بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622A study of comprehensiveness of Islam in outlining
the basics and features of Islamic ethics
with an emphasize on Razavi conduct of lifeبررسی جامعیت اسلام در ترسیم مبانی و ویژگیهای اخلاق اسلامی با تکیه بر سیره رضوی73450269FAابراهیم ابراهیمیدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکعلیرضا طبیبیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکعلی حسن بگیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکاصغر طهماسبی بلداجیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکJournal Article20170919Islam collectivity, meaning the overall Quran responsiveness and household to human guidance up to the judgment day, is one of the most important topics which have been stressed in Razavi courses. In Imam Reza’s approach (PBUH), Islam has an absolute collectivity in directing affairs which has explained all the needs of humanity to reach the way of happiness and perfection. One of the important topics which is effective for human happiness and has been stressed in the religious courses is ethics, which is of great importance in drawing and directing the way of Islamic life. In Islam, commitment to moral values and avoiding moral vices has been thoroughly stressed and in this aspect, ethic shoulds and shouldn’ts are completely explained in different fields of life. The following research, focusing on Razavi approach, has considered and analyzed Islam collectivity for drawing ethic indexes in three aspects: personal, social and economic, and in this view, in addition to considering the bases orienting Islamic ethics, has illustrated the most important indexes for each aspect.
Conclusion: ethics, being founded upon divine bases, directs and orients all human life aspects and suggesting typical attitudes, provides happiness and perfection for person, family and the society, which its target is reaching to a pure life promised by the holy Quran.<span lang="FA">جامعیت اسلام در معنای پاسخگویی تام قرآن و عترت به نیازهای هدایتی انسان تا قیامت یکی از مهمترین مباحثی محسوب میشود که در آموزههای رضوی مورد تأکید قرار گرفته است. در نگرش امام رضا<sup>(ع)</sup> دین اسلام از جامعیت مطلق در بیان امور هدایتی برخوردار است و تمام آن چه را که بشر در راه سعادت و کمال نیاز دارد بیان کرده است. یکی از مباحث مهم که در سعادت انسان مؤثر است و در آموزههای دینی به آن تأکید شده، مبحث اخلاق است که در ترسیم و جهتدهی به سبک زندگی اسلامی حائز اهمیت است. در دین اسلام بر اهتمام به فضایل اخلاقی و اجتناب از رذایل اخلاقی در تمام ابعاد زندگی تأکید و در این باره بایدها و نبایدهای اخلاقی در حیطههای مختلف زندگی بیان شده است. جستار پیش رو با محوریت سیره رضوی، جامعیت اسلام در ترسیم مهمترین ویژگیهای اخلاق را در سه محور فردی، اجتماعی و اقتصادی بررسی و تحلیل کرده است و در این باره ضمن بررسی مبانی جهت دهنده به اخلاق اسلامی، مهمترین ویژگیهای هر محور را بیان کرده است؛ نتیجه آن که اخلاق با محوریت مبنای مهم الهی بودن، به تمام جوانب زندگی انسان در تمامی حیطهها سمت و سو میدهد و با ارائه رویکردهای خاص، کمال و سعادت فرد، خانواده و جامعه را فراهم میکند که غایت آن رساندن به حیات طیبهای است که قرآن کریم وعده آن را داده است.</span>http://www.farhangerazavi.ir/article_50269_1276024f120784d2515822e155f325e0.