ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی؛ تحلیل نقش سابقه خدمت (مطالعه موردی: حرم مطهر امام رضا (ع) )
رفتار شهروندیِ سازمانی و نتایج مطلوب آن در سازمانها امری مهم و حیاتی است. اهمیت این موضوع در سازمانهای معنوی و مذهبی مانند آستان قدس رضوی دوچندان است. از اینرو، در پژوهش حاضر رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندیِ سازمانی با نقش تعدیلگری سابقۀ خدمت، در حرم مطهر امامرضا (علیهالسلام) بررسی شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است. روش پژوهش نیز توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را کارکنان شاغل در حوزه اماکن متبرکه تشکیل دادهاند که تعداد آنها 705 نفر است و بر اساس جدول مورگان، 247 نفر بهصورت تصادفی طبقهبندی و بهعنوان نمونۀ آماری برای پاسخگویی به پرسشنامۀ پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رفتار شهروندیِ سازمانی «بویل و همکاران» (2016) و پرسشنامۀ استاندارد هوش معنوی «عبدالرحمن و مدیشاه» (2015)، بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هوش معنوی موجب افزایش رفتارهای شهروندی سازمانی میشود. همچنین نقش تعدیلگری مثبتِ سابقۀ خدمت در رابطۀ بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی تأیید شد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79982_db52c474baa867229dd13af36eca28e7.pdf
2018-11-22
9
42
هوش معنوی
رفتار شهروندی سازمانی
سابقۀ خدمت
آستان قدس رضوی
حرم مطهر امامرضا (علیهالسلام)
سید مرتضی
غیور باغبانی
ghayoor@imamreza.ac.ir
1
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه امام رضا (ع)
LEAD_AUTHOR
امید
بهبودی
behboodi_omid276@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
AUTHOR
مهدی
رمضانی
mahdiramazani88@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
AUTHOR
علی
پورنگ
a.pourang@imamreza.ac.ir
4
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر زیارت مشهدالرضا (علیه السلام) بر کاهش بی تفاوتی اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی؛ دانشجویان دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی)
بی تفاوتی اجتماعی نوعی آسیب اجتماعی و مانع مشارکت اجتماعی است و عوامل متعددی از جمله سبک زندگی، باورهای مذهبی و... بر آن تأثیر می گذارد. مطالعۀ حاضر تأثیر زیارت مشهدالرضا (علیه السلام) بر بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی را مطالعه و بی تفاوتی دانشجویان را در دو بازۀ زمانی قبل و بعد از زیارت مشهدالرضا (علیه السلام) بررسی کرده است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاه بودند که در سال تحصیلی 94-95 به حرم امامرضا (علیه السلام) مشرف شده اند که 200 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایش با ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود. برای اندازه گیری اعتبار، از روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج آزمون تفاوت میانگینها نشان داد بی تفاوتی اجتماعی افراد در دو بازۀ زمانی قبل و بعد از زیارت، در حدّ قابل ملاحظه ای تغییر یافته است. همچنین، نتایج نشان داد بین زیارت مشهدالرضا (علیه السلام) و میزان بی تفاوتی اجتماعی رابطه معکوس، بین آنومی و بی تفاوتی اجتماعی رابطۀ معنادار مثبت و بین بی تفاوتی اجتماعی و اثربخشی اجتماعی، رابطۀ معکوس وجود دارد. متغیرهای مستقل تحقیق توانستند 49درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین کنند.نمایند.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79984_ba1121ecf864cceed632592bddb48c2c.pdf
