ORIGINAL_ARTICLE
سیرة سیاسی امام رضا(ع) در قبال مأمون
این نوشتار میکوشد تا با تمرکز بر موضعگیریهای سیاسی امام رضا(ع)، معطوف به رقیب و دشمن سیاسی ایشان یعنی مأمون، به استنباطهای نظری بپردازد و از خلال این بررسی به پرسشهای سیاست در دنیای معاصر پاسخ دهد. سیاست امام رضا(ع) در دو وجه «سیاست معطوف به مأمون» و «سیاست معطوف به امام(ع)» قابل تعقیب است. رفتار سیاسی در خلأ رخ نمیدهد، بلکه در یک محیط تعاملی و کنش و واکنش زنجیرهای رخ میدهد و رفتاری راهبردی است. پرسش این است که منطق تعاملهای امام رضا(ع) با مأمون چیست؟ فرضیه آن است که شناخت مأمون و مأمونشناسی امام(ع) ملهم از شیطانشناسی و روشهای سهگانة تطمیع، تهدید و تزویر معطوف به رهبر و پیروان است. این کندوکاو بر محور پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) قرار گرفته است. مأمون ابتدا قصد اغوای امام(ع) یا تزویر دارد که با بیان مقاصد پنهان مأمون خطاب به وی این مرحله به سرعت به پایان میرسد. تطمیع اول، با پیشنهاد خلافت و تطمیع دوم، با پیشنهاد ولایتعهدی و سپس «تهدید» برای القای «تصور تطمیع شدن» در اذهان عمومی غیر بصیر از فنون مأمون بوده که همواره توسط امام(ع) خنثی و این موارد به فرصتسازی تبدیل شده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61322_43e63eeeec014362119ee6dac4d7443a.pdf
2014-11-22
7
31
منظومة سهگانة اسلام
سیرة سیاسی امام رضا(ع)
مأمون عباسی
ابراهیم
برزگر
barzegar.2010@yahoo.com
1
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ابناثیر، علیبن ابیاکرم، (1357). الکامل فی التاریخ. صحح عبدالوهاب النجار، مصر: اداره الطباعة المنیریه.
1
اشپولر، برتولد، (1386). تاریخ ایران در قرن نخستین اسلامی در ایران. جلد اول، تهران: علمی و فرهنگی.
2
بحرانیاصفهانی، عبدالله، (1430ق). عوالم العلوم والمعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقول. با مستدرکات سید محمدباقر ابطحی، چاپ دوم، قم: مؤسسة امام مهدی(عج).
3
برزگر، ابراهیم، (1389). «ساختار فهم اندیشة سیاسی در اسلام». دانش سیاسی. سالششم،شمارة12: 72-43.
4
برزگر، ابراهیم، (1391). اندیشة سیاسی صحیفة سجادیه. تهران: علمی و فرهنگی.
5
برزگر، ابراهیم، (1392). تاریخ تحول دولت در اسلام و ایران. چاپ دهم، تهران: سمت.
6
بصیری، حمیدرضا، (1392). «پاسخهای امام رضا(ع) به شبهات پذیرش ولایتعهدی». در مجموعه مقالات همایشآموزههای رضوی در کتاب عوالمالعلوم. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
7
جعفریان، رسول، (1391). گزیدة حیات سیاسی امامان شیعه. قم: معارف.
8
جعفری، محمدتقی، (1365). فرصت ولایتعهدی امام رضا(ع) در نشر معارف. در مجموعه آثار نخستین کنگرة جهانی امام رضا(ع)،مشهد: کنگرة جهانی امام رضا(ع).
9
حسنزاده، صالح، (1392). «علل و دلایل پذیرش ولایتعهدی مأمون از سوی امام رضا(ع)». در مجموعه مقالات همایشآموزههای رضوی در کتاب عوالم العلوم جلد22. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
10
حسینی، سید محمدحسین، (1390). «خورشید خراسان». روزنامة اطلاعات،16/7/1390: 6.
11
خامنهای، سیدعلی، (1365). مقدمه، مجموعه آثارنخستین کنگرة جهانی امام رضا(ع). تهران: آستان قدس رضوی.
12
خامنهای، سیدعلی، (1390). انسان 250 ساله، زندگی سیاسی و مبارزة ائمه معصومین(ع). تهران: صهبا.
13
خامنهای، سیدعلی، (1392). غریب پیروز، زندگی حضرت رضا(ع) از دیدگاه رهبر فرزانة انقلاب. مشهد: آستان قدس رضوی.
14
خضری، احمدرضا، (1378). تاریخ خلافت عباسی. تهران: سمت.
15
درخشه، جلال و سیدمهدی حسینی فائق، (1391). سیاست و حکومت در سیرة امام رضا(ع). تهران: بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع).
16
شریفقریشی، باقر، (1430ق). موسوعه سیرة اهل بیت، الجزءالتاسع و العشرون الام موسی بن الجعفر. قم: دارالمعروف.
17
شمسالدین، محمدمهدی، (1409ق). ولایة العهد الام الرضا(ع) مجموعة الاثارالمؤتمرالعالمی الثانی. بیروت: دارالاضوا.
18
صدوق، ابوجعفر، (1373). عیون الاخبار الرضا. تصحیح و ترجمة علیاکبر غفاری و حمیدرضا مستفید، تهران: صدوق.
19
طباطبایی، محمدحسین، (1373). المیزان. قم: اسلامی.
