بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
زخمهای بر چنگِ دل شعشعة خورشید خراسان بر مثنوی «مادر آهوان» احمد عزیزی
7
30
FA
خلیل
بیگزاده
هیأت علمی/ دانشگاه رازی
kbaygzade@yahoo.com
رضا
کیانی
دکتری زبان و ادبیات عرب و مدرس دانشگاه
rkiany@yahoo.com
<em>ادبیات شیعی با پرداختن به مضامین مذهبی و برخورداری از جایگاهی ویژه در نزد محبان خاندان عصمت و طهارت<sup>(ع)</sup></em><em>به جریانی پویا و پرشور مبدل شده است تا آموزههای آیینیـ ولایی را با نگاهی اخلاقیـتربیتی و با زبانی هنری و مؤثر به نسلهای نیازمند به </em><em>آبشخور علم و اخلاق معصومین<sup>(ع)</sup> انتقال دهند و باورهای اهـالی شیعه را بهسوی آرمانهای</em><em> اصیـل و متعالی این راهنمایان به کمال انسانی، بهتر و بیشتر رهنمون سازند. از این منظر، در غربت قرنی که فریاد رسای فغان از رنجوری، گُنگترین آواز آدمی است و خوشههای امید در سکوتی تلخ، دَم از ناباروری میزنند و تبخالی از پژمردگی بر لبانشان منقش است، احمد عزیزی دل به امامی بسته است که بارگاه مقدس او مأمنِ بیپناهانی است که آهوی دل دردمند خویش را در جلوههای بیخار ادراکش، رها کردهاند و از پس ابرهای نیایش، چشم به باران اجابتی دوختهاند که خشکسالی لبخند آنان را طراوت بخشد. این نوشتار با نگاهی توصیفیـ تحلیلی به مثنوی «مادر آهوانِ» احمد عزیزی، به این پرسش پاسخ داده که سیمای امام رضا<sup>(ع)</sup> در آیینة اندیشة این شاعر متعهد چگونه بازتاب یافته است؟ بر اساس یافتههای بررسی حاضر، این مثنوی نمادین، آوای سرگشتگی بیپناهانی است که هستی خویش را در تنگنای تنهایی و غربت به ضریح کرامت امام رضا<sup>(ع)</sup> دخیل بستهاند تا سوز دل دردمند خویش را از ستمپیشگی خودکامگان روزگار، با آن حضرت در میان نهند.</em>
امام رضا(ع),کفشهای مکاشفه,احمد عزیزی,شعر رضوی,شعر معاصر
http://www.farhangerazavi.ir/article_61794.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61794_8bb59705e6010196c2edfe5a89221bf2.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
نقش و آثار مدیریت فرهنگی امام رضا(ع) بر جامعة شیعه
31
56
FA
حسین
خاکپور
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
dr.khakpur@yahoo.com
مرضیه
محمودی
دانشجوی کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان
marzieh.mahmoodi69@gmail.com
منصوره
سعیدی گراغانی
دانشجوی کارشناسیارشد تاریخ دانشگاه سیستان و بلوچستان
<em>مدیریت فرهنگی اسلامی به معنای تربیت انسانها بر اساس آرمانهای قرآن و اهل بیت<sup>(ع)</sup> است. در بینش شیعه، ضرورت و اهمیت مدیریت را باید در اصل استوار امامت جستجو کرد. در عصر امام رضا<sup>(ع)</sup></em><em>ـ بهویژه با توجه به جریان ولایتعهدی ـ فرصتی فراهم آمد تا </em><em>ایشان با مدیریت فرهنگی، جان تازهای به کالبد نیمهجان شیعه بخشیده و اسلام ناب محمدی</em><em> را احیا کنند.</em><br /><em>بر این اساس، نوشتة حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد روایی ـ تاریخی به بررسی نقش و تأثیر مدیریت فرهنگی امام رضا<sup>(ع)</sup> بر جامعة شیعه پرداخته و نتایج را در قالب موارد ذیل بیان میدارد: نقش تعالیبخشی به جایگاه قرآن و اهل بیت<sup>(ع)</sup> در جامعه، احیاکنندگی سنت رسول خدا<sup>(ص)</sup> و ائمه اطهار<sup>(ع)</sup>، تبیین و تثبیت بهویژه در اصل مهم امامت، بالندگی و توسعهبخشی، نخبهپروری، ساماندهی، حفاظت و هدایت، روشنگری، بصیرتافزایی و ... .</em>
امام رضا(ع),مدیریت فرهنگی,شیعه
http://www.farhangerazavi.ir/article_61795.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61795_8634e0221165e93705e3efab969cd97a.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
جستاری بر جایگاه حدیثی امام رضا(ع) در منابع فریقین ( با محوریت فراوانی و گستردگی موضوعی روایتها)
57
78
FA
مصطفی
احمدی فر
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد
ahmadifar65@yahoo.com
حمید
حسین نژاد محمد آبادی
استادیار جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد مقدس
