بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121Comparison of the Effects of Sustainability Literature in Two Raḍavi Lyric Poemsمقایسۀ جلوههای ادبیات پایداری در دو غزل رضوی92912000710.22034/farzv.2020.120007FAدادیار حامدیدکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی و دبیر آموزش و پرورش دودانگه مازندرانJournal Article20190503Praising Imam Riḍā (as) has a special place in contemporary poetry, especially after the Islamic Revolution. Each of the poets, according to their own spirits, emphasizes certain aspects of the characteristics of that Imam. Some poets use the epic elements of poetry more due to their more familiarity with the literature of stability and sacred defense when praising the eighth Imam, on the other hand, some people prefer to praise that Imam with a lyrical and romantic tone and portray their inner and personal feelings with him. For the author, the question has been raised as to what specific features of Raḍavi poetry bring it closer or farther away from the literature of stability. Therefore, the purpose of writing this article was to provide objective and documented examples of the effects of sustainability literature after comparing the two Raḍavi lyric poems. For this purpose, by comparing the Raḍavi lyric poems of Qaisar Aminpour and Mohammad Ali Bahmani, we have examined two different ways of contemporary poets in praising Imam Riḍā (AS). In order to achieve this goal, we have compared the two sonnets separately in terms of thought, literature and language and have shown that Aminpour sonnet is more in line with the characteristics of sustainability literature. According to the findings of this study, Aminpour's poetry has collective tendencies at the intellectual level and Bahmani lyric is more introspective. At the linguistic level, Aminpour employs dynamic words and verbs, in contrast, the words and actions of Bahmani lyric are passive, finally, among the literary elements, the weight and imaginative forms of Aminpour's poetry are more related to the epic tone than Bahnami's sonnet.ستایش امام رضا(ع) در شعر معاصر به خصوص پس از انقلاب اسلامی جایگاهی ویژه دارد. شاعران هر یک به فراخور روحیات خویش، بر جنبههای خاصی از ویژگیهای آن حضرت تأکید میورزند. برخی شاعران با توجه به انس بیشتر با ادبیات پایداری و دفاع مقدس هنگام مدح امام هشتم، عناصر حماسی شعر را بیشتر به کار میگیرند و در مقابل، عدهای ترجیح میدهند با لحنی غنایی و عاشقانه، به مدح آن حضرت بپردازند و احساسات درونی و شخصی خود با ایشان را به تصویر بکشند. برای نگارنده این پرسش مطرح بوده است که چه ویژگیهای مشخصی شعر رضوی را به ادبیات پایداری نزدیک یا از آن دور میکند. بنابراین هدف از نوشتن این مقاله آن بوده است که بعد از مقایسۀ دو غزل رضوی، نمونههایی عینی و مستند از جلوههای ادب پایداری ارائه کنیم. به همین منظور با مقایسۀ غزلهای رضوی قیصر امینپور و محمدعلی بهمنی، دو شیوۀ متفاوت شاعران معاصر را در مدح امام رضا(ع) بررسی کردهایم. همچنین برای رسیدن به این مقصود، دو غزل را جزء به جزء از نظر فکری، ادبی و زبانی مقایسه کرده و نشان دادهایم که غزل امینپور با ویژگیهای ادبیات پایداری مطابقت بیشتری دارد. طبق یافتههای این پژوهش، شعر امینپور در سطح فکری گرایشهای جمعی دارد و غزل بهمنی درونگراتر است. در سطح زبانی، امینپور واژهها و فعلهای پویا را به خدمت میگیرد و در مقابل واژهها و فعلهای غزل بهمنی انفعالی هستند و در نهایت از میان عناصر ادبی، وزن و صور خیال شعر امینپور در مقایسه با غزل بهنمی با لحن حماسی پیوند بیشتری دارد.http://www.farhangerazavi.ir/article_120007_1c04e61bfc24b4d897a264046e914b23.