@article { author = {sepehri, khadijeh}, title = {Inherent Unity of God Based on Imam Reza(A.S)'s Speech}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {6}, number = {21}, pages = {223-244}, year = {2018}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the epistemic system of Islam, the recognition of God serves as the most important type of recognition, and the Oneness of God is the most important issue when it comes to the recognition of God. The base of the human's monotheistic belief has been the inherent Oneness of God, and the belief is shaped based on the inherent unity of God. To understand the reality of the inherent unity of Him, the best source is surely Ahl al-Bayt (Family of the Prophet)'s speech. Researches done in the area of the Oneness of God, based on Ahl Al-Bayt (A.S)'s speeches, are either restricted to the general meaning of it, i.e. theology, or they lack philosophical precision. Accordingly, there seems to exist no exact philosophical study on God's inherent unity as explained by Imam Reza (A.S). The current study attempts to answer this question: What can be inferred from Imam Reza (A.S)'s speech regarding the reasons or issues behind the inherent unity of God? To answer the preceding question, by the philosophical divisions of the discussion and the employment of a descriptive-analytical method, the two main parts of His inherent unity, namely the absolute simplicity of divine nature and His unity, were inferred from Imam Reza (A.S)' speeches. Regarding the simplicity of divine nature, some points, by deleting some parts and limiting the scope, were presented and some reasons on the infiniteness of God were inferred from Imam Reza's speeches. The infiniteness of God was explained by referring to the eternal nature of God, refusal to imagine the truth of the essence of God and the inability of us to refer His essence, as well. Then by introducing God as the only infinite existence, the Oneness of God was also proved based on His absolute simplicity. In the second section, the Oneness of divine nature was proved through the rejection of numerical unity and such reasons as the lack of consensus on polytheism, the being created nature of opposition and connection, and the argument of "Basit al-haqiqah", according to Imam Reza's speeches}, keywords = {Simplicity of the Essence,Unity of the Essence,Infiniteness of the Essence}, title_fa = {وحدت ذاتی خدا در کلام امام‎رضا (علیه‎السلام)}, abstract_fa = {در نظام معرفتی اسلام، اساسی‌ترین شناخت، شناخت خداوند و مهم­ترین مبحث در شناخت خدا، توحید است. بنیان عقیدۀ توحیدی انسان، توحید ذاتی است. این عقیده، بر اساس وحدت ذاتی خداوند شکل می‌گیرد. برای درک واقعیت وحدت ذاتی خداوند، بهترین منبع، سخنان اهل‎بیت (علیهم‎السلام) است. پژوهش‌هایی که با عنوان توحید در کلام اهل‎بیت (علیهم‎السلام) انجام شده، یا ناظر به معنای عام آن یعنی خداشناسی است یا اینکه دقت فلسفی لازم را ندارد. پژوهش دقیق فلسفی دربارۀ تبیین وحدت ذاتی خداوند در بیانات حضرت رضا (علیه‎السلام) صورت نگرفته است. در این مقاله به این پرسش که «از کلمات امام هشتم (علیه‎السلام) چه مطالب و دلایلی درباره وحدت ذاتی خداوند می‌توان استنباط کرد؟» پاسخ داده شده است و با کمک تقسیم‎های فلسفی و به روش توصیفی‎تحلیلی، دو بخش اصلیِ وحدت ذاتی یعنی بساطت مطلق ذات الهی و وحدانیتش از کلمات امام‎رضا (علیه‎السلام) استخراج شده است. در بخش بساطت ذات خدا در کلام حضرت، به سلب جزء و بعض و حدّ و نیز دلایلی بر نامحدودبودن خداوند دست یافتیم. علاوه بر آن، از صمدیت خدا، امتناع تصور حقیقت ذات خدا و عدم قابلیت اشاره ذات او نیز نامتناهی بودن وجود خداوند را تبیین کردیم. سپس با معرفی خداوند به‎عنوان تنها‌ موجود نامحدود، یکتایی خدا در بساطت مطلقه‌اش نیز ثابت شد. در بخش دوم نیز به تبیین و اثبات یکتایی ذات الهی، با نفی وحدت عددی و با دلایلی چون «عدم اجماع بر شرک»، «مخلوق بودن ضدیت و مقارنت» و «برهان بسیط‎الحقیقه» با استفاده از کلام حضرت پرداختیم.}, keywords_fa = {امام‏رضا (علیه‎السلام),بساطت ذات,وحدانیت ذات,نامحدود بودن ذات,شناخت خدا}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_69352.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_69352_763c6469a30ec09bb790adc56ab88471.pdf} }