hamid.hma@iran.ir
<em>روایتهای امام رضا<sup>(ع)</sup> که در قالب احادیث، مناظرهها و مباحث علمی سامان یافته، در </em><em>منابع حدیثی از اهمیت و امتیاز خاصی برخوردار است. امام<sup>(ع)</sup> علاوه بر اینکه برای پرسشهای</em><em> مختلف عالمان ادیان و مکاتب، پاسخی درخور داشتند، بر مبنای اعتقادی شخص مخاطب سخن میگفتند و استدلال میکردند و این مهم، یکی از مظاهر توانمندی علمی ـ معرفتی ایشان بود. </em><br /><em>در این مقاله به فراوانی و گستردگی موضوعی روایتهای امام<sup>(ع)</sup> در منابع فریقین پرداخته شده است. با مقایسة آماری در منابع، در اغلب منابع اهل سنت، با وجود اینکه از راویان معاصر امام<sup>(ع)</sup> روایتهای زیادی نقل شده است، اما در مورد روایتهای امام<sup>(ع)</sup> خلأ روایی دیده میشود.</em><br /><em>با بررسی حاضر مشخص شد که موضوعهای فقهی و اخلاقی، گسترة وسیعی از روایتهای امام<sup>(ع)</sup> را در منابع حدیثی شیعه دربر میگیرد.</em>
احادیث,امام رضا(ع),تدوین احادیث,منابع اهل سنت,کتابهای اربعه
http://www.farhangerazavi.ir/article_61797.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61797_cd2a38050a58d95ec728d348cd7b12fa.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
تبارشناسی آزاداندیشی در سنت مردمسالاری دینی (مطالعة موردی: سیرة رضوی)
79
104
FA
غلامرضا
خواجه سروی
دانشیار گروه علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
khajehsarvy@gmail.com
جواد
حسینی
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
دانشگاه امام صادق علیه السلام
s.j.hosseini66@gmail.com
<em>امروزه آزاداندیشی بهعنوان مطالبهای عمومی مطرح است. ازاینرو برای ترویج آن در نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند الگو و تباری معین و مشخص هستیم. سؤال اصلی این است که آیا در سیرة اهل بیت<sup>(ع)</sup> که بهنوعی الگوی مبنا برای نظام جمهوری اسلامی ایران است میتوان به شیوه و تبار معینی از آزاداندیشی رسید؟ سیرة رضوی به دو دلیل این الگو را در اختیار ما قرار میدهد. حیات فکری و سیاسی امام رضا<sup>(ع)</sup> باعث شده تا ایشان از روش و الگوی آزاداندیشی برای ترویج معارف اهل بیت<sup>(ع)</sup> بهره گیرند. از طرف دیگر روش مناظرهها بهعنوان متن الگوی آزاداندیشی، خود زمینهساز ترویج و نشر معارف اسلام شده است. بهنظر میرسد تشابه وضعیت جامعة امروز با جامعة معاصر امام رضا<sup>(ع)</sup> نیز میتواند دلیل دیگری بر کاربردی بودن نوشتار حاضر باشد. در این مقاله با استفاده از روش مطالعات دروندینی و بررسی کتابخانهای و همچنین با مراجعه به متون اصلی تلاش شده تا به سؤال مطرحشده پاسخ داده شود. </em>
آزاداندیشی,مناظرهها, حیات فکری و سیاسی, سیرة رضوی
http://www.farhangerazavi.ir/article_61801.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61801_c8e88f6e09f1741cdb2ef4d010ebce56.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
سیرة ارتباطی امام رضا(ع) از مدینه تا مرو
105
135
FA
کریم
خان محمدی
0000-0002-8147-1550
استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
khanmohammadi49@yahoo.com
محدثه
یوسفی
دانشجوی کارشناسیارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
mohyee.1367@gmail.com
<em>امروزه عصر ارتباطات انسانی است و ریشة بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه، بیتوجهی به ارتباط صحیح با دیگران است. دقت در سیرة زندگی اهلبیت <sup>(ع)</sup> و تأسی به شیوة رفتاری و سبک زندگی آن بزرگواران همواره میتواند ما را در رسیدن به الگوی مطلوب و اتخاذ روش صحیح زندگی و ارتباط صحیح با دیگران رهنمون سازد. از میان تاریخ تحولات شیعه، بدون شک سفر امام رضا<sup>(ع)</sup>به ایران از مهمترین حوادث محسوب میشود. هرچند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفة وقت عباسی، صورت پذیرفت؛ اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی برای ایران بود.</em><br /><em>در مقالة حاضر تلاش شده است با نگاهی تحلیلی بر مدل ارتباطات انسانی «برلو» بهعنوان نظریهپرداز حوزة ارتباطات، سیرة ارتباطی امام رضا<sup>(ع)</sup>در سفر مدینه تا مرو بررسی شود. مطابق این مدل، چهار ویژگی اصلی ارتباطگر یعنی مهارت ارتباطی، نگرشها، سطح دانش و موقعیت فرهنگی و اجتماعی فرد، در سیرة رفتاری ایشان در این سفر قابل مشاهده است.</em>
