مدیریت بحران در سیرۀ امام رضا (ع) (مطالعۀ موردی: ماجرای ولایت‌عهدی)
مدیریت بحران در سیرۀ امام رضا (ع) (مطالعۀ موردی: ماجرای ولایت‌عهدی)

شهاب الدین وحیدی مهرجردی؛ محمدصادق آب پیکر

دوره 10، شماره 39 ، آبان 1401، ، صفحه 117-145

https://doi.org/10.22034/farzv.2022.317043.1713

چکیده
  مدیر موفق کسی است که در مواجهه با بحران، از موقعیت‌ها بهترین و سریع‌ترین بهره را  ببرد. یک مدیر بحران راه حل معقولی برای برطرف کردن شرایط غیرعادی در بازگشت به منافع و ارزش‌های اساسی تامین می‌کند. ...  بیشتر
روش‌شناسی علمی پاسخگویی به شبهات در سیرۀ رضوی
روش‌شناسی علمی پاسخگویی به شبهات در سیرۀ رضوی

حسن خرقانی؛ البرز محقق گرفمی

دوره 10، شماره 37 ، فروردین 1401، ، صفحه 31-56

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.278014.1633

چکیده
  پاسخگویی به شبهات نیازمند دانستن و به‌کار بردن مهارت‌هایی است که بخشی از آن‌ها به توانمندی‌های علمی نامبردار است. این نوشتار به گونه تحلیلی توصیفی سامان یافته و در پی یافتن روش‌های علمی پاسخگویی به ...  بیشتر
ارزشیابی کتاب های کودک تولید شده در معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی از نگاه کودک
ارزشیابی کتاب های کودک تولید شده در معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی از نگاه کودک

رها شکفته؛ سیدمحمد نوعی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1400، ، صفحه 189-222

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.257490.1583

چکیده
  در این بررسی پنج کتاب از بین کتاب‌ها و تولیدات معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی بررسی شد. در ارزش‌یابی کتاب‌های کودک سه هدف دنبال شد که عبارت است از ارزش‌یابی کتاب‌های مورد بررسی در زمینه «محتوا، ساخت ...  بیشتر
تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی
تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ رضوی

میثم غلام پور؛ هادی پورشافعی؛ مقصود فراستخواه؛ محسن آیتی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 179-201

https://doi.org/10.22034/farzv.2021.129236

چکیده
  تربیت اخلاقی متربّیان از مهم‌ترین بخش‌های هر نظام آموزشی است.  هدف پژوهش حاضر، تبیین عناصر برنامۀ درسی تربیت اخلاقی با توجه به سیرۀ تربیتی امام رضا(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی ...  بیشتر
روش‌های تربیتی فرهنگ‌سازی اقامۀ نماز در سیرۀ رضوی
روش‌های تربیتی فرهنگ‌سازی اقامۀ نماز در سیرۀ رضوی

محمد سبحانی یامچی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1398، ، صفحه 157-186

https://doi.org/10.22034/farzv.2019.101663

چکیده
  دوران امامت و رهبری امام رضا (علیه‌السلام) با تهدیدهای فرهنگیِ اندیشه ناب‌محمدی و اعتقادات مسلمانان همزمان بود، به‌‌طوری‌که ترجمه کتاب‌های یونانی و هندی برای ترویج افکار الحادی و ضدّاسلامی، همچنین ...  بیشتر
قدرت نرم در سیرۀ رضوی
قدرت نرم در سیرۀ رضوی

ناصر جمالزاده؛ حامد کیانی مجاهد؛ محمد حکیمی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1398، ، صفحه 187-217

https://doi.org/10.22034/farzv.2019.101664

چکیده
  «قدرت نرم» کلیدواژه‌ای اساسی در واژگان علوم سیاسی معاصر است که کاربست و مفهوم آن سابقه‌ای طولانی دارد و در سیرۀ معصومان و بزرگان دین مبین اسلام به‎کرّات نمونه‌های توجه و کاربست آن مشاهده می‌شود. ...  بیشتر
سیره و فرهنگ رضوی؛ مبنای ادب پایداری
سیره و فرهنگ رضوی؛ مبنای ادب پایداری

