@article { author = {Mohseni, Tahere}, title = {Explanation and Analysis of the Communication Model of NLP in the Educational Method of Imam Riḍā (as)}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {10}, number = {40}, pages = {191-220}, year = {2022}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {10.22034/farzv.2022.335748.1751}, abstract = {NLP is a point of view that, by creating a pattern, brings the implicit knowledge of communication to action or the same behavior. This communication model leads people to effective communication by managing the mind and providing practical techniques; because one of the goals and functions of communication in life is to influence the audience and this issue is not possible without knowing and teaching communication techniques. This research is written in a descriptive and analytical method with the aim of achieving the communication model of Imam Riḍā (as) in the field of NLP. And it tests the hypothesis that the educational method of Imam Riḍā (as) has great power as a model in the field of NLP. As a result, the correct communication model was one of the most important educational methods and concerns of Imam Riḍā (as), which by explaining its components in the form of communication with oneself, communication with others, modification of the mental image and continuity of the effect, it is possible to change the behaviors, beliefs and attitudes in the field of communication, and give interactions a divine color with peace and success, which is not only the golden key to success in personal, social and professional life, but also causes self-esteem, positive thinking, flourishing of talent and ultimately feeling satisfied with life.}, keywords = {NLP,Educational Method,Imam Riḍā (as),Effective Communication}, title_fa = {تبیین و تحلیل الگوی ارتباطی اِن اِل پی در سیره تربیتی امام رضا (ع)}, abstract_fa = {اِن اِل پی «NLP» دیدگاهی است که با ایجاد الگو، دانش ضمنی ارتباطات را به عمل یا همان رفتار می‌کشاند. این الگوی ارتباطی با مدیریت ذهن و ارائه تکنیک‌های کاربردی و عملی، انسان‌ها را به سوی برقراری ارتباط مؤثر هدایت می‌کند؛ زیرا یکی از اهداف و کارکردهای ارتباطات در زندگی، تأثیرگذاری بر مخاطب است و این مسئله بدون شناخت و تعلیم تکنیک‌های ارتباطی امکان‌پذیر نیست. این پژوهش به روش توصیفی‌تحلیلی و با هدف دست‌یابی به الگوی ارتباطی امام رضا (ع) در زمینة اِن اِل پی نگاشته شده است و این فرضیه را می‌آزماید که سیرة تربیتی امام رضا (ع) در عرصة اِن اِل پی از توان الگویی زیادی برخوردار است. حاصل آنکه الگوی ارتباطی صحیح، از مهّم‌ترین شیوه‌ و دغدغه‌های تربیتی امام رضا (ع) بوده است که با تبیین مؤلفه‌های آن در قالب ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، اصلاح تصویر ذهنی و تداوم اثر می‌توان رفتارها، باورها و نگرش‌ها را در حوزة ارتباطات تغییر داد و به تعاملات، رنگ الهی همراه با آرامش و موفقیت بخشید که نه‌تنها کلید طلایی موفقیت در زندگی فردی، اجتماعی و شغلی است، بلکه باعث عزت نفس، مثبت‌اندیشی، شکوفایی استعداد و در نهایت احساس رضایت از زندگی می‌شود.}, keywords_fa = {اِن اِل پی(NLP),سیره تربیتی,امام رضا (ع),ارتباط مؤثر}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_160365.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_160365_ae09619a4a98a69694e5f565e2721551.pdf} }