بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420An Explanation of the Previous Divine Knowledge
to the Essence In the ᷾Imran Ṣābi's Hadithتبیین علم پیشین الهی به ذات در روایت عمران صابی93410758710.22034/farzv.2020.107587FAسید علی مشهدیدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدسید حسین سید موسویدانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدوحیده فخار نوغانیاستادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200520One of the important issues in the field of divine names and attributes is God's previous knowledge to his essence before creating possible beings. According to the appearance of the ᷾Imran Ṣᾱbi's narration, Imᾱm Reḍᾱ (A.S) denies God's need for such knowledge that is incompatible with another Imᾱm's narration in which God's knowledge to His essence is affirmed. The commentators of this narration like hadith scholars, philosophers, and mystics disagree in explaining and solving such incompatibility. ʿAllᾱmih Majlisī has mentioned four justifications that all of them can be criticized. Qᾱżī Saʿid Qummī accepts the apparent meaning of Hadith and attributes this knowledge to the level of Unity. This viewpoint is incompatible with those traditions in which the attributes of essence are affirmed. ʿAllᾱmih Jafarī uses only the principle of identity in jusfying this Hadith and does not accept the attributing this to God's intuitive knowledge. In this article, Mullᾱ Ṣadrᾱ's viewpoint that is based on intuition knowledge and the principle of identity is more compatible with Imᾱm Reḍᾱ's (A.S) Hadith in solving this contradiction. یکی از مباحث مهم در حوزۀ اسماء و صفات الهی، اثبات علم پیشین الهی به ذات قبل از ایجاد ممکنات است. ظاهر روایت عمران صابی از امام رضا (ع) نیاز خداوند به چنین علمی را منتفی دانسته و این سبب ناسازگاری با روایات مثبت مطلق علم الهی، ازجمله حدیث دیگر از امام رضا (ع) شده است. شارحان این حدیث از میان محدثان، فلاسفه و عرفا در تبیین و حلّ این ناسازگاری اختلافنظر دارند. علامه مجلسی چهار توجیه ذکر میکند که همه آنها قابل نقد است. قاضی سعید قمی ظاهر حدیث را می پذیرد و آن را حمل بر مقام احدیت میکندکه این دیدگاه نیز با روایات مثبت صفات ذاتی سازگاری ندارد. علامه جعفری فقط از اصل «هوهویت» در توجیه روایت استفاده میکند و حمل روایت بر علم حضوری را نمیپذیرد. در این میان، دیدگاه ملاصدرا که بر اساس علم حضوری و قاعده «هوهویت» بنا شده، در حلّ این تعارض، با روایت امام رضا (ع) سازگارتر دانسته شده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_107587_a0dbe864db605d35fbfd694dc535e7e4.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420Sign-Semantic Analysis Of Imam Riḍā's Discourse System
)Case Study: Prayer Asking For Rain)تحلیل نشانه ـ معناشناسانه نظام گفتمان امام رضا (علیه السلام) (پژوهش موردی: دعای طلب باران)355810758810.22034/farzv.2020.107588FAعلی اکبر نورسیدهاستاد یار زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان0000-0002-1158-1395رقیه پوربایرام الوارسدانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه سمنانJournal Article20200520 Sign-semantics is a tool for evaluating how to generate and get meaning in discourse analysis. This new science, with the backing of classical semiotics, provides the opportunity for signs to appear with new signatures in a forward direction. In this paper, using a descriptive analytical method, and in order to examine the semantic sign of the discourse of Imam Riḍā (as), the “Prayer asking for rain” was selected for research. This prayer is due to the nature of narrative discourse, which contains many acts and values, and regarding its semantic sign of governing systems, worth to be considered. Imam as the heir and flagship of Imamate, like other Imams, has the task of transferring and promoting the