بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220Wound Upon a Heartfelt Harp
Khorasan's Luminescent Sun on Masnavi "The Mother of Deers" by Ahmad Aziziزخمهای بر چنگِ دل شعشعة خورشید خراسان بر مثنوی «مادر آهوان» احمد عزیزی73061794FAخلیل بیگزادههیأت علمی/ دانشگاه رازیرضا کیانیدکتری زبان و ادبیات عرب و مدرس دانشگاهJournal Article20180510Delving into religious themes, the Shia literature has gained a unique status as viewed by lovers of immaculate Ahl al-Bayt family (AS), thus it has turned into a lively mainstream where religious teachings were passed through an effective moral/educational approach and artistic language onto the next generations , those who need the knowledge wellspring and ethics from the Immaculate and Infallible Masumin (AS), therefore it ultimately leads the Shia beliefs of ancestors toward sublime ideals pursued by these leaders to human perfection. From this perspective,it is necessary to consider the distant centuries when the blatant cry from a wretched sounds resembled to the dimmest human voice as the grapes of hope in a bitter silence flushed with infertility and the wilting spot overlaying their lips, it was while Ahmad Azizi set his heart on an Imam whose holy shrine provided a resort for those shelterless people who have released the "deer" of their aching heart before the thornless effects of his perception and they have fixed eyes beyond the cloud of invocation toward a rainfall that could revive their drought-stricken smile. This essay intends to examine, "Mother of the Deers" a masnavi poem composed by Ahmad Azizi in a descriptive-analytical method, in order to answer the question how the Imam Reza's complexion reflected in the ideology of this highly committed poet. The findings show that the symbolic masnavi portrays the call of perplexity in those shelterless peoplewho have, in their desperate loneliness, bound their plea to Imam Reza's sacred burial chamber where they could get away with the heartfelt pains from the oppressive dictators of day.<em>ادبیات شیعی با پرداختن به مضامین مذهبی و برخورداری از جایگاهی ویژه در نزد محبان خاندان عصمت و طهارت<sup>(ع)</sup></em><em>به جریانی پویا و پرشور مبدل شده است تا آموزههای آیینیـ ولایی را با نگاهی اخلاقیـتربیتی و با زبانی هنری و مؤثر به نسلهای نیازمند به </em><em>آبشخور علم و اخلاق معصومین<sup>(ع)</sup> انتقال دهند و باورهای اهـالی شیعه را بهسوی آرمانهای</em><em> اصیـل و متعالی این راهنمایان به کمال انسانی، بهتر و بیشتر رهنمون سازند. از این منظر، در غربت قرنی که فریاد رسای فغان از رنجوری، گُنگترین آواز آدمی است و خوشههای امید در سکوتی تلخ، دَم از ناباروری میزنند و تبخالی از پژمردگی بر لبانشان منقش است، احمد عزیزی دل به امامی بسته است که بارگاه مقدس او مأمنِ بیپناهانی است که آهوی دل دردمند خویش را در جلوههای بیخار ادراکش، رها کردهاند و از پس ابرهای نیایش، چشم به باران اجابتی دوختهاند که خشکسالی لبخند آنان را طراوت بخشد. این نوشتار با نگاهی توصیفیـ تحلیلی به مثنوی «مادر آهوانِ» احمد عزیزی، به این پرسش پاسخ داده که سیمای امام رضا<sup>(ع)</sup> در آیینة اندیشة این شاعر متعهد چگونه بازتاب یافته است؟ بر اساس یافتههای بررسی حاضر، این مثنوی نمادین، آوای سرگشتگی بیپناهانی است که هستی خویش را در تنگنای تنهایی و غربت به ضریح کرامت امام رضا<sup>(ع)</sup> دخیل بستهاند تا سوز دل دردمند خویش را از ستمپیشگی خودکامگان روزگار، با آن حضرت در میان نهند.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61794_8bb59705e6010196c2edfe5a89221bf2.