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121The Position of the Raḍavi Court in the Religious-Political Conflicts between the Ṣafavīds and the Uzbeks in the First Era of the Ṣafavīd Rule (907 - 1038 AH)جایگاه بارگاه رضوی در منازعات سیاسی مذهبی میان صفویان و ازبکان در عصر اول حکومت صفوی(907 – 1038 ق)315312000810.22034/farzv.2020.120008FAرضا دریکوندیدانشجوی دکترای تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه شیرازشکرالله خاکرنددانشیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه شیرازJournal Article20190531The establishment of the Ṣafavīd rule by Shah Ismail in 907 A.H. aroused the sensitivities of Sunni neighbors. In the meantime, the Uzbeks, with their religious claims and territorial expansionism, prepared various attacks on different cities of Khorāsān, including Mashhad, in which the Raḍavi court played an important role. The present research uses a descriptive-analytical method based on library texts to answer the question: what is the position of Raḍavi court in these conflicts? The findings indicate the fact that the Raḍavi court has not only been affected by the course of these conflicts, but has also affected their course; thus, the Uzbek invasions of Mashhad led to their various looting of the Raḍavi court; But these invasions paved the way for the Safavid kings to pay more attention to the issue of pilgrimage to Mashhad and the reconstruction of the holy shrine. The Ṣafavīds were also able to use the various capacities of the Raḍavi court to confront the Uzbeks.پایهگذاری حکومت صفوی توسط شاه اسماعیل در سال 907 قمری حساسیت همسایگان سنی مذهب را برانگیخت. در این بین ازبکان با داعیههای مذهبی و توسعه طلبیهای ارضی حملات مختلفی را به شهرهای مختلف خراسان از جمله مشهد تدارک دیدند که در این تهاجمات بارگاه رضوی نقش مهمی ایفا کرد. پژوهش پیشرو به روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر متون کتابخانهای درصدد پاسخ به این سؤال است که بارگاه رضوی در این منازعات چه جایگاهی داشته است؟ یافتهها حاکی از این واقعیت است که بارگاه رضوی نه تنها از روند این منازعات تأثیراتی پذیرفته بلکه بر جریان آنها نیز اثر گذاشته است؛ بدین ترتیب که تهاجمات ازبکان به مشهد موجب دستبردهای گوناگون آنها به بارگاه رضوی شد؛ اما همین تهاجمات زمینهای برای توجه بیشتر شاهان صفوی به مسئله زیارت مشهد و بازسازی حرم مطهر را فراهم کرد. همچنین صفویان توانستند از ظرفیتهای متعدد بارگاه رضوی به منظور مقابله با ازبکان استفاده کنند.http://www.farhangerazavi.ir/article_120008_8289b53f0c72c70e3b942a49d74337bc.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121Content Analysis of Imam Riḍā (as) Poetic Hadithsتحلیل محتوای احادیث شعری امام رضا(ع)559812001110.22034/farzv.2020.120011FAحسین صفرهاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانمحمد عترت دوستاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانJournal Article20190714A review of the biography of the infallible Imams (as) shows that they also used the wise poems of others in their words and confirmed its contents and sometimes composed verses themselves. In the hadiths narrated from Imam Riḍā (as), 52 verses are mentioned which it seems that he has quoted them because of their valuable moral and legal themes and has reflected them in his words. Some of these poems are poetic representations of Imam Riḍā (as) and a few verses are his own poems. Using the content analysis method, the authors have extracted from these 52 verses of poetry, about 100 themes and 16 main themes, which is called "text orientation". These titles, which are the main idea and message of the text, come to the mind of the audience according to the principle of "origin". By "classifying" the orientations for achieving the categories of research, it became clear that out of the 16 main topics extracted, 9 collections (56%) deal with the subject of how human social relations with others, and four collections (25%) refer to the subject of individual affairs and acts of human worship and three collections (19%) refer to the issue of usurpation of the Caliphate by the oppressive rulers and the enemies of the Ahl al-Bayt (as). Therefore, the main purpose of the article, which is to express the main orientation of Raḍavi poetry news, is classified in detail under the three categories of social relations, personal relations and political relations, and the main topics of each.