بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801Creation Image in Debate between Imam Reza (AS.) and Emran Sābiتصویر آفرینش در مناظره عِمران صابی با امام رضا (ع)73016925FAجواد شمسینویسندهعباس جوارشکیاننویسندهJournal Article20160806<strong>Abstract:</strong> <br />Debate between Imam Reza (AS) and Emran Sābi has three major subjects: divine essence and attributes, quality of creation and characteristics and variety of creatures. The following article tries to explain and develop the second axis (quality of creation). This paper tries to cross with the image of the discourse of Imam (AS), explanations and exegesis of the recognized and reveal its logic with the Descriptive – Analytical Method. The axis of creation based on three significant point: creation quality, aim and relation between creator and creature. After described position and specifications of this subject, the author explains background and dissections about each subject. Review, interpretations, develop and scrutiny of Imam Reza’s (AS) speech and words are the major aim of this essay. <br /> <em>مناظره عِمران صابی با امام علی بن موسیالرضا(ع) سه محور عمده دارد: ذات و صفات الهی، کیفیت آفرینش و ویژگیها و اقسام آفریدگان. اهتمام نوشتار پیشِ رو بر بسط و شرح محور دوم ( کیفیت آفرینش) است. این مقاله میکوشد تا با روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن ارائه تصویری از گفتار امام(ع)، تبیینها و تفسیرهای مختلف را احصا و منطق حاکم بر آن را آشکار کند. بحث کیفیت آفرینش بر سه موضوع اساسی استوار است: نحوه آفرینش، هدف آن و نسبت آفریننده و آفریده. نگارنده نخست جایگاه و مختصات این مناظره را ترسیم کرده، آن گاه جوانب و پیشینه مباحث مطرحشده در هر موضوع مورد بحث قرار گرفته است. بسط و شرح گفتار امام(ع) و بررسی و نقدِ تفسیرهای آن بخش اصلی متن را شامل میشود.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_16925_75d297413f78fe3ad12248ff2eb69475.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801Strategies of Religions' Proximity with an emphasis
on the Razavi Style debates and argumentsراهبردهای تقریب ادیان و مذاهب در سیره رضوی با تأکید بر مناظرات و احتجاجات315416934FAفاطمه خادمینویسندهعشرت صادقینویسندهام البنین چابکینویسندهJournal Article20160806This article has analyzed the Strategies of Imam Reza (AS) on Proximity religions for identifying and introducing this strategy for the unity of the Islamic religions in the modern world. With a vision inspired by the Quran and prophetic tradition, Imam Reza (AS) like the other Imams (AS) always emphasized on the approximation of religions in the expression, opinion and action. In the Razavi style, the divine religions with different effects, have a single nature, making their co-existence possible. This study was descriptive - analytic and necessary data has been collected by using documentary technique and studying books and articles. The results showed that the attitude of Imam Reza (AS) towards divine religions, has been to reveal approximation and convergence of them. In this respect, Imam' strategies has been dialogue with other religions emphasizing on the religious awareness and common ideas of religions, commitment to ethics in human relations with the followers of other religions, and the principle of unity and representation of the Islamic faith principles in the context of divine religions. این نوشتار راهبردهای امام رضا(ع) را در تقریب ادیان و مذاهب واکاوی کرده است؛ با این هدف که این راهبردها را برای وحدت مذاهب اسلامی در جهان معاصر شناسایی و معرفی کند. امام رضا(ع) همچون دیگر امامان(ع) با برخورداری از بینش قرآنی و با تأسی از سیره نبوی، همواره بر تقریب ادیان و مذاهب در عرصههای بیان، نظر و عمل اهتمام میورزیدند. در سیرۀ رضوی، ادیان آسمانی با وجود