TY - JOUR ID - 145027 TI - الگوی پیوست نگاری فرهنگیِ مراکز تجاری و تفریحی با تأکید بر هویت ایرانی- اسلامی؛ مشهد مال JO - فرهنگ رضوی JA - FARZV LA - fa SN - 2345-2560 AU - حجازی, رخشاد AU - حسینی, سید محمد AU - جوزی, سید علی AU - هاشمی, سید محمود AD - استادیار گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - دانشجوی دکترای گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - استاد گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 37 SP - 151 EP - 180 KW - پیوست‌نگاری فرهنگی KW - هویت ایرانی اسلامی KW - مجتمع‌های تجاری چندمنظوره(مال‌ها) KW - ماتریس فازی KW - نرم‌افزار ونسیم DO - 10.22034/farzv.2021.264637.1601 N2 - پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگی یکی از اصلی‌ترین اهداف انقلاب اسلامی و سرلوحۀ انقلاب بود. جاری کردن فرهنگ و ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه و زندگی، از مهم‌ترین اصول در سیاست‌گذاری فرهنگی از سوی بزرگان انقلاب به ویژه امام خمینی(ره) بود. علاوه بر این، در دوره‌های بعد به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل پشت سر گذاشتن شرایط اضطرار در سایر حوزه‌ها، حوزۀ فرهنگی از سوی بزرگان نظام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از طرفی بازارها از دیرباز، نقش اساسی در هویت‌بخشی فرهنگی، ملی و بومی به شهرهای ایرانی اسلامی بر عهده داشته‌اند، اما با تحول این فضاهای تجاری و شکل‌گیری مجتمع‌های تجاری مدرن و به خصوص مگامال‌ها، نگرانی‌های جدی دربارۀ تاثیرات این فضاها بر هویت فرهنگی جامعه به وجود آمده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش، پیوست‌نگاری فرهنگی پروژۀ مشهدمال، بر مبنای ماتریس فازی، پیشنهاد شده است. در ساختن ماتریس ارزیابی، فعالیت‌های اصلی طرح در فاز بهره‌برداری و نیز شاخص‌های مهم فرهنگی که از این فعالیت‌ها تاثیر می‌پذیرند با استفاده از روش دلفی فازی، تعیین و اهمیت هر اثر به صورت اعداد فازی مثلثی برآورد می‌شود. در نهایت با استفاده از نرم‌افزار ونسیم(VENSIM) روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی مال‌ها ارائه شده است. UR - http://www.farhangerazavi.ir/article_145027.html L1 - http://www.farhangerazavi.ir/article_145027_9c5ecb70307595419feeaa8d8662a19d.pdf ER -