مروری بر سیرۀ معصومان(ع) نشان میدهد که ایشان نیز از اشعار حکمتآمیز دیگران در کلام خود بهره برده و مضامین آن را تأیید کرده و گاه خود ابیاتی سرودهاند. در احادیث نقلشده از امام رضا(ع)، 52 بیت ذکر شده که به نظر میرسد ایشان به خاطر مضامین ارزشمند اخلاقی و حکمی، آنها را نقل کرده و در کلام خود بدان تمثل جستهاند. پارهای از این اشعار تمثل شعری امام رضا(ع) و چند بیت نیز سرودۀ خود ایشان است. نگارندگان با استفاده از روش تحلیل محتوا، از مجموع این 52 بیت شعر، در حدود 100 مضمون و 16 موضوع اصلی استخراج کردهاند که به اصطلاح «جهتگیری متن» نامیده میشود. این عناوین که ایده و پیام اصلی متن هستند با توجه به اصل «تبادر» به ذهن مخاطب خطور میکند. با «طبقهبندی» جهتگیریها برای دستیابی به «مقوله»های تحقیق روشن شد که از 16 موضوع اصلی استخراج شده، 9مجموعه (56درصد) به موضوع چگونگی روابط اجتماعی انسان با دیگران، چهار مجموعه (25درصد) به موضوع امور فردی و اعمال عبادی انسان و سه مجموعه (19درصد) نیز به مسئله غصب خلافت توسط حاکمان ظالم و دشمنان اهلبیت(ع) اشاره دارند. لذا هدف اصلی مقاله که بیان جهتگیری اصلی اخبار شعری رضوی بوده، ذیل سه مقولۀ روابط اجتماعی، روابط فردی و روابط سیاسی طبقهبندی و موضوعات اصلی هر یک به تفصیل بیان شده است.http://www.farhangerazavi.ir/article_120011_08c4d6537213c64e9950098619f05439.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121Study of the Mechanisms of Introducing Imam Riḍā (as) by Imam Kāẓim (as)تحلیل ساز و کارهای معرفی امام رضا (ع) توسط امام کاظم (ع)9912812001210.22034/farzv.2020.120012FAزهرا جهانبازیدانشجوی دکترای دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد غفوری نژاددانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبسیدعلیرضا واسعیدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190804The study of the historical course of the appointment of the Imam by the previous Imam indicates its different aspect by Imam Kāẓim (as), to the extent that for the first time in the culture of the Imamate, that Imam repeatedly introduced his successor in public. By examining the primary hadith sources, it is clear that 41 hadiths have been narrated about the introduction of the eighth Imam (as) by the previous Imam. In the meantime, in addition to the acceptance of these narrations by the general Imami companions, 11 hadiths based on the validity of the latter, are correct in terms of the document. The noticeable difference in the statistics of this group of narrations is more than anything due to factors such as the expansion of the Shiite community to the farthest corners of the Islamic world and the expansion of the advocacy organization; also, the prediction of deviant sects by Imam Kāẓim (as), including the <em>Wāqifi</em> sect, is led by some elders and lawyers. Explaining the issue of Imamate and the characteristics of the Imam, public announcement and introduction in public, guardian, caliph and guardian of the Imam in life and death, entrusting the vows of the Imamate, determining a special sign to know the Imam, much respect and other actions are some of the mechanisms of Imam Kāẓim (as) in announcing the Imamate of Imam Riḍā (as). This research tries to explore the various dimensions of the subject and express its secret in a historical and hadith method based on content analysis.