جلوههای متفاوت، ماهیتی واحد دارند و همین ویژگی، همزیستی آنها را امکانپذیر کرده است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز آن، به روش اسنادی و با مطالعة کتابها و مقالهها گردآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد نگرش امام رضا(ع) به ادیان الهی، در جهت تقریب مذاهب و آشکار ساختن همگرایی آنها بوده است. گفت و گوی سازنده با سایر ادیان، تأکید بر آگاهیهای دینی و انگارههای مشترک در ادیان، التزام به اخلاق در روابط انسانی با پیروان دیگر ادیان، تأکید بر اصل توحید و بازنمایی مبانی اعتقاد اسلامی در متون ادیان الهی و ... از جمله راهبردهای آن حضرت بوده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_16934_2c8fea0a0c3e1a93acd74c8024f38522.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801Survey in Reza naming changes in Iran (1340 – 1389)بررسی تغییرات انتخاب نام "رضا" در ایران (1340-1389)557216937FAروح اله جلیلینویسندهمحمدتقی ایماننویسندهلیلا زندینویسنده مسئولJournal Article20160806This research surveys changing process in Reza name selection during the last 50 years in Iran based on statistic of national organization for civil registration. Bourdieu view about taste is chosen as theoretical framework of research. According to this theory any behavior and attitude can be explained due to its social nature in following concept of taste. So name selection is also affected due to feature different social tastes in different historical periods and different social context. This research surveys process of name selection changes and some possible reasons. Despite political and social changes and official cultural programs during recent 50 years, approximately the Reza had 2.4 percent of all names and fluctuate between 4<sup>th</sup> and 14<sup>th</sup> rank for boys. Increasing in approach to Reza naming in the early 50<sup>th</sup> could be a sign of changing in thoughts and tastes of Iranians. Despite the spread of religious ideas in the society with the beginning of Islamic Revolution, growth of approach to Reza dropped. Because of increasing in access to various cultural resources, people found new cultural and psychological tastes, so Reza naming encountered with decreases.این پژوهش با هدف بررسی روند تغییرات رویکرد به انتخاب نام "رضا" در طی 50 سال اخیر (1340-1389) در ایران بر مبنای آمار منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته است. دیدگاه بوردیو درباره ذائقه به عنوان چارچوب نظری پژوهش انتخاب شده است. بر اساس این دیدگاه، هر رفتار و نگرشی با توجه به ماهیت اجتماعی آن، ذیل مفهوم ذائقه قابل تبیین و ردیابی است. بنابراین، نامگزینی نیز با توجه به این ویژگی، تحت سیطره ذائقههای مختلف اجتماعی، در برهههای مختلف تاریخی و بسترهای متفاوت فرهنگی قرار دارد و با تغییر ذائقه، دچار تغییر و تحول میشود. با توجه به این رویکرد نظری، در این پژوهش تلاش شده است تبیینی از روند تغییرات نامگزینی و برخی دلایل محتمل واکاوی و شناسایی شود. با وجود تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی و به تبع آن برنامههای فرهنگی رسمی در ایران طی 50 سال، مشاهده میشود متوسط نسبت انتخاب نام رضا طی این سالها حدود 2.4 درصد شده و انتخاب این نام بین رتبه چهارم و چهاردهم برای متولدان پسر در نوسان بوده است. افزایش رویکرد به انتخاب نام رضا در اوایل دهه 50 تا وقوع انقلاب اسلامی، به نوعی نشانگر تغییر تفکر و سلیقه مردم و رویآوری مشتاقانهتر به فرهنگ اسلامی بوده که در شئون مختلف و از جمله انتخاب نام بروز یافته است. با پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن گسترش اندیشهها و آموزههای اسلامی در جامعه، سرعت رشد رویکرد به نام رضا کاهش یافته و ترکیبات حاوی نام رضا ترجیح بیشتری داشته است. عرضه منابع فرهنگی متعدد، امکان دسترسی به دامنه اسامی بیشتری را فراهم آورده و از سوی دیگر، تغییرات فرهنگی و ذهنی مردم منجر به تنوعطلبی و رویآوری به اسامی جدید و در نتیجه کاهش رویکرد به انتخاب نام رضا شده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_16937_d7f05011b358e8e60795823091dd29be.