بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
اخلاق و مهارتهای مناظره در مناظرههای امامرضا(ع) (مطالعه موردی؛ مناظره امامرضا(ع) با متکلمان ادیان و مذاهب)
7
36
FA
کاوس
روحی برندق
0000-0003-3474-0421
دانشیارگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
k.roohi@modares.ac.ir
<span lang="FA">حضرت امامرضا<sup>(ع)</sup> با افراد مختلف از جمله نمایندگان یهودیان، مسیحیان، زردتشتیان، صابئان، زنادقه و مادیگرایان، فرقههای اسلامی و افراد دیگر به مناظره پرداخته است. یکی از این مناظرهها، مناظره مفصل آن حضرت با متکلمان ادیان و مذاهب درباره توحید و نبوت است. این مقاله با مطالعه موردی و با هدف شناساندن اخلاق توحیدی حضرت امامرضا<sup>(ع)</sup> در برابر رقیبان، این مناظره را از لحاظ اخلاق و مهارتهای مناظره و بهویژه با مطالعه تطبیقی آن با معیارها، شرایط، آداب مناظره و جدل در دانش منطق و نیز یافتههای علم ارتباطات، تحلیل و مورد پژوهش قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که در این مناظره، حضرت از 20 روش و مهارت و شیوه اخلاقی بهصورت توأمان استفاده کرده و در سختترین و طولانیترین مناظره، بدون این که در دام کوچکترین استدلال باطل یا غیر اخلاقی بیفتد، با استفاده از انواع مهارتهای مناظره و روشهای برتر ارتباطی، استدلال و بحث را تا غلبه بر رقیبان پیش برده است.</span>
امامرضا(ع),اخلاق کاربردی,مناظره,جدل,ادیان و مذاهب,مهارتهای مناظره
http://www.farhangerazavi.ir/article_51427.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51427_064d0f367538bc5281e68670c6f1d494.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
مطالعه تأثیرات فرهنگی و اجتماعی زیارت امامرضا(ع) در تبادل و ارتقای فرهنگی جوامع مسلمان
37
62
FA
رضا
کشاورز
استادیار گروه معارف دانشگاه حکیم سبزواری
keshavarzreza14@gmail.com
سید مهدی
دلبری
کارشناسی ارشد دانشگاه حکیم سبزواری
delbari.sm@gmail.com
<span lang="FA">زیارت بهعنوان بارزترین جلوه گردشگری دینی، از ابزار مؤثر در تعاملات فرهنگی و آشنایی با فرهنگ و تمدن ملتهاست و فرهنگ که نماد هویت و منزلت جوامع و ملل است، از آن تأثیر میپذیرد. با توجه به کثرت جوامع و تودههای مسلمان و تمایل روز افزون آنان به زیارت پیشوایان دینی، سفرهای زیارتی بهخصوص در بین اقوام شیعه مذهب اهمیتی وافر یافته و یکی از گزارهها و فرصتهای مغتنم در ترویج بنیانهای فرهنگ اسلامی و ارتقای سطح فرهنگی مسلمانان است؛به علاوه تأثیر برجستهای در تعامل و همگرایی فرهنگی و تعالی فرهنگی مردم جوامع اسلامی و ارتقای قدرت فرهنگی مسلمانان و نیز بسترسازی برای تعاملات گسترده فرهنگی، دینی و اجتماعی فراملی دارد و با توجه به قرار گرفتن بقعه حضرت امامرضا<sup>(ع)</sup> در کشور مهم و شیعه مذهب ایران، این موضوع اهمیت زیادی دارد. این پژوهش با رویکرد تحلیلی ، نقش گردشگری مذهبی یا سفرهای زیارتی به مشهد مقدس و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی زیارت امامرضا<sup>(ع)</sup> را در تبادل و ارتقای فرهنگی جوامع مسلمان، در چند محور مختلف بررسی کرده است.</span>
زیارت امامرضا(ع),گردشگری دینی,ارتقای فرهنگی,تبادل فرهنگی
http://www.farhangerazavi.ir/article_51428.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51428_b46520dcbffcfdfba269ae948e1cdfdb.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
واکاوی مؤلفههای تعلیم در تبیین آموزههای وحی در سیره رضوی
63
94
FA
عاطفه
زرسازان
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی
zarsazan@gmail.com
