بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122Anthropology qadqmgahs: the study of “Beyt-o-nour”انسان شناسی قدمگاه (مطالعه موردی بیت النور)73945934FAکریم خان محمدیاستادیار فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)0000-0002-8147-1550معصومه موذنکارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20170513Holy places like qadamgah (the place of holy people step), in different religions or Islamic sects, have always respected. Some of these qadamgahs in Iran belong to Imam Reza (AS) and his sisters or brothers. “Beyt-o-nour”, Hadhrat Ma'sumehʼs (SA) qadamgah, is one of the most important qadamgah. <br />In this study, “Beyt-o-nour” has been examined by anthropological approach. For this purpose, two types reports of its current situation, “objective” and “analysis”, have been provided by comprehensive introduction of target of study, historical identity and geographical location of the place. <br />In objective report, , the customs, ceremonies and pilgrims’ experiences or emotions have been examined by using the qualitative method of anthropology, cooperative observation technique, document review and interview. In analysis report, we tried to explore the meaning of the activists’ subjective and hidden layers. <br />Finding of study show “Beyt-o-nour” had given the Qomish people identity. Activists had been effective to deepen the effect of Hadhrat Ma'sumehʼs (SA) journey by simulating brotherhood relation between Imam Reza (AS) and Hadhrat Ma'sumeh (SA) to Imam Hussein (AS) and Hadhrat Zeinab(SA) brotherhood relation.اماکن مقدسی مانند قدمگاهها، در ادیان مختلف و مذاهب اسلامی، همواره مورد احترام بودهاند. نمونة قدمگاهها در ایران، قدمگاههای امامرضا<sup>(ع)</sup>، خواهران و برادران ایشان است. «بیتالنور»، قدمگاه حضرت معصومه<sup>(س)</sup> در قم، از مهمترین این قدمگاهها بهشمار میآید. در این نوشتار، قدمگاه یادشده با رویکرد انسانشناختی، مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور با معرفی جامع نشانگاهِ تحقیق، هویت تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن، دو نوع گزارش «عینی» و «تحلیلی» از وضعیت کنونی ارائه شده است. با بهرهگیری از روش کیفی انسانشناختی، از فنون مشاهدة مشارکتی، بررسی اسناد و مصاحبه، در سطح عینی، به آداب و مراسم، تجربة زوار و احساسشان پرداخته و در سطح تحلیلی، سعی در معناکاوی لایههای ذهنی و پنهان کنشگران، شده است. یافتهها نشان میدهد، بیتالنور برای مردم قم هویتبخش بوده و کنشگران از طریق همانندسازی نسبت برادری حضرت معصومه<sup>(س)</sup> و امام رضا<sup>(ع)</sup>، با حضرت زینب<sup>(س)</sup> و امامحسین<sup>(ع) </sup>در مأنوسسازی و تعمیق اثر سفر بانو<sup>(س)</sup> به قم، اثرگذار بودهاند.http://www.farhangerazavi.ir/article_45934_be19814f7e29250331bd89758d5d796c.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122Arguments for God’s Existence in Imam Reza`s Debatesبرهانهای اثبات وجود خدا در مناظرههای امام رضا(ع) در مرو397645935FAمرتضی حسینی شاهرودیاستاد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدمعصومه رودیکارشناس ارشد، فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170513Belief in God is the most common question of human mind, and the most fundamental nessesity of faith. In Islamic sources are given some reasons for the existence of God and also philosophers have discussed several arguments.<br />Imam Reza also has approved God`s existence in Marve`s debates with Omran Saby, Soleiman Marvazi, one of the Catholics, and a Zandigh man. In this article we have shown that Imam has referred to order, contingency, motion, probability and necessity, and truthfulness arguments. Even some of his reasons are able to be watched as different arguments.اعتقاد به وجود خداوند، عمومیترین سؤال ذهن بشر و اساسیترین رکن اعتقاد دینی است. در منابع اسلامی، دلایل متعددی برای وجود خداوند ارائه شده است و فلاسفه نیز برهانهای مختلفی در این زمینه مطرح کردهاند.