بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
تبیین سبک زندگی اسلامی(رضوی)؛راهکارهایی در جهت تداوم آن در جامعه ایران
7
40
FA
رضا
حسین پور
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
r.hosseinpour@tabriziau.ac.ir
آزیتا
بلالی اسکویی
استادیار معماری،دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
a.oskoyi@tabrizu.ac.ir
محمدعلی
کی نژاد
استاد معماری دانشگاه صنعتی سهندتبریز
kaynejad@tabriziau.ac.ir
مفهوم سبک زندگی به رغم اهمیت کارکردگرایانه و وجه انضمامی آن، یکی از مهم ترین چهارچوب های تبیینی در مباحث جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی در دهه های اخیر بوده است. بر همین اساس نوشتار حاضر در پی یافتن امکان و زمینه های ارتقا، ژرف اندیشی و گسترش سبک زندگی دینی در جامعه ایرانی است. فرض اساسی نیز آن است که در جامعه ایرانی و متأثر از امواج مدرنیته، الگوهای مختلفی از سبک زندگی در کنار سبک های زندگی دینی و سنتی و میدان رقابت جدی (در زمینه فرهنگی و به ویژه برای شمولیت یافتن انواع سبک های زندگی) وجود دارد. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش، بررسی میزان کفایت یا پاسخگویی الگوهای دینی سبک زندگی به نیازهای موجود و چگونگی انطباق آن با شرایط موجود است. در این راستا، سیره امام رضا(ع) به عنوان نمونه ای از سبک زندگی اسلامی، به علت قرار گرفتن شرایط زمانی زندگی آن حضرت در کانون زندگی ایرانیان، بیشتر مورد توجه است. پرسش های اصلی بیان شده عبارت اند از: ویژگی ها و ابعاد سبک زندگی دینی چیست؟ زمینه و عوامل استقرار، نفوذ و تداوم الگوی دینی (اسلامی) سبک زندگی در جامعه ایرانی چیست؟<br /> در این نوشتار با تکیه بر بررسی میدانی، در طی پرسشنامه ای از میان جامعه استادان جامعه شناسی شهر تبریز به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده و در پایان با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی مشکلات و موانع استقرار و تداوم سبک زندگی اسلامی (حیات طیبه) بررسی و راهبرد های پیشنهادی ارائه شده است؛ ابتدا این که به تنوع الگوهای سبک زندگی دینی توجه شود و همچنین به تلاش های احیاگران دینی در دوره های معاصر برای تحقق سبک زندگی اسلامی بیشتر در مراکز سیاست گذاری فرهنگی توجه شود.
سبک زندگی,اسلام,امام رضا(ع),جامعه ایران,موانع و راهکارها
http://www.farhangerazavi.ir/article_57840.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57840_41def511ed8ea491dff87275f354629d.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
بررسی وتحلیل صنایع بدیعی در کلام امام رضا وامام سجاد(ع)
41
72
FA
مصطفی
اسفندیاری (فقیه)
استادیار گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
rahigh504@gmail.com
حسین
ناظری
استاد گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
علیرضا
نادریان لایین
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عرب دانشگاه فردوسی مشهد
alirezabelajavadkadab@gmail.com
آرایه های بدیع زیورهایی هستند که سخن را آراسته و فهم کلام را آسان تر و زبان عادی را به زبان هنری نزدیکتر میسازند. کاربست این آرایه ها در کلام از شاخصه های توانمندی گوینده است. سخنان گهربار ائمه(ع) که سرشار از بلاغت، فصاحت و انواع مسائل فنی و ادبی است متأثر از آشنایی با قرآن و علم الهی از منظر ادبی وبلاغی در درجه بالایی قرار دارد و دریایی از علوم ادبی وبلاغی است. این بزرگواران با به کارگیری صنایع بدیعی تاثیر کلام خویش را دوچندان کرده اند. نکته قابل توجه این که خطابه عربی بیشتر در زمینه بررسی آرایه های بیانی مورد توجه پژوهشگران بوده وکمتر از منظر آرایه های بدیعی مورد پژوهش قرار گرفته است. دراین پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی آرایه های بدیعی(معنوی) در کلام امام سجاد<sup>(ع)</sup>وامام رضا<sup>(ع)</sup> به ارزیابی و شناخت عناصر زیبایی شناسی معنوی و تاثیرآن ها درکلام این دو بزرگوار پرداخته ایم.
