بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321A Study of Tourists' Narrative of the Experience of Attending Holy Places with a Phenomenological Approach
(Case Study: Razavi Shrine)بررسی روایت گردشگران از تجربه حضور در اماکن مقدس با رویکرد پدیدارشناسانه: مطالعه موردی حرم رضوی92914502010.22034/farzv.2021.265547.1605FAمصطفی محمودیدانش آ»وخته دکترای گردشگری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000-0002-0264-3224Journal Article20210102This research is an attempt to reflect phenomenologically on the experiences of tourists who have entered the Razavi shrine with the intention of pilgrimage (religious tourists) or visiting (cultural tourists). Examining the narrations of these tourists since their presence in this holy place, provides immediate feedback to those in charge of the affairs of the shrine. In this study, the opinions of domestic and foreign tourists have been collected that in the past decade, the experience of their presence in the Razavi shrine have been shared in non-Persian languages (English, German, Spanish, Russian, Chinese, Japanese, Arabic and Istanbul Turkish) on reputable websites. The results of this study clearly show that the experience of attending the Razavi shrine is both an aesthetic experience (mental dimension) and an experience of the type of needs of visiting cultural sites (objective dimension); because in addition to narrating the beauty and glory of the Razavi shrine, tourists have mentioned their needs such as access to the main courtyard and the presence of a guide. According to the research results, using new technologies, holding tours and planning for the presence of non-Muslim tourists in the main courtyard is recommended in accordance with all etiquette.تلاش این جستار، تأملی پدیدارشناسانه در تجارب گردشگرانی است که به نیت زیارت(گردشگران مذهبی) یا قصد بازدید(گردشگران فرهنگی) به حرم رضوی وارد شدهاند. بررسی روایتهای این گردشگران از زمان حضور در این مکان شریف، بازخوردهای بیواسطهای را در اختیار متولیان امور حرم میگذارد. در این پژوهش، نظرات گردشگران داخلی و خارجی جمعآوری گردیده است که در یک دهۀ گذشته، تجربۀ حضور خود را در حرم رضوی به زبانهای غیرفارسی(انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، چینی، ژاپنی، عربی و ترکی استانبولی) در وبسایتهای معتبر به اشتراک گذاشتهاند. نتایج این پژوهش بهروشنی نشان میدهد که تجربۀ حضور در حرم رضوی هم تجربهای زیباییشناختی(بُعد ذهنی) و هم تجربهای از نوع احتیاجات بازدیدکننده مکانهای فرهنگی(بُعد عینی) است؛ زیرا گردشگران علاوه بر روایت زیبایی و شکوه حرم رضوی به احتیاجات خود مانند دسترسی به صحن اصلی و وجود راهنما اشاره کردهاند. با توجه به نتایج پژوهش، استفاده از فناوریهای نوین، برگزاری تورهای حرمگردی و برنامهریزی برای حضور گردشگران غیرمسلمان در صحن اصلی با رعایت تمام آداب پیشنهاد میشود.http://www.farhangerazavi.ir/article_145020_3499b4abebc5f5e740c81ba34f7641df.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321Scientific Methodology of Answering Doubts in Razavi Biographyروششناسی علمی پاسخگویی به شبهات در سیرۀ رضوی315614502110.22034/farzv.2021.278014.1633FAحسن خرقانیدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامى رضوىالبرز محقق گرفمیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی0000-0001-5420-9457Journal Article20210320Answering suspicions requires knowing and applying skills, some of which are called scientific competencies. This article is organized in a descriptive analytical way and seeks to find scientific methods to answer the suspicions in Razavi's biography. By paying attention to the biography of the eighth Imam of the Shiites, it can be seen that these abilities are methodically divided into two categories: intellectual and narrative. According to the findings of this article, some of the methods that Imam Riḍā (as) used to respond to suspicions are:<br />Citing the Holy Qur’an and the Prophetic Sunnah, attention to the origins and causes of suspicion, benefit from the arguments of rationality, argument of success and patience and division, methodological development, canceling the false requirements of suspicion, citing ideas accepted by the audience, sensitization of the rational, correct explanation of skeptical concepts and ideas and taking advantage of the correct history.