بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
3
10
2015
08
23
بررسی رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی- اسلامی با سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره رضوی(مورد مطالعه،شهروندان شهر اصفهان)
7
42
FA
ولی محمد
درینی
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور واحد لواسانات تهران
vm.darini@yahoo.com
احسان
نامدار جویمی
0000-0001-6380-8646
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی، دانشگاه ایلام
davood.joyame@gmail.com
محمد
تابان
استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام، مدیر گروه مدیریت
صید مهدی
ویسه
استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام
هدف از نوشتار حاضر، بررسی رابطة سرمایة نمادین مبتنی بر الگوی ایرانیـ اسلامی با سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیرة رضوی است. با تدوین یک سؤال کلی و شش سؤال جزئی، مشخص شد سرمایة نمادین ایرانیـ اسلامی با سبک زندگی اسلامی و ابعاد آن (آموزش زندگی دینی در هر زمان، الگوسازی سیرة اهل بیت<sup>(ع)</sup>، اصول عقاید دینی، اصول تولی و تبری، آموزش بندگی و عبادت و غفلتزدایی) رابطة معنادار و به ترتیب برابر با61/0، 73/0، 54/0، 42/0، 38/0، 45/0، 68/0 دارد. نمونهگیری نیز به روش خوشهای چند مرحلهای و تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 384 نفر در جامعة مورد بررسی یعنی شهروندان مناطق 15 گانة شهر اصفهان است. نتایج نشان میدهد هر چه افراد خود و خانوادهشان را ملزم به رعایت شئونات اسلامی و پیروی از سبک زندگی اسلامی کنند، بیشتر به نمادهای اقتصادیـ اسلامی، اجتماعیـ اسلامی و فرهنگیـ اسلامی احترام میگذارند، در زندگی خود بهکار میگیرند و استفاده و پیروی از آنها را به دیگران نیز پیشنهاد میدهند.
سرمایه نمادین ایرانیـاسلامی,سرمایه نمادین فرهنگی,سرمایه نمادین اجتماعی,سرمایه نمادین اقتصادی,سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره رضوی
http://www.farhangerazavi.ir/article_45961.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_45961_a797102057ede65efeeacedd931cf5c2.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
3
10
2015
08
23
تبیین نظریه مهاجرت امام رضا و امامزادگان(ع) در راستای سنت الهی استبدال
43
74
FA
مهیار
خانیمقدم
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین قم
عبدالرضا
زاهدی
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
نوشتار حاضر با روش توصیفیـ تحلیلی، درصدد تبیین نظریة «مهاجرت امام رضاو امامزادگان<sup>(ع)</sup> در راستای سنت الهی استبدال» بوده و نتایج بهدست آمده بدین قرار است:1. نگارندگان بر اساس شواهد قرآنی، روایی و تاریخیِ معتبر معتقدند خداوند متعال براساس سنت استبدال، پس از ناسپاسی و عدم اهتمام لازم مسلمانان سایر نقاط اسلامیـ بهویژه حجاز و عراقـ در یاری رساندن به دین و رهبران الهی، این نقش محوری را بر عهدة پیروان مکتب اهل بیت<sup>(ع)</sup> در ایران قرار داده است. این مهم، تمهیدهایی لازم دارد که میتوان مهاجرت امام رضا<sup>(ع)</sup> و فرزندان و نوادگان امامان<sup>(ع)</sup> به ایران را بهعنوان یکی از مهمترین دلایل تثبیت و استمرار توفیق نصرت دین الهی برای ایرانیان دانست و رصد کیفیت پراکندگی قبور مطهر امامزادگان<sup>(ع)</sup> در سراسر ایران نیز تأییدی بر آن خواهد بود؛ 2. حضور امام رضا<sup>(ع)</sup> در ایران موجب شد تا حضور امامزادگان<sup>(ع)</sup> در ایران، هم از لحاظ کیفی و هم کمّی، مدیریت شود.
