بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923Analysis of the Social Approach of Imam Riḍā (as) in the Face of the Leaders of the Zaydiyya) By Modeling the Method of Narrative Discourse Analysis (PDAM))تحلیل رویکرد اجتماعی امام رضا (ع) در مواجهه با سران زیدیه (با الگو گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام(PDAM))93613313110.22034/farzv.2021.221058.1505FAملیحه اکبریکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سیستان و بلوچستان،ایرانحسین خاکپوردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایران، زاهدانابراهیم نوریدانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران، زاهدانJournal Article20200223Conduct and speech behavior of Imam Riḍā (as) can be considered as a model in interactions. During this period, "Zaydiyya" is considered one of the most revolutionary Shiite sects that was not much approved and supported by the Imam of his time. Imam Reza's interactions with the Zaydiyya sect as a deviant friend provide an organized pattern of behavior that will pave the way for new issues.<br />This article uses a descriptive-analytical method to identify the social approaches of Imam Riḍā (as) discourse in the face of the leaders of the Zaydiyya sect. Imam Riḍā (as) has left valuable behavioral guidelines in social discourses related to the public and scholars, by raising the issues of monotheism, Imamate and Wilayah and answering questions and doubts. These discourses are also indirectly influenced by the third element of the discourse (Ma'mun Abbasi-Power). The basic axes of creating the discourse of Imam Riḍā (as) with the leaders of the Zaydiyya sect (deviant friend), against the common enemy (Ma'mun), has been done with the aim of enlightenment and guidance; but the main axes in creating Razavi discourse with Ma'mun are with the aim of explanation and non-compromise, which is sometimes accompanied by taqīya (precaution) in commenting. In each of these approaches, we come to the central signs that play an important role in analyzing the discourse of Imam Riḍā (as) with Zaydiyya.سلوک رفتاری و گفتاری امام رضا (ع) میتواند به عنوان الگویی در تعاملات مورد توجه قرار گیرد. در این دوران «زیدیه» از انقلابیترین فرقههای شیعی محسوب میشد که چندان مورد تأیید و حمایت امام عصرش نبود. تعاملات امام رضا (ع) با فرقه زیدیه به عنوان یک دوست منحرف، الگوی رفتاری سازماندهی شدهای را به دست میدهد که راهگشای مسائل نو ظهور خواهد بود.<br />این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، به شناسایی رویکردهای اجتماعی گفتمان امام رضا (ع) در مواجهه با سران فرقه زیدیه میپردازد. امام رضا (ع) در گفتمانهای اجتماعی مربوط به عامه و دانشمندان، با طرح مباحث توحید، امامت و ولایت و پاسخ به پرسشها و شبههها، رهنمودهای رفتاری ارزشمندی از خود به جای گذاشتهاند. این گفتمانها به طور غیر مستقیم، متأثر از عنصر سوم گفتمان(مأمون عباسی- قدرت) نیز است. محورهای اساسی خلق گفتمان امام رضا (ع) با سران فرقه زیدیه(دوست منحرف)، در مقابل دشمن مشترک (مأمون)، با هدف روشنگری و هدایت صورت پذیرفته است؛ اما محورهای اساسی در خلق گفتمان رضوی با مأمون با هدف تبیین و سازشناپذیری است که گاهی با تقیه در اظهار نظر همراه است. در هر کدام از این رویکردها به دالهای مرکزی میرسیم که نقش مهمی در تحلیل گفتمان امام رضا (ع) با زیدیه دارد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923Investigating the Needs of Disabled Pilgrims in Religious Places (Case Study: Razavi Shrine)بررسی نیازهای زائران معلول در اماکن مذهبی (مطالعة موردی: حرم مطهر رضوی)376113313410.22034/farzv.2020.236874.1540FAمهدی باصولیاستادیارگروه گردشگری دانشگاه علم و هنرسعیده درخشدانشجوی دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علم و هنرJournal Article20200626The desire to attend religious places is not specific to a particular group, and all members of society tend to visit and enjoy the spiritual atmosphere of these places. This tendency has spread more and more in different social groups. People with disabilities are one of those groups who, due to their limitations, have less opportunity to be in crowded places. This article has been compiled with the aim of identifying the important needs of disabled pilgrims to visit the Razavi shrine. In compiling this article, a qualitative and quantitative approach has been used, and by reviewing documents and theoretical studies and interviewing experts and using the content analysis method, six main dimensions and 31 components required by disabled pilgrims are identified and then using fuzzy cognitive mapping method, the relationships of these factors and determining the important dimensions are investigated. According to this analysis, ease of access, adaptation and rehabilitation are the three main dimensions of the needs of disabled pilgrims, for each of which components have been identified in order to formulate operational solutions.