2018-11-22
43
72
زیارت
مشهدالرضا (علیه السلام)
بی تفاوتی اجتماعی
احساس آنومی
مشارکت اجتماعی
اکبر
طالب پور
a.talebpour@alzahra.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران ایران
LEAD_AUTHOR
سیدعلی نقی
ایازی
n.ayazi48@yahoo.com
2
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بیتفاوتی سیاسی ـ اجتماعی؛ گناهی کبیره در فرهنگ رضوی
هدف پژوهش حاضر بیان دقیق یکی از مفاهیم دینی تأثیرگذار در ایجاد فرهنگ و تعهد اجتماعی است. پژوهش با روش اسنادی و کتابخانهای به تحلیل و واکاوی موضوع پرداخته و با پیگیری معنای تعرّب و هجرت و با تکیه بر گزارشهای تاریخی و حدیثی در سیره علوی و رضوی، تلاش کرده است تا به این مهم دست یابد. از یافتههای پژوهش، تقسیم مسلمانان به مهاجر و اعرابی پس از فتح مکه است. مسلمانان خود را ملزم میدانستند برای جهاد به مرکز حکومت اسلامی هجرت کنند. تخلف از این وظیفه، حکم مرد اعرابی را داشت که بهجهت بیتفاوتی، از یکسری حقوق اجتماعی و اقتصادی محروم میشد. یافتۀ اصلی و نوآوری پژوهش، اثبات فرضیۀ پژوهش در ترادف تعرب بعدالهجره، با بیتفاوتی سیاسی ـ اجتماعی است. به فرمودۀ امامرضا (علیهالسلام) تعرب رفتن به بادیه نیست بلکه علت حرمت تعرب بعدالهجره، بیتفاوتی در حمایت امامِ بحق و دیگر پیامدهای منفی آن است، اگرچه شخص در مرکز اسلام باشد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79985_56c69f12ed242be36f75fc98ef4c2253.pdf
2018-11-22
73
102
تعرب بعدالهجره
هجرت
عصر غیبت
مهاجر
گناه کبیره
علی اکبر
ذاکری
zakeri.alia@gmail.com
1
استادیار پژوهشکده تاریخ و سیرۀ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی نظام مفهومی مبانی اخلاق در نگاه امامرضا (علیه السلام)
نظام اخلاقی اسلام با مشخصههای خود دارای مبانی ویژهای است. امامرضا (علیه السلام) نظام اخلاقی قرآن را بر محور توحید مطرح کرده است. استخراج و معرفی مبانی اخلاق اسلامی از دیدگاه نظری و سیرۀ عملی آن حضرت دستمایهای است که با استناد به آن میتوان جامعیت نظام اخلاق اسلامی را بر محور توحید تبیین کرد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل مفهومی ایزوتسو به این مهم پرداخته است. برای رسیدن به این هدف، چهار مرحله طی شده است. نخست، شناسایی ایمان از دیدگاه امامرضا (علیه السلام). دوم، نقل سخنانی از آن حضرت که واژه ایمان در آنها به کار رفته است و ارجاع نشانههای پراکنده به این مفهوم کانونی. سوم، ارجاع ایمان به توحید با استفاده از روش تحلیل مفهومی. چهارم، در حرکتی تفصیلگرا با بررسی هویّت انسان و جهان در مدار توحید، دو مفهوم واسطۀ «انسان دوبُعدی» و «جهان دوساحتی» شناسایی شده و در چیدمانی جدید بر محور مفهوم مرکزی توحید، سایر مفاهیمی که میتوانند مبنای اخلاق باشند، معرفی شده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79986_2295a9d8b1298176b7f0d7735b051a58.pdf
2018-11-22
103
125
نظام اخلاقی
مبانی اخلاق
ایمان
توحید
امامرضا (علیه السلام)
محمد رضا
جباران
mdrjbn@gmail.com
1
استادیارگروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردهای دستیابی به بینش وحدت اسلامی در کلام رضوی
