ORIGINAL_ARTICLE
نقش سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی– اسلامی در تحکیم نهاد خانواده اسلامی با تأکید بر سیره رضوی (موردمطالعه، شهروندان شهر اصفهان)
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی– اسلامی در تحکیم نهاد خانواده از منظر سیره رضوی است. در این زمینه یک فرضیه کلی و چهار فرضیه جزئی شکلگرفته است که رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی - اسلامی با عوامل تحکیم خانواده ازنظر سیره رضوی و ابعاد آن یعنی عوامل اخلاقی، عوامل اقتصادی، عوامل عاطفی و عوامل اجتماعی بررسی شده که ارقام این فرضیات معنادار و برابر با 0.76، 0.64، 0.42، 0.56، 0.43 است. در واقع هر چه سرمایههای نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی– اسلامی مثبتتر و قویتر باشد، نهاد خانواده محکمتر و از پایداری و استحکام بیشتری در روابط خود برخوردار است. نمادهای اقتصادی، نمادهای اجتماعی و نمادهای فرهنگی میتواند رابطه قوی با تحکیم نهاد خانواده داشته باشد و هر چه خانواده سرمایههای نمادین بیشتری در زمینه اخلاق و دین داشته و بیشتر به این نمادها پایبند باشد، اعضای خانواده بیشتر و بهتر (ازنظر کمی و کیفی) در کنار هم قرار خواهند گرفت و درقبال یکدیگر ازنظر اخلاقی مثبت، ازنظر عاطفی وابسته، ازنظر اقتصادی سازنده،سازگار و سادهزیست و ازنظر اجتماعی منسجم، مشارکتی و معتمد خواهند بود و در کل موجبات تحکیم نهاد خانواده بهعنوان یک کل منسجم را در پی خواهد داشت.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42031_a7f01766e9187f73ffccb6ff29f1bcb5.pdf
2017-01-01
7
46
سرمایه نمادین ایرانی-اسلامی
شاخص اخلاقی
شاخص اقتصادی-اجتماعی
شاخص عاطفی
نهاد خانواده
ولی محمد
درینی
vm.darini@yahoo.com
1
نویسنده
AUTHOR
محمد
تابان
2
نویسنده
AUTHOR
احسان
نامدار جویمی
3
نویسنده مسئول
LEAD_AUTHOR
صید مهدی
ویسه
4
نویسنده
AUTHOR
علیرضا
احمدیزاده
5
نویسنده
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد شبهه رؤیت الهی در روایات توحیدی امام رضا(ع)
از جمله مباحث چالش برانگیز در حوزه خداشناسی مسئله رؤیت الهی است. از یک سو عادت و انس انسان به باور به وجود هر چیز در پی رؤیت آن، درخواست پیوسته رؤیت الهی را سبب شده است و از سوی دیگر، متون دینی بر استحاله این امر تاکید میکنند. شیوع روایات ناسره مبنی بر رؤیت خداوند توسط پیامبر(ص) در شب معراج یا رؤیت الهی توسط مؤمنان در روز قیامت، میان منابع روایی اهل سنت، زمینه باور به رؤیت را در میان مسلمانان تا عصر امام رضا(ع) گسترش داد و باعث طرح پرسشهایی در این زمینه از آن حضرت شد. امام به عنوان سنگربان حقیقی دین با کمک براهین قرآنی و عقلی به نقد این شبهه پرداخت. نگارنده در این مقاله ضمن بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره درباره رؤیت خداوند، اهم روایات توحیدی از امام رضا(ع) به ویژه گفت و گوی ابوقرّه با آن حضرت در نقد این شبهه را بررسی کرده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42032_4d87c314e017741ae39da51eec339818.pdf
2017-01-01
47
72
رؤیت الهی
امام رضا(ع)
کافی شریف
روایات توحیدی
امامیه
معتزله
اشاعره
علی
نصیری
dr.alinasiri@gmail.com
1
نویسنده
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای تقویت و گسترش نهادهای دینی و مردمی در جامعه اسلامی برای رفع محرومیت با الگو گیری از سیره امام رضا (ع)