تمایل به حضور در اماکن مذهبی مختص گروه خاصی نبوده و همة افراد جامعه به زیارت و بهره گرفتن از فضای معنوی این اماکن تمایل دارند. این تمایل به صورت روزافزون در گروههای مختلف اجتماعی گسترش یافته است. معلولان یکی از این گروهها هستند که به واسطة محدودیتهایی که دارند کمتر فرصت حضور در مکانهای پرتراکم را پیدا میکنند. این مقاله با هدف شناسایی نیازهای مهم زائران معلول برای تشرف به حرم رضوی تدوین شده است. در تدوین این مقاله از رویکرد کیفی کمی بهره گرفته شده و با بررسی اسناد و مطالعات نظری و مصاحبه با خبرگان و استفاده از روش تحلیل محتوا، شش بعد اصلی و 31 مولفه مورد نیاز زائران معلول شناسایی و سپس با استفاده از روش نگاشتشناخت فازی، به بررسی روابط این عوامل و تعیین ابعاد پراهمیت پرداخته شده است. بر اساس این تحلیل، سهولت دسترسی و مناسبسازی و توانبخشی سه بعد اصلی نیازهای زائران معلول را تشکیل میدهد که برای هر کدام مولفههایی نیز به منظور تدوین راهکارهای عملیاتی مشخص شده است.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923Compilation of the Structure of Extracurricular Activities According to the Methodology of Imam Riḍā (as )تدوین ساختار فعالیت های فوق برنامه مدارس با توجه به سیره امام رضا (ع)638913313710.22034/farzv.2021.239971.1547FAحبیب الله تقی پور سهل آبادیدانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعفت عباسیاستادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمرجان کیاندانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمحمدعلی رضایی کرمانی نسب پوردانشیارگروه علوم قران و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20200717The purpose of this article is to compile and present the structure of extracurricular activities in schools with emphasis on the way of life and educational method of Imam Riḍā (as). The study method is content analysis and the research community includes researchers and university professors in the field of education as well as professors in the seminary who specialize in the basics of Razavi biography. The research sample of 17 of the mentioned experts was purposefully selected by snowball method and they were interviewed semi-structured. The method of interviewing in the first stage was with the seminary experts to codify the themes and concepts of the text and in the second stage the interview with academic experts was to confirm the selected codes appropriate to the extracurricular activities of the schools. Based on the findings, in the above structure of the school curriculum in accordance with the Razavi biography, the dimensions and components of the identified program, the topics and the executive methods of each were stated. According to the results of this study, for extracurricular activities in schools in accordance with the Razavi biography, the use of executive methods such as holding camps and scientific trips, discussion and debate sessions, group study and research, worship, etc. in different sections was suggested.هدف این مقاله تدوین و ارائه ساختار فعالیتهای فوق برنامه مدارس با تاکید بر سیره و روش تربیتی امام رضا (ع) است. روش مطالعه، تحلیل محتواست و جامعه پژوهش شامل پژوهشگران و استادان دانشگاهی خبره در حوزه آموزش و پرورش همچنین استادان حوزه علمیه متخصص در مبانی سیره رضوی است. نمونه تحقیق 17 نفر از میان خبرگان مذکور به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شد و مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. شیوه مصاحبه در مرحله اول با متخصصان حوزه برای کدگذاری مضامین و مفاهیم از متن و در مرحله دوم مصاحبه با متخصصان دانشگاهی به منظور تایید کدهای انتخابی متناسب با فعالیتهای فوق برنامه مدارس بود. بر اساس یافتهها، در ساختار فوق برنامه مدارس متناسب با سیرة رضوی، ابعاد و مولفههای برنامه شناسایی شده، سرفصل مطالب و روشهای اجرایی هر کدام بیان شد. با توجه به نتایج این پژوهش، برای فعالیتهای فوق برنامه مدارس منطبق با سیره رضوی، استفاده از روشهای اجرایی همانند برگزاری اردو و سفر علمی، جلسات مباحثه و مناظره، مطالعه و تحقیق گروهی، عبادت و ... در بخشهای مختلف پیشنهاد شد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923The Role of Pilgrimage to the Shrine of Imam Riḍā (as) in Quality of Lifeنقش زیارت حرم امام رضا (ع) در کیفیت زندگی9112213313910.22034/farzv.2021.244482.1557FAیزدان شیرمحمدیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور .تهران. ایراناکبر بهمنیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران،ایرانمژگان مستان رادکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نورJournal Article20200819In this study, the effect of constructive experience of pilgrimage on the benefits of religious pilgrimage due to peace of mind, escape from experiences, unique experience during pilgrimage, interactive experiences and brand image are discussed. The brand image of the pilgrimage-religious collection is the perceptions and ideas that are formed from the whole existence of the collection in the minds of the pilgrims. This research is considered as applied in terms of purpose and in terms of research method is in the category of descriptive survey research. The statistical population of the study is the tourists of Holy Mashhad (Imam Riḍā's royal court), and in the model of this study, 14 variables were measured and 510 questionnaires were collected by simple random sampling. Statistical analyzes were performed using SPSS and Amos software. Cronbach's alpha coefficient was used in the inferential analysis of the data, KMO test tool and Cruet Bartlett were used to determine the internal stability, and structural equation modeling method was used to determine the appropriateness of the sample size and the accuracy of factor separation and to determine the causal relationship between the variables. The findings of this study indicate that the constructive experience of pilgrimage affects the benefits of religious travel through peace of mind, escape from experiences, unique experience during pilgrimage, interactive experiences of pilgrims and the brand image of the royal court of Imam Riḍā (as). The results of this study also showed that the travel benefits of religious tourists have a positive and significant effect on the health status of tourists. The results of this study showed that religious tourism can provide many material, spiritual and cultural opportunities for religious cities.در این پژوهش به بررسی اثر تجربه سازنده زیارت بر مزایای سفر مذهبی زیارتی به واسطه آرامش ذهن، فرار از تجربیات، تجربه منحصر در زمان زیارت، تجربیات تعاملی و تصویر برند پرداخته شده است. تصویر برند مجموعه زیارتی- مذهبی برداشتها و تصوراتی است که از کل موجودیت مجموعه در ذهن زائرین شکل میگیرید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران مشهد مقدس (بارگاه ملکوتی امام رضا) (ع) است و در مدل این پژوهش 14 متغیر مورد سنجش قرار گرفت که 510 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شد. تحلیلهای آماری نیز با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین ثبات درونی ابزار آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها پژوهش حاکی از آن است که تجربه سازنده زیارت بر مزایای سفر مذهبی به واسطه آرامش ذهن، فرار از تجربیات، تجربه منحصر در زمان زیارت، تجربیات تعاملی زائران و تصویر برند بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) تأثیرگذار است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که مزایای سفر گردشگران مذهبی بر وضعیت سلامتی گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که گردشگری مذهبی میتواند، فرصتهای مادی، معنوی و فرهنگی زیادی را برای شهرهای مذهبی فراهم کند.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923Phenomenological Study of Steel Window of Mashhad al-Riḍā (as)بررسی پدیدار شناختی پنجره فولاد مشهدالرضا (ع)12315213314010.22034/farzv.2021.133140FAکریم خان محمدیدانشیار گروه مطالعات فرهنگب و ارتباطات داشگاه باقرالعلوم (ع)0000-0002-8147-1550Journal Article20200907The pilgrimage city of Holy Mashhad, which has been called the religious and cultural capital of Iran, in addition to the shrine of Imam Riḍā (as) contains surrounding symbols that play a role in the general culture of the people. Religious symbols, while representing the culture of the people, have a great impact on the representation and continuity of culture. Therefore, the study of symbols, especially religious symbols, is of particular importance from the perspective of cultural studies. One of the most important and famous symbols around the Razavi shrine is the "steel window". By adopting a phenomenological approach