دستیابی به بینش وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده که مبنایی قرآنی دارد، از دیرباز مورد توجه پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و امامان معصوم (علیهمالسلام) بوده است. از این رو، در عصر امامرضا (علیهالسلام) و در پی گسترش بحثهای کلامی، موقعیتی پیش آمد که امام توانست با استفاده از شرایط موجود با بزرگان ادیان و مذاهب اسلامی مباحثه و مناظره کند و گامی در جهت اتحاد میان مسلمانان بردارد. این مقاله با انگیزۀ یافتن راهبردهای دستیابی به وحدت اسلامی با توجه به کلام رضوی به نگارش درآمده است. از این منظر، پرسش این پژوهش آن است که راهبردهای دستیابی به وحدت اسلامی در کلام امامرضا (علیهالسلام) چیست و چگونه میتوان به آن نائل شد؟ روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نوع بنیادی است که با مطالعۀ کلام رضوی، راهبردهای رسیدن به وحدت اسلامی آشکار خواهد شد. مطالعات و بررسی کلام امامرضا (علیهالسلام) به انگیزۀ شناسایی راهبردهای وحدت اسلامی نشان داد عالم آل محمد (صلیاللهعلیهوآله) در برابر خلافت عباسی در شرایط مختلف با سخنان بجا و اقدام صحیح خود، میان مسلمانان برابری و یکدلی برقرار و بر فرهنگ همدلی، اتحاد و وحدت اسلامی میان تمام مسلمانان تأکید کرده اند. مهمترین راهبردهایی که امامرضا (علیهالسلام) در احادیث خود در زمینۀ وحدت اسلامی بیان داشتهاند، عبارت است از: بینش توحیدی، تأکید بر قرآن، تمسک به سیرۀ نبوی، توجه به آرمان مهدویتگرایی، مداومت بر ذکر صلوات بر محمد (صلیاللهعلیهوآله) و خاندان مطهرش (علیهم السلام)، توجهدادن به اصول و مبانی وحدت در مناظرهها و اخوت ایمانی.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79987_b9b5b1cf3f8e2d1c98824872d5ca73a8.pdf
2018-11-22
127
152
امامرضا (علیهالسلام)
مأمون
سیره
وحدت اسلامی
امت اسلامی
فاطمه
معتمدلنگرودی
flangarodi@yahoo.com
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
بارانی
mrb1385@gmail.com
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رویکردهای ایجابی امام رضا(علیه السلام) در مواجهه با روایات عرضه شده به ایشان
حفظ و تبیین اخبار پیامبر (صلی الله علیه وآله) و امامان پیشین، از جمله وظایف اهل بیت (علیهم السلام) بوده است. این مهم در سیرۀ امام رضا (علیه السلام) ـ به اقتضای فضای سیاسی فرهنگی حاکم بر روزگار ایشان ـ فراوان دیده میشود به طوریکه از آن حضرت سؤالهای متعددی نسبت به روایات معصومان پیشین شده است. از این رو، این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی، در پیِ پاسخ به این پرسش است که رویکردهای ایجابی امام رضا (علیه السلام) در مواجهه با روایات عرضه شده به ایشان کدام است؟ یافته های تحقیق نشان از آن دارد که حضرت در مواجهۀ ایجابی با روایتهای عرضه شده، چهار رویکرد را برگزیده اند: 1. تأیید روایات 2. تبیین روایات 3. جری و تطبیق روایات 4. تصحیح برداشتهای سطحی از روایات. در این بین، تبیین و تأیید روایات به ترتیب با 10 و 9 مورد، بیشترین فراوانی را داشته است. روایات عرضه شده در موضوعات مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی بوده اند و بیشترین سهم را روایات اعتقادی با موضوع امام شناسی به خود اختصاص داده است. گاه روایات از زبان پیامبر (صلی الله علیه وآله)، امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) به امام رضا (علیه السلام) عرضه شده اند و گاه راویان در هنگام عرضۀ روایت، یا به معصوم خاص اشاره نکرده و یا عبارت «روی عن آبائک» را به کار برده اند. روایات توسط راویان مختلفی عرضه شده است که سهم حسینبن خالد و ابوصلت هروی بیش از دیگران بوده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79990_dd7bad0d757187789ab01633051fb4eb.pdf
2018-11-22
153
180
امام رضا (علیه السلام)