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801Manifestations of Razavi's Descriptions in Yadolah Behzad's Khorasani Haجلوههای اوصاف رضوی در خراسانیهای یدالله بهزاد کرمانشاهی739216939FAخلیل بیگ زادهنویسنده مسئولعطا الماسینویسندهJournal Article20160806Yadolah Behzad Kermanshahi (1304-1386) is one of devoted, contemporary poets, whose poem themes is the love to saints, so much that the theme of his poems in collections entitled "Goli Byrang" and "Yadegar Mehr" have been reflected of his religious belief. This study is manifestation of Razavi culture in <em>Khorasani Ha </em>sonnent in the collection of Goli Byrang by Yadolah Behzad Kermanshahi, the findings show ,Imam Reza's maxims are the bed of Behzad Kermanshahi's poems in spiritual aspect of Imam Reza by which the poet is familiar. Therefore, Behzad Kermanshahi 's poems in reciting the cultural, spiritual personality of Imam Reza devoid of exaggeration, instead the poet of <em>Khorasani Ha </em>has the poetic, literary language to praise Imam Reza from due to the lights of Khorasan sun that are the manifestations of Imam Reza's spiritual personality and the effect of those who follow Imam Reza in the mirror of their poems.یدالله بهزاد کرمانشاهی(1304- 1386) از شاعران متعهدِ معاصر است که عشق به معصومین و اهل بیت(ع) یکی از بنمایههای اصلی شعر او را تشکیل میدهد؛ بهگونهای که بنمایة بخشی از شعرهای او در مجموعة«گلی بیرنگ» و «یادگارِمهر» بازتاب باورها و اعتقادات مذهبی شاعر در این زمینه است. پژوهش حاضر جلوههای فرهنگ رضوی را در قصیدة «خراسانیها» از دفتر شعری "گلی بیرنگ" یدالله بهزاد کرمانشاهی تحلیل و بررسی خواهد کرد و یافتههای آن نشان میدهد که سخنان گوهرخیز و عبیرآمیز امام رضا (ع) خاستگاه و آبشخور آگاهی بهزاد کرمانشاهی از برخی سویههای شخصیت معنوی حضرت است که شاعر با آن آشنایی یافتهاست. بنابراین، شعر بهزاد کرمانشاهی در بازخوانی شخصیت فرهنگی و معنوی امام رضا (ع) از اغراقهای ناروا به دور است، بلکه شاعر در قصیدة «خراسانیها» با زبانی شاعرانه و شعری ادیبانه، آشکارا عشق و ارادت خود را به امام رضا (ع) از سویدای جان و بن دندان نشان دادهاست؛ چنانکه پس از تحمیدیهای در وصف مردم خراسان، آن هم متأثر از پرتوافکنی خورشید خراسان بر آن سرزمین، جلوهای از اوصاف شخصیت معنوی امام رضا (ع) و تأثیر جدی آن را بر رضویگرایان معرفتطلب بازخوانی کرده و در آینة شعرش به تصویر کشیدهاست.http://www.farhangerazavi.ir/article_16939_5499f7a721127559542b88db4347520f.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801The role that Elements of dignity play in human perfection in the views of Imam Reza (AS)نقش مولفه های کرامت در کمال انسان از منظر امام رضا(ع)9312016943FAصغری صالحینویسنده مسئولعلی سروری مجدنویسندهJournal Article20160806<strong> </strong> <br />Human being is a creature who inherently identifies him/herself as a creature with dignity and thus seeks the respect of others. Preserving this dignity as a natural right, has been the basis for religious ides and courses and some human laws such as universal declaration of human rights. This right has constantly been among the needs and desires of human beings and depriving from it hinders humans from growth and perfection. In other words, dignity plays a fundamental role in change, evolution and perfection of human beings and the society. <br />A large number of Hadith from Imam Reza (AS) as well as his life style and manners indicate that how elements of dignity help the human beings to fulfill their prime. The main question, then, is that from Imam Reza (AS) point of view how this role is played. <br />Studies show that Imam considers a basic fundamental role for the