محمود آقاخانی بیژنی؛ اسماعیل صادقی؛ زهره خوانساری؛ اسحاق طغیانی

دوره 6، شماره 24 ، دی 1397، ، صفحه 127-155

چکیده
  کتاب‎ها و آموزه‌های دینی، سیمای معصومین (علیهم‎السلام) و سخنان و روایات سازنده آنان برای روشنگری و استبداد‌ستیزی، از مبانی نظری مهم در ادبیات پایداری است که همواره انسان را به اخلاق نیکو برای رسیدن ...  بیشتر
مطالعه تطبیقی «کرامت انسان» از منظر سیره رضوی و مبانی اومانیسم
مطالعه تطبیقی «کرامت انسان» از منظر سیره رضوی و مبانی اومانیسم

سید عبدالله اصفهانی؛ خاطره یوسفی

دوره 6، شماره 22 ، شهریور 1397، ، صفحه 179-205

چکیده
  یکی از مسائل اساسی در حوزه انسان‎شناسی که به‎نوبۀ خود آزمونی در نشان‎دادن برتری‎های یک مکتب فلسفی‎ ـ اجتماعی بر سایر مکاتب و اندیشه‎های رقیب است، تبیین ماهیت «کرامت انسان» و خاستگاه، ...  بیشتر
خصوصیات مدیران شایسته در سیرۀ رضوی
خصوصیات مدیران شایسته در سیرۀ رضوی

احمدرضا شاه علی؛ محمدمهدی دوالی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1396، ، صفحه 223-254

چکیده
  از عوامل مهم در دوام و بقای یک نظام و حکومت، داشتن مدیران و کارگزاران شایسته و کاردان است که از نقشی اساسی در حوزه‌های تصمیم­سازی و تصمیم­گیری برای جامعه برخوردار هستند. اندیشه، رفتار و عملکرد این ...  بیشتر
روش‌های آموزشی در سیره رضوی و دلالت‌های آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان
روش‌های آموزشی در سیره رضوی و دلالت‌های آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان

سیده محدثه دهقان سرخ آبادی؛ انسی کرامتی

دوره 5، شماره 17 ، تیر 1396، ، صفحه 35-58

چکیده
  یکی از چالش‌های موجود در نظام‌های آموزش عالی، کم توجهی به پرورش تفکر و اندیشیدن در دانشجویان است که با بهره‌گیری از دلالت‌های تربیتی سیره امام رضا‌(ع) می‌توان در مواجهه با این چالش، گام‌های موثری ...  بیشتر
تعامل با خانواده در سنت رضوی (رویکرد تبارشناسانه)
تعامل با خانواده در سنت رضوی (رویکرد تبارشناسانه)

سید علیرضا واسعی

دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1395، ، صفحه 251-277

چکیده
  امامان معصوم (ع) در تفکر شیعی نه بانی شریعت الهی‌اند و نه در افزودن یا کاستن آن نقشی ایفا می‌کنند. آن چه آنان به عنوان مراجع دینی بر عهده دارند، تبیین حقیقت دیانت، بیان سنت و سیره صحیح نبوی است که در گذر ...  بیشتر
راهبردهای تقریب ادیان و مذاهب در سیره رضوی با تأکید بر مناظرات و احتجاجات
راهبردهای تقریب ادیان و مذاهب در سیره رضوی با تأکید بر مناظرات و احتجاجات

فاطمه خادمی؛ عشرت صادقی؛ ام البنین چابکی

دوره 4، شماره 13 ، خرداد 1395، ، صفحه 31-54

چکیده
      این نوشتار راهبردهای امام رضا(ع) را در تقریب ادیان و مذاهب واکاوی کرده است؛ با این هدف که این راهبردها را برای وحدت مذاهب اسلامی در جهان معاصر شناسایی و معرفی کند. امام رضا(ع) همچون دیگر امامان(ع) ...  بیشتر