بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222A Study of the Issuance and Meaning of Razavi Narrations "The Analogy of the Prophetic Weapon to the Coffin of the Children of Israel"بررسی صدوری و دلالی روایات رضوی «تشبیه سلاح نبوی به تابوت بنى اسرائیل»93214006310.22034/farzv.2021.261806.1595FAمحسن دیمه کار گرابدانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد مقدسعبدالرحمان یدالهیکارشناس ارشد رشته تفسیرقرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ، دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهدJournal Article20201212The signs of the Imam are the basic criteria in the field of Imamology; as in the light of the kind of attitude towards this category, various religions appeared. Of course, the Infallible Imams (as) expressed the most important signs and criteria in this field from the very beginning. However, according to narrations from the Ahl al-Bayt (as), especially from Imam <strong>Riḍā</strong> (as), the weapon of the Messenger of Allah (pbuh) has been mentioned as "a coffin among the children of Israel and a sign of Imamate". Considering the fame of these narrations and ambiguities such as similarity, the share of this analogy in protesting with the opponents, this article, based on typology and analysis of the export space, seeks to investigate the deep understanding of this group of narrations of Imam <strong>Riḍā</strong> (as). Studies show that the narration of the Prophetic weapon is evident in the types of "among the signs of the Imam", "likeness to the coffin of the children of Israel and connection with the category of Imamate" and "exclusive heritage of the Ahl al-Bayt (as)"; and often these narrations in the time of Imam <strong>Sajjād</strong> (as) to Imam <strong>Riḍā</strong> (as) in confrontation with the false claimants of Imamate against the sects of <strong>Keysāniyeh</strong>, Zaydi, <strong>ʿAjliyah</strong>, <strong>Faṭaḥiyeh</strong>, <strong>Ismāʾīli</strong>, <strong>Wāqifah</strong>, etc., especially Bani <strong>ʿAbbās</strong>, all of whom claimed the inheritance and caliphate of the Prophet (pbuh), has been issued. By arguing for the possession of the prophetic weapon, the Ahl al-Bayt (as) were introduced as the special heirs of the prophetic weapon and knowledge who have been appointed as Imamates by Allah Almighty; as mentioned in the Qur'an, being an heir alongside the Imamate, and in the story of <strong>Ṭālūt</strong>, the arrival of a coffin containing the legacy of the prophets, indicated the divine election and installation of <strong>Ṭālūt</strong> over the caliphate.نشانه های امام ملاک اساسی در عرصه امامشناسی است؛ چنانکه در پرتو نوع نگرش به این مقوله مذاهب گوناگونی پدیدار شد. البته امامان معصوم (ع) از همان آغاز اهم نشانه ها و ملاک ها در این عرصه را بیان کردند، لیکن بنا بر روایاتی از اهل بیت(ع) به ویژه از امام رضا (ع)، سلاح رسول خدا (ص) به منزله «تابوت در میان بنى اسرائیل و نشانۀ امامت» یاد شده است. نظر به شهرت این روایات و ابهاماتی مانند وجه شباهت، سهم این تشبیه در احتجاج با مخالفان، این نوشتار بر پایۀ گونه شناسی و تحلیل فضای صدوری در صدد واکاوی فقه الحدیثی این دسته از روایات امام رضا (ع) است. بررسی ها نشان مى دهد یادکرد روایی سلاح نبوی در گونه های «در شمار نشانه های امام»، «تشبیه به تابوت بنى اسرائیل و پیوند با مقوله امامت» و «میراث اختصاصی اهل بیت (ع)» نمایان است و غالبا در دوران امام سجاد (ع) تا امام رضا (ع) در رویارویی با مدعیان دروغین امامت در برابر فرقه های کیسانیه، زیدیه، عجلیه، فطحیه، اسماعیلیه، واقفه و... به ویژه بنى عباس که همگی مدعی وراثت و خلافت نبوی بوده اند، صادر شده است. از طریق استدلال به در اختیار داشتن سلاح نبوی، اهل بیت (ع) به عنوان وارثان ویژۀ سلاح و علم نبوی معرفی مى شدند که از ناحیۀ خداوند به امامت منصوب گشته اند، چنانکه در قرآن، وارث بودن در کنار امامت ذکر شده و در قصه طالوت، آمدن تابوتِ مشتمل بر میراث انبیا، نشانگر اصطفا و نصب الهی طالوت بر خلافت بود.