concept of Imamate. To realize this, they use a number of obvious and hidden methods, but in the face of Mamūn, like some Imams, he proceed the way of <em>taqīyah</em>, and indirectly induces the concept of their intended meaning, the hegemony of Imamate through the prayer asking for rain. This research demonstrates the realization of how the ideal hegemony of Imam Riḍā (as) is, namely, the advent of Imamate, and, in order to identify that hegemony, we need a precise tool to deal with the variety of our discourses. Here the sign-semantics analysis, as an accurate tools, can help us realize this. In this research, various types of discourse systems such as system of action, emotional system and tension system, and concepts for the processing of the concept, transmission of message and communication with the audience were evaluated and shown how Imam Riḍā (as) uses in the prayer, from some discourse systems, and explains the legitimacy of his <em>wilāyat</em> (authority) and his purified family, and hegemonic discourse of the authority.نشانه ـ معناشناسی از جمله ابزارهای ارزیابی چگونگی تولید و دریافت معنا در تحلیل گفتمان است. این دانش نوین با پشتسرنهادن نشانهشناسی کلاسیک، مجال را برای بروز نشانهها با مدلولهای نو در مسیری استعلایی فراهم میآورد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و بهمنظور بررسی نشانه معناشناسانه گفتمان امام رضا(ع)، «دعای طلب باران»<strong> </strong>برای بررسی انتخاب شده است. این دعا بهدلیل داشتن ماهیت گفتمان روایی، حاوی شَوِشها و کُنِشهای متعدد و ارزشمحور است و از این لحاظ برای بررسی نشانه ـ معناشناسانه نظامهای حاکم در آن شایستۀ توجه است. امام رضا (ع) بهعنوان وارث و پرچمدار امامت، مانند سایر ائمه (ع) وظیفۀ انتقال و ترویج مفهوم امامت را بر دوش میکشد. ایشان برای تحقق این مهم از روشهای متعددی بهطور واضح و پنهان بهره میگیرند اما در مواجهه با مأمون مانند برخی ائمه (ع)، شیوۀ تقیّه را برمیگزینند و القای غیرمستقیم آموزههای مورد نظر خود یعنی هژمونی امامت از طریق «دعای باران» را انتخاب میکنند. این پژوهش چگونگی رقم خوردن هژمونی مطلوب امام رضا (ع) یعنی ابلاغ و ترویج امامت فراخور زمان را نشان میدهد. برای شناساندن این هژمونی نیازمند ابزاری هستیم که با کنکاش انواع گفتمان، ما را با پاسخی مناسب مواجه کند. نشانه ـ معناشناسی بهعنوان ابزاری دقیق میتواند ما را در تحقق این مهم یاری کند. در این جستار، انواع نظامهای گفتمانی از قبیل نظام کنشی، نظام عاطفی و نظام تنشی و شگردهای پردازش مفهوم، انتقال پیام و ارتباط با مخاطب در متن «دعای باران» ارزیابی و نشان داده شده است که امام رضا (ع) از نظامهای گفتمان چگونه بهره میگیرد و به تبیین حقانیت ولایت خود و خاندان مطهرشان میپردازد و گفتمان ولایت را هژمونیک مینماید. http://www.farhangerazavi.ir/article_107588_048c2fb68236146fab9aa04dbcbcb16a.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420Rereading The Lifestyle Of Imam Riḍā (AS) Through Erickson's Psychological Approachبازخوانی سبک زندگی امام رضا (علیه السلام) با رویکرد روانشناختی اریکسون599410758910.22034/farzv.2020.107589FAمسعود آذربایجانیدانشیا گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و داشگاهسیدمحمدرضا لواسانیدانشجوی دکترای دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20200520The lifestyle of Imam Riḍā (as), which is one of the most popular topics in contemporary research, is more intertwined with family, social, theological, and religious studies, and has not benefited from psychological approaches and appropriate methods in order to depict a more comprehensive statue of his transcendent personality. They have been published with the motives of wisdom, emotional-spiritual status and their privileges among the Imams (as), revival and explanation of Raḍavī culture and sensory compassion. The present study seeks to provide a psychological analysis of Razavi's lifestyle