در سالهای اخیر نقش مشارکتهای مردمی مبتنی بر انگیزههای خیرخواهانه یا اعتقادات مذهبی، به عنوان یک حرکت و تلاش مؤثر در جهت تقویت حمایتهای اجتماعی مورد توجه جدّی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش تشریح نقش نهادهای دینی و مردمی در رفع محرومیت و فقر با تاکید بر سیره امام رضا(ع) است. در این پژوهش با روش سیرهپژوهی و با بهرهگیری از سبک و سیره زندگی امام رضا (ع) و همچنین تدقیق در روایاتی که از ایشان رسیده است، راهکارهای گسترش و تقویت نهادهای دینی و مردمی در جامعه اسلامی ارائه شده است. به وضوح روشن میشود که در اسلام نهادهای دینی و مردمی مهمترین نقش را در گسترش رفاه در جامعه و رفع محرومیتها و فقر دارند. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که رفتار معصومین از جمله امام رضا (ع) مانند احترام به فقیر، تشویق به سخاوت و ... در صورتی که در جامعه نهادینه شود باعث گسترش نهادهای دینی و مردمی در جامعه اسلامی میشود. به تبع گسترش این نهادها در جامعه، فقر و محرومیت نیز کاهش پیدا میکند. دولت و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد باید با تکیه بر این ظرفیت جامعه اسلامی، به دنبال رفع فقر و محرومیت در جامعه باشند.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42034_f5a9814a4c1c8e3fed5fe05a8df7ba90.pdf
2017-01-01
73
98
نهاد
نهادهای دینی و مردمی
سیره امام رضا (ع)
انفاق
صدقات
محرومیت
محمد
عبدالحسین زاده
abdolhosseinzadeh@gmail.com
1
نویسنده
LEAD_AUTHOR
میثم
لطیفی
latifi@isu.ac.ir
2
نویسنده
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آرمان شهر اسلامی از منظر امام رضا(ع)
توجه به کلام و تاثیر آن بر مخاطب از اصلیترین ویژگیهای سیره امامان معصوم(ع) است. کلام در لایههای عمیق ذهن و قلب افراد رسوخ می کند و رفیق همیشگی زندگی وی میگردد. بهترین شاهد مثال بر این گفته معجزه پایه گذار مکتب اسلام یعنی قرآن است که از جنس کلام است. در بیشتر سخنان و نصایح امام رضا(ع) رد پای اصول اخلاقی و آموزههای قرآنی به صورت مستقیم وغیر مستقیم دیده میشود؛ سخنانی در اوج معانی علمی، ادبی و اخلاقی متناسب با نیازهای روز جامعه. با سیری در حیات فکری امام رضا(ع) مشخص میشود، ایشان برای هدایت انسان به سعادت حقیقی یا همان آرمان شهر حقیقی بشری تلاش بسیاری به کار بستهاند و زمانی که غرب در قرون وسطی سیر قهقرایی انحطاط فرهنگی را پشت سر میگذاشت و دایم حلقه محاصره فرهنگ و اندیشه آنان تنگتر میگشت، اندیشه اسلامی و فرهنگ مترقّی رضوی با تبلیغ و ترویج آزادگی فکری در پی بنیان نهادن آرمان شهری آرمانی بود و اندیشهها و ارزشهای اخلاقی قدرتمندی به جا گذاشت و در صدد پی ریزی پایههای تمدنی اسلامی، انسانی در حوزههای مختلف فرهنگی، عاطفی بوده است. در حیطه بررسی آرمان شهر اسلامی، انسانی براساس بیانات امام رضا(ع)، ابتدا دیدگاه امام(ع) درباره مبادی آرمان شهر آرمانی مطلوب جامعه انسانی را بر می شماریم، سپس مفهوم آرمان شهر دینی از دیدگاه امام(ع) را بیان می کنیم. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای نگارش یافته و نمونههایی از دیدگاههای امام(ع) نیز درباره با اصول بنیادی اخلاقی و انسانی بررسی شده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42038_6269cf7ac909ced7dc2a31027dfc72bf.pdf
2017-01-01
99
132
امام رضا(ع)
آرمان شهر
اصول اخلاقی
مباحث انسانی
مصطفی
اسفندیاری
rahigh504@gmail.com
1
نویسنده
AUTHOR
مصطفی
مهدوی آرا
2
نویسنده
AUTHOR
علی رضا
نادریان لایین
alirezabelajavadk@yahoo.com
3
نویسنده مسئول
LEAD_AUTHOR
صدیقه
یوسفی چوبینی
4
نویسنده
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آیین دوست یابی در سخنان امام رضا(ع)
اشاره امام رضا(ع) به حقوق دوست ، آداب دوستی و ویژگیهای دوست نشانگر توجه آن حضرت به استحکام پایههای دوستی از یک سو و مقابله با آثار سوء همنشین و دوست بد از سوی دیگر است. از آن جا که تهاجم فرهنگی همه وجوه سبک زندگی اسلامی از جمله سبک دوستی اسلامی را نشانه گرفته ، بیان آیین دوست یابی اسلامی در حفظ سبک دوستی مد نظر اسلام مفید است.
بیان سبک برخورد با برادر مؤمن و حقوق وی و نیز تشویق به گرفتن برادر (دوست) برای خدا ، ایمان و باور دینی نشانگر اهمیت ایمان در سبک دوستی اسلامی می باشد.