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222Provide a Model of Corporate Governance in Endowment Organizations (Case Study: Āstān Quds Razavi)ارائه مدل حکمرانی در سازمانهای موقوفه (مطالعۀ موردی: آستان قدس رضوی)336314006410.22034/farzv.2021.261423.1593FAسلمان سالاریدانش آموخته دکترای مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدفریبرز رحیم نیااستاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا خوراکیاناستاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدسعید مرتضویاستاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20201210Waqf has long been considered a good tradition in Iran. Using grounded theory methodology, this study has presented a cirporate governance model for <strong>Āstān</strong> Quds Razavi, the largest Iranian endowment organization and one of the largest charities in the world. Data collection was done through semi-structured interviews with senior managers of this institution with at least 10 years of management experience, and the analysis of the obtained data was based on the emergent Glaserian approach, using the 6C family model. The results of the study indicate that most of the achieved principles are shared with the global principles of corporate governance, including transparency and accountability, although the concept of accountability in the model is different. The provided model is not fully correlated with any of widely used international models, but has lots of similarities with the Anglo-Saxon Model; while the applied theory is similar to the agency theory of corporate governance. Social life, motivation, and inner beliefs are identified as the causes of the main category, named endowment governance, while sustainable development and human dignity are listed as the consequences.وقف به عنوان یک سنت حسنه از قدیم در ایران مورد توجه بوده است. این پژوهش با بهرهگیری از روششناسی دادهبنیاد، به ارائه مدل حکمرانی سازمانی برای آستان قدس رضوی، بزرگترین سازمان موقوفه ایرانی و یکی از بزرگترین بنیادهای عامالمنفعه جهان اقدام کرده است. گردآوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران ارشد این نهاد با حداقل 10 سال سابقه فعالیت مدیریتی به انجام رسیده و تحلیل دادههای به دست آمده بر اساس رویکرد ظاهرشونده گلیزری و با استفاده از مدل خانواده C6 بوده است. نتایج تحقیق بیانگر اشتراک اکثر اصول حکمرانی احصا شده با اصول جهانی حکمرانی از جمله شفافیت و پاسخگویی بوده که البته مفهوم اصل پاسخگویی در مدل به دست آمده متفاوت است. نظریۀ استفاده شده با نظریۀ عاملیت و مدل حکمرانی به دست آمده نیز با مدل آنگلوساکسون نزدیکی نسبی دارد؛ اما در مواردی هم تفاوتهای مهمی دیده میشود. مطابق مدل به دست آمده، حیات اجتماعی، انگیزش و باورهای درونی منعکس کننده علل وقوع مقولۀ محوری یعنی حکمرانی موقوفاتی بوده و توسعۀ پایدار و حفظ کرامت انسانی پیامدهای اصلی این مقوله است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222Recognizing and Explaining the Sources of Life of Imam Riḍā (as)شناخت و تبیین منابع زندگانی امام رضا (ع)6510614006510.22034/farzv.2021.272684.1617FAفهیمه کلباسی (اصفهانی)استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور استان تهران6037697539532520Journal Article20210210Imamology is one of the most important issues of Shiites and one of the most important issues of Shiite society. Shiite Imams have played a significant and very important and irreplaceable role in the religious and political events and issues of the Islamic society throughout the history of Islam. Recognition of the position of Shiite Imams in Muslim societies in different eras and the personal, social, political dimensions and personality of those Imams in different centuries has led to various social and political discourses. Accordingly, recognizing and explaining the sources that can pave the way for acquiring knowledge of the life and manners and traditions of the Imams (as) is of great importance, and it can be a shining light for the believers of the tradition of the pure Imams (as). This approach first deals with the relationship between religion and politics, and in the next step clarifies the type of government and its structure in Muslim societies, especially Shiites. This study seeks to identify and explain the life sources of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) using the library method and descriptive-analytical method. The result of this research indicates that the life of Imam <strong>Riḍā</strong> (as) has been reflected in various sources including: general history books, books of hadith, Arabic and Persian poems, prayer books, geographical books, travelogues and new researches. امامشناسی یکی از مهمترین موضوعات شیعیان و از مسائل حائز اهمیت جامعۀ شیعه به شمار میآید. امامان شیعه نقش شاخص و پر رنگ و بیبدیلی در حوادث و جریان های دینی و سیاسی جامعه اسلامی در طول تاریخ اسلام داشته اند. شناخت جایگاه امامان شیعه در جوامع مسلمان در اعصار مختلف و ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و شخصیت