بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602520140522An Analysis of Imam Reza’s Political Stances during Religious Political Crises of the Age (183-203 A.H./799-818)واکاوی مواضع سیاسی امام رضا (ع) در بحرانهای اعتقادی ـ سیاسی دورة (203 ـ 183 ق)83161240FAسید جواد امام جمعه زادهدانشیار گروه علومسیاسی دانشگاه اصفهانرضا محمود اوغلیدکترای علومسیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20180429Using descriptive, historical method and with a look at hadiths narrated from Imam Reza (AS), this article tries to discuss Imam Reza’s views towards important issues of the society and government during the critical period of 183-203 A.H./799-818.The issue of Imam Reza’s successorship along with other influential factors such as the outbreak of deviant sects, the division of Abbasid caliphate and uprising by Alavis (the descendants of Imam Ali) led to modern questions, requiring answers arisen from an intellectual view. For this purpose, Imam Reza (AS) made use of several means to prove the truth of Shi’ite beliefs, including consideration of Islamic texts, defending the legitimacy of the Imams’ authority (wilayah), forming intellectual debates, making use of the language of intellect and reasoning, taking a scientific approach in debates and considering the level of the audiences’ understanding.<br /><strong><em> </em></strong><em>این نوشتار میکوشد، با توجه به روایتهای نقلشده از امام رضا<sup>(ع)</sup> و با روش توصیفی و تاریخی، دیدگاه حضرت را در مورد مسائل مهم جامعه و حکومت در دورة بحرانی (203-183 ق) بررسی کند. مقولة ولایتعهدی و حضور امام<sup>(ع)</sup> در خراسان به همراه عوامل تأثیرگذار دیگر مانند ظهور و بروز ادیان و فرقههای انحرافی، تقسیم خلافت عباسی و خیزش علویان باعث شده بود در این دوره سؤالها و پرسش های جدیدی مطرح شود که متناسب با این دوره پاسخهای خود را میطلبید. پاسخها و راهکارهایی که میبایست برخاسته از بینش و منطق عقلانی باشد. برای این منظور توجه به نصوص اسلامی، دفاع از حقانیت ولایت امامان، تشکیل مناظرههای علمی، استفاده از زبان عقل و استدلال، توجه به رویکرد علمی در مباحثهها و مناظرهها و توجه به سطح فهم مخاطب، از مواردی بودند که امام رضا<sup>(ع)</sup> برای اثبات حقانیت اعتقادهای شیعی بهکار گرفتند.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61240_1b2ae5519091c100db7a74fae911abcd.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602520140522Internal Infrastructures for Effective Communication in the hadiths of Imam Reza (AS)زیرساختهای درونی ارتباط مؤثّر در احادیث امام رضا(ع)346461241FAعلی جانفزاکارشناسارشد علوم حدیث ـ تفسیر اثری (نویسندة مسئول)علی خیاطاستادیار علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوماسلامی رضویJournal Article20180429As those clarifying the divine revelation, Infallible Imams (AS) have been tending to communicate to the audience in an influential manner, both in sayings and doings. The communication methods can be deduced and categorized by studying their hadiths.<br />This article aims to deduce and categorize some of the factors and internal infrastructures for effective communication in Imam Reza’s sayings and deeds. The factors can be found in his various hadith subjects, not merely in hadiths on manners.<br />It is noted that the age of Imam Reza’s Imamate, especially being in three different situations with their own different audiences, can be an example for leaders’ behavior in our age.<br />Under a few subtitles, the article takes elements such as faith and trust in God, creating spiritual and inner preparedness to communicate with the audience, and intention as infrastructures for communication. Then we dealt with getting previous knowledge and information which includes sub-categories.<br />Some infrastructures are internal, arising from each person’s characteristics, while some others can be obtained through positive thinking, considering values, creating confidence, saying good words, active listening and appropriate use of blame and anger.