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220The Role and Consequences of Imam Reza’s Cultural Management in the Shia Societyنقش و آثار مدیریت فرهنگی امام رضا(ع) بر جامعة شیعه315661795FAحسین خاکپورعضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانمرضیه محمودیدانشجوی کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانمنصوره سعیدی گراغانیدانشجوی کارشناسیارشد تاریخ دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20180510Islamic cultural management means training people based on the ideals set by either Holy Quran or household. According to the Shiism doctrine, both the necessity and importance of management need to be found in the firm principle of Imamah. An opportunity was gained during Imam Reza’s (AS) era, regarding his chance to be crown prince of the time Abbasid Caliph, by which he succeeded to revitalize the half-dead body of Shia and to revive the real Islam, proclaimed by the Holy Prophet (PBUH), through cultural management. Accordingly, using the descriptive-analytical method, which is based on the narrative-historical approach, this study analyzes the role and impact of Imam Reza’s cultural management on the Shia society. It summarizes the results as follows: the role of elevating the stance of Quran and household in the society, revitalizing the Holy Prophet (PBUH) and infallible Imams’ (AS) sunnah (tradition), explanation and confirmation of, especially, the important principle of Imamah, growth and development, elite training, organizing, protecting and directing, illuminating, developing insight, etc.<em>مدیریت فرهنگی اسلامی به معنای تربیت انسانها بر اساس آرمانهای قرآن و اهل بیت<sup>(ع)</sup> است. در بینش شیعه، ضرورت و اهمیت مدیریت را باید در اصل استوار امامت جستجو کرد. در عصر امام رضا<sup>(ع)</sup></em><em>ـ بهویژه با توجه به جریان ولایتعهدی ـ فرصتی فراهم آمد تا </em><em>ایشان با مدیریت فرهنگی، جان تازهای به کالبد نیمهجان شیعه بخشیده و اسلام ناب محمدی</em><em> را احیا کنند.</em><br /><em>بر این اساس، نوشتة حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد روایی ـ تاریخی به بررسی نقش و تأثیر مدیریت فرهنگی امام رضا<sup>(ع)</sup> بر جامعة شیعه پرداخته و نتایج را در قالب موارد ذیل بیان میدارد: نقش تعالیبخشی به جایگاه قرآن و اهل بیت<sup>(ع)</sup> در جامعه، احیاکنندگی سنت رسول خدا<sup>(ص)</sup> و ائمه اطهار<sup>(ع)</sup>، تبیین و تثبیت بهویژه در اصل مهم امامت، بالندگی و توسعهبخشی، نخبهپروری، ساماندهی، حفاظت و هدایت، روشنگری، بصیرتافزایی و ... .</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61795_8634e0221165e93705e3efab969cd97a.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220A Query Over the Hadith Status of Imam Reza (AS) in Resources from Two Sects
(Based on the Frequency and Extent of Thematic Narratives)جستاری بر جایگاه حدیثی امام رضا(ع) در منابع فریقین ( با محوریت فراوانی و گستردگی موضوعی روایتها)577861797FAمصطفی احمدی فردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهدحمید حسین نژاد محمد آبادیاستادیار جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد مقدسJournal Article20180510The narratives from Imam Reza (AS) organized in the form of hadiths, debates and scientific discussions are particularly important. In addition to delivering appropriate answers to various questions raised by scholars from other religions and schools, Imam Reza (AS) spoke and reasoned with his audience based on personal ideology, which contributed to one of his key manifestations of cognitive ability. This paper attempts to examine the frequency and extent to which the Imam Reza's narratives can be found in sources from the two sects. Statistically compared, the majority of Sunni resources, despite numerous narrators from Imam in those days, demonstrate a lack of narrative. This study revealed that juridical and ethical subjects cover a wide spectrum of Imam Reza (AS) narratives in Shia hadith resources.