سنت استبدال,نصرت دین الهی,مهاجرت امامزادگان(ع),امام رضا(ع)
http://www.farhangerazavi.ir/article_45963.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_45963_38f912f3c93ccce565d1b596d2ad38c6.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
3
10
2015
08
23
امام رضا(ع) و اهل حدیث؛ با تأکید بر گزارش های حاکم نیشابوری (نقدی بر ادعاهای سلفی گری)
97
126
FA
علیرضا
حیدری نسب
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان
سید محمدحسین
موسوی
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان
ابراهیم
نوری
استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان
enoori@theo.usb.ac.ir
اهلبیت<sup>(ع)</sup> بهویژه امام رضا<sup>(ع)</sup> مورد اقبال خاص ایرانیان ازجمله اهل حدیث بودند و حاکم نیشابوری به تفصیل از حضور آن امام<sup>(ع)</sup> در خراسان و عنایت ویژة مشایخ اهل حدیث به ایشان یاد کرده است. بر اساس این گزارشها، بزرگان حوزة حدیثی اهل سنت نیشابور که استادان اصحاب جوامع روایی ازجمله کتابهای ششگانه بودند، اهتمام زیادی به امام رضا<sup>(ع) </sup>بهعنوان فرزند پیامبر<sup>(ص)</sup> و سند اختصاصی روایی حضرت داشتند.<br />ملاحظه و تحلیل گزارشهای ابوعبدالله حاکم از قصد و زیارت آستان امام رضا<sup>(ع)</sup> توسط استادانی چون ابنخزیمه نیشابوری در کنار روایتهایی از پیامبر<sup>(ص)</sup> و اهل بیت<sup>(ع)</sup> مبنی بر سفارش به زیارت آن امام<sup>(ع)</sup> از مشروعیت و بلکه برکتهای این زیارت حکایت دارد و نشان میدهد رفتار مدعیان پیروی از سلف صالح در دورههای بعد بهویژه در دورة معاصر در تحریم زیارت و تکفیر مسلمانان بهسبب جرمهایی از این قبیل، بدعت و انحرافی بوده که در دورههای متأخر از سوی امثال ابنتیمیه طرح و توسط جریانهایی خاص ترویج شده است. مقالة حاضر به روش توصیفیـ تحلیلی پیجوی این گزارشها و بررسی چند و چون آنهاست.
امام رضا(ع),اهل حدیث,حاکم نیشابوری,تاریخ نیشابور
http://www.farhangerazavi.ir/article_45964.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_45964_38fff45eb990d58f489dc9f3b3b0142d.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
3
10
2015
08
23
نسبت اخلاق و سیاست در آموزههای اهل بیت(ع) با تأکید بر سیره رضوی
127
150
FA
سیدمحمدرضا
احمدی طباطبایی
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
یکی از مسائل و معماهای پیچیده در حوزة سیاست و امر سیاسی نسبت میان اخلاق و سیاست است. جامعة بشری بدون سیاست و حکمرانی به ورطة هرج و مرج و ناامنی سقوط میکند و سیاست و حکمرانی و اقتضاهای قدرت سیاسی، اخلاق و منش اخلاقی و انسانی را به بهانة حفظ قدرت و مصالح عمومی به محاق میبرد. در این نوشتار تلاش شده است با استناد به آموزههای دینی بهویژه توجه به کلام و سیرة رضوی و اجداد طاهرین آن حضرت، نسبت میان اخلاق و سیاست مورد مداقه و واکاوی قرار گیرد. با توجه به حجیت کلام امام معصوم<sup>(ع)</sup> و ضرورت تمسک به سیره و روش پیشوایان دینی، بررسی حاضر در بازشناسی رابطة اخلاق و سیاست از منظر آموزههای ناب و مستند به شارع مقدس میتواند مورد توجه قرار گیرد. روش مورد استفاده در این مقاله، توصیفیـ تحلیلی است که دادههای بهدست آمده از طریق متون روایی و منابع ذیربط در چارچوب عنوان مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
اخلاق,سیاست,آموزههای اهل بیت(ع),سیرة رضوی
http://www.farhangerazavi.ir/article_45966.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_45966_a2e45ec33c3f33f9466f1681873d695d.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