<em>معصومان<sup>(ع)</sup> بهعنوان تبیینکنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به </em><em>شیوهای اثربخش ارتباط برقرار میکردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوهها را در شرایط</em><em>گوناگون انتقال پیام میتوان استخراج و دستهبندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج</em><em> و دستهبندی بعضی از</em><em>عوامل و زیرساختهای درونی ارتباط مؤثّر در گفتار و رفتار امام رضا<sup>(ع)</sup> است. این عوامل در ابواب مختلف حدیثی امام<sup>(ع)</sup> و نه صرفاً ابواب تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت بهخصوص تنوع سه دورة مختلف و بهتبع آن مخاطبان مختلف این دوران میتواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوة کتابخانهای نگاشته شده، در چند عنوان به زیرساختهایی چون ایمان و توکل به </em><em>خدا، ایجاد آمادگی روحی و قلبی برای ارتباط با مخاطب و نیت اشاره شده و سپس به کسب</em><em> دانش و اطلاعات قبلی که خود مشتمل بر چند بخش است پرداخته شد. بخشی، درونی و از خصوصیات فردی ناشی شده و بخشی، منبعث از کسب مهارتهایی چون مثبتنگری، توجه به رعایت ارزشها، اعتمادآفرینی، سخن نیکو گفتن، گوش دادن پویا و استفادة بهجا از سرزنش و غضب بوده که به آن نیز اشاره شده است.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61241_1630e5490a46e538dc8db4454c70ced2.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602520140522The Element of Love in Razavi Cultureعنصر محبت در فرهنگ رضوی668661242FAعلی سروری مجداستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20180429The element of love is one of the lost things to the modern man, a loss to human societies. With developing the industrial life and human’s increasing preoccupations, spiritual and innate aspects of life are being neglected. The Razavi culture, which is the same culture of Quran and Itrat (Ahllul-Bayt), can fill in the gaps.<br />This article deals with the question that ‘what the dimensions of love in Razavi culture is’. Obviously, our main emphasis is on Theoretical and Practical Wisdom (hikmah) acquired from Razavi teachings, so that we can portray a monotheistic and loving relationship between human being and God, then with other creatures. With an analytical-descriptive method and library referencing way of collecting information, the article has a problem-centred approach to the issue.<em>عنصر محبت در دنیای امروز یکی از گمشدههای بشر و نواقص جوامع بشری است. با توسعة زندگی صنعتی و اشتغالهای روزافزون مادی انسان، جنبههای معنوی و فطری به فراموشی سپرده شده است. فرهنگ حیاتبخش رضوی که همان فرهنگ قرآن و عترت بوده، بهدلیل فرابشری بودن و اتصال به وحی، هماهنگ با فطرت آدمیان نیز است. متفکران اسلامی در کتابهای اخلاقی و آموزههای رضوی به بحثهای کلی و تا حدی دستهبندی موضوعها پرداختهاند؛ اما تمرکز این مقاله بر تحلیل ابعاد یک موضوع خاص و ضروری بشر معاصر یعنی «محبت» استوار است. لذا به این پرسش اصلی پرداخته میشود که «ابعاد محبت در فرهنگ رضوی چیست؟» بدیهی است تأکید اصلی در این مقاله بر حکمت نظری و عملی مستفاد از آموزههای رضوی است تا رابطة توحیدی و محبانة انسان با پروردگار و در راستای آن با سایر مخلوقات ترسیم شود. لذا با مراجعة مسئلهمحورانه به منابع دینی (قرآن و روایتهای معتبر) در پی کشف و تحلیل ابعاد مسئله بوده، برای نیل به این هدف، دادههای لازم از منابع کتابخانهای گردآوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش، تحلیلی ـ توصیفی و شیوة گردآوری اطلاعات، کتابخانهای اسنادی است</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61242_47f2a1145c1dc49d52b4cc354c75cd92.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602520140522Theology in Imam Reza’s Hadithsخداشناسی در روایتهای امام رضا(ع)8811061243FAاحمدعلی قانععضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق عJournal Article20180429God’s unity (Tawheed) is one of the most fundamental beliefs of a Muslim. All prophets and their divine successors made any efforts to strengthen this creed among people, whose their first and last purpose being taking human beings to theoretical as well as practical divine unity. In this article, we seek help from hadiths by Imam Reza (AS) in order to remind part of misunderstandings of some Islamic sects in this regard as well as correct them by referring to hadiths by holy Imams especially Imam Reza (AS).