پاسخگویی به شبهات نیازمند دانستن و بهکار بردن مهارتهایی است که بخشی از آنها به توانمندیهای علمی نامبردار است. این نوشتار به گونه تحلیلی توصیفی سامان یافته و در پی یافتن روشهای علمی پاسخگویی به شبهات در سیرۀ رضوی است. با دقت در سیرۀ امام هشتم شیعیان میتوان دریافت که این توانمندیها به شکلی روشمند به دو دستۀ عقلی و نقلی تقسیم شده است. بنا بر یافتههای این نوشتار، برخی از روشهایی که امام رضا (ع) در پاسخگویی به شبهات از آنها بهره میگرفتند عبارت است از: استناد به قرآن مجید و سنت نبوی، توجه به خاستگاهها و علتهای ایجاد شبهه، بهرهمندی از برهآنهای معقولیت، خُلف و سَبر و تقسیم، توسعه روششناختی، ابطال لازمههای نادرست شبهه، استناد به انگارههای مورد قبول مخاطب، محسوسسازی معقولات، تبیین صحیح مفاهیم و انگارههای شبهه و بهرهگیری از تاریخ صحیح.http://www.farhangerazavi.ir/article_145021_5449e692de21485d9cd109ae45743596.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321Content Analysis of Quarterly Journal of Razavi Cultureتحلیل محتوای فصلنامه فرهنگ رضوی579214502210.22034/farzv.2021.304779.1692FAمهدی علیپور حافظیاستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی؛ دانشگاه علامه طباطباییداریوش مطلبیدانشیار دانشکده علوم انسانی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210914This study aimed to identify the status of articles published in the Quarterly Journal of Razavi Culture. The research approach is quantitative and the research method is content analysis. The required information was received from the Journal website. Bibliographic information of the article along with organizational affiliation and academic rank and field of study of researchers as well as abstracts and keywords of articles in the Excel file were fully entered. Then, after three stages of cleaning, these data were entered into graph production software and as a result, scientific graphs and maps as well as diagrams were received from the software and then described and analyzed. The results showed that 291 authors contributed to the journal. Of these, only 1% of authors have 5 articles published in 32 issues of the journal. Also, five universities, including Imam Ṣādiq (as) University, Ferdowsi University of Mashhad, Allameh Tabatabai University, Razavi University of Islamic Sciences and al-Zahrá (as) University constitute more than 60% of the organizational affiliation of researchers. Among academics, faculty members with the rank of assistant professor have the most collaboration with the journal. Findings indicate that less than 25% of women cooperate in publishing articles, and researchers in the field of Qur’anic and Ḥadīth sciences alone have obtained the first rank with 103 articles.این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت مقالات منتشر شده در فصلنامۀ فرهنگ رضوی صورت گرفته است. رویکرد پژوهش، کمّی و روش پژوهش تحلیل محتواست. اطلاعات مورد نیاز از سامانۀ نشریه دریافت شد. اطلاعات کتابشناختی مقاله به همراه وابستگی سازمانی و رتبۀ علمی و رشتۀ تحصیلی پژوهشگران و نیز چکیده و کلیدواژههای مقالات در فایل اکسل به طور کامل وارد شد. سپس این دادهها پس از سه مرحله تمیزسازی، وارد نرمافزارهای تولید گراف شد و در نتیجه گرافها و نقشههای علمی و نیز نمودارها از نرمافزار دریافت و توصیف و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که 291 نویسنده با نشریه همکاری داشتهاند. از این بین تنها 1درصد از نویسندگان دارای 5 مقاله منتشر شده در 32 شماره نشریه هستند. همچنین پنج دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه الزهرا(س) بیش از 60 درصد وابستگی سازمانی پژوهشگران را تشکیل میدهد. بین دانشگاهیان، اعضای هیئت علمی با رتبۀ استادیار بیشترین همکاری را با نشریه دارند. یافتهها حاکی از همکاری کمتر از 25 درصد خانمها در انتشار مقالات دارد و پژوهشگرانی از رشتۀ علوم قرآن و حدیث به تنهایی با 103 عنوان مقاله، رتبۀ نخست را کسب کردهاند.http://www.farhangerazavi.ir/article_145022_e9f075fa046c8e9db6a759e810050cf2.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321A Study of Induced Discourse in the Process of Imam Riḍā's(as) Debate
