بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222Historical, Tabular and Intratextual Reinvestigation of Theory of Razavi Islamic Jurisprudence Compilation by Imam Reza (A.S.)بازپژوهیِ تاریخی، فهرستی و درون متنیِ نظریه تألیف فقه رضوی به قلم حضرت رضا(علیه السلام)96081491FAمحمدرضا نایینی منوچهریاستاد دروس خارج فقه و اصول، حوزه علمیه قممحمّد حکیمدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، پردیس فارابی، دانشگاه تهران- طلبه حوزه علمیه قمJournal Article20190109Razavi Islamic Jurisprudence book which is an influential work on Imamie Islamic Jurisprudence communities, is known as a compilation written by Imam Reza (A.S.) according to several historical evidences in the Islamic Jurisprudential sources and bibliographies such as: the finder reporting and the original version reciprocating, access to old manuscripts by emphasizing the writing of the book by Imam Reza (A.S.), exclusion of the possibility of fabrication and forgery in the intellectual monopoly of the book written by Imam Reza (A.S.) or its fallacious and fabrication; or by resorting to documents list such as: introducing a version of the book narrators of Imam Reza (A.S.) on Shia sources list, and referring to intratextual evidences compiled by one of the Imams (A.S.) and intratextual evidences compiled by Imam Reza (A.S.). In the present study, after reinvestigating the history of accessing this work and explaining the reasons and evidences mentioned, as well as validating the criticisms of the opponents of this theory, and analyzing misleading and acceptable criticisms in an analytical-descriptive style, the certainty of citations proposition to prove the theory of the writing of Razavi Islamic Jurisprudence by Imam Reza (A.S.) has been critically rethought and it was concluded that resorting to these reasons and evidences to all facts affecting the analysis and understanding of the author's work have been neglected. On the other hand, excluding the handwriting of Imam Reza (A.S.) from this book, it is impossible to consider it as a unique work attributed to a single author.فقه رضوی از کتابهای چالشبرانگیز و تأثیرگذار در مجامع فقهی امامیه بهشمار میرود. این کتاب در برخی منابع فقهی و کتابشناسی، به استنادِ گزارهها و شواهد سهگانه ذیل، اثرِ تألیفی یا املایی امامرضا(علیهالسلام) دانسته شده است: نخست، مستندات تاریخی همچون گزارش یابنده و معرّفِ نسخه اصل، دستیابی به نسخههای خطی کهن با تصریح به تألیف کتاب به قلم حضرت رضا(علیهالسلام) و دفع احتمال وضع و جعل در انحصار عقلی تألیف کتاب به قلم امامرضا(علیهالسلام) یا دروغین و بَرساختهبودنِ آن؛ دوم، مستندات فهرستی چون معرّفی راویانِ صاحبِ نسخه یا کتابِ امامرضا(علیهالسلام) در منابع فهرستی شیعه؛ سوم، قراین درونْمتنی تألیف به قلم یکی از معصومان(علیهمالسلام) و قراین درونْمتنی تألیف به قلم شخصِ حضرت رضا(علیهالسلام). در پژوهش حاضر، پس از بازپژوهی تاریخ دستیابی به این اثر و تبیین دلایل و شواهدِ مذکور، و نیز اعتبارسنجی انتقادهای مخالفانِ این نظریه و تحلیل و کشفِ انتقادهای مخدوش و مقبول، با سبک تحلیلی ـ توصیفی، میزانِ اتقان گزارههای استنادی برای اثبات نظریه تألیف فقه رضوی به قلم یا املای حضرت رضا(علیهالسلام) بازاندیشیِ انتقادی شده و این نتیجه بهدست آمده است که در تمسّک به این دلایل و شواهد به جمیع قراینِ مؤثّر در واکاوی و شناخت مؤلّفِ اثر توجّه نشده است. از سوی دیگر، نمیتوان این کتاب را خالی از خطِ امامرضا(علیهالسلام)، اثری یگانه و منتسب به مؤلّف واحد دانست.http://www.farhangerazavi.ir/article_81491_b774b0b7cebba8c9911b249f5f5932c9.