<em>روایتهای امام رضا<sup>(ع)</sup> که در قالب احادیث، مناظرهها و مباحث علمی سامان یافته، در </em><em>منابع حدیثی از اهمیت و امتیاز خاصی برخوردار است. امام<sup>(ع)</sup> علاوه بر اینکه برای پرسشهای</em><em> مختلف عالمان ادیان و مکاتب، پاسخی درخور داشتند، بر مبنای اعتقادی شخص مخاطب سخن میگفتند و استدلال میکردند و این مهم، یکی از مظاهر توانمندی علمی ـ معرفتی ایشان بود. </em><br /><em>در این مقاله به فراوانی و گستردگی موضوعی روایتهای امام<sup>(ع)</sup> در منابع فریقین پرداخته شده است. با مقایسة آماری در منابع، در اغلب منابع اهل سنت، با وجود اینکه از راویان معاصر امام<sup>(ع)</sup> روایتهای زیادی نقل شده است، اما در مورد روایتهای امام<sup>(ع)</sup> خلأ روایی دیده میشود.</em><br /><em>با بررسی حاضر مشخص شد که موضوعهای فقهی و اخلاقی، گسترة وسیعی از روایتهای امام<sup>(ع)</sup> را در منابع حدیثی شیعه دربر میگیرد.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61797_cd2a38050a58d95ec728d348cd7b12fa.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220Democratic Genealogy in Tradition of Religious Democracy
(A Case study on Razavi Sireh (Conduct))تبارشناسی آزاداندیشی در سنت مردمسالاری دینی (مطالعة موردی: سیرة رضوی)7910461801FAغلامرضا خواجه سرویدانشیار گروه علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)جواد حسینیدانشگاه علامه طباطبایی (ره)
دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20180510Nowadays, democracy is discussed as a public demand. Therefore, it requires to be promoted in the Islamic Republic of Iran through a crystal-clear model and genealogy. The main question to be answered in this study involves whether the Ahl-al-Bayt Sireh (conduct), which is somewhat a basic model underlying the Islamic Republic of Iran, provide a certain practice or genealogy about democracy? The Razavi Sireh (conduct) brings us such a model for two important reasons. The intellectual and political life of Imam Reza (AS) helped him promote the Ahl-al-Bayt teachings through democratic practices. On the other hand, debates as the context of democratic model, has set the ground for dissemination of Islamic teachings. It seems that the similarity of today’s society to that of Imam Reza's era can also be another reason why this research can be useful. This paper intends to answer the proposed question through inter-religious studies, library studies, and with referring to original scripts<em>امروزه آزاداندیشی بهعنوان مطالبهای عمومی مطرح است. ازاینرو برای ترویج آن در نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند الگو و تباری معین و مشخص هستیم. سؤال اصلی این است که آیا در سیرة اهل بیت<sup>(ع)</sup> که بهنوعی الگوی مبنا برای نظام جمهوری اسلامی ایران است میتوان به شیوه و تبار معینی از آزاداندیشی رسید؟ سیرة رضوی به دو دلیل این الگو را در اختیار ما قرار میدهد. حیات فکری و سیاسی امام رضا<sup>(ع)</sup> باعث شده تا ایشان از روش و الگوی آزاداندیشی برای ترویج معارف اهل بیت<sup>(ع)</sup> بهره گیرند. از طرف دیگر روش مناظرهها بهعنوان متن الگوی آزاداندیشی، خود زمینهساز ترویج و نشر معارف اسلام شده است. بهنظر میرسد تشابه وضعیت جامعة امروز با جامعة معاصر امام رضا<sup>(ع)</sup> نیز میتواند دلیل دیگری بر کاربردی بودن نوشتار حاضر باشد. در این مقاله با استفاده از روش مطالعات دروندینی و بررسی کتابخانهای و همچنین با مراجعه به متون اصلی تلاش شده تا به سؤال مطرحشده پاسخ داده شود. </em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61801_c8e88f6e09f1741cdb2ef4d010ebce56.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220Communication Approach of Imam Reza(AS)