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622Educational methods in Razavi conduct of life and its implications for the rational train in University of Farhangiyanروشهای آموزشی در سیره رضوی و دلالتهای آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان355850270FAسیده محدثه دهقان سرخ آبادیدانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهدانسی کرامتیاستادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهدJournal Article20170919One of the challenges in the current higher education systems is carelessness towards fostering of thought and thinking skills in students. Razavi conduct has useful implications for facing this challenge. Regarding the importance of Teacher training centers and professors’ role in them, so the purpose of this paper is to examine the educational methods for rational education in Razavi conduct with the focus of professors’ role and their teaching methods toward fostering thought in student-teachers. For gathering data, the descriptive-analytical method was used. So that with the help of reliable religious references about Razavi conduct, some information about rational education and suitable teaching methods for them were explored and then this information were described and categorized. Finding revealed that there are five teaching methods based on Razavi conducts, including: Individual Instruction, Group Discussion, Question and Answer, Debate, Learning by Byword. Also, using each of these methods by professors needs special communication and teaching skills. Based on the results, some suggestions were offered including: emphasize on students-teachers and their professors thinking skills as a criteria for employment, doing continuous assessment of thinking abilities in employees and adding one or several courses in rational education.<em>یکی از چالشهای موجود در نظامهای آموزش عالی، کم توجهی به پرورش تفکر و اندیشیدن در دانشجویان است که با بهرهگیری از دلالتهای تربیتی سیره امام رضا<sup>(ع)</sup> میتوان در مواجهه با این چالش، گامهای موثری ا برداشت. با توجه به اهمیت مراکز تربیت معلم و محوریت نقش مدرسان درآنها، ازاین رو هدف این مقاله، بررسی روشهای تربیت عقلانی در سیره رضوی با تأکید بر نقش استادان و روشهای تدریس ایشان در راستای پرورش تفکر در دانشجو- معلمان است. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد؛ به نحوی که با مراجعه به منابع معتبر دینی درباره سیره رضوی، اطلاعاتی در زمینه تربیت عقلانی و روشهای تدریس مناسب برای آنها استخراج شد و سپس مورد توصیف و طبقهبندی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر پنج روش تدریس شامل: آموزش انفرادی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ، مناظره و عبرت آموزی بر اساس سیره رضوی است. همچنین کاربرد هر یک از این روشها توسط مدرسان نیازمند برخورداری آنها از مهارتهای ارتباطی و تدریس خاصی است. براساس نتایج پژوهش تأکید بر مهارتهای دانشجو- معلمان و استادان بهعنوان معیاری برای جذب، بررسی مستمر توامندیهای فکری نیروهای جذب شده و نیز گنجاندن یک یا چند واحد درسی در زمینه آموزش تفکر، پیشنهاد میشود.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_50270_c9665860bb8de3322be0fa99b10d5edd.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622Educational principles and methods with a view to the human’s will and authority in Razavi conduct of lifeاصول و روشهای تربیتی با نگرشی به اراده و اختیار انسان در سیره رضوی599650274FAحسن رضا زین آبادیدانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهرانمریم عدلیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی- پردیس تهرانJournal Article20170919Human beings are born free and autonomous. He is the best creature and highest sign of God's infinite power and because of the great points, he is prone to qualification to all the attributes and divine perfection by their free will, with the right training and education can benefit from the patterns to be close to God. In this regard, best mentors and training guides are messengers of God and the infallible Imams who create the holy knowledge of God in human. They could provide the holy knowledge in the areas of growth, guidance and human perfection circulations. This study seeks to documentary methods and the use of inductive content analysis Quays- practices, and taking into account the will and authority of the principles and methods of education from the point of view of Imam Reza<sup>(AS)</sup> pay.