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222Content Analysis of Razavi's Narration on Imamate Characteristics and Attributes from the Book of Al-hojah Al-Kāfīتحلیل محتوای روایت رضوی درباره ویژگیها و شاخصههای امامت از کتاب الحجه کافی618481492FAفتحیه فتاحی زادهاستاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)مریم احدیاندانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20190109Al-Kāfī Twelver Shīʿī ḥadīth collection by Muhammad ibn Ya‘qūb al-Kulaynī is one of the most important ḥadīth collections of Shi'ites. Some orientalists have studied the differences between this book and other Shi'ite hadith collections, Basâ'ir al-darajât, and concluded that although the book of Al-Kāfī is similar to 'Basāer al-Dārājat in content, representing the dominant atmosphere of the city of Qom, but because it has addressed the rationalist Shi'a of Baghdad, it has chosen the modest way in the choice of hadiths and their arrangement; and unlike the book of Basâ'ir al-darajât, things that have extraordinary content, such as infinite knowledge of the Imams, the abnormal sources of these sciences, and the ability to revive the dead, are not mentioned in this book. In this study, a comparison was made between the two books of Al-hojah Al-Kāfī and Basâ'ir al-darajât, and common and uncommon Hadiths and sections of the two books were extracted in order to answer the question whether the book of Al-hojah Al-Kāfī and Basâ'ir al-darajât differentiate between the characteristics of Imamate and the virtues of the Imams (P.B.U.T.), which has been raised in Basâ'ir al-darajât, is really neglected by al-Kulaynī. Finally, one of the sections which was only stated in Al-Kāfī (Special and comprehensive section in the virtues and traits of the Imam) was analyzed by the method of content analysis and it became clear that, contrary to the claims, this detailed narration of Imam Reza (P.B.U.H.) speaks of Divine Appointment, Infallibility and Unlearned Science as the characteristics of the Imam and attributes of Imamate.مجموعة حدیثی <em>کافی</em> نوشتة محمدبنیعقوب کلینی از مجموعههای مهمّ حدیثیِ شیعیان اثنیعشری است. برخی از مستشرقان تفاوتهای میان این اثر با مجموعة حدیثی دیگر شیعی یعنی <em>بصائر الدرجات</em> را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهاند که <em>کافی</em> هرچند از نظر محتوایی همانند <em>بصائرالدرجات</em> نماینده فضای غالیانه قم است اما چون شیعیان عقلگرای بغداد را مخاطب قرار داده، در انتخاب احادیث و چینش آنها بهنوعی راه اعتدال را پیموده است و بر خلاف کتاب <em>بصائرالدرجات</em>، اموری که محتوایی خارقالعاده داشته ـ همچون علم نامحدود امامان (علیهمالسلام)، منابع غیرعادی این علوم و نیز توانایی زندهکردن مردگان و... ـ در این کتاب عنوان نشده است. در این پژوهش بهمنظور پاسخ به این پرسش که آیا کتاب <em>الحجه</em> کافی و <em>بصائرالدرجات</em> در بیان شاخصههای امامت وجه تمایزی دارند و فضایل امامان (علیهمالسلام) که در <em>بصائر</em> مطرح شده واقعاً توسط کلینی مورد بیتوجهی قرار گرفته است یا خیر؟ <em>الحجه</em> کافی و <em>بصائرالدرجات</em> با یکدیگر مقایسه و احادیث و ابواب مشترک و غیرمشترک دو کتاب استخراج گردید و درنهایت با روش تحلیل محتوا، یکی از ابوابی که تنها در کتاب <em>الحجه</em> کافی بیان شده (بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِی فَضْلِ الإِمَامِ وَ صِفَاتِه) تحلیل و بررسی و مشخص شد برخلاف ادعاهای مطرحشده، این روایت مفصل از امامرضا (علیهالسلام) از نصب الهی، عصمت و علم لدّنی بهعنوان اوصاف امام و شاخصههای امامت سخن گفته است.http://www.farhangerazavi.ir/article_81492_621ac4694429bd9fd9736397c2f79dfd.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222An Analysis of Imam Reza’s (P.B.U.H.) Communication Approach with Zaidiyyah Sect
(Using Practical Discourse Analysis Method (PDAM))تحلیل رویکرد ارتباطات امامرضا(علیه السلام) با فرقه زیدیه (با بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام(PDAM))8510481494FAحسین خاکپوردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان0000000301215890ابراهیم نوریاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانملیحه اکبریکارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه سیستان وبلوچستانJournal Article20190109The Islamicization of the methods and theories of Humanities and Experimental Sciences has been the point of view of the Supreme Leader of Iran for more than two decades. Since the era of Imam Reza (P.B.U.H.) has been known for the existence of deviant currents, the