20
عاملی، جعفرمرتضی، (1365). زندگانی سیاسی امام رضا(ع). بیجا: کنگرة جهانی امام رضا(ع).
21
عرفانمنش، جلیل، (1371). جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو. مشهد: انتشارات بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
22
کارخانه، علی، (1392). سیرة سیاسی امام رضا(ع) و تحلیل مسئلة ولایتعهدی. قم: بوستان کتاب.
23
مجلسی، محمدباقر، (1403ق). بحارالانوار. جلد49، بیروت: دارالاحیاء الثرات العربی.
24
معینی، محمدجواد و احمد ترابی، (1380). امام علیبن موسی الرضا: منادی توحید و امامت. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
25
ORIGINAL_ARTICLE
نشانهشناسی حدیث شریف سلسلةالذهب
احادیث مربوط به امام رضا(ع) با توجه به موقعیت تاریخی ویژهای که در آن قرار داشتند بسیار حائز اهمیت است که در آن میان حدیث شریف سلسلةالذهب از حلاوت و بلاغت خاصی برخوردار است.لزوم مطالعه در عمق فرمایشهای امام رضا(ع) مسئلهای مهم است که طی قرون گذشته اغلب با شهود عرفانی انجام میپذیرفت، با پیشرفت چشمگیر زبانشناسی غربی لزوم بررسی مجدد این احادیث با استفاده از مفاهیم دانش نشانهشناسی و زبانشناسی متن مورد توجه جدی قرار گرفت، به همین علت مقالة حاضر با بهرهگیری از ظرفیتهای دانش نشانهشناسی به بررسی این حدیث میپردازد. سؤال اصلی این است که ویژگیهای ساختاری و انسجام متنی حدیث شریفسلسلةالذهب از لحاظ شکلگیری بافتار متنی و عوامل دخیل در آن چیست؟نوشتار پیشرو با استفاده از مفاهیمدانش نشانهشناسی در قالب مفاهیم عملیاتیشدة روش تحلیلزبانشناسانة هلیدی به بررسی ویژگیهایساختاری و انسجام متنیاین حدیث شریف میپردازد.از نتایج مطالعة حاضر این است که متن این حدیث شریف از لحاظ تمامی عناصر انسجامبخشی متن از دیدگاهتحلیلی هلیدی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61323_8797a1d354e92b7bc55fa0bfd9b71bd5.pdf
2014-11-22
33
52
نشانهشناسی
امام رضا(ع)
حدیث سلسلةالذهب
روش تحلیل زبانشناسی متن هلیدی
محمدکاظم
فرقانی اله آبادی
mkforghani14@gmail.com
1
استادیار فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)
LEAD_AUTHOR
محمد
آقائی
aghaei_1369@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی وعلوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
محمدرضا
فتحی مهر
fathimehr_1367@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی و الهیات دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
ابنحجر هیثمی، احمدبن محمد، (1417). الصواعق المحرقه. دو جلد، چاپ اول، بیروت: موسسه الرساله.
1
پیرس، چارلز ساندرز، (1381). «منطق بهمثابه نشانهشناسی: نظریة نشانهها». مترجم فرزان سجودی. نیم سالانة زیبا شناخت. سال سوم، شمارة ششم: 64- 51.
2
حبیبیتبار، حسین و محمد حسن مروجیطبسی، (1392). «توحید و امامت در حدیث سلسلةالذهب». کلام اسلامی. سال بیست و دوم، شمارة 85: 58-41.
3
حسینیطهرانی، سید محمدحسین، (بیتا). امام شناسی. 18 جلد، مشهد: علامه طباطبایی.
4
رحمانی، محمد، (1375). «بررسی حدیث سلسلةالذهب». علوم حدیث. سال اول، شمارة دوم: 78ـ 57.
5
سجودی، فرزان، (1390). نشانهشناسی: نظریه و عمل. چاپ دوم، تهران: علم.
6
سجودی، فرزان، (1393). نشانهشناسی کاربردی. چاپ سوم، تهران: علم.
7
سوسور، فردیناندو، (1378). دورة زبان شناسی عمومی. چاپ اول، مترجم کوروش صفوی. تهران: هرمس.
8
صدوق، محمدبن علی، (1372). عیون اخبار الرضا. دو جلد، تهران: صدوق.
9
طبسی، محمدمحسن، (1391). «اهل سنت و حدیث سلسلةالذهب». امامتپژوهی. سال دوم، شمارة پنجم: 74-35.
10
قندوزیحنفی، سید سلیمانبن ابراهیم، (1422). ینابیع الموده لذی القربی علیهم السلام. چهار جلد، چاپ دوم، قم: دارالاسوه.
11
کالر، جاناتان، (1379). فردیناندو سوسور. مترجم کوروش صفوی. تهران: هرمس.
12
مجلسی، محمدباقر، (1403ق). بحار الانوار. 111 جلد، چاپ دوم، بیروت: موسسه الوفاء.
13
هارلند،ریچارد، (1380). ابرساختگرایی: فلسفة ساختگرایی و پساساختگرایی. مترجم فرزان سجودی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
14
Halliday.M.A.K & R.Hassan, (1976). Cohesion in English. London: Longman.
15
Halliday.M.A.K, (1994). Introduction to Functional Grammar,(2nd ed.). London:Edward Arnold.