آن حضرات در قرون مختلف به گفتمانهای اجتماعی و سیاسی گوناگونی منجر شده است. بر این اساس شناخت و تبیین منابعی که بتواند راهگشای کسب معرفتی از زندگی و سیره و سنت ائمه (ع) گردد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند به عنوان چراغی فروزان، فرا راه باورمندان سیره و سنت ائمۀ اطهار(ع) قرار گیرد. این رهیافت نخست به نسبت دین و سیاست میپردازد و در گام بعدی نوع حکومت و ساختار آن در جوامع مسلمان به خصوص شیعیان را روشن می کند. این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای و به شیوۀ توصیفی تحلیلی به دنبال شناخت و تبیین منابع زندگانی امام رضا (ع) است. نتیجۀ این پژوهش بیانگر آن است که سیره و زندگانی امام رضا (ع) در منابع مختلف شامل: کتب تاریخی عمومی، کتب حدیث، اشعار عربی و فارسی، کتب ادعیه، کتب جغرافیایی، سفرنامه ها و تحقیقات جدید انعکاس یافته است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222Ali ibn Jaʿfar's Report from Imam Riḍā (as) about the Verdict of a Natural Apostateگزارش علی بن جعفر از امام رضا(ع)دربارۀ حکم مرتد فطری10712814006610.22034/farzv.2021.262929.1598FAحمید موذنی بیستگانیدانشآموختۀ سطح 4 حوزۀ علمیۀ قم و دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان وبلوچستانJournal Article20201220Well-known Imami jurists do not consider the repentance of a natural apostate permissible; at the same time, they give a fatwa not to accept his repentance. In contrast, well-known Sunni jurists issue a fatwa stating the obligation of the natural apostate to repent, which requires accepting his repentance. The narrations of apostate repentance are of three types; Some are absolute and silent about repentance. The second group speaks of the necessity of repentance. The third part is the narrations that speak about the impermissibility of the repentance of a natural apostate. This third part, the main documentary, is the cause of restricting the absolute narrations and also carrying the narrations of the obligation of repentance to non-natural apostates. The most important narration in the third part, which is acceptable both in terms of document and meaning, is the narration of Ali ibn Jaʿfar from Imam Riḍā (as). Therefore, considering the importance of the issue of execution of natural apostate and its controversial nature in criminal and criminal societies, its analysis and evaluation seems necessary. According to the findings of this study, which is comparatively descriptive-analytical, this narration cannot indicate the sanctity of repentance by the ruler; Because it has been issued as an illusion of necessity. Hence the need for caution in killing, and in accordance with the principle of innocence, and the lack of text on not accepting the repentance of a natural apostate, the famous view of Imami jurists in this regard, is worth considering.مشهور فقهای امامیه، استتابه مرتد فطری را جایز نمیدانند؛ ضمن اینکه فتوا به عدم پذیرش توبۀ او میدهند. در مقابل، مشهور فقهای اهل سنت، فتوا به وجوب استتابه مرتد فطری میدهند که لازمۀ آن پذیرش توبۀ اوست. اخبار استتابه مرتد بر سه قسم است؛ برخی مطلق و ساکت نسبت به قید استتابه هستند. دسته دوم، سخن از وجوب استتابه به میان آوردهاند. قسم سوم، اخباری هستند که سخن از عدم جواز استتابه مرتد فطری به میان آوردهاند. این قسم سوم، مستند اصلی مشهور و سبب تقیید اخبار مطلق و نیز حمل اخبار وجوب استتابه بر غیر مرتد فطری شدهاند. مهمترین خبر در قسم سوم که هم به لحاظ سند و هم دلالت قابل پذیرش است، خبر علی بن جعفر از امام رضا ع است. از این رو نظر به اهمیت بحث اعدام مرتد فطری و بحثبرانگیز بودن آن در مجامع جرم و جزاشناسی، تحلیل و ارزیابی آن ضروری به نظر میرسد. مطابق یافتههای این پژوهش که به روش تطبیقی، توصیفی تحلیلی است، این خبر، نمیتواند دال بر حرمت استتابه از سوی حاکم باشد؛ چراکه در مقام توهم وجوب صادر شده است. از این رو نظر به لزوم احتیاط در دماء و به مقتضای قاعده درء و فقدان نص بر عدم پذیرش توبه مرتد فطری، دیدگاه مشهور فقهای امامیه در این زمینه، جای تأمل دارد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222Validation of Imam Riḍā (as) Narration in the Interpretation of Verse 44 of Surah Aʿrāf