communicative way of the Imam (P.B.U.H.) presents rare teachings in communication sciences that are regulated. Hence, by examining his communications in facing with deviant sects, a step towards the theory of Islamic communication has been taken by presenting a proposed model. The present study has provided a proper way of communicating with Zaidiyyah sect with the aim of examining the communication approach of Imam Reza (P.B.U.H.) in confronting this sect using a descriptive-analytical method and an interdisciplinary approach. The absorption approach had the highest percentage among other approaches - aggressive, preventive, protective, defensive and passive - in the proposed model.<span lang="AR-YE">اسلامی</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">سازی روش</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ها و نظریه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های علوم انسانی و تجربی، از نقطه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">نظرات بیش از دو دهة مقام معظم رهبری (مد</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ظله</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">العالی) بوده است.</span>
<span lang="AR-YE">از آنجاکه عصر امام</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">رضا (علیه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">السلام) با جولان جریان</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های انحرافی مشهور است، شیوة ارتباطی حضرت (علیه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">السلام) آموزه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های نادری را در علم ارتباطات عرضه می</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">کند که ضابطه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">مند است. بر این اساس، با جستاری در ارتباطات ایشان در مواجهه با فرقه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های انحرافی، با بیان مدل پیشنهادی، گامی به</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">سوی نظریه ارتباطات اسلامی برداشته شده است.</span>
<span lang="AR-YE">این تحقیق با هدف رویکردشناسی ارتباطات امام</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">رضا (علیه</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">السلام) در مواجهه با جریان زیدیه و به روش تحلیلی</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ـ</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">توصیفی با رویکرد میان</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">رشته</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ای، به ارائه روش ارتباط صحیح با این فرقه پرداخته است. نتیجه تحقیق نشان می</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">دهد رویکرد جذبی بیشترین درصد را به</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">خود اختصاص می</span><span lang="AR-YE" dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">دهد و سایر رویکردها از جمله: تهاجمی، دفعی، استحفاظی، تدافعی و انفعالی، جایگاه بعدی را در مدل پیشنهادی دارا هستند.</span>http://www.farhangerazavi.ir/article_81494_0f483b9d3ead0e7e0b113e8e979d0679.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222Philosophical Implications of the Words of Imam Reza (P.B.U.H.) in the Issue of Inherent Monotheism
Shahnaz Shayanferدلالتهای فلسفی کلام امامرضا (علیهالسلام) در مسئله توحـید ذاتـی10512681495FAشهناز شایانفردانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا(س)بی بی سادات رضی بهابادیدانشیار گروه علوم قران و حدیث دانشگاه الزهراء(س)فرشته معتمد لنگرودیدانشجوی دکترای علوم قران و حدیث دانشگاه الزهراء(س)Journal Article20190109''Monotheism" is the most basic belief of Islam and other religious teachings and human values education emanates from it. Inherent Monotheism is the most important kind of Monotheism and the base of all Monotheism levels. Imam Reza (A.S.), like other Imams, has paid special attention to this vital issue. The two main questions of this article are: What is the stance of Imam Reza (A.S.) on Inherent Monotheism? And how can one, based on a philosophical look, reveal the hidden implications of the monotheistic viewpoint of Imam Reza (A.S.)