مطالعۀ سیر تاریخی تعیین امام از سوی امام قبلی، حاکی از وجه متفاوت آن از سوی امام کاظم (ع) است، تا آنجا که برای نخستین بار در فرهنگ امامت، آن حضرت در فضای عمومی و مکرر اقدام به معرفی جانشین خویش کرد. با بررسیهای صورت گرفته در منابع حدیثی اولیه به دست می آید که 41 حدیث در باب معرفی امام هشتم (ع) از سوی امام پیشین روایت شده که در این میان، علاوه بر تلقی به قبول این روایات از سوی عموم اصحاب امامی، 11 حدیث براساس مبانی اعتبارسنجی متأخرین صحیح السند است. اختلاف محسوس آمار این گروه از روایات، بیش از هر چیز معلول عواملی از جمله گسترش جامعه شیعی تا دورترین نقاط عالم اسلامی و گسترش سازمان وکالت و نیز پیش بینی جریانهای انحرافی از جمله جریان واقفه به سردمداری برخی بزرگان و وکلا، از سوی امام کاظم(ع) است. تبیین مسئله امامت و شاخصههای امام، اعلام علنی و معرفی در ملأ عام، وصی، خلیفه و قیم قرار دادن حضرت در حیات و ممات، سپردن ودایع امامت، تعیین نشانهای خاص برای شناخت امام، تکریم و احترام بسیار و دیگر اقدام ها از جمله ساز و کارهای امام کاظم (ع) در اعلام امامت امام رضا (ع) به شمار میرود. این پژوهش به روش تاریخی و حدیثی مبتنی بر تحلیل مضمون می کوشد تا ابعاد گوناگون قضیه را بکاود و راز آن را بیان کند.http://www.farhangerazavi.ir/article_120012_b8a1a905e98a681ceb300e05409d0f6d.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121A Comparative Study of the Poetry of Mousavi Garmaroodi and Abbas Yasin with the focus on Imam Riḍā (as)مقایسه تطبیقی شعر موسویگرمارودی و عباسیاسین با محوریت امامرضا(ع)12915312001310.22034/farzv.2020.120013FAصابره سیاوشیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعباس خندانکارشناسی ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیرعنا عبدیدانشجوی دکترای زیان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190706Imam Riḍā (as) and his virtues have been a famous topic for many Shiite religious poems from the past until now; thus, the poems <em>Khalajātun fi Safar al-Qalb</em> (Rummages in travel of the heart) by Abbas Yasin and <em>Gūshwāreh Arsh </em>(Earring of the Heaven) by Mousavi Garmaroudi have been studied in a descriptive-analytical method based on the American school of comparative literature to recognize stylistic and emotional features that two poets have in common in depicting character and life of the Imam in a literary way for his followers. One of the achievements of this research is to pay attention to the fact that the generosity and commitment to principles of justice of the eight Imam have had of great importance for both among other virtues of him. This point can indicate that both literary representatives, influenced by the spiritual, social, political and cultural conditions of the time, consider themselves more than ever-in need to the help of Imam (as). The Persian poet, to achieve his goal, have employed imagination, figures of speech, and also in advancing innovative images, in a more efficiently compare to Arab poet; at the same time, applying scientific facts in a poetic composition did not make it difficult to understand his poetry, but by understanding these facts, the audience's pleasure has doubled. On the other hand, Abbas Yasin's poetry is also reflecting his emotional attitudes, to the extent that one could scarcely find figures of speeches and imagination in his poems. But, afterwards, both poets, more than anything else, draw the audience to the spiritual aspects of the personality of Imam Riḍā (as) and his generosity and fairness which highlight the important topic of <em>twassul</em> (appeal), which is one of the important issues of Shiite religion.