based on Erickson's "life span" perspective. The first purpose of the author is to institutionalize the essence of Raḍavī lifestyle in individual and social emergencies, second, the display, classification, and promotion of public religion at the levels of practical and theoretical culture, and third, the psychological analysis of the research results. <br /> The data collection method is based on library-documentary and has been done with qualitative approach and Ericsson's research method of psychological-historical analysis. After extracting the socio-cultural and individual components of Erickson's personality analysis, the characteristics of Imam Riḍā's (as) lifestyle were constructed from the authentic documents and classified according to the mentioned components. The result of the research is that the examples of his identity reflect the beliefs, values and applied sciences and symbols of practical behavior and are the basis of religious, spiritual, moral-social and mental identities and have the ability to be modeled on the public.سبک زندگی امام رضا(علیه السلام)که از موضوعات پربسامد پژوهشهای کنونی است، بیشتر با جنبههای خانوادگی، اجتماعی، کلامی و تربیت دینی عجین بوده و از رویکردهای روانشناختی و روشهای متناسب آن بهرهای نداشته است تا بتواند تندیس جامعتری از شخصیت متعالی ایشان ترسیم کند؛ آنها با انگیزههای فرزانگی، جایگاه عاطفی ـ معنوی و امتیازهای ایشان در میان ائمه(علیهم السلام)، احیاء و تبیین فرهنگ رضوی و رأفت حسی نشر یافتهاند. پژوهش حاضر میکوشد تا از پژوهشهای سبک زندگی رضوی تحلیلی روانشناختی بر اساس دیدگاه «گستره عمر» اریکسون ارائه دهد. نخستین هدف نگارش نهادینهکردن جوهرۀ سبک زندگی رضوی در ظهورات فردی و اجتماعی، دوم؛ نمایش، طبقهبندی و ارتقای دینی عمومی در سطوح فرهنگ عملی و نظری و سوم، تحلیل روانشناختی نتایج پژوهش است.<br /> روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای ـ اسنادی و با رویکرد کیفی و روش تحلیل روانی ـ تاریخی اریکسون پژوهش صورت گرفته، بعد از استخراج مؤلفههای اجتماعی ـ فرهنگی و فردی تحلیل شخصیت اریکسون، ویژگیهای سبک زندگی امام رضا(علیه السلام) از اسناد برساخته و مطابق مؤلفههای یادشده دستهبندی شدند. حاصل پژوهش این است که مصادیق هویت ایشان بازتاب باورها، ارزشها و دانشهای کاربردی و نمادهای رفتار عملی بوده و اساس هویتهای دینی، معنوی، اخلاقی ـ اجتماعی و ذهنی است و قابلیت الگوپذیری همگانی دارد.http://www.farhangerazavi.ir/article_107589_1d917eae6da5fe55a165dfe509473149.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420The Themes Of The Qājār Paintings Of Tiles In The Raḍavī Shrine
(A Comparative Study Of The Tile Painting Of Miracles Of The Lion’s Attack On Ḥamid ibn Mehrān With Lithographic Impressions)مضامین کاشینگارههای دورۀ قاجار در حرم مطهر رضوی (مطالعۀ تطبیقی کاشینگارۀ معجزۀ حملۀ شیران به حمیدبن مهران با تصاویر چاپ سنگی)9513410759110.22034/farzv.2020.107591FAعطیه خان حسین آبادیکارشناس ارشد ارتباط تصویری مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهدJournal Article20200520Tiling is one of the idealistic ways of painting in the architectural decoration of Iran, at least its historical background dates back to before Islam. In the early Islamic centuries, art of tiling in Iran, because of the increase in the construction of religious buildings, appears as decorations in religious collections. The process of growth and development of the holy shrine has continued throughout the history of Islam and throughout the life of Islamic governments; hence, the type of architecture and its accessories, including tiling, throughout history and periods of Ilkhānī, Timurid, Safavid, Qājār and contemporary period have been done by different styles and methods. During the Qājār period, many developments in art and architecture, especially in the decoration of