The findings reflect the fact that two dimensions: 1. The reasoning and thinking with the following categories (insight, thinking, Contemplation, etc.) 2. Learning with the following categories (truth-seeking, problem-solving, question and answer, welcomed the opposition, etc.) will be considered as the most important principles and methods to the basis of Authority and will. <em>انسان موجودی مختار و آزاد آفریده شده است. او برترین آفریده و والاترین نشانه قدرت بیمنتهای خداست و به خاطر این امتیاز بزرگ، او مستعد اتصاف به همه صفات و کمالات الهی است که به واسطه اختیار و اراده خود، میتواند با تربیت صحیح و بهره مندی از الگوهای تربیتی به مقام قرب الهی برسد. در این زمینه بهترین الگوها و راهنمایان تربیتی فرستادگان الهی و ائمه معصومین<sup>(ع)</sup> هستند که با تأکید بر معرفت الهی زمینههای رشد، هدایت و سیر کمال انسانی را در انسان فراهم میکنند. پژوهش حاضر درصدد است با روش تحقیق اسنادی و به کارگیری روش تحلیل محتوا به شیوه قیاسی- استقرایی و با در نظر گرفتن مبنای اراده و اختیار انسان به بررسی اصول و روشهای تربیتی از دیدگاه امام رضا<sup>(ع)</sup> بپردازد. یافتههای تحقیق بیانگر این واقعیت است که دو بعد: 1- تعقل و اندیشه ورزی با زیر مقولات (بصیرت دهی، تفکر، تدبر و...) 2- علم آموزی با زیر مقولات (حقیقت جویی، حل مسئله و پرسش و پاسخ، استقبال از نظر مخالف و...) مهمترین اصول و روشهای مبنای اراده و اختیار محسوب میشود.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_50274_aa12397f8f21846e3908f6183c79efc8.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622The feature of miracle of the holy Qu-ran in Imam Reza’s wordsوجه اعجاز قرآن کریم درکلام امام رضا(ع)9713050275FAمحمود واعظیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانمرتضی پهلوانیاستادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه دریا نوردی و علوم دریایی چابهارJournal Article20170919After the demise of the holy prophet of Islam (p.b.u.h), the life-giving school of Islam encountered two macro interpretations and attitudes, i.e. the “Alavi” and “Omavi” ones, each of which that had its own specific characteristics and indexes in different social, political and cultural aspects and discussed under the title of “Malem al Modarestein”. <br />One of the features of Alavi school of thought which has not been tackled so far as it deserves and has allocated a vast part of the history of Islam to itself is the study and survey of the issue of miracle and miraculous feature of the holy Qur-an. <br />In this research, these features have been reviewed and analyzed from the viewpoint of Ali ibn Mousalreza (A.S.), the unique flag-bearer of formal encounter with the holders of ideas and religions. <br />Despite the ruling views of his age and famous standpoints focusing on literary and rhetoric features of the holy Qur-an, in addition to rhetoric and imageries and regular features, he has dealt with the knowledge feature, knowing the secrets and details of knowledge and lofty monotheistic and life-creating teachings of the Qur-an which have formed the philosophy of prophetic mission of all prophets and divine saints. Furthermore, he has introduced guidance and salvation of humanity as the secrets of the Qur-immortality. <em>مکتب حیات بخش اسلام پس از رحلت رسول اکرم<sup>(ص)</sup> با دو برداشت و رویکردِ کلان مواجه شد: علوی و اُموی که هریک، ویژگیهای خاص خود را در جنبههای مختلف اجتماعی سیاسی و فرهنگی داشته و بهعنوان مَعالِمُ المَدرَسَتَین بحث و گفتوگو شده است. یکی از شاخصههای مکتب علوی که تاکنون به شایستگی بدان پرداخته نشده و بخش وسیعی از تاریخ اسلام را به خود اختصاص داده است، بررسی و کاوشِ مسئله اعجاز و وجه اعجاز قرآن کریم است که در این تحقیق از نگاه یگانه پرچمدار رویاروییهای رسمی با صاحبان اندیشهها و ادیان، حضرت علی بن موسی الرضا<sup>(ع)</sup>، مورد پژوهش و تحلیل قرارگرفته است. ایشان برخلاف نظریات حاکم بر عصر و دیدگاههای مشهور که تمامِ همّت خویش را صرف امور ادبی و لفظی قرآن کریم کردهاند، وجه اصلی اعجاز را علاوه بر ترکیبات لفظیّه و محسنات بدیعیه و وجوه متعارف، وجه معرفتی و شناخت اسرار و دقایق معارف و لطایف بلند توحیدی و حیاتآفرین دانسته که فلسفه بعثت همه انبیا و اولیای الهی را تشکیل میداده و رمز جاودانگی آن را هدایت آفرینی و سعادت بخشی بشریت معرفی کردهاند.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_50275_2ff7155933686a92c01503cfef13673b.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622Raj`a(Return) in the light of Ahl al-Bayt school with an emphasize on traditions from Imam Reza (a.s.)رجعت در پرتو مکتب اهلبیت(ع) با تکیه بر روایاتی از امام رضا(ع)13115650277FAمحمد کاظم فرقانیاستادیار فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)مسعود لیثی آذردانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20170919Raj’a is one of the important doctrines of Twelver Shia the belief in which is necessary in Shia. The wrong comprehension of the meaning of Raj’a has caused, on one hand, misunderstandings concerning this doctrine and consequently accusations against Shia, so that, for example, in the Sunni Hadith books, a hadith loses its validity if there is even one Shiite in the chain of transmitters. And on the other hand, it has caused some irrelevant objections which don’t disprove this doctrine.