<strong> </strong>امام رضا(ع) و یادآوری فضایل ایشان از گذشته تاکنون محور بسیاری از اشعار مذهبی شیعی بوده است. در این پژوهش نیز به تحلیل سرودههای رضوی دیوانهای «خلجات فی سفر القلب» عباس یاسین و «گوشوارۀ عرش» موسویگرمارودی به روش توصیفی تحلیلی و بر پایۀ مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی پرداختهشده است تا بتوان با کشف اشتراکات کلامی و احساسی دو شاعر، سیرت و سیمای حضرت را از منظری ادیبانه برای پیروان ایشان ترسیمکرد. از دستاوردهای این پژوهش توجه به این نکته است که بخشندگی و فریادرسی امام هشتم(ع) بیش از دیگر صفات ایشان برای دو شاعر اهمیت دارد. این نکته میتواند بیانگر این باشد که هر دو نمایندۀ ادبی، متاثر از شرایط روحی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ زمانه، خود را بیش از هر وقت دیگری نیازمند کمک امام(ع) میدانند. در رسیدن به هدف نیز شاعر پارسی در استفاده از تخیل، صنایع ادبی و نیز بهکارگیری تصویرهای جدید موفقتر ظاهرشده است؛ البته استفاده از حقایق علمی و نمایش اطلاعات شاعر در بیانی شاعرانه نیز نه تنها فهم شعر او را دشوار نکرده، بلکه با درک اینحقایق، لذت مخاطب نیز دوچندان شدهاست. شعر عباس یاسین نیز بیشتر تبلور احساسات اوست و دیگر عناصر از جمله خیال و تصویرسازیهای جدید کمتر در آن به چشم میخورد؛ اما در نهایت هر دو شاعر بیش از هر چیز مخاطب را متوجه ابعاد معنوی شخصیت حضرت رضا(ع) میکنند و با انتخاب بخشندگی و فریادرسی ایشان، بُعد توسل را در شعر برای خواننده پررنگ میکنند که از مباحث مهم مذهب شیعه است.http://www.farhangerazavi.ir/article_120013_07d2562939d5bece05b0df28af6010a2.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121The Positions of Imam Riḍā (as) Against the Discourses of Political Legitimacy of the Caliphateمواضع امام رضا(ع) در برابر گفتمان های مشروعیت سیاسی دستگاه خلافت15518412001410.22034/farzv.2020.120014FAیحیی میرحسینیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات، دانشگاه میبدعلی محمد میرجلیلیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات، دانشگاه میبدحسن زارعی محمودآبادیاستادیار گروه ایران شناسی دانشکده الهیات، دانشگاه میبداحمد زارع زردینیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات، دانشگاه میبدزهرا هاشمیدانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات، دانشگاه میبدJournal Article20190709The legitimacy of governments has always been, at least since ancient Greece, one of the key issues in political science. In the Islamic world, although the formulations presented for the ratification of the caliphate were later than the status of action, but it can be said that during the Imamate of the eighth Shiite Imam, many of them had achieved their structure. Now, if we look at the narrations of Imam Riḍā (as) from the perspective of political science, we will see that many of Raḍavi's teachings are related to the legitimacy of the government. Based on a descriptive-analytical method, this study tries to show what discourses were held in the period of the life of Imam Riḍā (as) (148-203 AH) regarding the legitimacy of the Caliphate and what was the view of the Eighth Imam of the Shiites in the face of them? <br />The results of the research show that the caliphate did not have a solid basis for legitimacy, and based on previous events, it has become a theorizing; also, during the Abbasid caliphate, strategies were considered to strengthen legitimacy. The narrations also demonstrate that in addition to presenting the Shiite model, the "text", they criticized both paths of the caliphate system, that is, the constructions of legitimacy and strengthening strategies, in order to give a new life to the political principles of the Shiite school.مشروعیت حکومتها(legitimacy) همواره و حداقل از یونان باستان تاکنون به عنوان یکی از مباحث کلیدی دانش سیاسی مطرح بوده است. در جهان اسلام نیز هرچند صورتبندیهای ارائه شده برای انعقاد خلافت، از مقام فعل و عمل متأخر بوده، اما میتوان گفت در زمان امامت هشتمین پیشوای شیعیان، بسیاری از آنها ساختیافتگی خود را به دست آورده بودند. حال چنانچه از منظر علم سیاست به روایات حضرت رضا(ع) نظر افکنده شود، مشاهده خواهیم کرد بسیاری از آموزههای رضوی مرتبط با مشروعیت حکومت است.