3
10
2015
08
23
تحلیل چگونگی اعطای پاداش ورود به بهشت در برابر گریه بر امام حسین(ع) از دیدگاه امام رضا(ع) و سایر اهل بیت(ع)
151
162
FA
رضا
باقیزاده پلامی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان
کاووس
روحی برندق
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
روایتهای فراوانی از اهل بیت<sup>(ع)</sup> ازجمله امام رضا<sup>(ع)</sup> دربارۀ ثواب گریه بر مصائب امام حسین<sup>(ع)</sup> وارد شده، در این احادیث، پاداش فراوانی ازجمله ورود به بهشت در برابر گریستن، گریاندن و حتی تباکی بر امام حسین<sup>(ع)</sup> ذکر شده است. این احادیث از نظر اینکه چگونه صرف گریه کردن بر امام حسین<sup>(ع)</sup> موجب ورود به بهشت میشود و این مسئله چگونه با حکمت خداوند سازگار است و این همه اجر و پاداش دربر دارد، مورد اشکال شده است. مقاله پیشرو درصدد پاسخ به این شبهه برآمده و پس از بررسی وجوه مختلف، به این نتیجه رسیده که مجموعه گزارههای موجود، ناظر به کلیّت مسئله است و نهتنها با مشروط بودن آن به امور دیگر اعم از مقتضی، شرط، جزء یا رفع و دفع موانع دیگر منافات ندارد، بلکه گزارههای دینی دیگر که سایر امور را شرط و... بهشمار آوردهاند، مفسّر و مبیّن گزارة مورد بحث خواهند بود.<br />
گریه,امام حسین(ع),فلسفة گریه بر امام حسین(ع),تباکی,بهشت
http://www.farhangerazavi.ir/article_45968.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_45968_2f309b61f42b9661bc566d22e6b2f83d.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
3
10
2015
08
23
تبیین روایی نقش و جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا(ع) و وجوب ولایتپذیری از امام معصوم و ولی امر زمان
163
195
FA
محمد
نوروزی
پژوهشگر / کارشناسارشد تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش(تعلیم و تربیت اسلامی) دانشگاه شاهد
mnma67@gmail.com
فاطمه
جهانی جوانمردی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
مهدی
سبحانینژاد
دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شاهد
امامت، استمرار نبوت و لطفى از جانب خداى متعال است. امامت جز با تصریح خداوندى تحقق نمىپذیرد و مردم در تعیین امام معصوم نقشى ندارند. امامت یکى از اصول بنیادى دین است و ایمان راستین جز با باور به بایستگى آن شکل نمىگیرد. امام، کسى است که خداوند متعال او را، پس از پیامبر بهعنوان هدایتگر بشر برگزیده و باید از گناه و ناراستى، پاک و معصوم و به اذن خدا، از جهان غیب آگاه باشد. امام، نمونة کامل انسان و داراى برترین درجة کمال و فضیلت است و از آنجا که به یارى حق، همة گفتارها و رفتارهاى او نشان از راهى خدایى دارد، پیروى از وى بر همة مردم لازم و بایسته است.<br />بر این اساس در نوشتار حاضر با روش تحلیل اسنادی به تبیین روایی نقش و جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا<sup>(ع)</sup> و دلایل وجوب ولایتپذیری از امام معصوم و ولی امر زمان پرداخته شده و نتایج در قالب بررسی ضرورت وجود امام، شرایط و ویژگیهای امام، نحوة انتخاب امام، چگونگی رسیدن به مقام امامت، راههای اثبات امامت از دیدگاه امام رضا<sup>(ع)</sup> و نیز دلایل وجوب ولایتپذیری از امام معصوم و ولی امر زمان بیان شده است.
امامت,ولایتپذیری,امام معصوم,ولیامر,امام رضا(ع)
http://www.farhangerazavi.ir/article_45970.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_45970_8cbf6d6b1ea4da8e798ce77e7d60ea46.pdf