? The results are as follows: In the words of Imam Reza (A.S.), three explanations of Inherent Monotheism have been observed: 1- Proofing Oneness without basing on Unity 2. Proofing Unity without basing on Oneness 3. Proofing Unity on the basis of Oneness. The proof of negation of limitation of God in the words of Imam Reza (A.S.) is not on the one hand dependent on Unity and is proofed independent of it. Thus, the argument is the same as the first form of Monotheism and, on the other hand, the same negation of God's limitation is the proof of Unity, and therefore, this argument is the third form, and the second form appears in the fourth form, in the statements of the Imam: Negation of the traits of creatures from God, eternity and preexistence of God, the Argument of Antagonism, precession of Dualism toward Monotheism. It is also worth mentioning that, in this research, we tried to reveal some hidden implications of the narrations of Imam Reza (P.B.U.H.) in the subject of Monotheism using philosophical heritage of the Islamic tradition, and to analyze its parts and derivatives without attempting to impose philosophy on narrations.«توحید» اساسیترین اصل اعتقادی اسلام است و دیگر معارف اعتقادی و معارف ارزشی انسان از آن نشأت میگیرد. توحید ذاتی مهمترین نوع توحید و زیربنای تمام مراتب توحید است. امامرضا (علیهالسلام) نیز بسان سایر معصومان (علیهمالسلام) به این مسئله اساسی توجّهی ویژه داشتهاند. دو پرسش اساسی این مقاله عبارت است از: موضع امامرضا (علیهالسلام) درباره توحید ذاتی چیست و چگونه میتوان بر اساس نگاه فلسفی، دلالتهای پنهان دیدگاه توحیدی امامرضا (علیهالسلام) را آشکار کرد؟ نتایج بهدستآمده هم به این قرار است: در کلام امامرضا (علیهالسلام) سه تبیین از توحید ذاتی مشاهده شده است: 1. اثبات احدیت بدون ابتنا بر واحدیّت 2. اثبات واحدیّت بدون ابتنا بر احدیت 3. اثبات واحدیّت بر مبنای احدیّت. برهان نفی تحدید از خداوند در کلام امامرضا (علیهالسلام) از سویی وابسته به واحدیّت نیست و مستقل از آن اثبات میشود. بنابراین، از این جهت، برهان یادشده همان صورت اول توحید است و از سوی دیگر، همین نفی تحدید از خدا مقدمة اثبات واحدیّت میشود و از این جهت، این برهان، صورت سوم را رقم میزند و صورت دوم در قالب چهار برهان در بیانات این امام همام (علیهالسلام) ظهور مییابد که عبارتند از: نفی صفات مخلوقات از خداوند، ازلیّت و قدیمبودن خداوند، برهان تمانع، و مسبوقیت دوگانهپرستی به توحید. در این پژوهش سعی شده به مدد میراث فلسفی سنت اسلامی، برخی دلالتهای پنهان روایات امامرضا (علیهالسلام) نیز در فقرة توحید آشکار و لوازم و فروع آن تحلیل و استنباط شود بدون آنکه درصدد تحمیل فلسفه بر روایات برآییم. http://www.farhangerazavi.ir/article_81495_03ca1aaed4caf208f5b706af6a4687d4.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222Manner and Culture of Razavi, the Basis of Resistance Literatureسیره و فرهنگ رضوی؛ مبنای ادب پایداری12715581497FAمحمود آقاخانی بیژنیدانشجوی دکترای ادبیات حماسی دانشگاه اصفهاناسماعیل صادقیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکردزهره خوانساریدانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات پایداری دانشگاه شهرکرداسحاق طغیانیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20190109Religious books and doctrines, the notion of infallible Imams (P.B.U.T.) and their words and narrations for enlightenment and anti-authoritarianism are important theoretical principles in the Resistance Literature which always invite human beings to good morals to gain salvation. Accordingly, Manner and Culture of Razavi based on the culture of Resistance have had a dramatic effect on Persian literature and has created the reflection of Resistance effects in the poems of Iranian poets. Manner and Culture of Razavi has always been considered as a lead for the life of Iranian people due to the existence of the shrine of Imam Reza (A.S.) in Iran and its reflection of the