from Medina to Marwسیرة ارتباطی امام رضا(ع) از مدینه تا مرو10513561802FAکریم خان محمدیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)0000-0002-8147-1550محدثه یوسفیدانشجوی کارشناسیارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20180510Today is the era of human communication, and lack of attention to proper communication with others is the root of many cultural-social problems in the society. Paying attention to life style of Ahl al-bayt (PBUH) and following their behaviors and life styles can always guide us to a desired pattern, right life style and proper communication with others. Among the history of Shia’s changes, Imam Reza’s (PBUH) journey to Iran is undoubtedly one of the most important events. Although this journey took place due to Al-Ma'mun’s (Abbasid caliph) insistence, it actually led to good effects and consequences for Iran.<br />The present study tries to investigate the communication approach of Imam Reza (PBUH) from Medina to Marw through the analytical study of Berlo's model of human communication as a theorist in the field of communication. According to this model, four main characteristics of the communicator, i.e. communication skill, attitudes, knowledge, and cultural-social status are obvious in his behavior during this journey.<em>امروزه عصر ارتباطات انسانی است و ریشة بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه، بیتوجهی به ارتباط صحیح با دیگران است. دقت در سیرة زندگی اهلبیت <sup>(ع)</sup> و تأسی به شیوة رفتاری و سبک زندگی آن بزرگواران همواره میتواند ما را در رسیدن به الگوی مطلوب و اتخاذ روش صحیح زندگی و ارتباط صحیح با دیگران رهنمون سازد. از میان تاریخ تحولات شیعه، بدون شک سفر امام رضا<sup>(ع)</sup>به ایران از مهمترین حوادث محسوب میشود. هرچند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفة وقت عباسی، صورت پذیرفت؛ اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی برای ایران بود.</em><br /><em>در مقالة حاضر تلاش شده است با نگاهی تحلیلی بر مدل ارتباطات انسانی «برلو» بهعنوان نظریهپرداز حوزة ارتباطات، سیرة ارتباطی امام رضا<sup>(ع)</sup>در سفر مدینه تا مرو بررسی شود. مطابق این مدل، چهار ویژگی اصلی ارتباطگر یعنی مهارت ارتباطی، نگرشها، سطح دانش و موقعیت فرهنگی و اجتماعی فرد، در سیرة رفتاری ایشان در این سفر قابل مشاهده است.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61802_d2991cc9205bec2f9d0588be691fe654.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220Multiplication (Takasur) and its Effect on Life According to Razavi Sireh (Conduct)تکاثر و تأثیر آن بر زندگی در سیرة رضوی13715961805FAمحمد علی طاهری نژاددانشکده تربیت مدرس قران کریم مشهدJournal Article20180510The capital and accumulation in the human community have led to destructive issues in every era. The impact and extent of the damage caused by such immense social disease have become further profound today by means of modern instruments, computational calculations, mechanization of production/consumption equipment. One instance of ominous achievement can be the widespread wars and instabilities at every social aspect through capital accumulation and establishment of a capitalist system. This essay intends to examine, in a descriptive-analytical method, the capitalist system and multiplication from a conceptual perspective depicting Quranic examples, i.e. greediness, sense of superiority and outdoing others in accumulation of wealth, as well as oral and practical Sireh of Imam Reza (AS) generally taking into account the criteria of multiplication and its materialistic/spiritual effects. Scrutiny into the Razavi Sireh and narratives demonstrate that excessive valuation of human ownership, monopoly, hoarding and wrong approach to acquiring wealth are among the key criteria of multiplication mentioned in religious teachings. On the other hand, committing usury, using short weights for sale, exploitation and luxury are deemed as materialistic consequences, while quitting good conduct for gaining higher profits, irresponsibility and neglecting the Doom's Day are regarded as the spiritual consequences of the multiplication in human life.