(A Critique of Ālūsi's Point of View)اعتبارسنجی روایت امام رضا(ع) در تفسیر آیۀ 44 سورۀ اعراف (نقدی بر دیدگاه آلوسی)12915314006810.22034/farzv.2021.259681.1589FAعلیرضا حیدری نسبدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-3820-1129حسین خاکپوردانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان0000000301215890فریبا چمنیکارشناس ارشد تفسیر اثری دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20201129Narrations are the second pillar of Islamic knowledge and are equal in validity to the Qur'an. Nevertheless, some features, especially for interpretive narrations such as the weakness of the narrators, have cast doubt on the authenticity of some of them. One of these narrations is a narration from Imam Riḍā (as) that the meaning of "muʾazzin" in verse 44 of Surah A'raf is Imam Ali (as). Ālūsi, who has quoted a number of narrations from Imam Riḍā (as) in his commentary, has considered this theological narration as unacceptable through the Sunnis and consequently incorrect. Review and analysis of related reports shows, despite the fact that there is reason to doubt the authenticity of some methods of this hadith, the superior methods of quoting it in Shiite sources such as Qomi and Kulayni methods have been described as correct, it can be evidence to correct its citation in Sunni sources such as the methods of Hākim Ḥaskāni. Therefore, the entry of this Razavi narration in different ways in the sources of the two sects, along with its existence of various semantic evidences, such as the exclusive role of man in the resurrection, the special position of Ahl al-Bayt (as) in Sharia, especially the personality, history and behavior of Imam Ali (as) Sufficient evidence to prove the authenticity and general accuracy of the hadith. The findings also show that Alusi's denial is rooted in his religious prejudices rather than as a result of the research.روایات، پایۀ دوم معارف اسلامی و از جهت اعتبار همسنگ قرآن اند. با وجود این، پاره ای خصوصیات بهویژه برای روایات تفسیری چون ضعف سند، اسباب تردید در صحت برخی از آن ها را فراهم آورده اند. یکی از این روایات، روایتی از امام رضا(ع) است، مبنی بر اینکه مراد از «مؤذن» در آیه 44 سوره اعراف(فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ) امام علی(ع) است. آلوسی که شماری روایت از امام رضا(ع) در تفسیر خود آورده، این روایت تفسیری کلامی را از طریق اهل سنت ناوارد و درنتیجه دور از صحت دانسته است. بررسی و تحلیل گزارش های مرتبط نشان می دهد، به رغم وجود زمینه برای تردید در صحت برخی طرق این حدیث، طرق برتر نقل آن در مصادر شیعه چون طرق قمی و کلینی از وصف صحت برخوردار بوده، می تواند شواهدی برای تصحیح نقل آن در مصادر اهل سنت چون طرق حاکم حسکانی باشد. لذا ورود این روایت رضوی از طرق مختلف در مصادر فریقین، در کنار برخورداری آن از انواع شواهد معنایی، چون نقش انحصاری برای انسان در محشر، موقعیت خاص اهلبیت(ع) در شریعت، به ویژه شخصیت، سابقه و رفتار امام علی(ع) دستمایه های کافی برای اثبات اعتبار و صحت کلی حدیث است. یافته های پژوهش همچنین نشان می دهد استبعاد آلوسی بیش از آن که نتیجه تحقیق باشد ریشه در تعصبات مذهبی او دارد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222Reflection of the Islamic Revolution in the Contemporary Architecture of Iran in the Period 1979-98 (Case Study: Razavi Shrine)بازتاب انقلاب اسلامی در معماری معاصر ایران در بازۀ زمانی 57-77 (نمونۀ موردی: حرم رضوی)15519714007010.22034/farzv.2021.260904.1590FAرقیه ثبات ثانیدانشجوی دکترای معماری،گروه معماری، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایرانآزیتا بلالی اسکوییدانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز،ایرانشهریار شقاقیاستادیار گروه معماری ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران0000-0001-8328-4958احد نژاد ابراهیمیدانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20201207One of the architectural masterpieces of religious buildings is related to the Iranian-Islamic architecture of the Razavi shrine, which has been formed during historical periods and according to socio-political conditions. This study, while examining the physical and semantic architecture formed in this collection in the two decades after the victory of the Islamic Revolution of Iran, discusses the reflection of the Islamic Revolution of Iran in the mentioned architecture, for this purpose, it is necessary to be aware of the historical and political conditions of the Islamic Republic of Iran in this period. This article seeks to use a descriptive-analytical method to study the significant architectural works created after the Islamic Revolution of Iran in the Razavi shrine during the years 1978-98 from the perspective of theorists of the Islamic Revolution of Iran in the category of Islamic identity in Iran, and to explain the special issues affected by the Islamic Revolution of Iran in the mentioned collection in the two decades after the victory of the Islamic Revolution of Iran. The main question of the research is what is the relationship between the revolution and the architecture of the Razavi shrine complex in the next two decades? In response to this question, the research hypothesis is that there is a special relationship between the intellectual foundations of the Islamic Revolution and the architecture of the Razavi shrine between 1979 and 1998.