and employing the concept of "sacred place" by Mircea Eliade, the author has used the techniques of "interview", "observation", "participation" and "examination of documents" to discover the mental meanings of pilgrims living around the steel window. The analysis of the findings of the field study with the method of "content analysis" shows that the steel window with the comprehensive theme of "holy and sublime place", in the Iranian mentality is considered as the confluence of heaven and earth, a part of the great structure of Shiite holy places, a stronghold, invigorating, healing, hopeful, heartwarming, transformative, stimulating chivalry and the Shrine of Imam Riḍā (as).شهر زیارتی مشهد مقدس که پایتخت فرهنگی مذهبی ایران لقب گرفته، علاوه بر مرقد امام رضا (ع) حاوی نمادهای پیرامونی است که در فرهنگ عمومی مردم نقش ایفا میکند. نمادهای مذهبی ضمن اینکه نشاندهنده فرهنگ مردم هستند، تأثیر زیادی در بازنمود و تداوم فرهنگ دارند. بنابراین، مطالعه نمادها، به ویژه نمادهای مذهبی، از منظر مطالعات فرهنگی از اهمیت ویژه برخوردار است. از جمله نمادهای مهم و بسیار معروف پیرامون حرم رضوی «پنجره فولاد» است. نگارنده با اتخاذ رویکرد پدیدار شناختی و استخدام مفهوم «مکان مقدس» میرچا الیاده، برای کشف معانی ذهنی زائران دارای تجربه زیسته پیرامون پنجره فولاد، از فنون «مصاحبه»، «مشاهده»، «مشارکت» و «بررسی اسناد» بهره برده است. تحلیل یافتههای حاصل از مطالعه میدانی با روش «تحلیل مضمون» نشان میدهد پنجره فولاد با مضمون فراگیر «مکان مقدس و متعالی»، در ذهنیت ایرانی، محل تلاقی آسمان و زمین، جزئی از ساختار کلان اماکن مقدس شیعی، دستآویز مستحکم، نیروبخش، شفادهنده، امیدبخش، دلانگیز، دگرگونکننده، محرک جوانمردی و درگاه امام رضا (ع) تلقی میشود.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923Conceptology in Civilization Research; Methodological Critique of the Book "Razavi Civilization"مفهوم یابی در تمدن پژوهی؛ نقد روش شناختی کتاب «تمدن رضوی»15318813314210.22034/farzv.2021.253760.1574FAسید حسین حسینیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20201021The study of civilization in the realm of humanities in our country does not have much of a boom; in particular, there are many issues that need to be researched from the perspective of conceptual and methodological approaches to civilization. Among such issues is the concept of new Islamic civilization. This article deals with the research critique of the book Razavi Civilization, which can be placed under the approaches of new Islamic civilization; however, this book lacks a methodological and scientific view of the issue. After the introduction of the book and other works of the author in this field, the importance of the issue of new Islamic civilization has been mentioned, and then we briefly enumerate the principles and foundations of book criticism and analysis, which includes a methodological view of the problem and a perspective of the characteristics of a scientific research book. The analysis of the book is done in two parts: formal criticism and content criticism according to the dimensions of the advantages and disadvantages; and then it is shown that despite the advantages such as the discussion of the new Islamic civilization, attention to the role of civilization of Shiite Imams and passive ignorance of the role of Imams (as) in history, but this book has structural and methodological shortcomings, such as: lack of definition of conceptual system, lack of logical order, non-argumentative and undocumented, methodological flaws and lack of analytical aspect. The necessity of analyzing the network of concepts of the family of civilization, the necessity of drawing and explaining the philosophy of history from the Shiite perspective, the importance of methodical critique of civilization texts, paying attention to the role of the relationship between religious science and new Islamic civilization, the need for a methodological view of the issue of civilization and adherence to the requirements of such studies are some of the results that this study emphasizes in the end.