عرضۀ روایات
مواجهه ایجابی
گونه های مواجهه
راویان
رسول
محمدجعفری
rasulmohamadjafari@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سبک تربیتی امام رضا (علیه السلام) در تربیت کودکان
سبک تربیتی امام رضا (علیه السلام) در تربیت کودکان یکی از ابعاد سبک زندگی اسلامی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال اساسی است که سبک تربیتی امامرضا (علیه السلام) در تربیت کودکان چگونه بوده است؟سبک تربیتی امام رضا (علیه السلام) قبل از تولد کودکان به گونه ای بوده است که به اموری همانند انتخاب همسر و مادر شایسته، رعایت آداب مباشرت، مراقبتهای بارداری و... توجه داشته و پس از تولد و در روزهای آغازین تولد به آداب و سننی همانند گفتن اذان و اقامه در گوش چپ و راست، انتخاب نام نیکو، عقیقه کردن، کام برداشتن و... اهتمام می ورزیدند. همچنین به اموری چون محبت و مهرورزی، رعایت عدالت و مساوات، گسترش مراسم عبادی و معنویت گرایی در خانه و جامعه، ایجاد فضای مساعد تربیتی، تکریم شخصیت، احترام، آموزش احکام و معارف دین، نظارت و مراقبت بر وضعیت فرزندان و... توجه داشتند.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79992_46c84f932e2caa0f5d650b44752fa13c.pdf
2018-11-22
181
211
امام رضا (علیه السلام)
سبک زندگی
سبک تربیتی
تربیت
کودکان
عنایت
شریفی
enayat.sharifi@yahoo.com
1
دانشیارگروه معارف دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
مهرعلی
لطفی قادیکلایی
lotfiatu@gmail.com
2
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصول روابط همسران در سوره نساء با تأکید بر کلام رضوی
هر ارتباطی لزوماً بر اصولی استوار است. از این میان، روابط همسران به اولویت، چنین است. قرآن بهعنوان کتاب جامع زندگی، در اینباره به همسران پیشنهادهایی دارد که از دلالتیابی آیات بهدست میآید.کشف مدالیل و مقاصد آیات و ارائه راهکار قرآنی در سطح خانواده و اجتماع، بدون بهرهگیری از کلام معصومان (علیهمالسلام) ناقص و کمفایده است. از اینرو، نوشتار حاضر اهمّ اصول مورد نظر را مطابق با روایات تفسیری و غیرتفسیری امامرضا (علیهالسلام) تبیین و تفسیر کرده است. بنابراین، منابع مهمّ مقاله را تفسیرهای روایی و منابع حدیثی تشکیل میدهد؛ متونی که دیدگاه امامرضا (علیهالسلام) را ذیل آیات یا فارغ از آن، بازتاب داده است.
سورۀ نساء حاوی اصول روابط همسران است. این سوره مهمترین اصول روابط همسران را بهطور کلی بر محور تساوی خَلقی بین زن و مرد و بر اساس خویشاوندی تکوینی تعریف کرده و بر دوطرفهبودن رابطۀ حق و تکلیف بین همسران تأکید دارد. همچنین، مسئولیت مالی و مدیریتی میان همسران را بهمقتضای شرایط فردی و اجتماع خانوادگی بهرسمیت میشناسد بهگونه ای که با درنظرگرفتن تمام این امور، مطابق مصالح فردی و اجتماعی قانونگذاری کرده است.
شیوۀ تحقیق،کتابخانهای و توصیفیـتحلیلی است و محدودۀ پژوهش تنها آیات حاویِ اصولی است که روابط همسران را در سورۀ نساء سامان میبخشد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_79993_2f0a71efaa8f3b78a2782fa3e6bf22db.pdf
2018-11-22
212
240
روابط همسران
سوره نساء
امامرضا (علیهالسلام)
قوامیت
مهریه
حق و تکلیف
زهره
شریعت ناصری
z.shariatnaseri@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای مدرسی معارف، گرایش قرآن و متون اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث تهران
LEAD_AUTHOR
زینب
طیبی
ztayyebi62@gmail.com
2
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فرهنگیان قم
AUTHOR