16
Lyons,John, (1977). Semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
17
Saussure. F, (2011). Course in General Linguistics,(2nd ed.). Translated by: Wade Baskin. NewYork:Columbia University Press.
18
Silverman,Kaja, (1983). The Subject of Semiotics. NewYork: Oxford University press.
19
Sturrock,John, (1979).Structuralism and Since: From Levi-Strauss to Derrida. Oxford: Oxford University press.
20
Wirth, Uwe, (2003). “Derrida and Peirce on Indeterminacy, Iteration, and Replication”. Semiotica. 143 – 1/4: 35-44
21
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین شیوههای تربیتی امام رضا(ع) در راستای ایجاد سبک زندگی اسلامی بر مبنای تحلیلمحتوای دعاهای صحیفة رضویه
یکی از مهمترین وظایف ائمه اطهار(ع) ترویج معارف دین اسلام، بسترسازیبرای تعمیق این معارف و تربیت جامعة اسلامی برای نیل به کمال و سعادت است. بیشک این راهبرد از طریق اقدامهای متعددی انجام میشده که یکی از آنها، آموزش دعا و ترویج آن به مناسبتهای مختلف در راستای ایجاد سبک زندگی اسلامی در میان افراد جامعه است.در این مقاله تلاش بر این است تا با مطالعة روشمند و تحلیلی گزارههای بیانشده در ادعیة امام رضا(ع)، نقش و کارکردهای این ابزار دینی و فطری در راستای تربیت افراد جامعة اسلامی، بازشناسی و استخراج شده و مُدل کلی و شیوههای تربیتی مدنظر آن امام(ع)، برای چگونگی هدایت افراد و جامعة اسلامی، که همان تحقق سبک زندگی اسلامی است، تبیینشود. بدین منظور با استفاده از روش تحلیلمحتوا، در ابتدا قالبهای بیانی و جهتگیریهای هر یک از ادعیة رضویه استخراج و طبقهبندی موضوعیشده و سپس به تجزیه و تحلیل آنها پرداختهایم تا نظام حاکم بر این ادعیه را شناسایی کرده و به کشف راهکارهای تربیتی و بومیسازی آنها در نظام آموزشی جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی نائل شویم.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61324_592583d983d7477eb5f138ab457ec6df.pdf
2014-11-22
53
79
امام رضا(ع)
دعا
تربیت
سبک زندگی
تحلیلمحتوا
محمد
جانی پور
janipoor@isu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
LEAD_AUTHOR
علی
سروری مجد
sroori@ricac.ac.ir
2
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
AUTHOR
قرآن مجید.
1
اربلی، علیبن عیسی، (1381ق). کشف الغمه فی معرفه الائمه. تعلیق هاشم رسولی، تبریز: مکتبه بنیهاشم.
2
استراوس، آنسلم، جولیت کوربین، (1384). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی، رویهها و شیوهها. مترجم بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی.
3
باردن، لورنس، (1375). تحلیل محتوا. مترجم ملیحه آشتیانی و محمد یمنیدوزی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
4
جانیپور، محمد، (1391). قدرت نرم و دفاع مقدس. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
5
حرعاملی، محمدبن حسنبن علی، (1387).تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. چاپ پنجم، قم: مؤسسه آلالبیت.
6
خمینی، روحالله، (1378). صحیفه نور. تهران: مرکز نشر و حفظ آثار امام خمینی(ره).
7
راغباصفهانی، حسینبن محمد، (1412ق).المفردات فی غریب القرآن. تصحیح صفوان عدنان داودی، بیروت: دارالعلم.
8
راوندی، قطبالدین، (1409ق). الخرائج و الجرائح. قم: موسسة امام مهدی(عج).
9
صدوق، محمّدبن علیبن بابویه، (1363). عیون أخبار الرضا.قم: جهان.
10
صدوق، محمدبن علیبن بابویه، (1413ق). منلایحضرهالفقیه. قم: جامعة مدرسین.
11
طباطبایى، سید محمدحسین، (1374). المیزان فى تفسیرالقرآن. مترجم سیدمحمدباقر موسوى همدانى، قم: انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزة علمیه.
12
طبرسی، فضلبن حسن، (1390ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مجمع البیان لعلوم القرآن). چاپ چهارم، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
13
طبرسی، فضلبن حسن، (1358). اعلام الوری بأعلام الهدی. قم: آلالبیت(ع) لتحقیق التراث.
14
فیروزان، توفیق، (1360). روش تحلیلمحتوا. تهران: آگاه.
15
کریپندورف، کلوس، (1378). مبانی روششناسی تحلیلمحتوا. مترجم هوشنگ نائینی، تهران: روش.
16
کلینی، محمد، (1377ق).الکافی. به کوشش علیاکبر غفاری، تهران: اسلامی.
17
کیوی، ریمون و لوک وانکامپنهود، (1381).روش تحقیق در علوم اجتماعی.مترجم عبدالحسین نیکگهر، چاپ ششم، تهران: توتیا.
18
مفید، محمدبن محمدبن النعمان، (1413ق). الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد. قم: آلالبیت.
19
موحدابطحی، سید محمدباقر، (1378). الصحیفة الجامعة لادعیة علی بن موسی الرضا(ع) و ابنائَه الاربعة. قم: امام الهادی.
20
مهدویکنی، سعید، (1387). «مفهوم سبک زندگی و گسترة آن در علوم اجتماعی». تحقیقات فرهنگی، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شمارة 8: 50-34.