with Religious Scholarsبررسی گفتمان القایی در فرایند مناظرۀ امام رضا (ع) با علمای ادیان9311414502310.22034/farzv.2021.278553.1636FAناهید نصیحتاستادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-6697-0550رضوان باغبانیاستادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-4244-0480Journal Article20210327During the time of Imam Riḍā (as), due to the cultural and political developments of the society, various discourses emerged, each of which defended its ideology. In the meantime, debates took place between Imam Riḍā (as) and the elders of the religions. In the battlefield of right and wrong, the Imam tries to prove the legitimacy of Islam with rational and narrative arguments. This article, in a descriptive-analytical method and with the aim of explaining the Imam's strategies in the intellectual development of society, analyzes his debate and the process of meaning formation in it, and in this direction, uses the semantic sign approach; the approach that, in a dynamic and directional process, seeks to penetrate deep into the meanings embedded in the discourse and explains its functions. Also, the sign of semantics as a scientific tool provides methodical analysis of texts. This article seeks to answer the question of how meaning can go beyond induction to production and create a particular discourse system. Findings show that induction strategies of reasoning and persuasion are among the interactive strategies used in debates. During these persuasive processes, the Imam produces words based on the power that emanates from him. As a result of this production, the range of speech increases and the opposite actor acquires knowledge. It is after reaching this knowledge that the actors (Jāthalīq, Raʾs al-Jālūt, Hirbod Akbar and ‘Imrān Ṣābī) surrender and the legitimacy of Islam is proved.در دوران امام رضا (ع)، به دلیل تحولات فرهنگی سیاسی جامعه، گفتمان های گوناگونی سربرآورند که هر کدام از آنها به دفاع از ایدئولوژی خود پرداختند. در این میان، مناظراتی بین امام رضا (ع) و بزرگان ادیان شکل گرفت. امام در میدان نبرد اندیشۀ حق و باطل، تلاش می کند با استدلال های عقلی و نقلی به اثبات حقانیت اسلام بپردازد. نوشتار پیشرو، به روش توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین راهبردهای امام در ارتقای فکری جامعه به واکاوی مناظرۀ ایشان و روند شکل گیری معنا در آن می پردازد و در این مسیر، از رویکرد نشانه معناشناسی استفاده می کند؛ رویکردی که در یک فرایند پویا و جهت مند، به دنبال نفوذ به عمق معانی نهفته در چارچوب گفتمان است و کارکردهای آن را تبیین می کند. همچنین، نشانه معناشناسی بهعنوان ابزاری علمی، امکان تحلیل روشمند متون را فراهم می آورد. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه معنا می تواند از ورای القا به تولید برسد و نظام گفتمانی خاصی بهوجود آورد. یافته ها نشان می دهد که راهبردهای القایی استدلال و اقناع سازی، از جمله راهبردهای تعاملی است که در مناظره ها استفاده می شود. امام طی این فرایندهای مجابی، بر اساس قدرتی که از درون ایشان می جوشد، به تولید کلام می پردازد. در نتیجۀ این تولید، گسترۀ کلام افزایش می یابد و کنشگر مقابل به شناخت می رسد. پس از رسیدن به این شناخت است که کنشگران (جاثلیق، رأس الجالوت، هیربد اکبر و عمران صابی) تسلیم می شوند و حقانیت اسلام به اثبات می رسد.http://www.farhangerazavi.ir/article_145023_783cfa15578e1d284d8726de363e5a5f.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321Phonetic Stylistics of the Tāʾīyeh Ode by Diʿbil Khuzāʿī
in Praise of Imam Riḍā (as) and Ahl al-Bayt (as)سبکشناسی آوایی قصیدۀ «تائیه» دعبل خزاعی در مدح امام رضا (ع) و اهل بیت(ع)11514914502610.22034/farzv.2021.278080.1635FAاکرم رضاییدانش آموخته کارشناس ارشد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کوثر بجنوردمحمد غفوری فراستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کوثر بجنوردعلیرضا حسینیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کوثر بحنوردJournal Article20210325Stylistics seeks to discover the literary, aesthetic, and emotional aspects beyond the text by studying the structure of the text and analyzing its elements. One of the most important topics in stylistics is the phonetic or musical stylistics of a literary work that examines the use of phonetic units (sound and melody) in a linguistic situation as well as the expressive function of language sounds. Among the texts that deserve to be studied and analyzed stylistically, the ode Tāʾīyeh known as the "Schools of Verses" of Diʿbil Khuzāʿī, who recited it in the presence of Imam Riḍā (as) and in praise of the great Imam and Ahl al-Bayt (as). Diʿbil is one of the most prominent committed Shiite poets, whose reputation for courage and anti-oppression is well-known, and his fervor in the calamities of the Ahl al-Bayt (as) is present in each of the verses of this poem. This research, with the approach of descriptive stylistics and descriptive-analytical method, has explained the prominent manifestations of phonetic stylistics of this poem and has examined its role in relation to the goals and thought of the poet. The results of this study show that at the phonetic level of each of the phonetic elements, external music (prosodic weight), side music, internal music (phonology, repetition, puns, <em>rad</em> <em>al-‘ajz ilá ṣadr</em>), spiritual music (contrast, confrontation and <em>murā’āt naẓīr</em>) in addition On the beauty and fascination of the audience with the music of the poem, it also provides the possibility of understanding the meanings for him.