<br />امام رضا<sup>(ع) </sup>در مناظرههای مختلف خود با عمران صابی، جاثلیق، سلیمان مروزی و مرد زندیق در مرو، دلایلی برای وجود خداوند برشمردند. این مقاله با تحلیل فرمایشهای امام<sup>(ع) </sup>در آن مناظرهها، بهدنبال اشارههای احتمالی ایشان به برهانهای اثبات وجود خداوند است. براساس نتایج بررسی حاضر، برهانهای حدوث، حرکت، نظم، امکان و وجوب و صدیقین از برهانهای مورد اشارة امام<sup>(ع) </sup>بودند. حتی بعضی از عبارتهای مورد استفادة ایشان طوری بیان شدهاند که به اعتبار گوناگون، ناظر بر برهانهای مختلف است. http://www.farhangerazavi.ir/article_45935_46b4c2df8b32269de63d5450b34fcbef.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122Human communication kinds in Razavi cultureارتباطات انسانی در فرهنگ رضوی7710845936FAسید امیرحسن علمالهدیکارشناسارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانعلی شریفیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20170513Human communication is one of the new sciences that its importance is increasing todays because of scientific progresses and changes in the human life style.<br />Attention to the principals and fundamentals of this science is essential for utilizing human social life and having correct relation with others. The goal of this research is connecting the principals of this new science with Razavi culture and his ethical approaches so to understand his pragmatic approach in all level of human communication deeply.<br />It is clear from all of Imams traditions and historical reports that Imam Reza has a vast effective communication with all of people of different class and culture in society.<br />In this study with a descriptive-analytic method, we are going to present a pattern for each Muslim to do their religious teachings and building cultural and communicative policies in Islamic society.ارتباطات انسانی یکی از دانشهای نوینی است که اهمیت آن بهدلیل پیشرفتهای علمی و تغییرهای رخداده در سبک زندگی بشری، روز به روز بیشتر میشود. توجه به اصول و مبانی این دانش نوین برای بهبود زندگی اجتماعی انسان و داشتن ارتباط صحیح با دیگران ضروری است. هدف، پیگیری و پیوند دادن مبانی این دانش نوین با فرهنگ و سیرة اخلاقی امام رضا<sup>(ع)</sup> است تا بتوان به فهمی عمیق از سیرة عملی ایشان در همة سطوح ارتباطات انسانی دست یافت. آنچه که از مجموع روایتهای ائمه<sup>(ع)</sup> و گزارشهای تاریخی بهدست میآید، ارتباطات گسترده و مؤثر امام رضا<sup>(ع)</sup> با فرهنگها و طبقات مختلف اجتماع است.<br />در این نوشتار با روش توصیفیـ تحلیلی تلاش میشود در مرحلة اول، الگویی برای عمل مسلمانان به این آموزههای دینی ارائه داد و در مرحلة بعد، سیاستگذاریهای فرهنگی و ارتباطی را در جامعة اسلامی پایهریزی کرد. http://www.farhangerazavi.ir/article_45936_db2375078021b75c97dbe0fecf0a744e.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122The role of "entertainment" in Razavi lifestyle and its effect on civilizationجایگاه «تفریح و سرگرمی» در سبک زندگی رضوی و تأثیر آن بر تمدن سازی10913245937FAجواد ایروانیدانشیار علوم قرآن وحدیث دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20170513Including human needs, the need for healthy recreation Based on religious and lifestyle Razavi, especially acts as part of a Muslim man. However, indulge in enjoyment and entertainment, amusement and cancellation, as well as spoilage instances, are the damage to the healthy recreation. Therefore, in the tradition of Imam Reza (AS), the emphasis is desirable recreation. Interestingly, lifestyle Razavi, according to a person's dignity as human beings and their lofty goals to his place of work is higher than see it. On the other hand, to avoid excessive consumption of luxury to recreation, as an expression of contentment emphasized. It is noteworthy in this regard, negative impact on the development of civilization indulge in Indulge in the pleasure-seeking. According to Will Durant, This is one of the causes of the decline of the great Islamic civilization was after the seventh century. The main issue in this article is the explanation of recreation and its role in civilization building, In the light of the teachings of razavi. The compilation method to method library and the way it is descriptive-analytic study.