TY - JOUR ID - 113310 TI - بازشناسی فرایندهای مدیریت فرهنگی امام رضا(ع) JO - فرهنگ رضوی JA - FARZV LA - fa SN - 2345-2560 AU - نجفی, مرتضی AU - باقی نصر آبادی, علی AD - دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) AD - استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 30 SP - 57 EP - 81 KW - فرایندهای مدیریتی KW - مدیریت فرهنگی KW - امام رضا(ع) DO - 10.22034/farzv.2020.113310 N2 - مدیریت فرهنگی رضوی مبتنی بر فرایندهایی است. هدف اصلی این مقاله بازشناسی فرایندهای مدیریت فرهنگی جامعه در سیره امام رضا(ع) است. روش‌شناسی این پژوهش بر اساس مطالعات اسنادی به شیوه توصیفی و تحلیلی است. یافته‌های پژوهش این است که فرایندهای مدیریتی در سیرۀ امام رضا(ع) در مقایسه با مدیریت غرب تفاوت های اساسی دارد. مدیران در برنامه‌ریزی برای پیشرفت برنامه‌ها همواره با اتکال بر خداوند، اهداف را پیش‌بینی می‌کنند. اولویت برنامه‌ها بر اساس انجام واجبات و ترک محرمات است؛ ولی برنامه‌ریزی در غرب بر مبنای سود مادی و نیازهای سازمان است. در سازماندهی، گزینش در چارچوب تخصص و تعهد و عملکرد کارکنان متناسب با حق و تکلیف است ولی در مدیریت غربی گزینش و ارزیابی بر اساس تخصص، تعهد و منافع سازمانی است. رهبری یک استعداد ذاتی متّکی بر سنن و افاضات الهی و به دور از هوای نفس و طبق ارزش توحید و عدل حرکت می‌کند ولی رهبری در غرب، صرفا یک قدرت خودبنیاد است و تاثیرگذاری او، برخاسته از جهان بینی و منافع اوست. در نظارت رضوی، کنترل درونی و بر اساس ایمان به غیب است ولی کنترل در مکتب غرب، بیرونی است. UR - http://www.farhangerazavi.ir/article_113310.html L1 - http://www.farhangerazavi.ir/article_113310_7af06909b3d884cdf66ef42fa3966651.pdf ER -