مطالعات تمدنپژوهی در قلمرو علوم انسانی کشور از رونق چندانی برخوردار نیست؛ به ویژه مسائل بسیاری وجود دارد که از زاویه رویکردهای مفهومی و روششناختی پیرامون تمدن، نیازمند پژوهش است. از جمله این دست مسائل، مفهوم تمدن نوین اسلامی است. این مقاله به نقد پژوهشی کتاب تمدن رضوی میپردازد که میتوان آن را در ذیل رویکردهای تمدن نوین اسلامی قرار داد؛ هرچند فاقد یک نگاه روششناختی و علمی به مسئله است. پس از معرفی کتاب و سایر آثار نویسنده در این زمینه، به اهمیت مسئله تمدن نوین اسلامی اشاره شده و سپس به اجمال، اصول و مبانی نقد و تحلیل کتاب را بر میشمریم که شامل نگاه روششناختی به مسئله و زاویه دید شاخصههای یک کتاب علمی پژوهشی است. تحلیل کتاب در دو قسمت نقد شکلی و نقد محتوایی با توجه به ابعاد امتیازات و کاستیها دنبال و نشان داده میشود که با وجود امتیازاتی مثل طرح بحث تمدن نوین اسلامی، توجه به نقش تمدنسازی ائمه شیعی و انفعالی ندانستن نقش ائمه(ع) در تاریخ، اما دارای کاستیهای ساختاری و روششناختی است مانند: عدم تعیّن نظام مفهومی، نبود نظم منطقی، غیر استدلالی و غیر مستند بودن، پَرِشِ روش شناختی و فقدان جنبه تحلیلی. ضرورت تحلیل شبکه مفاهیم هم خانوادة تمدن، ضرورت ترسیم و تبیین فلسفه تاریخ از منظر شیعی، اهمیت نقد روشمند متون تمدنپژوهی، توجه به نقش نسبت علم دینی با تمدن نوین اسلامی، ضرورت نگاه روششناختی به مسئله تمدن و پایبندی به لوازم و اقتضائات این دست مطالعات، بخشی از نتایجی است که این پژوهش در پایان بر آن تأکید میورزد.بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256093520210923Evaluation of Children's Books Produced in the Advertising Department of Astan Quds Razavi in the Eyes of Childrenارزشیابی کتاب های کودک تولید شده در معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی از نگاه کودک18922213314310.22034/farzv.2021.257490.1583FAرها شکفتهدکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهدسیدمحمد نوعیدکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ،دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20201115In this review, five books from the books and productions of the advertising deputy of Astan Quds Razavi were reviewed. In the evaluation of children's books, three goals were pursued, which is to evaluate the books in the field of "content, construction and structure and images" from the perspective of the child. The statistical population in this study is all children aged 6 to 11 years old living in Mashhad who entered the holy shrine of Razavi in the fall of 1398. The sample was 63 children who were selected by purposive sampling. The research approach is evaluative and the studied method is content analysis with semi-structured interview tools. The results showed that the book “I; Green scarf; Dad” has been the most attractive for children in different dimensions. In other words, the best evaluation by children belongs to this book. After that, the book "Abrak and the Wise Girl" received the least criticism due to its different construction and structure and colorful pictures. The book "Be Like Imam Riḍā (as)", although it had many attractions for children, also had some criticisms. The title of the command and the length of the book are the most important of them. The most important critiques of the book "Emad and the Caravan of Giants" are, on the one hand, the images in which most of the dark colors are used, and on the other hand, the title of the book. The book "Father's House" has the most criticism and the weakest evaluation, which has had a low appeal for children.در این بررسی پنج کتاب از بین کتابها و تولیدات معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی بررسی شد. در ارزشیابی کتابهای کودک سه هدف دنبال شد که عبارت است از ارزشیابی کتابهای مورد بررسی در زمینه «محتوا، ساخت و پرداخت و تصاویر» از نگاه کودک. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 11 ساله ساکن در شهر مشهد است که پاییز 1398 به حرم مطهر رضوی وارد شدند. حجم نمونه 63 کودک بود که با روش هدفمند انتخاب شدند. رویکرد تحقیق ارزشیابانه و روش مورد بررسی تحلیل مضمون با ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته است. نتایج نشان داد که کتاب «من؛ شال سبز؛ بابا» بیشترین جذابیت را برای کودکان در ابعاد مختلف به همراه داشته است. به عبارت دیگر بهترین ارزشیابی از سوی کودکان به این کتاب تعلق دارد. پس از آن کتاب «ابرک و دختر دانا» به واسطه ساخت و پرداخت متفاوت و تصاویر رنگارنگ کمترین انتقادات را به خود اختصاص داده است. کتاب «مثل امام رضا باش» با وجودی که جذابیتهای فراوانی برای کودکان داشت اما نقدهایی را نیز به همراه داشته است. عنوان دستوری و طولانی بودن کتاب مهمترین آنهاست. مهمترین نقدهایی که به کتاب «عماد و کاروان غول ها» وارد است از یک طرف تصاویری است که بیشتر رنگهای تیره در آنها به کار رفته و از طرف دیگر عنوان کتاب است. بیشترین نقد و ضعیفترین ارزشیابی را کتاب «خانه پدری» به خود اختصاص داده است که جذابیت پایینی برای کودکان به همراه داشته است.