Regardless of the extra-shiite criticisms of this doctrine, Shiite scholars themselves differ in its explanation, although they believe in it in a general sense. Though more of those who believe in Raj’a, describe it as an event in the Reappearance of twelfth Imam, i.e. the return of some dead people to this world, there are also some who describe it as the return of government to Ahl al-Bayt in the period of Reappearance of twelfth Imam and reject the return of the dead.
The aim of this research is to explain completely and rightly the meaning of Raj’a in twelver Shia, and to enumerate the consequence of believing in it, and specially to refute the objections against it. The method of this research is that of Hadith-Kalam based on hidiths of Shiite Imams specially Imam Riza.<strong><em> </em></strong><em>رجعت یکی از آموزههای مهم شیعه دوازده امامی به شمار میآید که اعتقاد به آن از ضروریات مذهب امامیه است. نداشتن درک صحیح از معنای رجعت، از یک سو موجب شده است که در طول تاریخ درباره این آموزه بدبینیهایی ایجاد و در پی آن اتهامات قابل تأملی متوجه این مذهب شده تا جایی که بهعنوان مثال میتوان به روایات بسیار زیادی در کتب روایی عامه اشاره کرد که به خاطر وجود یک شیعه در سلسله راویان حدیث، آن هم تنها به دلیل اعتقاد به رجعت، از حیز اعتبار ساقط شده است. از سوی دیگر منجر به اشکالاتی درباره این آموزه شده است که اساساً خارج از موضوع بحث است و لطمهای به این اعتقاد نخواهد رساند.</em>
<em> صرف نظر از انتقادات برون مذهبی به این اعتقاد امامیه، در درون مذهب و بین علمای شیعی نیز ضمن اعتقاد اجمالی به اصل آموزه، تفاوتهایی در تبیین آن قابل مشاهده است. اگر چه تعداد معتقدان به آموزة رجعت، بهعنوان حادثهای در هنگام ظهور حضرت ولیّ عصر <sup>(عج) </sup>و بازگشت اموات به دنیا بسیار بیشتر از مخالفان این تبیین است درعین حال هستند کسانی که رجعت را به معنای بازگشت حکومت به خاندان اهلبیت<sup>(ع)</sup> در عصر ظهور به شمار میآوردند و زنده شدن اموات و بازگشت ایشان به این جهان را مقبول نمیدانند.</em>
<em> تبیین صحیح و کامل مفهوم رجعت از منظر مذهب امامیه، ذکر ثمرات اعتقاد به آن و به ویژه آشکارسازی عقیم بودن این اشکالات وارد شده از سوی مخالفان، از جمله مسائلی است که محقق ساختن آن، هدف پژوهش حاضر را معین میکند.شیوه پژوهش مبتنی بر روشی روایی - کلامی با تکیه بر احادیث وارد شده از ائمة اهلبیت به ویژه امام رضا<sup>(ع) </sup>است.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_50277_3b381b9a577b241343b5f9a1cb825779.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622Imam Reza (a.s.) and forgers of Hadith and the stance of Imam towards this issueامام رضا(ع) و جاعلان حدیث (بررسی بسترهای وضع حدیث و موضعگیریهای آن حضرت در قبال این مسئله)15718650280FAمهدی اکبرنژاددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلامJournal Article20170919From the early days of Islam, after Qur'an, the Sunnah was known as the second pure source of religious knowledge expansion and explanation; but this process was undergone some damage that aroused sensitivity of the Islamic grandee, scholars and clement. One of these damages was the phenomenon of hadith ordaining and forging. Considering that, deal with this process was done by many Islamic grandee from the early days of this unblessed phenomenon appearance in the circle of traditions; the present study has attempted to show lodgment of Imam Reza toward this issue while studying and