخلاقی حضرت رضا(ع) با محوریت کتاب عیون است. دستاورد مقاله آن است که 30/1 درصد از کل واژگان کتاب عیون، واژههای تربیتی و اخلاقی است که با عنایت به اینکه «عیون»، تألیفی مستقل در حوزۀ تربیتی و اخلاقی نیست و مشتمل بر طیف گستردهای از مطالب تاریخی، اجتماعی، اعتقادی و... است، این درصد قابل توجه است؛ همچنین اساسیترین اهداف رسالت پیامبر(ص) در قالب وفورِ نسبیِ کاربست تکواژههایی همچون: علم، ایمان، صدق، طاعت، تذکّر، حکمت، ذنب، ظلم، تقوا، اصلاح، تقّرب، معرفت، بصیرت، عدالت، اخلاق و... و «واژگان متناسب و همآوا»، در بیان حضرت تجلی کرده است. آمار کمّی این کاربستها، به وضوح، معنادار و نشانۀ لایههای زیرین اندیشه تربیتی، اخلاقی قرآن مدّ نظر حضرت و طبقهبندی مفاهیم دارای اولویت در باور این بزرگوار است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421Explaining the Elements of the Moral Education Curriculum According to the Raḍavi Traditionتبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی17920112923610.22034/farzv.2021.129236FAمیثم غلام پوردانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانهادی پورشافعیدانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمقصود فراستخواهاستاد برنامه ریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیمحسن آیتیدانشیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20200420The moral nurture of trainees is of the most important problem in every educational system. The aim of this research is explanation of features of curriculum’s components for moral nurture in regard to Imam <strong>Riḍā’s</strong> (as) educational method. Approach of the research is descriptive and its method is research synthesis. The research population is all articles (30 articles), which have been presented from 2008 to 2020 about the Imam <strong>Riḍā’s</strong> (as) educational method. The research sample is 19 articles, which have been chosen systematically on thematic monitoring and theoretical data saturation. The data of research have been gathered from descriptive analysis of studying documents. By analyzing the data, the feature of curriculum’s components is organized on 6 dimensions, 25 factors due to Miller’s theory. Based on results, the goals of curriculum for moral nurture must be diverse, targeted, flexible and democratic, the positive, and amendatory moral training, active methods, and, direct and indirect methods. Learner is spontaneous, interactive, independent and responsible; and teacher has professional skills, communication skills and has moral virtues and is a handsome person; Assessment of the moral nurture process is continuous and comprehensive in which is concerned self-assessment and moderation principle and the fit learning environment must have ethical and religious atmosphere.تربیت اخلاقی متربّیان از مهمترین بخشهای هر نظام آموزشی است. هدف پژوهش حاضر، تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ تربیتی امام رضا(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعۀ پژوهش کلیه مقالاتی هستند(30 مقاله) که از سال 1387 تا 1399 دربارۀ سیرۀ تربیتی امام رضا(ع) ارائه شدهاند. نمونۀ پژوهش 19 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. با تجزیه و تحلیل دادهها، ویژگی عناصر برنامه درسی با توجه به نظریه میلر در 6 بُعد، 25 عامل و 48 مؤلفه سازمان یافت. براساس یافتهها اهداف برنامۀ درسی تربیت اخلاقی باید کثرتگرا، انعطافپذیر، غایتگرا و دموکراتیک باشد، روشهای تربیت اخلاقی ایجابی، اصلاحی، روشهای فعال، روشهای مستقیم و روشهای غیرمستقیم است. یادگیرنده، خودانگیخته، تعاملگرا، مستقل و مسئولیتپذیر است و معلم دارای مهارتهای حرفهای، مهارتهای ارتباطی، آراسته به فضایل اخلاقی و آراستگی ظاهری است؛ ارزیابی فرایند تربیت اخلاقی فرایندی مستمر، جامع بوده و در آن به خودسنجی و اصل اعتدال توجه میشود و محیط یادگیری، دارای جوی اخلاقی و دینی است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093320210421The Style and Character of Imam Riḍā (as) in the Moral Education of the People of the Societyسبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه20322412923810.22034/farzv.2021.234312.1536FAعنایت شریفیدانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200608The educational method of Imam Ali ibn <strong>Mūsá</strong> al-<strong>Riḍā</strong> (as) is one of the dimensions of his lifestyle. This research seeks to study the specific educational style of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) in the moral education of members of society with a descriptive-analytical method, and to answer the basic question of what was the style and character of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) in the moral education of members of society and what methods did he use in the moral education of members of society? According to the author, teaching beliefs and worldview, confronting deviant sects and translation movement, acquainting educators with moral teachings, creating a favorable educational environment in society is one of the most important cognitive educational methods of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) in moral education of society. Acceptance of guardianship, travel to scientific centers, debates, sermons, encouragement and punishment, enjoining the good and forbidding the evil, care and supervision, and forbidding the association of educators with the owner of moral vices is one of the most important methods of behavior of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) in the moral education of society.شیوه تربیتی امام علی بن موسی الرضا (ع) یکی از ابعاد سبک زندگی آن حضرت است. این پژوهش در صدد است با روش توصیفی تحلیلی، سبک تربیتی اختصاصی امام رضا (ع) را در تربیت اخلاقی افراد جامعه بررسی کند و به این سؤال اساسی پاسخ دهد که سبک و سیرۀ امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه چگونه بوده و از چه روشهایی در تربیت اخلاقی افراد جامعه استفاده کرده است؟ از نظر نگارنده، آموزش باورها و جهانبینی، رویارویی با فرقههای انحرافی و نهضت ترجمه، آشنا کردن متربیان با آموزههای اخلاقی، ایجاد فضای مساعد تربیتی در جامعه از مهمترین روشهای تربیتی شناختی امام رضاg در تربیت اخلاقی افراد جامعه است. پذیرش ولایتعهدی، سفر به مراکز علمی، مناظرهها، موعظه، تشویق و تنبیه، امر به معروف و نهی از منکر، مراقبت و نظارت و پرهیز از معاشرت متربیان با صاحب رذایل اخلاقی از مهمترین روشهای رفتاری امام رضا (ع) در تربیت اخلاقی افراد جامعه است.