سبکشناسی میکوشد تا از طریق مطالعۀ ساختار متن و تجزیه و تحلیل عناصر آن، جنبههای ادبی، زیباییشناسی و عاطفی ورای متن را کشف کند. یکی از مهمترین موضوعات قابل بررسی در سبک شناسی، سبک شناسی آوایی یا موسیقایی اثر ادبی است که افزون بر تشریح واحدهای آوایی (صدا و آهنگ) در یک موقعیت زبانی، به کشف واکنشهای روحی و عاطفی آفرینندۀ اثر کمک می کند. از جمله متونی که شایستگی بررسی و تحلیل سبکشناسانه را دارد، قصیدۀ «تائیه» مشهور به «مدارس آیات» دعبل خزاعی است که آن را در محضر امام رضا (ع) و در مدح آن امام همام و اهل بیت (ع) سرود. دعبل از برجستهترین شاعران متعهد شیعی است که آوازة شجاعت و ظلمستیزیاش زبانزد همگان بوده و سوزوگداز وی در مصیبتهای اهل بیت (ع) در تکتک ابیات این قصیده موج می زند. این پژوهش، با رویکرد سبکشناسی توصیفی و روش توصیفی تحلیلی، به تبیین نمودهای برجستة سبکشناسی آوایی این قصیده پرداخته و نقش آن را در ارتباط با اهداف و اندیشة شاعر بررسی کرده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد در سطح آوایی هر یک از عناصر آوایی، موسیقی بیرونی (وزن عروضی)، موسیقی کناری، موسیقی درونی (واج آرایی، تکرار، جناس، ردالعجز الی صدر)، موسیقی معنوی (تضاد، مقابله و مراعات نظیر) علاوه بر زیبایی و مجذوب ساختن مخاطب به موسیقی قصیده، امکان درک و فهم معانی را نیز برای او فراهم می کند.http://www.farhangerazavi.ir/article_145026_840ded36f206776bbe1e1e4b948943ab.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321The Pattern of Cultural Attachment of Commercial and Entertainment Centers with Focus on Iranian-Islamic Identity; Mashhad Mallالگوی پیوست نگاری فرهنگیِ مراکز تجاری و تفریحی با تأکید بر هویت ایرانی- اسلامی؛ مشهد مال15118014502710.22034/farzv.2021.264637.1601FAرخشاد حجازیاستادیار گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسید محمد حسینیدانشجوی دکترای گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسید علی جوزیاستاد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسید محمود هاشمیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20201227After the victory of the Islamic Revolution, the cultural sphere was one of the main goals of the Islamic Revolution. Promoting culture and religious and moral values in society, as well as governing and living according to the mentioned principles, was one of the most important principles in cultural policy-making by the leaders and elders of the revolution, especially Imam Khomeini. In addition, in later periods, especially in recent years, due to the emergence of emergencies in other areas, the cultural area has been highly emphasized by the country's elders. On the other hand, markets have long played a key role in the cultural, national and indigenous identity of Iranian-Islamic cities, however, with the evolution of these commercial spaces and the formation of modern commercial complexes, especially megamalls, serious concerns have arisen about the effects of these spaces on the cultural identity of society. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In this research, the cultural attachment of Mashhad Mall project, based on fuzzy matrix, has been proposed. In the evaluation matrix structure, the main activities of the project in the operation phase as well as the important cultural indicators that are affected by these activities are determined using the fuzzy Delphi method and the significance of each effect is estimated as triangular fuzzy numbers. Finally, using VENSIM software, an operational method for cultural and social evaluation of malls is presented.