analyzing substrates of forging hadith at the time of Imam Reza. The result suggests that: the appearance of various currents and releasing thoughts, overstate ideas, opposition to Imams and excessive power seeking of Bani Abbas, were the most important factors in forging Hadith at the time of Imam Reza. In contrast, Imam was performed important actions to prevent the founding fathers of this process to achieve their goals, Including: the explanation of the valid and acceptable hadith’s criteria, recommendation to companions for obtaining and narration the hadith from authentic sources, the supply of narrations on Imam and Hadith refining and in some cases, deal with causer of hadiths. <em> </em><em>از آغازین روزهای پیدایش اسلام، بعد از قرآن، سنت بهعنوان دومین چشمه زلال گسترش و تبیین معارف دینی شناخته شده است؛ امّا این جریان دستخوش پارهای از آسیبها شد که حساسیت دلسوزان و عالمان و بزرگان اسلامی را برانگیخت. یکی از این آسیبها، پدیده وضع و جعل حدیث بود. با عنایت به این که مقابله با این جریان از سوی بسیاری از بزرگان اسلامی از همان روزهای آغازین پیدایش این پدیده نامبارک در دایره احادیث، صورت گرفته، این پژوهش تلاش کرده است ضمن بررسی و تحلیل بسترهای جعل حدیث در زمان امام رضا<sup>(ع)</sup>، موضعگیری آن حضرت در قبال این مسئله را نشان دهد. نتایج، حکایت از آن دارد که پیدایش جریانات و نحلههای فکری گوناگون، اندیشههای غالیانه، مخالفت با امامان<sup>(ع)</sup> و قدرت طلبی بیش از حد بنی عباس، از مهمترین عوامل جعل حدیث در زمان امام رضا<sup>(ع)</sup> بوده است. در مقابل، آن حضرت اقدامات مهمی را انجام دادند تا مانع رسیدن بانیان این جریان به اهداف خود شوند از جمله: تبیین معیارهای احادیث معتبر و قابل قبول، توصیه به اصحاب برای اخذ و روایت حدیث از منابع معتبر، عرضه روایات بر امام<sup>(ع)</sup> و پالایش احادیث و در برخی موارد، برخورد تند با وضع کنندگان احادیث.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_50280_324953284ff18b03050ebe30bf4a6b72.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622Pests of righteous deed in the Razavi traditionآفتهای عمل صالح در سیره رضوی18720850281FAنور الله علیدوست خراسانیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20170919A righteous deed is the sign and supplement of the faith can be destroyed due to pestilence or moralistic and mental illness. In this article after the introduction of some Qur'anic verses that refer to the deleting Acts of unbelievers, introduced two pests of righteous deed that delete the acts. Selfhood and people love his acts and know that acts from himself, not from God and divine success and know himself out of worship and other righteous deeds and another pest, the assumption of God and prophet and his servants due to heart faith and the good thing he has done, these two deadly pests Like two toxic poisons stops the divine success and instead of advancement in this world and hereafter, defeated the person who has this pest and stops the advancement of him and makes the sequel to evil.