21
نوری، میرزاحسین، (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. بیروت: آلالبیت.
22
هندی، ل.بی و دیگران، (1383). اوقات فراغت و سبکهای زندگی جوانان. مترجم فرامرز ککولی دزفولی و مرتضی ملانظر، تهران: سازمان ملی جوانان.
23
هولستی، اُل. آر، (1373). تحلیلمحتوا در علوم اجتماعی و انسانی. مترجم نادر سالارزاده امیری، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
24
یاوری، وحید، جانیپور، محمد، (1388). تصویرسازی از آینده از منظر شهدای انقلاب اسلامی. تهران: بنیاد شهید انقلاب اسلامی با همکاری مرکز تحقیقات علوم انسانی اسلامی دانشگاه امام صادق(ع).
25
Adler, a.(1956).The Individual Psychology of Alfred Adler. Newyork: Basic Books Inc. American Heriage Dic.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جلوههای بصریعیون اخبار الرضا در فالنامة تهماسبی
درهنر مصورسازی نسخهها که همواره تحت تأثیر تفکر مذهبی هنرمندان وحامیان آنها قرارداشتهاست، بخش عمدهای از آنها روایتهای مربوط به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را متجلی ساختهاند. رویکرد هنرمندان به این مضامین موجب بروزجلوههای خاصی از پردازش تمثیلی، نشانهای وانتزاعی درجهت روایتگری نسبت به سایر موضوعها در نگارگری شده است تا مضامین شیعی را به زبان تصویری انعکاس دهند. مهمترین منابع تصویرسازی برای هنرمندان شیعی،کتابهای حدیثی مانند عیون اخبارالرضا هستند که بهویژه به فضائل و معجزههای ائمه اطهار(ع) پرداختهاند. یکی از نسخههای مصورکه به مضامین شیعی پرداخته فالنامة تهماسبی است که در آن، نگارههایی منتسب به امام رضا(ع) احتمالاً با الهام از روایتهای شیخ صدوق به تصویر درآمدهاند. این نوشتار ضمن بررسی زندگانی شیخ صدوق، ویژگیهای نگارههای رضوی موجود در فالنامه و نحوة انعکاس روایتهای رئیسالمحدثین در آنرا به شیوة توصیفی ـ تحلیلی مطالعه کرده است. براساس پژوهشها، هنرشیعی با بهرهمندی از آموزههای ناب تشیع و عناصرنمادین، تلاش بیشائبة فرهیختگان دینی وهنری در دورههای مختلف را به نمایش گذاشته است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61779_a8bf887504a7635b551095d4b899cc34.pdf
2014-11-22
81
106
شیخ صدوق
عیون اخبارالرضا
نگارگری
مضامین رضوی
فالنامة تهماسبی
هنر شیعی
مرضیه
علی پور
marziealipoor@yahoo.com
1
کارشناسارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران
LEAD_AUTHOR
قرآنکریم
1
آیتاللهی، حبیبالله، (1377). مبانی نظری هنرهای تجسمی. تهران: سمت.
2
ابنبطوطه، محمدبن عبدالله، (بیتا). رحلة ابن بطوطةتحفة النظار فی غرائب الأمصار و عجائب الأسفار. محقق عبدالهادی تازی، ریاض: اکادیمیه المملکه المغربیه.
3
ابنقولویه، جعفربن محمد، (بیتا). کامل الزیارات. مصحح عبدالحسین امینی، نجف: المطبعة المبارکة المرتضویة.
4
اربلی، علیبن عیسی، (1364). کشف الغمه فی معرفه الائمه. علیبن حسین زوارهای، تصحیح ابراهیم میانجی، قم: آداب الحوزه.
5
بحرانی، سیدهاشم، (1413ق).مدینه المعاجز الائمة الاثنى عشر ودلائل الحجج على البشر. قم: مؤسسه المعارف الاسلامیه.
6
بهمنپوری، عبدالله، (1392). «نقش فقه در تمایز هویتی شیعه با رویکرد به آثار شیخ صدوق». ماهنامة فرهنگ روز، پایگاه تحلیل و اطلاعرسانی فرهنگ و علوم انسانی.WWW.farhangemrooz.com/news/4682 (بازیابی شده در تاریخ 27 آبان 1393).
7
تهرانی، آقابزرگ، (1403 ق). الذریعة الى تصانیف الشیعة. چاپ سوم،بیروت: دارالاضواء.
8
حاکمنیشابوری،محمد، (1375). تاریخ نیشابوری. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگه.
9
حرعاملی، محمدبن حسن، (1366). اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات. شرح و ترجمة احمد جنتی، چاپ سوم، تهران: دارالکتب اسلامی.
10
درخشانی، حبیبالله، (1384). «جلوههای دیدار استاد کمالالدین بهزاد». مجموعه مقالات همایش بینالمللی کمال بهزاد، تهران: فرهنگستان هنر.
11
راغباصفهانی، حسینبن محمد، (بیتا). مفردات الفاظ قرآن. تحقیق صفوان عدنان داوودی، بیروت ـ دمشق: دارالقلم.
12
صدوق، محمدبن ابنبابویه، (1374). امالی الصدوق. محمدباقر کمرهای، تهران: اسلامیه.
13
صدوق، محمدبن ابنبابویه، (1378). عیون اخبار الرضا. حمیدرضا مستفید و علیاکبر غفاری، تهران: صدوق.