<span lang="FA">در جامعه دینی توجه به امر تعلیم و آموزش مفاهیم دینی جایگاه محوری دارد چرا که تعلیم و تعلم آیات الهی ابزاری برای رسیدن انسان به سعادت</span><span lang="FA"> است. ازآنجاکه به اعتقاد شیعه، ائمه اطهار<sup>(ع)</sup> منزلت ویژهای در تفسیر معارف الهی دارند، این پژوهش در پاسخ به پرسش مهمترین شیوههای تعلیم و تبیین مفاهیم دینی در سیره رضوی، به معرفی دو دسته مؤلفه پرداخته است. مؤلفههای مستقیم که متعلم با قصد قبلی برای یادگیری حاضر میشود؛ روشهایی چون پرسش و پاسخ، مناظره، جدل، خطابه و موعظه و مؤلفههای غیر مستقیم که معلم بدون آن که مستقیم متعلمان را مورد خطاب قرار دهد، این آموزش را بهطور غیر مستقیم انجام میدهد مانند نمایش، مثال، قصه و مقایسه؛ البته نوع استفاده امامرضا<sup>(ع)</sup> ازاینروشها طبیعتا متناسب با روحیه افراد و شرایط زمانی و مکانی بوده است. این روشها میتواند الگویی برای تدوین سند چگونگی تعلیم وآموزش معارف الهی در میان معلمان ادیان و مذاهب باشد.</span>
امامرضا(ع),تفسیر قرآن,روشهای تعلیم,آموزش
http://www.farhangerazavi.ir/article_51429.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51429_8e4d51601395cbd9e258c9fbafc52511.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
انقلاب خاموش رضوی؛ فرایندها و سازوکارها
95
116
FA
محمدرضا
دهشیری
دانشیارگروه روابط بینالملل دانشکده روابط بینالملل وزارت خارجه
m.dehshiri@sir.ac.ir
علی تاش
شمس آبادی
دانشجوی کارشناسی ارشد دیپلماسی نوین دانشکده روابط بینالملل وزارت خارجه
shamsabadia70@gmail.com
<span lang="FA">امامرضا<sup>(ع)</sup> در عصر خویش شاهد حاکمیت ظلم و طاغوت بودند و در مقابله و مبارزه با این روند گامهای مهمی برای هدایت جامعه مسلمانان برداشتند که میتواند الگویی عملی و کاربردی برای طالبان راه حق در عصر غیبت معصوم باشد. این مقاله با تمرکز بر شیوه مبارزاتی امامرضا<sup>(ع)</sup> تلاش میکند فرایندها و سازوکارهای مهم آن امام را در مبارزه با حکومت جور زمان خویش بازیابد تا الگویی برای پیروان امروز معصومان باشد.این مقاله به روش توصیفی وتحلیلی چنین نتیجه میگیرد که امامرضا<sup>(ع)</sup> سعی داشتند با جذب مردم و هدایت نخبگان طرفدار خود در جهت تبلیغ افکار سیاسی شیعه و مقابله نرم با حکومت مامون اقدام کنند. در واقع امام<sup>(ع) </sup>جنگی نرم و خاموش را علیه دستگاه عباسیان به راه انداختند که بر دو پایه نقش آفرینی عوام و خواص و آگاهی بخشی به آنان استوار بود.</span>
امامرضا(ع),انقلاب خاموش,مقابله نرم,عوام,نخبگان
http://www.farhangerazavi.ir/article_51431.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51431_3a95769c2a4297455bfa8bce9746d02c.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
خوانش رابطۀ بینامتنی شعر رضوی معاصر و قرآن کریم
117
144
FA
فرنگیس
شاهرخی شهرکی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امامرضا(ع)
f.shahrokhi10@yahoo.com
خلیل
بیگزاده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی
kbaygzade@yahoo.com
اسماعیل
صادقی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
sadeghiesma@gmail.com
<span lang="FA">رابطة بینامتنی و اثرپذیری شاعران از متون دیگر، از جذّابترین مقولههای قابل</span><span lang="FA">بررسی در نقد ادبی و ادبیات تطبیقی است و شعر رضوی از این رهگذر، سرشار از پشتوانههای قرآنی، عناصر ارزشی، مناسبات بینامتنی و کارکردی است که از منظر رویکرد بینامتنیت قابل مطالعه است. این پژوهش با هدف تبیین انواع روابط بینامتنی شعر رضوی معاصر و قرآن کریم به روش تحلیلی،</span><span lang="FA">شیوههای اثرپذیری شعر رضوی از قرآن کریم و چگونگی بازتاب واژهها، تعبیرات، ترکیبها، مفاهیم و مضامین قرآن کریم در شعر رضوی معاصر را بررسی کرده و نشان دادهاست</span><span lang="FA">که از میان انواع روابط بینامتنی، رابطة شعر رضوی با قرآن کریم از نوع دروننشانهای، درونفرهنگی، بینامتنی قوی و درزمانی و نیز از حیث فنی و هنری دارای رابطة کامل متنی، کامل تعدیلی، جزئی، واژگانی، مفهومی و تلمیحی است که از میان آنها، بارزترین نوع همحضوری دو متن مورد بررسی رابطة واژگانی و جزئی است.</span>
شعر رضوی معاصر,قرآن کریم,بینامتنیت,روابط بینامتنی