امام رضا(ع),امام سجاد(ع),آرایههای بدیعی
http://www.farhangerazavi.ir/article_57842.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57842_a2531ee830dbfcf9a2c3da4549491196.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
تحلیل گفتمان ادیان در مناظره امام رضا(ع) با علمای دین مسیح و یهود
73
104
FA
انسیه
خزعلی
دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهراء (س)
ekhazali@alzahra.ac.ir
زری
انصاری نیا
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهراء (س)
z.ansarinia@alzahra.ac.ir
محور مناظرات معروف امام رضا(ع) در مرو که میان آن حضرت و بزرگان دو دین مسیحیت و یهودیت رخ داد، قضیه «الوهیت حضرت عیسی(ع)» است. در این مناظره، امام علیه این مدعا چندگونه استدلال اقامه فرمودند: استدلالهای مستقیم در نفی الوهیت حضرت عیسی(ع)، استدلال های غیرمستقیم در قالب اثبات نبوت حضرت عیسی(ع) و اثبات نبوت حضرت محمد(ص).<br /> امام رضا(ع) از دلالت های معنایی و زبانی برای اثرگذاری در مخاطب و اقناع وی و خنثی کردن استدلال او بهره می برد. در این میان استفاده از تأکید و ادوات انسجامی و به کارگیریافعال خاص و صیغه های ویژه آن فعل در برجسته سازی کلام نقش به سزایی دارد همچنانکه عبور سریع و بدون تأکید یا به کارگیری الفاظی که بارمعنایی کمی دارند، در به حاشیه راندن برخی مفاهیم اثرگذاراست. برخی از این دلالت ها درون متنی و به صورت ویژه زبانی است و برخی دیگر برون متنی و متأثر از بافت موقعیتی و نوع نگاه و باورهای مخاطب است.<br /> پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و نیز با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان بر پایه برجسته سازی و حاشیه رانی ایدئولوژیک ون دایک، به تحلیل تطبیقی مناظره امام رضا(ع) و جاثلیق در اثبات نبوت پیامبر(ص) می پردازد
تحلیل گفتمان,مربع ایدئولوژیک,مناظرات,امام رضا(ع)
http://www.farhangerazavi.ir/article_57843.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57843_6e0cdfe21eae849cbbd5381866777057.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
واکاوی ترجمۀ پورعبادی از حکمت های رضوی بر اساس سیستم تحریف متن آنتوان برمن
105
122
FA
سید مهدی
مسبوق
0000-0003-0739-982X
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
smm.basu@yahoo.com
ابوذر
گلزار خجسته
دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا
golzar.aboozar@gmail.com
<strong><em>"آنتوان برمن" مترجم، نظریهپرداز، فیلسوف و تاریخنگار علم ترجمه است که تحت تأثیر فلسفه، نگاهی نو به مطالعات ترجمه داشت. "برمن" در جایگاه مترجم و نظریهپرداز، توجه ویژهای به متن اصلی دارد و به وفاداری مترجم در ترجمه معتقد است. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی از نوع انتقادی سامان یافته است ترجمۀ عباس پورعبادی از حکمتهای رضوی را بر اساس هفت مؤلفه از عوامل تحریف متن آنتوان برمن شامل عقلاییسازی، شفافسازی، اطناب کلام، تفاخرگرایی، غنازدایی کیفی، غنازدایی کمّی و تخریب ضربآهنگ متن، نقد و بررسی کرده است. برآیند پژوهش نشان میدهد که در بین هفت مؤلفۀ یادشده، اطناب کلام از پربسامدترین عوامل تحریف متن در ترجمۀ پورعبادی است و این مؤلفه در شفافسازی نیز تأثیر گذاشته و در مواردی شاهد افزایش مؤلفۀ شفافسازی در ترجمۀ او هستیم. از جهت انتقال ساختار و محتوا نیز در مجموع، ترجمهای وفادار به متن اصلی ارائه کرده و در سه حوزۀ غنازدایی کیفی، غنازدایی کمّی و تخریب ضربآهنگ متن، کمترین انحراف را از متن اصلی داشته است.</em></strong>