<em>از اساسیترین و ریشهایترین اعتقادهای یک مسلمان، توحید است که پیامبران الهی و اوصیاء آنها برای تقویت آن در میان مردمان تلاش میکردند و هدف آنها رساندن انسانها به توحید نظری و عملی بوده است. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و شیوة جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، </em><em>به چند روایت از امام رضا<sup>(ع)</sup> (و نیز معصومان <sup>(ع)</sup> دیگر) استناد میکند که در آن، عالم آلمحمد<sup>(ص)</sup> کجفهمی برخی فرقههای اسلامی از توحید را اصلاح کردهاند</em><em>. اگر انسان، بهخوبی توحید را در نظر و فکر بفهمد و مطابق آن عمل کند به یقین، به اصول دیگر نیز معتقد است و به تمامی بایدها و نبایدهای شریعت پایبند خواهد بود. مشکل بسیاری از ناهنجاریهای فردی و </em><em>اجتماعی بشر، نادانی یا ضعف در دانایی نسبت به خداوند و صفتهای</em><em> اوست که این مسئله منشأ دیگر اشکالها و آفتهای جهانبینی و ایدئولوژی، یعنی نداشتن شناخت یا شناخت ناقص هستها و نیستها و بایدها و نبایدها میشود. سؤال اصلی </em><em>مقالة </em><em>حاضر این است که مهمترین اوصاف خداوند متعال یعنی ذات حضرت حق چیست؟ و آیا پارهای</em><em> از اوصاف نقلشده از فرقههای مسلمانان نسبت به خداوند متعال صحیح است؟</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61243_33f77fed6f48dde400b1e491295cc1ce.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602520140522The Imamate of Imam Reza (AS), an Obvious Continuation of the Imamate of the Prophet Ibrahim (AS)امامت امام رضا(ع)، امتدادی بارز برای امامت حضرت ابراهیم(ع)11214061244FAابوالفضل خوش منشاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانJournal Article20180429the Prophet Ibrahim (AS) is described in the Quran by various characteristics, including an ‘ascendant father and forefather’, ‘father of many descendants and nations’ and ‘having crucial invocations and invitations’. He is the prophet of several arguments and an intellectual leader, revered by many nations and religions. The Quran quotes the Prophet Ibrahim (AS) as invoking to God to bestow him with a believing seed and a truthful tongue in his generation. Surely his request is accepted.<br />According to the Quran and hadiths, the Prophet Ibrahim’s generation continued into the Prophet Muhammad (SAWA) and his Ahlul-Bayt (AS), including Imam Reza (AS) and the following four Imams. However, the situation of Imam Reza (AS) is unique among other Imams and his Imamate is very critical in terms of time, place and status. Same as the Prophet Ibrahim (AS), Imam Reza (AS) carries a high status in religious debates and reasoning based on innate knowledge. Both figures are born in two cradles of civilizations and thus, their invitations gained political and civilizational aspects.<br />Thus article is going to have a comparative analysis of the lifestyle (seerah) of these two figures and talk about the logic and wisdom seen in their work in the history of prophethood and Imamate.<em>شخصیت ابراهیم<sup>(ع)</sup> در قرآن با ابعادی همچون «پدر و تبار عالی»، «پدرِ ذریه و امّت </em><em>بسیار» و «صاحب دعا و دعوتهای سرنوشتساز» معرفی شده است. او پیامبر احتجاجهای</em><em>برهانی و پیشوای خردمند و محترم نزد ملل و نحل مختلف است و از جمله دعاهای حضرت</em><em> ابراهیم<sup>(ع)</sup>، داشتن ذریهای مؤمن و مسلم و باقی ماندن زبانی گویا و صادق پس از اوست. </em><br /><em>از نگاه قرآن و روایتها، نسل حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup> تا پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> و اهلبیت ایشان امتداد یافته و در نهایت به امام رضا<sup>(ع)</sup> و البته چهار امام بعد رسیده است. اما موقعیت امام رضا<sup>(ع)</sup> در این بین، بارز و میان او و حضرت ابراهیم شباهتهای متعددی مشهود است: امام رضا<sup>(ع)</sup> دارای مقامی شاخص در زمینة احتجاجها و براهین فطری است و مناظرهها و جدال احسن او با دانشمندان ادیان، فصلی شاخص در تاریخ امامت است. دو امام مذکور همچنین در دو نقطه و موقعیت تمدنی زاده شدهاند و دعوتشان، جنبههای سیاسی و تمدنی یافته است. این مقاله در پی بررسی تطبیقی سیرة این دو پیشوای بزرگ و بیان ابعادی از حساب و حکمتی است که در کار آندو در تاریخ نبوت و امامت تعبیه شده است. </em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61244_171a7a948ba65610e482f2e35664b7cd.