سیرة ارتباطی,امام رضا(ع),از مدینه تا مرو,مدل برلو,ارتباطات انسانی
http://www.farhangerazavi.ir/article_61802.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61802_d2991cc9205bec2f9d0588be691fe654.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
تکاثر و تأثیر آن بر زندگی در سیرة رضوی
137
159
FA
محمد علی
طاهری نژاد
دانشکده تربیت مدرس قران کریم مشهد
m41taherynejad@gmail.com
<em>موضوع سرمایه و انباشتن آن در جامعة بشری ازجمله مشکلات ویرانگر در همة اعصار بوده است. امروزه بهواسطة ابزارهای جدید، محاسبههای رایانهای، ماشینی شدن ابزارهای تولید و مصرف، دامنة تخریب و تأثیرگذاری این بیماری بزرگ اجتماعی، بسیار عمیقتر شده است. از رهاوردهای شوم آن میتوان به جنگها و نابسامانیهای گسترده در ابعاد اجتماعی که از طریق انباشتن سرمایه و ایجاد نظام سرمایهداری است، اشاره کرد. در این نوشتار که به روش توصیفیـتحلیلی سامان یافته، سعی شده تا نظام سرمایهداری و تکاثرگرایی که از جهت مفهومی، مصداقی و کاربرد قرآنی، همان فزونطلبی، برتریجویی و پیشی گرفتن از دیگران در اندوحتن مال است، در سیرة قولی و فعلی امام رضا<sup>(ع)</sup>، با معیارها و ملاکهای تکاثر بهطور عام و تکاثرگرایی و آثار مادی و معنوی آن بررسی شود. واکاوی سیره و روایتهای رضوی نشان میدهد اصالت دادن به مالکیت انسان، انحصار و احتکار و بینش غلط در کسب مال، از مهمترین معیار و ملاکهای تکاثر در آموزههای دینی است. از سوی دیگر، رباخواری، کمفروشی، استثمار و تجملگرایی، از آثار مادی و ترک کارهای خیر و گرایش به سودجویی، بیمسئولیتی و فراموش کردن آخرت نیز در شمار آثار معنوی تکاثر بر زندگی شمرده میشود.</em>
امام رضا(ع),سیرة رضوی,تکاثر,آثار مادی و معنوی,نظام سرمایهداری
http://www.farhangerazavi.ir/article_61805.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61805_b0b1e4c4603dcc341db4a440f9777cab.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2
8
2015
02
20
عوامل رفتاری برقراری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع)
161
184
FA
علی
خیاط
استادیار علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوماسلامی رضوی
khayyat313@gmail.com
علی
جانفزا
کارشناسارشد علوم حدیث ـ تفسیر اثری
janfaza@razavi.ac.ir
<em>معصومان<sup>(ع)</sup> بهعنوان تبیینکنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوهای اثربخش ارتباط برقرار میکردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوهها را در شرایط گوناگون انتقال پیام میتوان استخراج و دستهبندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دستهبندی بعضی از عوامل رفتاری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا<sup>(ع)</sup> است. این عوامل در بابهای مختلف حدیثی امام<sup>(ع)</sup> و نه صرفاً بابهای تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت بهخصوص تنوع سه دورة مختلف و بهتبع آن مخاطبان مختلف این دوران میتواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوة کتابخانهای نگاشته شده، در چند عنوان به عواملی چون بهرهگیری از نشانههای غیرکلامی، انتقال غیرمستقیم پیام، ادب و احترام متقابل، همگامی، هماهنگی قول و عمل، موقعیتشناسی در سخن گفتن و سکوت و ارتباط نزدیک اشاره شده است.</em><br /><em>معاشرت، زمینهسازی برای پیام اصلی، اولویتشناسی و موقعیتشناسی و بالاخره سطحبندی ارتباط از دیگر عوامل رفتاری دارای شاهد مثال در احادیث رضوی است.</em>
ارتباط مؤثر,عوامل رفتاری,امام رضا(ع),مخاطب
http://www.farhangerazavi.ir/article_61808.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_61808_235a9f4faeeccb7c59ba071444a86605.pdf