buildings, occurred. In this period, the painting of the building’s wall found new effects. In this era, the tile designers have inspired from portraiture, photography, postage stamps, western fashions, ancient art traditions of painting, as well as literary, historical, religious, and lithographic. <br />The main purpose of this article is to get familiar with Qājār period tiles in the holy shrine and to adapt the miracle of the lion’s attack to Hamid Ibn Mehrān on the front of the eastern porch of the Atiq courtyard with similar lithographic prints. The question is what are the topics of the Qājār period tiles in the holy shrine of Raḍavī? Can we see the tile of Imam Riḍā's miraculous tale in the Ma'mūn's assembly (Lion’s attack on Hamid ibn Mehrān) from similar lithographic prints? If this tile is affected by lithographic prints, what are these effects? What works of the painter artists are more consistent with these items? <br />The compilation of the materials and pictures of the present research was done by field and library method, and its writing was done with a descriptive and analytical approach along with interpretation of the images and their adaptation.کاشیکاری یکی از شیوههای نقشپردازی آرمانگرایانه در تزئینات معماری ایران است، که پیشینۀ تاریخی آن به قبل از اسلام باز میگردد. هنر کاشیکاری در قرون اولیۀ اسلامی در ایران بهدلیل افزایش ساخت بناهای مذهبی، بهصورت تزئینات در مجموعههای مذهبی نمایان میشود. روند رشد و توسعۀ حرم مطهر در سراسر تاریخ اسلام و در طول حیات حکومتهای اسلامی ادامه داشته است. از اینرو، نوع معماری و متعلقات آن از جمله کاشیکاری، در طول تاریخ و دورههای ایلخانی، تیموری، صفوی، قاجار و معاصر به سبکها و روشهای مختلفی انجام شده است. در دورۀ قاجار تحولات بسیاری در هنر و معماری بهویژه در تزئینات بناها روی داد. در این دوران نقشینهکردن دیوار ابنیه جلوهای نوین یافت. کاشینگاران این عصر در نقشپردازی، عکاسی، مرسولات پستی، اسلوبهای غربی، سنتهای کهن نگارگری، و همچنین کتابهای ادبی، تاریخی، مذهبی و تصاویر چاپ سنگی را منبع الهام قرار دادهاند.<br /> هدف اصلی این مقاله آشنایی با کاشینگارههای دورۀ قاجار در حرم مطهر و تطبیق کاشینگارۀ معجزۀ حملۀ شیران به حمیدبن مهران بر پیشانی ایوان شرقی صحن عتیق با تصاویر چاپ سنگی مشابه آن است. سؤال این است که کاشینگارههای دورۀ قاجار در حرم مطهر رضوی شامل چه مضامینی میشوند؟ آیا میتوان کاشینگارۀ معجزۀ امام رضا (علیه السلام) در مجلس مأمون (حملۀ شیران به حمیدبن مهران) را متأثر از تصاویر چاپ سنگی مشابه دانست؟ در صورت تأثیرپذیری این کاشینگاره از تصاویر چاپ سنگی، این تأثیرها چه مواردی را شامل میشود و با اثر کدام هنرمند تصویرساز مطابقت بیشتری دارد؟<br /> مطالب و تصاویر پژوهش به روش میدانی و کتابخانهای گردآوری شده و با رویکرد توصیفی و تحلیلی همراه با تفسیر تصویرها و تطبیق آنها نگارش یافته است.http://www.farhangerazavi.ir/article_107591_76715814fe04caa80139fcd8b56f19f9.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420An Analysis Of The Ultimate Results Of The Raḍavī's Debates And Their Application In The Present Eraواکاوی رهاوردهای غائی مناظرات رضوی و کاربست آنها در عصر حاضر13516110759210.22034/farzv.2020.107592FAاصغر طهماسبی بلداجیدانش آموخته دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکسید ابراهیم مرتضویدانش آموخته دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکJournal Article20200520Imam Riḍā's debates with different groups on various topics are a treasure from the teachings of Raḍavī, which has survived from the Prophet (pbuh). In these debates, various topics have been presented in the teachings of the Islamic religion that the answer to the doubts and questions and enlightenment in religious matters has been one of the most important topics discussed in these discourses. Considering the goals of Imam (as) from these debates and the results