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-25602520140522Supporting Mechanisms in Children’s Upbringing According to Religious Teachings with An Emphasis on Imam Reza’s Lifestyleسازوکارهای حمایتی از تربیت کودک در آموزههای دینی با تأکید بر سیرة رضوی14216861245FAفائزه عظیم زاده اردبیلیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهرانمعصومه حمیدی پوردانشجوی کارشناسیارشد حقوق خانواده دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20180429Children are the most valuable human assets in every society whose upbringing and support is of very crucial importance. Thus the Islamic as well as Iranian legislation have set supporting mechanisms in order to preserve and support their life and fundamental rights and guarantee their upbringing. These mechanisms appear in forms including forcible authority, child custody and guardianship. Our main question is that ‘on what base upbringing should be defined’. What is the definition of upbringing and what aspects does it cover? What measures are taken in the supporting mechanisms to support the favourable upbringing? And which standards does the religious teachings, especially Imam Reza’s lifestyle, introduce to clarify the concept of upbringing in Islamic society?<br />This descriptive-analytic article shows that in all children’s supporting mechanisms, disbelief and immorality of an applicant for child custody precludes him form custody, since the child’s faith and manners will be in danger. Moreover, there are numerous pieces of religious advice, especially in Imam Reza’s teachings, with regards to upbringing children. These advices show that Islam puts much emphasis on factors like genetics, lactation and feeding, etiquettes of child birth and educating children. Islam describes these as influential not only on children’s body but also on their innate and manners. There are methods in Imam Reza’s lifestyle for children’s religious upbringing and institutionalizing Islamic values and society norms in their mind and heart, including love-based behavior, respect, giving examples, practical upbringing, encouraging and advising.<em>کودکان سرمایههای انسانی هر جامعه هستند که تربیت و حمایت از آنان ضرورت دارد. ازاینرو شارع و به تبع آن قانونگذار ایران سازوکارهای حمایتی ویژهای بهمنظور حمایت از حیات، حقوق اساسی و نحوة تربیت آنان در قالب ولایتقهری، حضانت و قیمومت پیشبینی کرده است. در این مقاله پرسش اصلی این است که تربیت را بر چه اساسی باید تبیین کرد و چه ابعادی را دربر میگیرد؟ در سازوکارهای شرعی و قانونی برای حمایت از تربیت مورد نظر چه تدابیری اندیشیده شده است؟ و در آموزههای دینی بهویژه </em><em>سیرة امام رضا<sup>(ع)</sup> چه شاخصی برای تبیین مفهوم تربیت در جامعه ارائه میشود؟ در این مقاله</em><em>که به روش توصیفی ـ تحلیلی تهیه شده در تمام سازوکارهای حمایتی از کودک، کفر و فسق</em><em>متقاضی سرپرستی کودک، مانع از برخورداری از سرپرستی میشود زیرا دین و اخلاق کودک</em><em> در معرض خطر قرار میگیرد. همچنین توصیههای متعددی در آموزههای دینی و بهطور خاص سیرة رضوی در رابطه با عوامل مؤثّر بر تربیت کودک ارائه شده و بیانگر این است که شارع مقدس به تأثیر این عوامل ازجمله وراثت، رضاع و تغذیه، سنن ولادت و... نهتنها بر جسم کودک بلکه بر فطرت و اخلاق او اهتمام داشته است. روشهای نیز در سیرة معصومین بهویژه امام رضا<sup>(ع)</sup> برای تربیت دینی کودک و نهادینهکردن ارزشهای اسلامی در روح و جان کودک ارائه شده است که عبارتاند از: محبتمداری و تکریم، ارائة الگو و تربیت عملی، تشویق و موعظه کردن.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_61245_26bc164ac3189d9debf496052d293cd5.pdf