14
طباطبایى، سید محمدحسین، (1378). شیعه در اسلام. تهران: دفتر انتشارات اسلامی.
15
طباطبایی، محمدحسین، (1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ اول، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
16
عروسیحویزی، عبدالعلی، (۱۳۸۲). تفسیر نورالثقلین. مصحح سیدهاشم رسولیمحلاتی، چاپ اول، قم: صدوق.
17
فاضلبسطامی، نوروزعلی بن محمدباقر. محمدحسین تبریزی، (1281ق). تحفه الرضویه. تبریز: چاپ سنگی.
18
قمی، عباس، (1369). مفاتیح الجنان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
19
گرایلی، فریدون، (1357). نیشابور شهر فیروزه. مشهد: خاوران.
20
مجلسى، محمدباقر، (1403ق). بحار الانوار. بیروت: افست مؤسسه داراحیاء التراث العربى و جلد 32 با تحقیق محمدباقر محمودى، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
21
مصطفوی، حسن، (1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
22
مکارمشیرازی، ناصر و دیگران، (1373). تفسیر نمونه. چاپ سی و یکم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
23
مهدیزاده، علیرضا، (1392). «نقش اندیشة شیعه در پیدایی فالنامه تهماسبی». استاد راهنما یعقوب آژند، استاد مشاور حسن بلخاری.
24
نجم، سهیلا، (1387). «گنجینة نفایس رضوی». چاپ دوم، هفتهنامة اطلاعرسانی حرم، ویژهنامة اطلاعرسانی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
25
نجم، سهیلا، (1389). هنر نقالی در ایران. تهران: فرهنگستان هنر.
26
هرانی، آقابزرگ (1403 ق). الذریعة الى تصانیف الشیعة. چاپ سوم، دار الاضواء.
27
Farhad, Massumeh, (2009). Falnama. First Published,The United Kingdom
28
ORIGINAL_ARTICLE
موانع و راهکارهای تحکیم نهادخانواده ازمنظر سیره و آموزههای رضوی
عملکردخانواده بهعنوان واحد اجتماعی، نقش انکارناپذیری در برقراری نحوة تعاملها و واکنشهای اجتماعی داشته و عملکرد سالم و سازنده، ضامن سلامت و نشاط جامعه خواهد بود. فرد، تحت تأثیر روابط سالم حاکم بر خانواده، شیوههای ارتباطپذیری و تعاملهای سازنده با جامعه را یاد میگیرد. بر عکس، هرچه خانواده دارای عملکرد بد و آشفته باشد به همان نسبت سلامت آن جامعه بیشتر تهدید میشود. هدف اساسی مقالة حاضر بررسی موانع و راهکارهای تحکیم نهاد خانواده از منظر سیره و آموزههای رضوی بوده که به روش توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی انجام شده است. در این ارتباط کلیة اطلاعات و منابع مربوط به موضوع گردآوریشده و به شیوة کیفی به ارائةیافتههای پژوهشی پرداخته شده است. نتیجة بررسی نشان میدهد که پایبندی به آموزههای دینی و عمل به سیره و اندیشههای معصومین(ع) سد محکمی در برابر موانع تحکیم نهاد خانواده خواهد بود. برای تحکیم روابط میان اعضای خانواده باید با ایجاد فضایی عاطفی و با درک نیازها و خواستههای مشروع طرفین اقدام کرد. عمل به آموزههای دین مبین اسلام بهویژه سیره و آموزههای امام رضا(ع) بهطور مستقیم رفتارهای فردی را کنترل میکند و بهطور غیرمستقیم از طریق بهبود روابط بین اعضای خانواده، موجب استحکام بیشتر نهاد خانواده میشود.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61782_6d81aa44a1948afd2816d31746ac80ac.pdf
2014-11-22
107
144
امام رضا(ع)
نهاد خانواده
تحکیم
موانع
راهکارها
سیره و آموزههای رضوی
اسماعیل
خارستانی
kharestani57@yahoo.com
1
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
سیفی
f.seyfi2009@yahoo.com
2
کارشناسارشد مدیریت فرهنگی
AUTHOR
قرآنکریم.
1
اربلی، علیبن موسی، (1381ق). کشف الغمه فی معرفه الائمه. دو جلد، تهران: اسلامیه.
2
آزاد، حسین و انسیه نصیبالبکاء، (1380).«مقایسة ویژگیهایفردی و شخصیتی در زوجهای سازگار و ناسازگار شهرتهران».دانش و پژوهشدرروانشناسیکاربردی،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،سال سوم، شمارة هفتم:54-41.
3
آقاجانی، محمدصادق، (1390). خانواده. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
4
آقامحمدیان، حمیدرضا و مرتضی روستایی، (1385). نهاد خانواده در جامعة دینی. اندیشة حوزه، سال 12: 62 - 61 .
5
آمدى، عبدالواحدبن محمد، (1377). غررالحکم و دررالکلم. تصنیف: مصطفى و حسین درایتى، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
6
امینعاملی، سیدمحسن، (1367). اعیان الشیعه. 11 جلد، تهران: سازمانچاپوانتشارات.
7
بهشتی، احمد، (1377).خانواده در قرآن. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
8
جمعى از مؤلفان، (1374). روانشناسى رشد با نگرش به منابع اسلامى. دو جلد، تهران: سمت.
9
جوادیآملی، عبدالله، (1379).تسنیم: تفسیر قرآن کریم.31 جلد، قم: اسراء.