of these talks is important, because in addition to explaining and explaining the teachings of Raḍavī, the plot of a desirable and admirable debate in every age and Egyptian is also depicted. Accordingly, the present research, using a descriptive-analytical method and with an end-point approach, has focused on Raḍavī's debates and has drawn attention to the findings and outcomes of these debates in religious, social and political dimensions. As a result, Imam (as) pursued the goals in these debates, the most important of which are: Guiding the debater, explaining the teachings of religion, the hypocrisy of religion, explaining the position of the Ahl al-Bait (as) and the culture of the desired debate in society. These goals and objectives will have two main consequences in the present age: Firstly, promoting the religious education and nullifying the doubts in the form of a debate; secondly, paying attention to these goals and approaches and their application will lead to the emergence of favorable and controversial debates at various levels.مناظرات امام رضا (علیهالسلام) با گروههای مختلف در موضوعات گوناگون، گنجینهای از معارف رضوی است که از عالم آل محمد (صلی الله علیه وآله) به یادگار مانده است. در این مناظرات، مباحث مختلف از معارف دین اسلام بیان گردیده که پاس خ به شبهات و سؤالات و روشنگری در مسائل دینی از مباحث مهمّ مورد بحث در این گفتمانها بوده است. توجه به اهداف امام (علیهالسلام) از این مناظرات و نتایج این گفتگوها حایز اهمیت است زیرا علاوه بر تبیین و تشریح معارف رضوی، چیدمان مناظرۀ مطلوب و خداپسندانه در هر عصری را نیز ترسیم مینماید. بر همین اساس، پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی غایتشناسانه، مناظرات رضوی را بررسی و در ابعاد دینی، اجتماعی و سیاسی به رهاوردها و نتایج این مناظرات اشاره کرده است. نتیجه آنکه، امام(علیهالسلام) در این مناظرات اهدافی را دنبال میکردند که مهمترین آنها عبارتند از: هدایتِ افراد مناظرهکننده، تبیین معارف دین، شبههزدایی از معارف دین، تبیین جایگاه و مقام اهل بیت (علیهمالسلام) و فرهنگسازی مناظرۀ مطلوب در جامعه. کاربست این اهداف و رهاوردها در عصر حاضر دو نتیجۀ مهم بهدنبال خواهد داشت: نخست، به ترویج و تبلیغ معارف دین و پاسخگویی به شبهات در قالب مناظره کمک میکند. دوم، توجه به این اهداف و رویکردها و بهکارگیری آنها، فرهنگسازی مناظرۀ مطلوب و نتیجهبخش در سطوح مختلف جامعه از ابعاد دینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را بهدنبال خواهد داشت.http://www.farhangerazavi.ir/article_107592_aea8f4e620f2077f7ef2667f3dfd7e72.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420Comparative Study Of Raḍavī's Themes In Poetry Of "Khoshdel Tehrani" And "Mohammad Hossein Al-Gharavi Al-Isfahani"بررسی تطبیقی مضامین رضوی در شعر «خوشدل تهرانی» و «محمدحسین الغروی الاصفهانی»16319110759510.22034/farzv.2020.107595FAمجید محمدیاستادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه.ایمان قنبری اقدمدانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازیبهناز نظریکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازیJournal Article20200520Ritual poetry is one of the types of teaching poetry that has an ancient background in literature. The supreme position of Imam Riḍā (as) among the Shiites, and especially his presence in Iran, has caused the poets of every corner of this land to create beautiful inspirational works and make great works in this regard, and taking steps thereafter a great deal in the richness of religious literature. Meanwhile, "Mohammad Hossein Gharavi Isfahani" and "Khoshdel Tehrani" are a typical example of the well-known poets who form the majority of their poems and praise Ahl al-Bayt (as). In this research, firstly, according to the position of the comparative literature, it proceeds from the perspective of the American school, which