http://www.farhangerazavi.ir/article_51433.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51433_da9f787c891e8b6f8128bb14890394f3.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
واکاوی مواجهه امامرضا(ع) با گفتمان حدوث و قدم قرآن
145
178
FA
محسن
دیمه کار گراب
دانشگاه علوم و معارف قرآن/ دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
mdeymekar@gmail.com
علی
ملاکاظمی
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه دامغان
karbala6161@yahoo.com
<span lang="FA">ازآنجاکه گفتمان حدوث و قدم قرآن، از نخستین تأملات کلامی مسلمانان درباره قرآن کریم است واکاوی مواجهه امامرضا<sup>(ع)</sup>با گفتمان مذکور که حیات مبارک ایشان مصادف با دوران شکلگیری این گفتمان کلامی بوده، بسی قابلتوجه و تأمل است. این نوشتار در صدد است با تکیه بر روش تحلیلگفتمان در میراث تفسیری امامرضا<sup>(ع)</sup>و میراث کلامی و تاریخی فریقین، نحوه مواجهه آن امام همام با گفتمان مزبور را واکاوی کند. بررسیها نشان میدهد که امامرضا<sup>(ع)</sup>در پاسخ به مسئله حدوث و قدم قرآن کوچکترین لفظی را بر زبان جاری نساختند که مورد سوء استفاده حکام عباسی و معتزلیان درباری در تأیید مکتب فکری خویش و مشروعیت بخشی به حکومت عباسی قرار گیرد. با وجود این، دیدگاه خویش مبنی بر حدوث قرآن را گاه بهصورت غیرمستقیم با تأکید بر کلام الهی بودن آن بیان فرمودند و گاه بهصورت مستقیم به برخی از اصحاب بیان فرمودند که این دیدگاه، تفاوتی بنیادین با دیدگاه مخلوق بودن و دیدگاه قدم قرآن داشت. امام با این نحوه از مواجهه حکیمانه ابتکار عمل را از دربار و معتزله میگرفت و در عین حمایت نکردن از موضع غیر علمی حکام عباسی و متکلمان معتزلی دربار، شیعیان و عموم مخاطبان خویش را از پرداختن به مسائلی که فایده چندانی بر آن مترتب نبود، باز میداشت و اذهان مردم را به ابعاد مهم تری از قرآن کریم مانند ابعاد هدایتی و تربیتی آن جلب میکرد که ثمره آن حفظ جان مخاطبان خویش (بهویژه شیعیان) از خطرات و آسیبهای جدی دربار عباسی بود.</span>
امامرضا(ع),حدوث و قدم قرآن,گفتمانهای کلامی,تفسیر کلامی,تحلیلگفتمان
http://www.farhangerazavi.ir/article_51435.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51435_8b005930a4e61acf19bffefcae6b22ac.pdf
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
5
18
2017
10
23
شاخصهای اخلاق محوری در آموزههای سیاسی امامرضا(ع)
179
215
FA
مصطفی
احمدی فر
استادیار جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد مقدس
ahmadifar65@yahoo.com
حمید
حسین نژاد محمد آبادی
استادیار جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد مقدس
hamid.hma@iran.ir
محمد علی
رضایی اصفهانی
استاد گروه علوم قرآن وحدیث جامعه المصطفی العالمیه
rezaee@quransc.com
رضا
حق پناه
استادیارگروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی
rhaghp@yahoo.com
<span> <span lang="FA">یکی از مقولههای مهم در زندگی و روابط اجتماعی انسانها، چگونگی تنظیم رفتارهای مبتنی بر تحکیم در حوزة قدرت سیاسی و اصول و ضوابط حاکم بر این روابط بهویژه در حوزه آمریت است. دین اسلام بهعنوان آخرین آیین الهی و پیامبر اسلام<sup>(ص)</sup> بهعنوان رسول خاتم و اهل بیت او بهعنوان رهبران الهی در تنظیم روابط اجتماعی و سیاسی، جایگاه رفیعی را برای اخلاق قائل شده و حضرت علی بن موسی الرضا<sup>(ع)</sup> نیز با ضمیمه کردن دو مقوله مهم از حیات اجتماعی یعنی اخلاق و سیاست، در طول حیات طیبه خویش و بهویژه در دوران ولایتعهدی تصویر روشنی از ضرورت بهکارگیری روشهای مبتنی بر اخلاق در حوزه سیاست نشان دادهاند.هدف این مقاله بررسی اخلاق محوری در حوزه سیاست طبق بیان و سیره امامرضا<sup>(ع)</sup> است و سعی کرده مهمترین مؤلفهها و شاخصهای این نگرش را از دیدگاه آن حضرت مورد مداقة اجمالی قرار دهد.</span></span>
اخلاق,سیاست,حدیث,امامرضا(ع)
http://www.farhangerazavi.ir/article_51439.html
http://www.farhangerazavi.ir/article_51439_db41e0ba2efa84b6b43ce8ef879e560b.pdf