components of human dignity including devotion, rationality, seeking freedom and justice and gratitude as any of them affect human perfection in different levels. <br />The first level, devotion, leads to the comprehension of God where the foundation of such cognition, is to believe in God's unity. Rationality, both in theory and practice, brings a perception of the truth and observing that truth in humans' deeds. Freedom seeking prevents inaction and indolence in various aspects of life: individual, social, political, etc. Righteousness and seeking justice results in not committing acts such as corruption, lying, and bribery. Lastly, true gratitude is achievable through taking certain steps like faith, believe in God's unity, and serving people. <br />There are many components to human dignity all of which we are unable to explain in this article. With an analytical-descriptive method, this document surveys only a number of these components in Islamic Opinion and then traces and elucidates their impacts on human perfection from the point of view of Imam Reza (AS).حفظ کرامت انسان به عنوان حق طبیعی، مبنای اصلی آموزه های دینی است. نادیده گرفتن این حق، مانع کمال انسان است. بسیاری از احادیث و سیره عملی امام رضا(ع) بیانگر مولفه های کرامت انسانی است که در کمال بخشی انسان نقش دارند. پرسش اصلی ایناست که از منظر امام رضا(ع) چگونه کرامت انسانی، در کمال انسان تاثیر دارد؟ بررسی ها نشانمی دهد؛ از دیدگاه امام رضا(ع) مولفههای کرامت انسانی مانند عبودیت، عقلانیت، آزادیخواهی، عدالتمحوری و شاکربودن، نقش زیربنایی در کمال وجودی انسان دارد؛ زیرا هرکدام از این مولفهها، دربردارنده آثار ومراتب کمالی است؛اولین مرتبه عبادت، شناخت خداست و مبنای خداشناسی توحیدمحوری است. عقل گرایی نظری و عملی، سبب کسب معرفت نسبت به حقایق و عمل به آن ها می شود. آزادی خواهی مانع رکود در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و.. می شود. عدالت محوری از رفتارهای غیرکمالی مانند فساد و رشوه جلوگیری می کند. شکرگرایی حقیقی نیز با طی مراحلی مانند باورتوحیدی، ادای حق و خدمت به خلق ممکن می شود.<br /> در این مقاله، قائل به حصر مولفه های متعدد کرامت انسانی نیستیم. اما این نوشتار برخی از مولفه های کرامت انسانی را به روش تحلیلی-توصیفی در اندیشه اسلامی بررسی کرده و تاثیرات این مولفه ها را در تکامل انسان از دیدگاه امام رضا(ع) بازشناسی و تبیین می کند.http://www.farhangerazavi.ir/article_16943_5d1ce7b88693928ce546f97fdbc61f08.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801A Study of Interpretive Approaches of Imam Javad on The Basis of Discourse Analysisواکاوی رویکردهای تفسیری امام جواد(ع) بر پایه روش تحلیل گفتمان12115216955FAعباس تقویاننویسندهمحسن دیمه کار گرابنویسنده مسئولJournal Article20160806<strong> </strong> <br />Discourses that form during the situational, cultural, social, political and communicative contexts can have a devastating effect on interpretive approaches in interpretation of the Quran. <br />For example during the imamate of Imam Javad scientific and theological debates and theological questions and doubts Spread Between different religions that this matter affected in interpretive approaches of Imam Javad in interpretation of the Quran. <br />This article organized on the basis of discourse analysis defines interpretive approaches of Imam Javad and shows use of the Quran in confronting with scientific discourses in that time. <br />Studies indicate that the emergence of various schools, conflicts and doubts, translation movement, expansion of shia activities, participate in court debates, imamate discourse are among the most important discourses in that time. <br />On the other hand jurisprudential approach, theological approach, narrative approach, rational approach, esoteric approach, and