10
جوادیآملی، عبدالله، (1383). زن در آینة جلال و جمال. قم: اسراء.
11
حائریکرمانی، حسین، (1384). سخنان گهربار دررالکلام (حضرت امام علیبن موسیالرضا(ع)):به انضمام سخنان حضرت امام موسی الکاظم، حضرت امام محمدالتقی(ع) و ... ). مشهد: انصار.
12
حرانی، حسنبن علیبن حسنبن شعبه، (1394ق). تحف العقول عن آل الرسول. قم: بصیرت.
13
حرعاملی، محمدبن حسن، (1391 ق).وسایل الشیعه.30 جلد، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
14
حرعاملی، محمدبن حسن، (1409هـ ق). وسایل الشیعه. چاپ اول، 29 جلد، قم: مؤسسه آل البیت(ع).
15
حسینیشاهعبدالعظیمی،حسینبناحمد، (1363). تفسیراثنیعشری.تهران: میقات.
16
حسینیا، احمد، (1380). بهداشت روانی ازدواج و همسرداری. تهران: مفید.
17
حکیمی، محمد، (1387). فرازهایی از سخنان امام رضا(ع). پنج جلد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
18
حیدری، مجتبی، (1385). دینداری و رضامندی خانوادگی. قم: انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
19
دیلمی، شیخحسن، (۱۴۱۲ ق).ارشاد القلوب إلی الصواب. دو جلد، قم: شریف رضی.
20
رضی، سید شریف، (۱۳۷۸). نهج البلاغه. ترجمه و شرح فیضالاسلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
21
ساروخانی، باقر، (1379). جامعهشناسی خانواده. تهران: سروش.
22
سالاریفر، محمدرضا، (1387). خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی. تهران: سمت.
23
ستوده، هدایتالله و علی بقائیسرایی، (1387). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: ندای آریانا.
24
شرفالدین، سید حسین، (1378). تحلیلی اجتماعی از صلة رحم. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
25
شرفی، محمدرضا، (1389). مهارتهای زندگی در سیرة رضوی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
26
شعاع کاظمی، مهرانگیز، (1384). «خانواده و آسیبهای روانی موجود در آن». معرفت، سال14، شمارة94.
27
صدوق، ابوجعفر محمدبن علیبن حسین بابویه قمی، (1417ق).امالی. چاپاول، قم: بنیاد بعثت.
28
صدوق، ابوجعفرمحمدبن علیبن بابویه، (1404ق).عیون اخبارالرضا. تحقیق شیخ حسین اعلمی، دو جلد، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
29
طباطبایى، سید محمدحسین، (1374). المیزان فى تفسیر القرآن. مترجم سید محمدباقر موسوىهمدانى، 20جلد، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
30
طبرسی، حسنبن فضل، (1392ق). مکارم الاخلاق. دو جلد، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
31
عامر طائی، عبداللهبن احمد، (1408ق). صحیفة الرضا. مترجم محمدرضا ضمیری، قم: مؤسسةاماممهدی(عج).
32
عبدی و یزدانی مقدم، (1388). تأثیر تعالیم دینی و کسب مهارتهای زندگی در سیرة رضوی. مشهد: کتابشناسی ملی.
33
عطاردی قوچانی، عزیزالله، (1406ق). مسند الامام الرضا ابیالحسن علیبن موسی(ع). دو جلد، مشهد: الموتمر العالمی الامام الرضا(ع).
34
فرجاد، محمدحسین، (1363).آسیبشناسی اجتماعی و جامعهشناسی انحرافات. تهران: بدر.
35
فولادی، محمد، (1382). بررسی میزان و عوامل اقتصادی- اجتماعی مرتبط با سرقت در میان جوانان شهر قم. قم: سازمان مدیریت و برنامهریزی.
36
کلینی، محمدبن یعقوب، (۱۳۶۵). کافی. 8 جلد، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
37
کمالی دزفولی، علی، (1369ش).قرآن و مقام زن. تهران: هادی.
38
کوئن، بروس، (1370). درآمدی بر جامعهشناسی. محسن ثلاثی، تهران: فرهنگ معاصر.
39
گروه محققین، (1363). جامعهشناسی روشهای درمان گروهی. قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
40
مجلسی، محمدباقر، (1403ق).بحار الانوار. 110 جلد، بیروت: دار الاحیاءالتراثالعربی.
41
محبی، سیده فاطمه، (1381). «آسیبشناسی اجتماعی زنان»، مطالعات راهبردی زنان. سال چهارم، شمارة 15: 7-6.
42
محمدی ریشهری، محمد، (1384). میزان الحکمه. مترجم حمیدرضا شیخی، 15 جلد، قم: دارالحدیث.
43
مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزة علمیه، (1385). «نشاط در خانواده». صباح، سال پنجم، شمارة 19: 122-105.
44
مکارمشیرازی، ناصر، (1378).تفسیر نمونه. 27 جلد، تهران:دارالکتب الاسلامیه.
45
موسوی، رقیه، (1377). «بررسی و مقایسة عوامل مؤثر بر رضامندی زناشویی در سه گروه پزشکان، کارمندان و کارگران شهر تهران». پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی.
46
میر احمدیزاده، علیرضا و همکاران، (1382)، «رضایتمندی زناشویی و تعیین عوامل تأثیرگذار بر آن در شیراز». اندیشه و رفتار، سال هشتم، شمارة32: 63-56.