یکی از شاهکارهای معماری بناهای مذهبی مربوط به معماری ایرانی اسلامی حرم رضوی است که طی دورههای تاریخی و با توجه به شرایط اجتماعی سیاسی شکل گرفته است. این مقاله ضمن بررسی کالبدی و معنایی معماری شکل گرفته در این مجموعه در دو دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر معماری مذکور میپردازد و به این منظور، آگاهی از شرایط سیاسی تاریخی حکومت اسلامی ایران در این بازۀ زمانی ضروری است. این مقاله درپی آن است تا با روش توصیفی تحلیلی، آثار معماری شاخص ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی ایران در حرم رضوی را طی سالهای57- 77 با دیدگاه نظریهپردازان انقلاب اسلامی ایران در مقولۀ هویت اسلامی در ایران بررسی کند و به تبیین جریان ویژۀ متاثر از انقلاب اسلامی ایران در مجموعۀ مذکور در دو دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بپردازد. سوال اصلی پژوهش این است که چه رابطهای میان انقلاب و معماری مجموعه حرم رضوی در دو دهه پس از آن وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال، فرضیۀ پژوهش این است که رابطۀ ویژهای میان مبانی فکری انقلاب اسلامی و معماری حرم رضوی بین سالهای 57 تا77 وجود دارد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093620211222Analysis of the Citation of the Verse of Mubāhilah in Razavi Debatesتحلیل استناد به آیه مباهله در مناظرات رضوی19922814007210.22034/farzv.2021.254320.1576FAاحد داوری چلقائیدکترای تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0002-7166-5507Journal Article20201025Debate with different scholars and scientists is one of the characteristics of the era of Imam Riḍā (as) that he answered their questions in different ways and citing sources accepted by both parties and proved the legitimacy of Islam or Shiite beliefs. One of the debates of that Imam is related to explaining the supreme virtue of Imam Ali (AS) in the verses of the Quran, in which the Imam, based on the verse of <em>Mubāhilah</em> (Āl-ʿImrān, 61), answered Maʾmūn's questions and forced him to submit to the correct argument. This study has analyzed it with the help of library sources and after reviewing various texts quoted from the debate between Maʾmūn and Imam Riḍā (as) about the verse of Mubahila, and it wants to answer these questions: in what sources is this debate mentioned and what is the most correct narration of it? What are the principles of the Imam in the debate and what theoretical and practical points can be obtained from the analysis of the text of the debate? The findings of the research show that Imam Ali ibn Mūsá al-Riḍā (as) in this debate, considering the continuous verbal evidence (words and words of the verse), continuous non-verbal evidence (historical story of <em>Mubahila</em>) and the use of prophetic narrations on the subject, expressed the greatest Qurʾanic virtue of Imam Ali (as) to be the soul of that Imam as the soul of the Prophet (pbuh) in the verse of Mubahila, and then he answered the doubts.مناظره با عالمان و دانشمندان مختلف یکی از ویژگیهای عصر امام رضا (ع) است که آن حضرت با روشهای مختلف و با استناد به منابع مورد قبول طرفین به سؤالات آنها پاسخ داده و حقانیت دین اسلام یا عقاید شیعه را اثبات کرده است. یکی از مناظرههای آن حضرت مربوط به تبیین برترین فضیلت امام علی (ع) در آیات قرآن است که امام با استناد به آیۀ مباهله(آلعمران، 61) به سؤالات مأمون پاسخ داده و وی را در برابر استدلال صواب، به تسلیم وادار کرده است. این مقاله با کمک منابع کتابخانهای و پس از بررسی متون مختلف نقلشده از مناظره مأمون و امام رضا(ع) دربارۀ آیۀ مباهله، به تحلیل آن پرداخته است و میخواهد به این سؤالات پاسخ دهد که این مناظره در چه منابعی ذکر شده و صحیحترین روایت آن کدام است؟ مبانی امام در مناظره چیست و چه نکات نظری و عملی از تحلیل متن مناظره به دست میآید؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد حضرت علی بن موسیالرضا (ع) در این مناظره با ملاحظۀ قراین پیوسته لفظی(واژهها و الفاظ آیه)، قراین پیوسته غیرلفظی(ماجرای تاریخی مباهله) و استفاده از روایات نبوی ناظر به موضوع، بزرگترین فضیلت قرآنی امام علی (ع) را قرار گرفتن نفس آن حضرت به منزلۀ نفس پیامبر در آیۀ مباهله دانسته و به شبهات پاسخ داده است.