the quranic approach in the review of fake traditions are the most important interpretive approaches of Imam Javad in confronting with various discourses. گفتمانها که در بستر جریانها و بافتهای موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی شکل میگیرند، در هر زمانی میتواند تأثیر بسیاری در رویکرد مفسران در تفسیر قرآن کریم داشته باشد. در این میان دوران امام جواد(ع) که دوران شیوع مناظرات علمی و کلامی بین ادیان گوناگون و طرح شبهات و سؤالهای کلامی مذاهب و فرق گوناگون بوده، تأثیر قابل توجهی بر رویکردهای تفسیری امام جواد(ع) در تفسیر قرآن داشته است. این مقاله که با تکیه روش تحلیل گفتمان سامان یافته است ما را با رویکردهای تفسیری امام جواد(ع) و موارد بهرهگیری ایشان از ظرفیت قرآن در مواجهه با گفتمانهای علمی عصری آشنا مىسازد. بررسیها حکایت از آن دارد که عصر اختلافات و شبهات، ظهور و قدرت گیری مکاتب گوناگون، نهضت ترجمه، سازمان وکالت و گسترش فعالیت شیعیان، شرکت در مناظرات دربار، گفتمان امامت، اضلاع گفتمانی دوران امامت امام جواد(ع) را رقم زده است. از سوی دیگر رویکرد فقهی، رویکرد کلامی، رویکرد روایی، رویکرد عقلی، رویکرد تأویلی و باطنی، و رویکرد قرآنی در نقد روایات موضوعه مهمترین رویکردهای تفسیری امام جواد(ع) بر پایه تحلیل گفتمان است که این رویکردها در رویارویی حضرت با گفتمانهای علمی عصر خویش اتخاذ شده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_16955_5e9c496586fee8a313e6c0ef2de61fe4.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256041320160801Secrets of Prayers in Razavi Hadith:
With an Emphasis on the Saying “الصَّلَاةُ لَهَا أَرْبَعَةُ آلَافِ بَابٍ”اسرار نماز در حدیث رضوی با تاکید بر روایت «الصَّلَاةُ لَهَا أَرْبَعَةُ آلَافِ بَابٍ»15317116964FAکاووس روحی برندقنویسنده مسئولJournal Article20160806As the most widely used obligatory worship in Quran verses, and as the best means to approach to God Presence, prayers has outer and inner layers in addition to possessing complicated inner layers. Besides outer verdicts and rituals related to prayers, the legalization of each one of its components enjoys a special rationale and certain secrets. <br />Aimed at researching on Razavi sayings, the present research collected the hadiths said by Imam Reza majesty on the prayers secrets and analyzed the hadith of «الصَّلَاةُ لَهَا أَرْبَعَةُ آلَافِ بَابٍ» through the use of hadith explainers, mystics and the authors of the books on prayers secrets, especially by deep thinking on the mentioned sayings, coming finally to the conclusion that Razavi sayings confirm the fact that prayers has secrets besides addressing the prayers secret levels and the secrets of part of its elements and introductory sections while explaining the secrets of different parts of this spiritual admixture. Moreover, the only acceptable dimension in the mentioned hadith is the fact that prayers enjoys special secrets. نماز پرکاربردترین واجب عبادی در آیات قرآن و بهترین وسیله تقرب به درگاه الهی است که ظاهر و باطن و بلکه بطون تودرتویی دارد و افزون بر احکام و آداب ظاهری، تشریع یکایک اجزای آن از فلسفه خاص و اسرار ویژه ای برخوردار است. این مقاله با هدف پژوهش در روایات رضوی، احادیث صادر شده از آن حضرت در خصوص اسرار نماز را گردآوری کرده و با بهره گیری از نظرات شارحان حدیث، عارفان و نگارندگان کتاب های اسرار الصلاه و با ژرف اندیشی در مضامین روایات به ویژه تحلیل «الصَّلَاةُ لَهَا أَرْبَعَةُ آلَافِ بَابٍ» به این نتیجه دست یافته که روایات رضوی درباره نماز افزون بر اینکه اثبات می کند نماز دارای سر و راز است، به مراتب اسرار نماز و نیز سر و راز پاره ای از اجزا و مقدمات نماز پرداخته است. همچنین راز هر یک از بخش های این معجون معنوی را بیان کرده و به این نتیجه رسیده که تنها وجه مورد قبول در معنای حدیث نامبرده دارای اسرار ویژه بودن نماز است.http://www.farhangerazavi.ir/article_16964_39bde6c4b76bf3d4db488c0c6b80fd5c.pdf