47
ناصف، شیخ منصور علی، (1975م). التاج الجامع للاصول فی احادیث الرسول. بیروت: دارالفکر.
48
نجاتى، محمد عثمان، (1381)، قرآن و روانشناسى.مترجم عباس عرب، مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى.
49
نوری طبرسی، حسین، (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. 18 جلد، بیروت: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.
50
ویرجیناستیر، (1376).آدمسازی. مترجم بهروز بیرنگ، تهران: رشد.
51
Haworth-Hoeppner, Susan, (2000). "The Critical Shapes of Body Image The Role of Culture and Family in the Production of Eating Disorders"., Journal of Marriage and the Family, Vol 62:212–227.
52
ORIGINAL_ARTICLE
سبک زندگی معنوی امام رضا(ع)؛ الگویی برای آرامش روانی
یکی از بارزترین ویژگیهای شخصیتی امام رضا(ع) ارتباط عمیق معنوی ایشان با خداست که در کثرت عبادت وخویشتنداری حضرت تجلی کرده است. آن حضرت، در زندگی، اصول معنویخاصی را رعایت کردهاند که به یقین با پیروی از سبک زندگی معنوی آن بزرگوار، انسانبه آرامش روحی و روانی خاصی میرسد. در این مقاله با بررسی زندگی امام رضا(ع) سعی شده است، به این سؤال پاسخ داده شود که چگونه امام هشتم(ع) در نهایت آرامش روانی بهسر میبردند؟ یافتههای این نوشتار نشان میدهدکه انسان با پیروی از سبک زندگی معنوی امام هشتم(ع) به خدا توکل خواهد کردوبا صبر در برابر مشکلات از آنچه خداوند به او داده است، راضی خواهد بود، زندگی را بر خود آسان خواهد گرفت و به آرامش روانیمیرسد. روش پژوهش در این نوشتار، کیفی مبتنی بر رویکرد توصیفی و تحلیلی است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61784_1c23056de2d93b66cbfebf8204fe2272.pdf
2014-11-22
145
195
آرامش روانی
سبک زندگی
معنوی
امام رضا(ع)
مجتبی
اخوان ارمکی
mtakhavan@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
LEAD_AUTHOR
معصومه
نعلچی
akhavan1330@yahoo.com
2
کارشناس تاریخ آموزش و پرورش
AUTHOR
آمدی، عبدالواحدبن محمد، (1366). غررالحکم و دررالکلم. چاپ اول، قم: تبلیغات اسلامی.
1
اباذری، یوسف و حسن چاوشیان، (1381). از طبقه تا سبک زندگی. تهران: انتشارات دانشکده علوم اجتماعی.
2
ابن ابی حدید، عبداللهبن هبه، (1385). شرح نهجالبلاغه. چاپ دوم، بیروت: دارالاحیاء.
3
ابوالفتح رازی، حسین بن علی، (1354). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. چاپ اول، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
4
اخطب خوارزمی، (1356). مقتل الحسین. تحقیق محمد سماوی، چاپ اول، قم: مکتب المفید.
5
الهی قمشهای، مهدی (1338).قرآن. چاپ اول، تهران: علمی.
6
ترول، کریستین دبلیو، (1391). معنویت کاتولیک حال و آینده.مترجم مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگ.
7
تودر، کیت، (1382). ارتقای سلامت روان. مترجم مرتضی خواجوی و همکاران، چاپ اول، تهران: سازمان بهزیستی.
8
حافظ، (1384). دیوان حافظ. چاپ سوم، تهران: خلاق.
9
حر عاملی، محمدبن حسن، (1409). وسایل الشیعه. چاپ اول، قم: آل البیت(ع).
10
حرانی، حسنبن علی، (1401). تحف العقول. چاپ دوم، قم: اسلامی.
11
حسین نوری، معروف به محدث نوری (1407). مستدرک الوسایل. چاپ اول، قم: آل البیت(ع).
12
خامنهای، سید علی، (1391). «بیانات مقام معظم رهبری». روزنامه ایران، شمارة 5205.
13
دیلمی، حسنبن محمد، (1415). ارشاد القلوب. چاپ سوم، قم: شریف الرضی.
14
راغباصفهانی، حسینبن محمد، (1401). مفردات. چاپ سوم، بیروت: دارالفکر.
15
سعدی، شمسالدین محمد، (1356). کلیات سعدی. چاپ دوم، تهران: مرجان.
16
سی وارد، برایان کک، (1381). مدیریت استرس. مترجم مهدی قراچهداغی، چاپ اول، تهران: پیکان.
17
سید رضی، (1369).نهجالبلاغه. چاپ دوم، قم: امام علی(ع).
18
شعیری، محمدبن محمد، (1414). جامع الاخبار. چاپ اول، قم: آل البیت(ع).
19
صدوق، محمدبن علیبن حسین بابویه، (1404). عیون اخبارالرضا. چاپ اول، بیروت: الاعلمی.
20
صدوق، محمدبن علیبن حسین بابویه، (1407). الامالی. چاپ اول، قم: البعثه.
21
طباطبایی، محمدحسین، (1374). المیزان فی تفسیرالقرآن. تهران: دارالکتب اسلامیه.
22
طبرسی، علیبن حسن، (1401). مشکاة الانوار. چاپ اول، نجف: الحیدریه.
23
طبرسی، فضلبن حسن، (1407). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. چاپ دوم، بیروت: دارالحیاه.