emphasizes the aesthetic, interdisciplinary, and interdisciplinary studies of the prominent features of this theory, and then, through a descriptive-analytical method, based on evidence of the poetry of these two poets, with the aim of comparative study of the themes of Raḍavī in his mediates and his successor, has been discussed. The findings of this research indicate that the two poets in the discussions such as: The expression of the moral virtues of Imam (as), the wisdom and knowledge, the dignity and virtues of Imam (as), the <em>wilāyat</em> (authority), the imam's signification, the dignity of the Imam, the historical events of Imam's life (as), prayer asking for rain, and the hadith of the <em>Ḍāmin Āhū</em> (deer guarantor), the passion of pilgrimage, intercession, etc., have similarities and different aspects; the results indicate that the Raḍavī theme of Khoshdel Tehrani poetry, due to the beautiful literary images and its various themes, has had a more influential effect on the audience than the poetry of Isfahani, although in the poetry of Gharavi there are also some beautiful new themes.شعر آیینی یکی از گونههای شعر تعلیمی است که پیشینهای کهن در ادبیّات دارد. جایگاه والای امام رضا (علیهالسلام) در میان شیعیان و بهویژه حضور ایشان در ایران، سبب شده است که شاعرانِ هر گوشه از این دیار با سرایش مدیحهها و مرثیههای زیبا، آثاری ارزشمند بیافرینند و گامهای بزرگی در غنای ادبیّات دینی بردارند. در این میان، «محمدحسین غروی اصفهانی» و «خوشدل تهرانی» نمونههایی بارز از شاعران خوشذوقی هستند که غالب اشعار آنان را مدح و ستایش اهل بیت (علیهالسلام) تشکیل میدهد. در این پژوهش، نخست بنا بر جایگاه و رسالت ادبیّات تطبیقی، بر بنیان دیدگاههای مکتب آمریکایی، که تأکید بر مطالعات زیباشناختی، میانرشتهای و بینافرهنگی از ویژگیهای برجستۀ این نظریه است، پیش رفته و سپس به روش توصیفی ـ تحلیلی، با استناد به شواهدی از اشعار این دو شاعر، با هدف بررسی تطبیقی مضامین رضوی به مدایح و مراثی ایشان پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که دو شاعر در مباحثی چون بیان فضایل اخلاقی امام (علیهالسلام)، حکمت و علم، منزلت و فضیلتهای امام (علیهالسلام)، ولایت، وجه تسمیه امام، کرامت بارگاه مطهر امام، حوادث تاریخی زندگی امام (علیهالسلام)، نماز باران و حدیث سلسلةالذهب، ضامنآهو، شوق زیارت، شفاعت و... دارای شباهت و وجوه تفاوتی هستند. نتایج حاکی از آن است که اشعار رضوی خوشدل تهرانی بهسبب تصاویر ادبی زیبا و مضامین متنوّع آن، نمود برجستهتری نسبت به شعر غروی اصفهانی دارد و تأثیر بیشتری بر مخاطب گذاشته است هرچند در شعر غروی نیز مضامین بدیع زیبایی بهچشم میخورد. http://www.farhangerazavi.ir/article_107595_204584a5b8417ec6525413d2ee4a6d2d.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420The Basic Implications Of Islamic Educational Policy, Derived From Raḍavī's Words And Deedsدلالتهای بنیادین سیاستگذاری تربیتی اسلامی، برگرفته از قول و سیره رضوی19321610759610.22034/farzv.2020.107596FAسینا عصاره نژاد دفولیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)میثم فرخیاستادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهرانJournal Article20200520 The manners of the pure Imams (as) are full of fruitful lessons. The teachings of Imam Reza's (as) life can also be used to improve human life. One of them is his policy of educating human beings. The present study, with its descriptive-analytical approach, seeks to extract fundamental implications for Islamic educational policy from the Raḍavī tradition. The results of the research indicate educational implications such as orientation to the talents and tendencies of the educator in the training process, the role of situational effects on the educator training in the training process; policy-making for moral and behavioral patterns of the educator in the process of education; encouragement and threat-centeredness of the educational model; paying attention to the conversational nature of Islamic educational models; paying attention to the coordination and interaction of knowledge and practice in educational policy; recognition of audience in the process of education; the need for policy-making for the growth environment of the educator.