ازجمله نیازهای آدمی، نیاز به تفریح سالم است که براساس آموزههای دینی و سبک زندگی رضوی، بخشی از زمان مسلمانان را به خود اختصاص میدهد. با اینحال، افراط در لذتجویی و سرگرمی، از مصادیق لهو و لغو و نیز اتراف و تنپروری، از آسیبهای تفریح ناسالم بهشمار میرود. به همین دلیل در سیره و سخنان امام رضا<sup>(ع)</sup> بر پرداختن به تفریح سالم و حلال در چارچوب موازین شرعی و به اندازه تأکید شده است. نکتة جالب در سبک زندگی رضوی، توجه دادن فرد به شخصیت والا و اهداف متعالی انسانی است تا جایگاهش را بالاتر از آن بیند که به کارهای بیهوده دست یازد. از سوی دیگر، بر پرهیز از مصارف زائد، تشریفاتی و تجملاتی با هدف تفریح و سرگرمی نیز بهعنوان نمودهای قناعت تأکید شده است. نکتة قابل توجه در این عرصه، تأثیر منفی افراط در لذتجویی و زیادهروی در تفریح و سرگرمی و رفاهطلبی عمومی بر ایجاد تمدن و بقای آن است، طوریکه به گفتة ویل دورانت، این خود یکی از علل افول تمدن بزرگ اسلامی پس از سدة هفتم بوده است.<br />مسئله اصلی نوشتار حاضر، تبیین حد و مرز تفریح سالم و نقش آن در تمدنسازی در پرتو آموزههای رضوی است. روش گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای و شیوة بررسی، توصیفیـ تحلیلی است.http://www.farhangerazavi.ir/article_45937_1bc0657fd92070386f70163de421806c.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122Conventions of learning knowledge in the words of imam Reza(peace be upon him)آداب دانشاندوزی در سخنان امام رضا(ع)13316245938FAمرتضی رحیمیاستادیار علوم قرآن و فقه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20170513Imam Reza has recited so many privileges for knowledge and he has considered the reception of religious knowledges , from the people who has the special qualifications as a permissible work. Also , he has pointed out this matter that demanding and receiving other sciences from every person who has that knowledge ,s desirable. The present research has pointed out this response for the question of Imam Reza "which conventions have been considered as a condition for accomplishment of knowledge privileges?" that his Holiness has emphasized on the necessity of divine motion in learning knowledge , and he has considered some cases such as humanity from God , giving service to people and doing good works as the signs of divine motivation . He has emphasized the deep learning and education and also asking questions in demanding knowledge ,more over , he has reproached the shame of on ignorant person from asking questions and also the shame of the responder from telling "I don’t know" in supposition of his/her lack of awareness. From the viewpoint of His holiness , the teacher should have some special features and the student should also know his/her self . the purpose of the present study which has been done through a descriptive and analytic method is to express the conventions of learning knowledge and privileges of it from the viewpoint of culture descended from Imam Reza , so that development of science and knowledge is encouraged by observing, those conventions. امام رضا<sup>(ع)</sup> امتیازهای زیادی برای علم برشمرده و طلب و دریافت معارف دینی را تنها از افرادی که واجد شرایط خاص هستند، مجاز دانستهاند، در عین حال اشاره نمودهاند که طلب و دریافت دیگر علوم از هر کس که آنرا دارا باشد مطلوب است.