24
عباسنژاد، محسن، (1391).نقش معنویت و دین بر سلامت روان. چاپ اول، تهران: بیعت.
25
غزالی، محمدبن محمد، (1401). احیاءعلوم الدین. چاپ اول، بیروت: دارالمعرفه.
26
فضلینژاد، صغری، (1389). نقش معنویت و دین بر سلامت روان. چاپ اول، تهران: مولوی.
27
فقه الرضا، (1406). چاپ اول، مشهد: آل البیت(ع).
28
قطبالدین راوندی، سعید بن هبه الله، (1409). قصص الانبیا. چاپ اول، مشهد: آستان قدس رضوی.
29
کیانی، محمدحسین، (1386). «جایگاه آرامش در عرفان و معنویت». نقد، شمارة 45.
30
کلینی، محمدبن یعقوب، (1381). اصول کافی. سید هاشم رسول محلاتی، چاپ سوم، تهران: دفتر نشر اهل بیت(ع).
31
گیدنز، آنتونی، (1378). جامعه و هویت شخصی. مترجم ناصر موفقیان. چاپ اول، تهران: نی.
32
متقی هندی، علیبن حسامالدین، (1413).کنزالعمال فی سنن الاقوال و امنال. چاپ اول، بیروت: الرساله.
33
مجلسی، محمدباقر، (1400). بحارالانوار. چاپ دوم، بیروت: الوفا.
34
مطهری، مرتضی، (1374). مجموعه آثار. چاپ دوم، تهران: صدرا.
35
معین، محمد، (1354). فرهنگ معین. چاپ شانزدهم، تهران: امیر کبیر.
36
مولوی، محمد، (1385). مثنوی. تصحیح نیکلسون، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
37
وولف، دیوید، (1386). روانشناسی دین. مترجم محمد دهقانی، چاپ اول، تهران: رشد.
38
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی سنگمقامهای خاص امام رضا(ع) در یزد
بناها و آثار بهجا مانده از سفرتاریخی امام رضا(ع) در ایران همچون: قدمگاهها، مساجد، کتیبهها، سنگنبشتهها، سکهها و ... در طول تاریخ، فرهنگ رضوی را زنده نگهداشته است. سنگمقامهایی که در قدمگاهها نصب شده یکی از مهمترین آثار ارزشمند مذهبی است که علاوه بر موثق کردن این هجرت، بسیاری از رویدادهای تاریخی را برای ما بازگو میکنند. با بررسی قدمگاهها و بازخوانی سنگمقامهای نصبشده در آن مکان میتوان علاوه بر تعیین مسیر دقیق حرکت امام رضا(ع) در ایران، بر اعتبار و اهمیت جنبش تشیع در یزد پس از چند قرن از این هجرت با ساخت قدمگاههای منسوب به ایشان پی برد.با توجه به اینکه امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود به مرو در شهر یزد و توابع آن (ابرکوه، خرانق، دهشیر، فراشاه و...) نیز توقف کوتاهمدتی داشتهاند، در این مقاله سعی بر این شده به دو روش کتابخانهای و میدانی به بررسی بناهایی که به قدوم مبارک امام(ع) متبرک شده و در یزد به نام «قدمگاه امام رضا(ع)» معروف شده است، مورد شناسایی قرار گیرد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61789_1f18fe87de043196797a1ae44d704b06.pdf
2014-11-22
181
195
امام رضا(ع)
کتیبه
یزد
قدمگاه
فاطمه
دانش یزدی
fdanesh2010@yahoo.com
1
کارشناسارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی
LEAD_AUTHOR
ابناثیر، (1371). الکامل فی التاریخ. مترجم ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، جلد 23، تهران: موسسه مطبوعاتی علمی.
1
ابنبلخی، (1343).فارسنامه ابنبلخی. به کوشش علی نقی بهروزی، شیراز: اتحادیة مطبوعاتی فارس.
2
اشپولر، برتولد، (1364). تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی. مترجم فلاطوری، تهران: علمی و فرهنگی.
3
افشار، ایرج، (1374). یادگارهای یزد. 2جلد، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
4
بینا، (1318). مجمل التواریخ و القصص. تصحیح ملکالشعرای بهار، به همت محمد رمضانی، تهران: خاور.
5
ترکمنیآذر، پروین، (1385). «آل بویه، عباسیان و تشیع». تاریخ اسلام، دانشگاه باقرالعلوم، شمارة 25.
6
جعفری، جعفربن محمد، (1338). تاریخ یزد. تصحیح: ایرج افشار، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
7
جعفریان، رسول، (1368). تاریخ تشیع در ایران. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
8
حسنی، سیدعلی، (1386). «دوری از تعصب در نظرات و رفتار علمی شیعه اثنیعشریه از نیمة دوم قرن پنجم تا نیمة دوم قرن هفتم هجری».شیعهشناسی، شمارة 17.
9
عرفانمنش، جلیل، (1367). جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو. مشهد: انتشارات آستان قدس.
10
کاتب، احمد، (1386). تاریخ جدید یزد. تصحیح: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
11
کرمر، جوئل.ت، (1375). احیای فرهنگی در عهد آلبویه. مترجم محمدسعید حناییکاشانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
12
میرخواند، میر محمدبن سیر برهان الدین خواندشاه، (1383). روضة الصفا. 4 جلد، تهران: خیام.
13