<br /> این پژوهش میکوشد بر اساس روش توصیفی تحلیلی نشان دهد در بازۀ زمانی حیات حضرت رضا(ع) (148-203ق) چه گفتمانهایی در زمینۀ مشروعیت خلافت وجود داشته و دیدگاه امام هشتم شیعیان در مواجهه با آنها به چه صورت بوده است؟<br /> نتایج تحقیق نشان میدهد دستگاه خلافت، مبنای ثابتی برای مشروعیت نداشته و بر اساس رخدادهای پیشین، در مقام تئوریزهسازی برآمده است؛ نیز در دورۀ خلافت عباسی، راهکارهایی برای تقویت مشروعیت اندیشیده شد. روایات نیز نشان میدهد آن حضرت در کنار ارائۀ الگوی شیعه یعنی «نصّ»، هر دو مسیر دستگاه خلافت یعنی برساختهای مشروعیت و راهکارهای تقویتبخش را نقد کردند تا علاوه بر رویکرد اثباتی، در مقام نفی نیز به اصول سیاسی مکتب شیعه، جانی تازه ببخشند.http://www.farhangerazavi.ir/article_120014_9032dd83730b093d1b4e09daeb08efd8.pdfبنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)فرهنگ رضوی2345-256083120201121Examining the Conflicting Narrations on the "Authority of the Question from the Infallible Imam to Prove the Imamate" in the Book Kāfiبررسی روایات متعارض در باب «حجیت سوال از معصوم برای اثبات امامت» در کتاب کافی18520512001510.22034/farzv.2020.120015FAمهدی جلالیاستاد گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه فردوسی مشهدحسن نقی زادهاستاد گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه فردوسی مشهدفاطمه ترابیدانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190516In the narrations of Ahl al-Bayt, various signs have been mentioned for recognizing the Infallible Imam. The mention of these signs has been due to the fact that Shiites in every age can know the Imam of their time and also the claimants of the Imamate can be disgraced. One of the various signs mentioned to prove the guardianship of the Infallible Imam over the people is the question from the Imam. In other words, by asking questions of the claimant to the Imamate, the Shiites can establish the legitimacy or invalidity of his claim and get rid of the confusion in the matter of the Imamate. There are conflicts between different narrations that have considered the issue of asking the Imam as a way to identify the Imam of Truth. Some narrations consider the question from the Imam as a proof to prove his legitimacy, and on the other hand, a narration of Imam Riḍā (as) does not consider the question as a proof and instead considers other signs other than the question from the claimant of the Imamate to prove the Imamate. This obvious conflict between the narration of Imam Riḍā (as) and other narrations regarding the authority of the question from the Infallible Imam is the main issue of this article and seeks a solution for it.در روایات وارد شده از اهل بیت، نشانههای گوناگونی برای شناخت امام معصوم ذکر شده است. ذکر این نشانهها از این جهت بوده است که شیعیان در هر عصری بتوانند امام زمان خود را بشناسند و نیز مدعیان امر امامت رسوا شوند. از نشانههای گوناگونی که برای اثبات ولایت امام معصوم بر مردم ذکر شده، پرسش از امام است. به این معنا که شیعیان با طرح سوالاتی از مدعی امامت، بتوانند حقانیت یا بطلان دعوی او را احراز کنند و از تحیر در امر امامت رهایی یابند. در میان روایات مختلفی که مسئله سوال از امام را به عنوان راهی برای شناسایی امام حق برشمردهاند، تعارضاتی دیده میشود. برخی روایات پرسش از امام را برای اثبات حقانیت وی حجت دانسته و در مقابل، روایتی از امام رضا(ع) سوال را حجت ندانسته و در عوض نشانههای دیگری را غیر از سوال از مدعی امامت برای اثبات امامت حجت میداند. این تعارض آشکار میان روایت امام رضا (ع) و روایات دیگر در زمینۀ حجیت سوال از معصوم، مسئلۀ اصلی این مقاله و به دنبال راه حلی برای آن است.http://www.farhangerazavi.ir/article_120015_d142e5e5e9f03e608d2bc8f9bbaa3c2a.pdf