Resistance effects in the poetry of Iranian poets; for this reason, we intend to explain and analyze Manner and Culture of Razavi, as one of the principles of Resistance Literature in this research. The purpose of this research is to introduce Razavi's culture as one of the principles of Iran’s Resistance Literature and its representation in contemporary poetry of poets with an analytical descriptive approach. After assimilating various sources and also considering the existence of Resistance effects affected by the themes of Manner and Culture of Razavi and their representation in the poems of Resistance poets, Razavi's Manner and Culture can be considered as the principles of Iran’s Resistance Literature.کتابها و آموزههای دینی، سیمای معصومین (علیهمالسلام) و سخنان و روایات سازنده آنان برای روشنگری و استبدادستیزی، از مبانی نظری مهم در ادبیات پایداری است که همواره انسان را به اخلاق نیکو برای رسیدن به رستگاری دعوت میکنند. بر این اساس، سیره و فرهنگ رضوی مبتنی بر فرهنگ پایداری، تأثیری شگرف در ادب فارسی داشته و جلوههایی از پایداری را در شعر رضوی معاصر پدید آورده است. سیره و فرهنگ رضوی با توجه به وجود مرقد مطهر امامرضا (علیهالسلام) در ایران اسلامی و بازتاب جلوههای پایداریِ تأثیرپذیرفته از آن در اشعار شاعران ایرانزمین، همواره سرمشق زندگی ایرانیان بوده است. بههمین دلیل، در این پژوهش برآنیم تا سیره و فرهنگ رضوی را بهعنوان یکی از مبانی ادبیات پایداری تبیین و تحلیل کنیم. هدف این پژوهش، معرفی فرهنگ رضوی بهعنوان یکی از مبانی ادبیات پایداری و بازنمایی آن در سرودههای شاعران پایداری معاصر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی است. پس از یاریگرفتن از منابع گوناگون و نیز با توجه به وجود جلوههای پایداری تأثیرپذیرفته از موضوعات سیره و فرهنگ رضوی و بازنمایی آنها در اشعار شاعران پایداری، میتوان سیره و فرهنگ رضوی را از مبانی ادبیات پایداری بهشمار آورد.http://www.farhangerazavi.ir/article_81497_5475ca3869b9dcfe3f669f5e1f19cf96.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222Theological Citations of Imam Reza (A.S) to Verses Stories from Quran in Imamateاستنادهای کلامی امامرضا (علیهالسلام) به آیات قصص در حوزة امامت15718481498FAمحسن دیمه کار گراباستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد مقدسابوالفضل کاظمیدانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20190109The verses of Al-Tathir, Wilaya, Ulu l-Amr (Obedience), Al-Tablīgh (Propagation) and other famous verses have long been part of the most famous citations of theology of the Imamiyya. Verses Stories from the Quran have less been considered by the commentators and theologians of Imamate, while Imams (P.B.U.T.) have referred to them a lot for explaining and defending the teachings of Imamate. In this paper, theological-exegesis citations of Imam Reza (P.B.U.H.) to Verses Stories in the field of Imamate have been reviewed and explained by relying on early narrative sources of the Imam to reconstruct the pattern of deduction and theological citation and to achieve the methods of responding to theological doubts in the field of Imamate. Imam Reza’s (P.B.U.H.) citation to this type of verses can be considered an important approach to theological exegesis of the Quran, while in the scientific atmosphere of Sunnite, the Israeli discourse dominates the exegesis of Quranic stories. Studies show that the infallibility of the Imam, the course of Imamate in the family of Ibrahim (P.B.U.H.), Divine Knowledge of the Imam, seeing and not recognizing the Imam, the acceptance of Succession, and the difference between the meaning of Ummah and Dynasty are the most important theological discussions of the Imam in referring to the stories of the Quran. The explicative method of Imam Reza (P.B.U.H.) to Verses Stories is another topic discussed in this article.