حکمت های رضوی,ترجمه,عباس پورعبادی,آنتوان برمن
http://www.farhangerazavi.ir/article_57844.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57844_7e97ea1012ec62839d6f86913d7c13e9.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
تحلیلی بر «و من الارض مثلهن» در آیة 12 سوره طلاق با تاکید بر روایت رضوی
123
148
FA
علی
شریفی
استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی
dralisharifi15@gmail.com
زهرا
بشارتی
دانشگاه علامه
mrs.besharati@yahoo.com
در روایتی از امام رضا(ع) به شرح و تبیین بخشی از آیه 12 سورة طلاق: «...ومن الارض مثلهن...» با تعبیر آسمانها و زمینهای گنبدی شکل و تو در تو پرداخته شده است. با عنایت به این که دربارة این آیه، تاکنون تفاسیر گوناگونی از جمله همانندی عددی، همانندی در کیفیت و آفرینش و ... ارائه شده، واکاوی روایات تفسیری ذیل آیه مورد بحث، نقش محوری روایت امام رضا(ع) در تبیین خلقت آسمانها و زمین و همانندی زمین به آسمانها را برجسته میکند. این روایت در منابع مختلف مورد استناد قرار گرفته و منشأ ارائة تفاسیر گوناگون از هفت زمین شده است. در این روایت به همانندی عددی زمین و آسمانها اشاره شده که به دلایلی چون تعارض با کاربردهای قرآنی «ارض» بسیار مورد مناقشه قرار گرفته و برخی رأی به جعلی و نامعتبر بودن آن دادهاند. از این رو در پژوهش حاضر، سند و متن روایت مذکور از رهگذر تأمل در قرآن، روایات، زبان عربی و برخی واقعیتهای علمی به روش بررسی سندی و نقد محتوایی روایات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس، حاصل این نوشتار از اعتبار سندی این روایت و علم و بینش عمیق امام رضا(ع) در تبیین آیات آفرینش حکایت میکند.
امام رضا(ع),ارض,سبع سماوات,زمین,مثل
http://www.farhangerazavi.ir/article_57845.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57845_6f68562522f933e5eba0dec584008ad1.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
روش های تبلیغی امام رضا (ع)
149
176
FA
عنایت الله
شریفی
دانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
enayat.sharifi@yahoo.com
محمد حسین
خوانین زاده
دانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
khavaninzadeh@atu.ac.ir
حسام الدین
خلعتبری لیماکی
استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
khalat.hesam@gmail.com
بی تردید امام رضا (ع) به عنوان امام و پیشوای معصوم از روش هایی در تبلیغ و هدایت افراد جامعه استفاده کرده است . این پژوهش در صدد است به روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که امام رضا(ع) با چه روش هایی توانسته است آیین اسلام و مذهب شیعه را تبلیغ کند.
نگارنده تلاش کرده است که روش های تبلیغی امام رضا (ع) را بر اساس آیه 125 سوره نحل در سه بعد شناختی ، عاطفی ورفتاری مورد بررسی قرار دهد. منظور از روش های شناختی ، روش هایی است که امام رضا(ع) می خواهد آگاهی مردم را درباره مبانی نظری و باورها تقویت کند که مهم ترین این روش ها تبین مبانی و جهان بینی اسلام ، کاربست برهان و استدلال و خردورزی و عقل گرایی است. مراد از روش های عاطفی، روش هایی است که مبلغ می خواهد با کاربست آن ها ازعواطف وگرایش های روحی و روانی افراد برای هدایت افراد استفاده کند که مهم ترین آن ها در سیره تبلیغی امام رضا(ع) ، محبت و مهرورزی ، تکریم شخصیت ، موعظه ، مخاطب شناسی و فرصت شناسی است.