<br /> پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگی یکی از اصلیترین اهداف انقلاب اسلامی و سرلوحۀ انقلاب بود. جاری کردن فرهنگ و ارزشهای دینی و اخلاقی در جامعه و زندگی، از مهمترین اصول در سیاستگذاری فرهنگی از سوی بزرگان انقلاب به ویژه امام خمینی(ره) بود. علاوه بر این، در دورههای بعد بهویژه در سالهای اخیر به دلیل پشت سر گذاشتن شرایط اضطرار در سایر حوزهها، حوزۀ فرهنگی از سوی بزرگان نظام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از طرفی بازارها از دیرباز، نقش اساسی در هویتبخشی فرهنگی، ملی و بومی به شهرهای ایرانی اسلامی بر عهده داشتهاند، اما با تحول این فضاهای تجاری و شکلگیری مجتمعهای تجاری مدرن و به خصوص مگامالها، نگرانیهای جدی دربارۀ تاثیرات این فضاها بر هویت فرهنگی جامعه به وجود آمده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش، پیوستنگاری فرهنگی پروژۀ مشهدمال، بر مبنای ماتریس فازی، پیشنهاد شده است. در ساختن ماتریس ارزیابی، فعالیتهای اصلی طرح در فاز بهرهبرداری و نیز شاخصهای مهم فرهنگی که از این فعالیتها تاثیر میپذیرند با استفاده از روش دلفی فازی، تعیین و اهمیت هر اثر به صورت اعداد فازی مثلثی برآورد میشود. در نهایت با استفاده از نرمافزار ونسیم(VENSIM) روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی مالها ارائه شده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_145027_9c5ecb70307595419feeaa8d8662a19d.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-2560103720220321Governance, Dialogue and Social Capital
in the Thought and Political Life of Imam Riḍā (as)حکمرانی؛ گفتوگو و سرمایۀ اجتماعی در اندیشه و سیرۀ سیاسی امام رضا(ع)20123414502910.22034/farzv.2021.268794.1608FAروح الله صفریان گرمه خانیدکترای علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسید جواد امام جمعه زادهدانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانامیر مسعود شهرام نیادانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20210115Imam Riḍā (as) lived in a special period in terms of intellectual and social. Under certain conditions, he accepted the offer of a guardianship position from Maʾmūn and tried to lead the society with logical strategies in the true path of Islam. The main purpose of this article is to reconstruct the four-stage analytical framework of Springs on the strategies of Imam Riḍā (as) in that period to guide the people and manage affairs. Accordingly, this study first evaluates and perspectives on the problems and situation of the Islamic society at that time then finds the irregularities and anomalies of the society from the Imam's point of view. It also studies the desired society and the solution of Imam Riḍā (as) to achieve it. According to Imam Riḍā (as), the most important problem and disorder of that period of the Islamic society is the deviation from the Islamic religion in various aspects. He considers the solution to the problems to be the implementation of a special social and political structure within the framework of Islam, which in its current form is the creation of a kind of desirable governance. Of course, before accepting the governorship, he follows up most of the social spheres of governance and then pays attention to all aspects. The realization of this governance is also in the form of dialogue in all social pillars. In this way, the great Imam achieves many of his goals through trust, solidarity and social participation, in other words, by creating social capital.امام رضا(ع) در دورۀ خاصی از نظر فکری و اجتماعی بهسر میبردند. ایشان تحت شرایطی پیشنهاد منصب ولایتعهدی از طرف مامون را میپذیرند و سعی دارند جامعه را با راهبردهایی منطقی در مسیر حقیقی دین اسلام هدایت کنند. هدف اصلی این مقاله این است که چهارچوب تحلیلی چهارمرحلهای اسپرینگز بر راهبردهای امام رضا(ع) در آن دوره برای هدایت مردم و تمشیت امور را بازسازی کند. بر این اساس، ابتدا به ارزیابی و چشمانداز ایشان از مشکلات و وضعیت آن روز جامعۀ اسلامی میپردازد. سپس بینظمی و ناهنجاریهای جامعه را از نظر آن امام ریشهیابی میکند. همچنین جامعۀ مطلوب و راه حل امام رضا(ع) برای رسیدن به آن را مطالعه میکند. از نظر امام رضا(ع) مهمترین مشکل و بینظمی آن روز جامعه اسلامی، انحراف در وجوه گوناگون از دین اسلام است. ایشان راه حل مشکلات را پیاده کردن یک ساختار اجتماعی و سیاسی خاص در چهارچوب اسلام میداند که در قالب امروزی آن ایجاد نوعی حکمرانی مطلوب است. البته ایشان قبل از ولایتعهدی، بیشتر حوزۀ اجتماعی حکمرانی را دنبال و پس از آن به تمام ابعاد توجه میکند. تحقق این حکمرانی هم در قالب گفتوگو در تمام ارکان اجتماعی است. آن امام بزرگوار از این طریق و با اعتماد، همبستگی و مشارکت اجتماعی و بهعبارتی با ایجاد سرمایۀ اجتماعی بسیاری از اهداف خود را تحقق میبخشدhttp://www.farhangerazavi.ir/article_145029_e524c07421596b34aa74b1dab35df56e.pdf