<em>عمل صالح که نشانه و مکمل ایمان به شمار میرود، خود میتواند به خاطر آفتها یا بیماریهای اخلاقی و ذهنی نابود شود و از بین برود. در این مقاله پس از معرفی برخی از آیات قرآنی که به حبط عمل کفار اشاره دارد، دو بیماری و آفت عمل صالح که منجر به حبط آن میشود معرفی شده است. عجب و خود پسندی و این که انسان کار خود را بپسندد و از خود بداند و نقش توفیقات الهی را در آن در نظر نگیرد و خویشتن را از کمبود و کوتاهی در عبادات و دیگر اعمال صالح خارج بنگرد و دوم منت گذاری بر خدا و رسول و بندگان او در قبال ایمان قلبی که دارد ویا عمل صالحی که انجام داده است، این دو آفت مُهلک، همانند دو سم خطرناکی هستند که ادامه توفیقات الهی را متوقف کرده و به جای ترقی دنیوی و اخروی و عاقبت به خیری، فرد مبتلا به آنها را گرفتار شکست و توقف دنیوی و اخروی و عاقبت به شری میکند.</em>http://www.farhangerazavi.ir/article_50281_a0f9ac4de9cbef6923d3e84796882d4d.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256051720170622Value indexes of Gohrashad mosque in Mashhad from the perspective of intimacy wisdomشاخصهای ارزشی مسجد گوهرشاد مشهد از منظر حکمت انسی20923050282FAعلیرضا باوندیاناستادیار گروه پژوهش هنردانشکده هنر دانشگاه نیشابورJournal Article20170919Iran has been in path different incursions for a long time. However, always this land's long-standing culture has been influenced, before it is affected and ethnic who invaded civilization has been civilizing.
This influence is seen in historical monuments of Iran. Such as, near the shrine of Imam Reza is Goharshad Mosque. Amir Timur's successors, Such as his son Shahrukh,not only using the experience of Iranian architects to rebuild from the ruins left by their father, but his bride Goharshad Khatun, wife of Shah Rukh, built a mosque in Razavi shrine,that over the years, shown as Iranian-Islamic architecture. Gohar Shad Mosque, specific manifestation of an all-out effort builders, architects and artists to the concept of Razavi's culture .The mosque has a different structural and semantic dimensions and the study can be show role of the wisdom of Annecy in the realization of such works clearly. This method is based on Explained of value indexs this heritage from the perspective of wisdom Annecy. Results show that levels of intimacy and closeness architect with topmost truth not only after many centuries in various aspects of the building is readable but today also can be have a pattern for architecture.<span lang="FA">ایران زمین از دیرباز درمسیر تاخت و تازهای مختلف بوده است. با این همه فرهنگ دیرپای این سرزمین همواره پیش از آن که تأثیرپذیر باشد، تأثیرگذار بوده و اقوام تمدن تاز را تمدنساز کرده است</span><span dir="LTR">.</span>
<span lang="FA">نمونه این تأثیرگذاری در بناهای تاریخی ایران مشاهده میشود؛ که از آن جمله، مسجد جامع گوهرشاد در جوار بارگاه حرم رضوی است. جانشینان امیر تیمور گورکانی، ازجمله فرزند او شاهرخ با بهرهگیری از تجربه معماران ایرانی نه تنها به بازسازی ویرانههای بر جای مانده از دوران پدر پرداختند، بلکه عروس او گوهرشاد خاتون، همسر شاهرخ، مسجدی در جوار حرم رضوی ساخت که هماینک با گذر سال ها، همچنان جلوهگر معماری ایرانی-اسلامی است. مسجد گوهرشاد جلوه بارزی از اهتمام همه جانبه بانیان، معماران و هنرمندان به مفاد و مضامین فرهنگ رضوی است. این مسجد برخوردار و بهرهمند از ابعاد ساختاری و معنایی مختلف است و مطالعه آن میتواند نقش حکمت انسی را در تحقق چنین آثاری به وضوح نشان دهد. روش این مقاله مبتنی بر تبیین شاخصهای ارزشیِ این اثر ازمنظر حکمت انسی است ونتایج نشان میدهد که مراتب انس و تقرب معمار با حقیقت اعلی نه تنها از پس سدههای فراوان در ابعاد مختلف بنا قابل قرائت است بلکه میتواند برای معماری امروز ما نیز الگو دهنده باشد.</span>http://www.farhangerazavi.ir/article_50282_793cf6e11693834212e18972ba8bfd54.pdf