آیات تطهیر، ولایت، اولیالأمر، تبلیغ و آیات مشهور دیگر از دیرباز بخشی از مشهورترین استنادهای کلامی امامیه بوده است. آیات قصص کمتر مورد توجه مفسران و متکلمان امامی قرار گرفته است، در حالی که ائمه اطهار (علیهمالسلام) در تبیین و دفاع از آموزه امامت عنایت بسیاری به قصص قرآن داشتهاند. در این نوشتار تلاش شده با تکیه بر روایات امامرضا (علیهالسلام) در مصادر روایی متقدم، بهمنظور بازسازی الگوی استنباط و استناد کلامی و دستیابی به شیوههای پاسخگویی به شبهات کلامی در حوزه امامت، استنادهای تفسیری ـ کلامی امام به آیات قصص در حوزه امامت بررسی و تبیین شود. استناد امامرضا (علیهالسلام) به اینگونه از آیات را میتوان یک رویکرد مهم در تفسیر کلامی دانست در حالیکه در فضای علمی اهل سنت، گفتمان اسرائیلیات در تفسیر قصص قرآن حاکمیت دارد. بررسیها نشان مىدهد عصمت امام، جریان امامت در ذریه ابراهیم (علیهالسلام) علم لدنّی امام، دیدن و نشناختن امام، پذیرش ولایتعهدی و تفاوت معنی آل و امت، مهمترین مباحث کلامی حضرت در استناد به قصص قرآن است. سویه تأویلی حضرت رضا (علیهالسلام) به آیات قصص، یکی دیگر از مباحثی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_81498_f30d0518252ea912dd0c5467ba51c3b0.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256062420181222The Best Practices in Disputes in Imam Reza’s (A.S.) Viewpointجـدال احسـن از دیـدگاه امامرضـا (علیهالسلام)18521281500FAمرتضی رحیمیدانشیاردانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، بخش علوم قرآن و فقهسمیه سلیمانیکارشناس ارشد دانشگاه شیرازJournal Article20190109Applying correct practices in disputes is more effective and influences the minds and hearts of people; but incorrect ones make the opposite site of the debate more determined and fanatical in his wrong beliefs. Accordingly, Quran advises people to follow best practices in disputes and Imam Reza (A.S.) has also utilized these practices and insisted on rational, emotional and argument aspects. In these kinds of disputes, insulting and blaming the religion and beliefs of the other side is not allowed. Imam Reza (A.S.) utilized mutually acceptable beliefs of religions including Monotheism and Prophethood. In these disputes, there is no place for prejudice, militancy, self-esteem and persuasion of fame-seeking while “wise short saying and avoiding complicated saying” has highly been recommended. Other features of best practices in disputes recommended for debaters is to be fair and to admit ones mistakes –if he has made one. These kind of disputes are allowed –and even compulsory- in religious affairs and not only stop hatred and enmity, but also encompass many positive effects. On the other hand, there are some disputes that are not allowed including the ones with ignorant, debating with someone whose objective is to achieve evil goals and conflicting in what threatens the unity of Muslims and humanity. This research seeks to answer the question “what is the meaning of the best practices in disputes from Imam Reza's point of view” using descriptive-analytic method.مناظره با روشهای صحیح در افکار و قلب دیگران نفوذ بیشتری دارد اما مناظره با روشهای نادرست، طرف مقابل را در عقیدة باطل خویش متعصبتر مىکند. لذا قرآن مناظره (جدال) احسن را توصیه کرده است. در این نوع مناظره که امامرضا (علیهالسلام) از آن بهره گرفتهاند، بر جنبههای عقلی و عاطفی و برهان تأکید شده است؛ توهین به طرف مقابل و مذمّت دین او اجازه داده نشده و از مشترکات مورد قبول ادیان، مانند توحید، نبوت و.. استفاده شده است. تعصب ، ستیزهجویی، خودنمایی و اقناع به انگیزة شهرتطلبی در این مناظره راه ندارد و در آن بر «سادهگویی و پرهیز از بغرنج و پیچیدهگویی» تأکید شده است. انصافداشتن مناظرهکننده و اعتراف به خطای خود در فرض روشنشدن اشتباهش، از دیگر ویژگیهای این نوع مناظره است. این نوع مناظره در امور دینی نیز مجاز و چهبسا واجب است. این نوع مناظره نهتنها موجب کینه و عداوت نمیشود، بلکه اثرهای مثبتِ فراوانی دارد. مناظره با جاهل، مناظره با کسی که اهداف شیطانی دارد، همچنین مناظره در آنچه وحدت مسلمانان یا بشریّت را به خطر میاندازد، مجاز نیست. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، در پی پاسخ به این پرسش است که از دیدگاه امامرضا (علیهالسلام) منظور از جدال احسن چیست؟http://www.farhangerazavi.ir/article_81500_a49315f60e24919e50d384df51ebcd58.pdf