<br /> بررسی حاضر در پاسخ به پرسش «امام رضا<sup>(ع)</sup> چه آدابی را شرط تحقق امتیازهای علم دانستهاند؟» اشاره نموده که ایشان بر ضرورت انگیزة الهی در دانشاندوزی تأکید نموده و مواردی، مانند خشیت از خداوند، خدمت نمودن به مردم و انجام کارهای خوب را از نشانههای انگیزة الهی برشمردهاند، عمقی بودن تعلیم و تعلم و نیز پرسش برای طلب علم را مورد تأکید قرار داده و شرم جاهل از پرسش و شرم پاسخدهنده از گفتن «نمیدانم» را در فرض عدم آگاهی وی نکوهش کردهاند. از دیدگاه آن حضرت، معلم باید دارای ویژگیهای خاصی باشد و متعلم نیز باید خویشتن خود را بشناسد.<br />هدف از نوشتار حاضر که به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده آن است که آداب دانشاندوزی و امتیازهای علم از منظر فرهنگ رضوی بیان و با رعایت آن آداب، به توسعة علم و دانش تشویق شود.http://www.farhangerazavi.ir/article_45938_0a5584da3e728f7af5bf28ae847ab908.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122Search Text Document «Science and Infallible Imam» in the Word of ImamReza(PBUH)بررسی سندی متنی «علم و عصمت امام» در کلامی از امام رضا(ع)16319645947FAصمد عبداللهی عابددانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجانجمشید بیاتکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجانمصطفی فریدونیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسیJournal Article20170513Islam has long been thought of religions and beliefs with certain tendencies, including Shi’a, Mu’tazila and was Ash’ari. The religions and beliefs on some issues such as “Leadership and leadership” has had deep-rooted conflicts. With regard to their intellectual and ideological foundations, leadership and consequently, innocence and declared to be in non-prophet rejected And due to a lack of evidence of leadership Shbhhhayy Imams,guilty of all people except the Prophet (PBUH), they try to deny it. But Shiite scholars, according to belief, conscience and incoming texts, dedicated leadership of the Imams (AS) knew. One of the texts received, comprehensive hadith from Imam Reza (AS) on “the qualities of the Imam” is. In this paper, according to the Hadith Sharif tried Razavi, essential Dvsft Vsmt science Imam Shiite scholars to examine and explain the terms. The study, which was conducted by the library, The tradition of the document was found among the sayings of “good” is and has been quoted in the prestigious anecdotal And in terms of text and content with rational and strict Quranic principles, consistency and compatibility is complete.جهان اسلام از دیرباز دارای مذاهب فکری و اعتقادی با گرایشهای خاص ازجمله شیعه، معتزله و اشاعره بود. این مذاهب در برخی از مسائل و اعتقادها همچون «امامت و رهبری» دارای اختلافهای ریشهدار و عمیقی بودند. افرادی با توجه به مبانی فکری و عقیدتی خویش، امامت و به تبع آن، عصمت و اعلم بودن را در غیر پیامبر<sup>(ص)</sup> نمیپذیرند و با توجه به شبهههایی همچون نبودن نصی بر امامت ائمه<sup>(ع)</sup>، خطاکار بودن همة افراد جامعه به غیر از پیامبر<sup>(ص)</sup>، سعی بر انکار این امر میکنند. ولی عالمان امامیه با توجه به مبانی فکری، عقیدتی و نصوص وارده از ناحیة ائمه<sup>(ع)</sup>، امامت را مختص امامان معصوم<sup>(ع)</sup> بعد از پیامبر<sup>(ص)</sup> میدانند. یکی از این نصوص وارده، حدیثی جامع از امام رضا<sup>(ع)</sup> در رابطه با «صفات امام معصوم» است. در این نوشتار سعی بر آن است که به دو صفت ضروری امام معصوم «عصمت و علم» پرداخته و از نظر عالمان امامیه بررسی و تبیین شود.<br />نتیجه اینکه 1. این حدیث دارای سندی حسن است و در کتابهای زیادی نقل شده است. در بررسی محتوایی نیز به ویژگیهایی برای امام پرداخته است که یا با آیات قرآنی همخوانی دارند یا از امور عقلی هستند که انکارناپذیرند. امام<sup>(ع)</sup>، امامت را کمال دین معرفی کردهاند، چراکه امام، معدن علم خداست و به جهت اینکه وارث علم و فهم پیامبر<sup>(ص)</sup> بوده و عالمتر از همه است، میتواند جامعة دینی را به کمال برساند 2. از جهتی دیگر، امامان، منزه و مصون از خطا و گمراهیاند و توفیق و تأیید الهی، آنها را در رسیدن به اهدافشان استوار ساخته است. آنها بندگان مطهر و مخلص خدا هستند که همة اینها بیانگر مقام عصمت برای آنهاست و این مقام، موهبتی الهی بوده که به امامان عطا شده است و کسیکه علم و طهارت حداکثری در جامعة اسلامی را داشته باشد که دوست و دشمن به آن معترفند، صلاحیت رهبری جامعه را دارد. http://www.farhangerazavi.ir/article_45947_f875b33a7f70be8c2469188587eab3dc.