<em>موضوع سرمایه و انباشتن آن در جامعة بشری ازجمله مشکلات ویرانگر در همة اعصار بوده است. امروزه بهواسطة ابزارهای جدید، محاسبههای رایانهای، ماشینی شدن ابزارهای تولید و مصرف، دامنة تخریب و تأثیرگذاری این بیماری بزرگ اجتماعی، بسیار عمیقتر شده است. از رهاوردهای شوم آن میتوان به جنگها و نابسامانیهای گسترده در ابعاد اجتماعی که از طریق انباشتن سرمایه و ایجاد نظام سرمایهداری است، اشاره کرد. در این نوشتار که به روش توصیفیـتحلیلی سامان یافته، سعی شده تا نظام سرمایهداری و تکاثرگرایی که از جهت مفهومی، مصداقی و کاربرد قرآنی، همان فزونطلبی، برتریجویی و پیشی گرفتن از دیگران در اندوحتن مال است، در سیرة قولی و فعلی امام رضا<sup>(ع)</sup>، با معیارها و ملاکهای تکاثر بهطور عام و تکاثرگرایی و آثار مادی و معنوی آن بررسی شود. واکاوی سیره و روایتهای رضوی نشان میدهد اصالت دادن به مالکیت انسان، انحصار و احتکار و بینش غلط در کسب مال، از مهمترین معیار و ملاکهای تکاثر در آموزههای دینی است. از سوی دیگر، رباخواری، کمفروشی، استثمار و تجملگرایی، از آثار مادی و ترک کارهای خیر و گرایش به سودجویی، بیمسئولیتی و فراموش کردن آخرت نیز در شمار آثار معنوی تکاثر بر زندگی شمرده میشود.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61805_b0b1e4c4603dcc341db4a440f9777cab.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602820150220Behavioral Factors to Building Effective Communication
in Speech and Behavior of Imam Reza (AS)عوامل رفتاری برقراری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع)16118461808FAعلی خیاطاستادیار علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوماسلامی رضویعلی جانفزاکارشناسارشد علوم حدیث ـ تفسیر اثریJournal Article20180510Impeccable Imams (AS) as those who are in charge of explaining revelation, have communicated in an effective way in speech and behavior with their audiences. Surveying their traditions, we can infer and classify these methods in different situations of communicating messages. The purpose of this paper is to extract and classify some behavioral factors of effective communications in the speech and conduct of Imam Reza (AS). These factors not only can be found in moral chapters of traditions of Imam Reza(AS) but also in all other chapters. It is emphasized that the era of leadership of Imam Reza (AS) especially with the variety of the three different eras and variety of audiences can be as an example for the behavior of authorities. In this article which is written in the library style, several factors such as the use of non-verbal cues, transfer the indirect message, courtesy and mutual respect, company, harmony of word and deed, tactfulness in deed, speaking and silence and close communication can be noted.<br />Company, preparing background for main message, the priority of the situation and classifying communication are other Behavioral factors in Razavi traditions.<em>معصومان<sup>(ع)</sup> بهعنوان تبیینکنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوهای اثربخش ارتباط برقرار میکردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوهها را در شرایط گوناگون انتقال پیام میتوان استخراج و دستهبندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دستهبندی بعضی از عوامل رفتاری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا<sup>(ع)</sup> است. این عوامل در بابهای مختلف حدیثی امام<sup>(ع)</sup> و نه صرفاً بابهای تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت بهخصوص تنوع سه دورة مختلف و بهتبع آن مخاطبان مختلف این دوران میتواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوة کتابخانهای نگاشته شده، در چند عنوان به عواملی چون بهرهگیری از نشانههای غیرکلامی، انتقال غیرمستقیم پیام، ادب و احترام متقابل، همگامی، هماهنگی قول و عمل، موقعیتشناسی در سخن گفتن و سکوت و ارتباط نزدیک اشاره شده است.</em><br /><em>معاشرت، زمینهسازی برای پیام اصلی، اولویتشناسی و موقعیتشناسی و بالاخره سطحبندی ارتباط از دیگر عوامل رفتاری دارای شاهد مثال در احادیث رضوی است.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61808_235a9f4faeeccb7c59ba071444a86605.pdf