%0 Journal Article %T بررسی ابزارها، آداب، زمینه ها و تکنیک های تبلیغ در فرهنگ رضوی %J فرهنگ رضوی %I بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) %Z 2345-2560 %A یاری, سیاوش %A اکبرنژاد, مهدی %A صالحی, پیمان %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 6 %N 21 %P 113-148 %! بررسی ابزارها، آداب، زمینه ها و تکنیک های تبلیغ در فرهنگ رضوی %K امام‌ رضا(علیه‎السلام) %K مناظره %K توحید %K امامت %K تبلیغ %R %X  در آیین اسلام تبلیغ جایگاه برجسته و ممتازی دارد. علاوه بر قرآن کریم، سیره ائمه اطهار(علیهم‎السلام) نیز به‎عنوان تکیه ­گاه جبهه توحید، مشحون از روش­ها و تجربه­ های دعوت و ترویج دین الهی است. در همین راستا و با نظرداشت این واقعیت که مخاطب روایات اهل بیت (علیهم‎السلام) تمام مردمان در همه اعصار هستند، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع متعدّد و معتبر روایی، مهم‎ترین ابزارها، آداب، زمینه­ ها و تکنیک­ های تبلیغ را در فرهنگ رضوی بررسی کرده است. نتایج بیانگر آن است که حضرت رضا (علیه‎السلام) از اهرم ولایتعهدی و شرکت در جلسات مناظره­ ای، بیشترین بهره را برای ترویج و نشر فرهنگ اصیل اسلامی برده­ اند. از جمله ویژگی­ های برجسته پارادایم تبلیغ رضوی این بود که همواره به سطح استعداد و میزان عقل مخاطب توجه داشت و متناسب با حال و درک او، پیام­ های خویش را تعدیل و مبلّغان خود را نیز به این امر سفارش می ­فرمود. علاوه بر تبلیغ تشیّع اعتقادی و تلاش برای بیداری اسلامی، در بخش فرهنگی، تبلیغ آن حضرت بر روی پرورش نخبگان فرهنگی، مقابله با اصطکاک فرهنگی میان جهان اسلام و غرب و نیز ترویج سبک زندگی اسلامی متمرکز بود. %U http://www.farhangerazavi.ir/article_69347_c69d94cc4d2e23649c8d55bc4210c80b.pdf