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256031120151122An Iconological Analysis of Resorting to Imam Reza (AS)آیکونوگرافیک جلو ه های بصری توسل به امام رضا(ع)در نگارگری19721545948FAمرضیه علیپوردانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20170513<strong> </strong><br />Resorting to Prophet (Muhammad) and Imams ‘P.B.U.H.’ is one of the special privileges of Shiite religion that come from verses from Koran and traditions. Any of twelve Imams (AS) is a sign of The Names of God (<em>asmāʾ allāh al-ḥusnā</em>) therefore when someone wants to resort them must pay attention to it. Since Safavid painters had special sight and philosophical bases and principals with roots in Shiite beliefs and Persian deep culture illustrated Shiite contents.The main goal of this paper is study of visual displays of resorting to Imam Reza (AS) via an iconographic approach. This dynamic and multilateral approach is regarded to reach to meaning and content of artwork, specially Persian painting that has a various and complicated collection of social, psychological, mystical and moral values is visual beauty, because this interpreted method of artwork includes three strategic stages: identification, description, analysis and interpretation of artworks that cause to develop researches as systematic studies. Its data baser relies largely on library sources and printed materials. The result suggests that one of appropriate approaches of study Persian painting is iconographic analysis because recognize every era involves in historical information about present revolutions and written culture of describer and reaching to symbolic in visual language that age and iconology can provide this purpose. <br /> - What iconic meanings are there in this illustration’s visual elements?<br />- Painters’ Shiite beliefs, what impacts have had on illustrating their works?توسل به پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> و ائمه اطهار<sup>(ع)</sup> از امتیازهای خاص فرهنگ تشیع بهشمار میرود که ریشه در آیات و روایتها دارد. از آنجایی که هر یک از امامان<sup>(ع)</sup> مظهر یکی از اسمای حسنای الهی هستند، در حین توسل به <strong>ایشان، بایستی به نوع مظهریت و تجلی ویژة آنها توجه کرد</strong><strong>.</strong><br />ازاینرو، هنرمندان صفوی، بازنمایی توسل به امام رضا<sup>(ع)</sup> را که دارای ارزش معنوی و نمایانگر سنت مضمونی است، در قالب باور اعتقادی به تصویر کشیدهاند.<br />هدف مقالة حاضر، بررسی جلوههای بصری نگارة «نجات مردم دریا توسط امام رضا<sup>(ع)</sup>» به شیوة آیکونولوژی بهعنوان یکی از رویکردهای جدید در زمینة روشهای کیفی در حیطة هنر است. این روش پویا و همهجانبهنگر، در نیل بهمعنا و محتوای آثار هنری بهویژه نگارگری ایرانی که فراتر از زیبایی بصری دارای نظام پیچیده و گستردهای از ظرایف ارزشهای اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و روانشناسی بوده، شایان توجه است. زیرا فرایند تفسیر اثر هنری طی سه مرحلة راهبردی توصیف، تحلیل و تفسیر، پژوهشها را بهصورت نظاممند توسعه میدهد.<br />نوشتار پیش رو، ضمن مطالعة تاریخچة آیکونولوژی و ویژگیهای مکتب نگارگری قزوین، به بررسی آیکونوگرافیک نگارة یادشده میپردازد. روش، آیکونولوژی و گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و اسنادی است. بررسیها نشان میدهد نگارگری دورة صفویه بازتاب تحول بنیانهای فکری هنرمندان آن دوره بوده که متأثر از شرایط و اوضاع اجتماعی خاص آنها است. بنابراین روش تأویلی مانند آیکونوگرافی موجب بازشناسی و معرفی ارزشهای نمادین در این آثار میشودhttp://www.farhangerazavi.ir/article_45948_e6dc39407208bc9d060627063f8b98a1.pdf