سیره ائمه اطهار (علیهمالسلام) مملو از درسهای پربار است. از آموزههای زندگی امام رضا (علیهالسلام) نیز میتوان برای بهبود زندگی بشر بهرههای بسیار برد. یکی از آنها اقدامهای سیاستگذارانه آن حضرت برای تربیت انسانهاست. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفیـتحلیلی، درصدد است دلالتهایی بنیادین در سیاستگذاری تربیتی اسلامی از سیره رضوی را استخراج کند. نتایج پژوهش حاکی از دلالتهای تربیتی مانند جهتدهی به استعدادها و گرایشهای متربی در فرایند تربیت، نقش اثرهای وضعی بر متربّی در فرایند تربیت؛ سیاستگذاری برای الگوهای اخلاقی و رفتاری متربّی، در فرایند تربیت؛ تشویقمحور و تهدیدمحور بودن توأمان مدل تربیتی؛ توجه به گفتگومحور بودن مدلهای تربیتی اسلامی؛ توجه به هماهنگی و تأثیر متقابل علم و عمل در سیاستگذاری تربیتی؛ مخاطبشناسی در فرایند تربیت؛ ضرورت سیاستگذاری برای محیط رشد متربّی است.http://www.farhangerazavi.ir/article_107596_633fa9282aad6e27f009f00ec930f25c.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256082920200420Designing the Pilgrimage Policy Scenarios in Holy Mashhad
Based on the Critical Uncertainty Methodطراحی سناریوهای سیاستی زیارت مشهد مقدس بر مبنای روش عدم قطعیت بحرانی21723910759810.22034/farzv.2020.107598FAسیدمهدی سیدمحسنی یاغسنگانیدانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم قمJournal Article20200520The subject of pilgrimage, despite its great importance and place in religious and scholastic foundations, has received less scholarly attention from the perspective of policy-making knowledge. On the other hand, the use of futuristic methods in the pre-evaluation of public policies due to the pre-emptive approach to environmental factors has gradually attracted the attention of policy makers. Relying on a combination of hierarchical and Delphi analysis process and based on the Schwartz model, this research seeks to identify, prioritize, and ultimately design the most important future policy scenarios for pilgrimage in Mashhad in 1404. To do this, using expert documentation and open-ended questionnaires and interviews, the views of 15 experts were identified, and by analyzing the content, the list of models was extracted and based on Delphi method, 8 main models were identified by experts, and by implementing a multi-variable decision-making technique, the two models that were most important and uncertain were identified, and the scenario framework was designed based on that.موضوع زیارت باوجود اهمیت و جایگاه فوقالعاده در مبانی دینی و مکتبی، کمتر مورد توجه عالمانه از منظر دانش سیاستگذاری قرار گرفته است. از سوی دیگر، استفاده از روشهای آیندهنگارانه در پیشارزیابی سیاستهای عمومی بهدلیل برخورد پیشدستانه با عوامل محیط، بهتدریج مورد توجه و اقبال دانشمندان حوزه سیاستگذاری قرار گرفته است. این تحقیق درصدد است تا با تکیه بر ترکیب فرایند تحلیل سلسلهمراتبی و دلفی و بر مبنای مدل شوارتز، مهمترین پیشرانهای اثرگذار بر آینده را شناسایی، اولویتبندی و در نهایت چهارچوب سناریوهای سیاستی آینده زیارت در مشهد مقدس در افق 1404 را طراحی کند. برای اینکار، با بهکارگیری مطالعۀ اسنادی و پرسشنامۀ باز و مصاحبه، دیدگاه 15 صاحبنظر شناسایی شد و با تحلیل مضمون فهرست پیشرانها استخراج و با تکیه به روش دلفی 8 پیشران اصلی مورد اجماع خبرگان شناسایی و با اجرای فنّ تصمیمگیری چندمتغیره دو پیشران که بیشترین اهمیت و عدم قطعیت را داشتند، شناسایی و بر اساس آن چارچوب سناریوها طراحی شد.http://www.farhangerazavi.ir/article_107598_a151c4621d712d50f7d5edbb70ec3732.pdf