روش های رفتاری، روش هایی هستند که مبلغ میخواهد با استفاده از این روش ها، ضمن تغییر و اصلاح رفتارهای نامناسب، رفتارهای مطلوب را در وی ایجاد و تثبیت کند. مهم ترین روش های تبلیغی رفتاری در سیره امام رضا(ع) عبارتند از: ارائه الگو، خطابه ، مجادله به احسن ، امر به معروف و نهی از منکر ، تقیه ، سفر به مراکز علمی و تربیت شاگردان و... .
امام رضا(ع),روش های تبلیغ امام رضا(ع),تبلیغ,اسلام و تبلیغ دینی
http://www.farhangerazavi.ir/article_57846.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57846_986fdd01d912d64e3d551c8c9852b81d.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
19
2017
11
22
راهکارهای تربیت دینی در فضای مجازی با تأکید بر آموزه های قرآن و سیره رضوی
177
211
FA
مجتبی
نوروزی
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهد مقدس)
m.noruzi@quran.ac.ir
ابوالفضل
کاظمی
کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
abulfazl.kazemi@gmail.com
سیده فاطمه
شاهمردادی
کارشناسی ارشد علوم قرآن دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهد
fatemeh.shahmoradi313@gmail.com
محیط همواره یکی از مهمترین ابعاد موثر در تربیت به طور مستقیم در فرایند تربیت دخالت داشته است. نقش سازنده و یا مخرّب محیط تربیتی و راهکارهای بهبود و ارتقای سطح اثرگذاری آن در تربیت باید مورد توجه مربیان و والدین باشد تا بتوان ضمن آن به نتایج تربیتی مثبت دست یافت. این مسئله در فرهنگ دینی اسلام نیز به طور قابل توجهی مورد عنایت قرار دارد. امروزه با توجه به گسترش سریع محیطهای مجازی از قبیل اینترنت، گوشیهای همراه، شبکههای اجتماعی و... محیط تربیتی جدیدی به نام فضای مجازی به وجود آمده که به طور قابل ملاحظهای افراد مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان را با خود مرتبط کرده و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بسیاری در تربیت مخاطبان خواهد گذاشت. این نوشتار با رویکرد بررسی چالشهای تربیت در فضای مجازی، ابتدا برخی از ویژگیهای چالش برانگیز فضای مجازی را برشمرده و سپس با عنایت به آیات قرآن کریم و بررسی محتوای سیره رضوی به ارائه برخی راهکارهای موثر در برخورد با چالش تربیت در فضای مجازی پرداخته است. از جمله ویژگیهای چالش برانگیز تربیت در فضای مجازی میتوان به خاستگاه غربی داشتن آن، نامحدود بودن و غیرقابل کنترل بودن، تضاد فرهنگها در فضای مجازی، در خطر بودن حریم خصوصی کاربران، تشخیص ناپذیری هویت، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، سرمایه گذاری دشمن در جبهه فضای مجازی و جنگ نرم، آثار سوء فضای مجازی بر اخلاق کاربران و... اشاره کرد. همچنین فرهنگسازی استفاده بهینه و درست از امکانات فضای مجازی، آشناکردن متولیان تربیت با خطرات فضای مجازی، تولید و توسعه تولیدات فرهنگی متناسب با دین در فضای مجازی، نظارت و همراهی با فرزندان در استفاده از فضای مجازی، جایگزینی فرهنگی، تقویت عقاید، بصیرت بخشی و آگاهی دادن به کاربران و.. از جمله راهکارهایی است که بررسی آیات قرآن کریم و سیره رضوی ما را بدان رهنمون میکند.
امام رضا (ع),سخنان و سیره رضوی,محیط تربیتی,فضای مجازی,تربیت دینی
http://www.farhangerazavi.ir/article_57847.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_57847_e3e30b4266b4e4aa447232b9eb5f9fc5.pdf