این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده درباره این که در سخنان امام رضا(ع) به چه شاخصهای دوستی اشاره شده پرداخته است تا به ترویج سبک آیین دوست یابی اسلامی کمک کند.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42039_e348bf383fd145cac4041be7aa83a13e.pdf
2017-01-01
133
164
دوستی
دوست
شاخصها
حقوق دوست
امام رضا (ع)
مرتضی
رحیمی
mrahimi@shirazu.ac.ir
1
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز بخش علوم قرآن و فقه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرشی به وحدت و تقریب مذاهب در سیره و گفتار امام رضا(ع)
تقریب مذاهب و مقوله وحدت در دین مبین اسلام اهمیت بهسزایی دارد و از همین رو در قرآن کریم و سیره معصومین(ع) از جمله امام رضا(ع) بر آن تأکید شده است. قراین و شواهد حاکی است که امام رضا(ع) در طول حیات مبارک خود بهعنوان رهبری شایسته با بینشی برگرفته از قرآن کریم و سنّت نبوی، در عرصه بیان، نظر و نیز در عمل بر تقریب مذاهب و وحدت اسلامی اهتمام ورزیده است. بنابراین فرضیه تحقیق عبارت است از اینکه در زندگی امام رضا(ع) مواردی نظیر محوریّت قرآن کریم، بازگشت به سنت پیامبر(ص)، اصلاح اخلاق جامعه اسلامی، برابری انسانها، آزادی اندیشه و جلوههایی از توجه به تقریب مذاهب مشاهده می شود. روش پژوهش در این مقاله توصیفی تحلیلی است؛ بهطوریکه ابتدا مطالب فیشبرداری و دستهبندی و سپس واکاوی و تحلیل شده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42088_b613365eed27613fb863c7ab9faa7456.pdf
2017-01-01
165
192
امام رضا(ع)
تقریب مذاهب
سیره و گفتار
وحدت
یاسر
اسماعیل زاده امامقلی
esmailzadehyaser@yahoo.com
1
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
LEAD_AUTHOR
فهیمه
شبان زاده
2
نویسنده
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی کاربست پارادایم جهانیشدن فرهنگ و جهانبینی دینی بر ساماندهی زندگی بشریت با تأکید بر معارف رضوی
متأثر از آموزههای رنسانس شاهد مبنا قرار گرفتن مؤلفههایی چون اومانیسم، سکولاریسم و توجه صرف به عقلانیت در ساحت سیاسی ـ اجتماعی بشر هستیم؛ که این امر مهم تحولات کمی و کیفی ساختاری را در پی داشته است. سیطره نگرش منافع محوری صرف، نسبیت انگاشتن مذهب و معنویت در سطح جهان، رشد روزافزون درگیریهای نژادی ـ قومی، استعمار و استثمار منابع انسانی ـ طبیعی، از بین رفتن استقلال و اراده بشریت بهتبع توجه صرف به عقلانیت ابزاری، از نتایج آموزههای فوق و مهمترین مصداق آن، یعنی جهانیشدن فرهنگ است. مقاله حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که کدامیک از جهانبینیهای لیبرال ـ دموکراسی و معارف رضوی توان و قابلیت تأثیرگذاری بیشتری در جهان مادیگرا و ایدئولوژی زده امروزی را دارند؟ یافتههای پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و ابزار تحلیل گفتمان بهدستآمده حاکی از آن است که مشکلات روحی روانی، متزلزل شدن بنیادهای خانواده و سایر ناهنجاریهای اجتماعی ـ سیاسی از مهمترین پیامدهای حاکم شدن گفتمان جهانیشدن فرهنگ و دال مرکزی آن یعنی اومانیسم است. همچنین نگرشهایی نظیر مارکسیسم، نئومارکسیسم و ... نتوانستهاند این خلأ اساسی را پر کنند. به همین منظور به دنبال تزلزل معنایی و حمایتی سایر گفتمانها، معارف رضوی بهعنوان فرهنگ فرابشری و دالهای مرکزی آن چون: محبت، رأفت، اخلاقمداری، عدالت و آزادی بهعنوان مؤلفههای فطری ـ الهی که امروزه از گمشدهها و نواقص زندگی بشریتاند، میتوانند راهگشای معضلات کنونی و تحققبخش خواستههای مادی و معنوی افراد و شکوفایی قابلیتهای وجودی آنان شوند
http://www.farhangerazavi.ir/article_42089_debd97cb7a616c007afcff0f03130211.pdf
2017-01-01
193
228
تحلیلگفتمان
جهانیشدن فرهنگ
نظام سرمایهداری
معارف رضوی
اخلاقمداری
بحران هویت
سید جواد
امامجمعه زاده
1
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سید زکریا
محمودی رجا
s.z.mahmodi@gmail.com
2
دانشگاه علامه
LEAD_AUTHOR
سیدعلی
سراج
aliseraj78@yahoo.com
3
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی سیره امام رضا( ع) دراشعارعبدالمنعم فرطوسی ومحمد حسین بهجتی
سیره امام رضا(ع)، همواره موضوع مدح و ستایش شاعران دورههای مختلف قرار گرفتهاست. شاعران متعهّد معاصر عرب و ایران نیز قصایدی دروصف و مدح، بیان مکارم اخلاقی، تقوا و دینداری و علم ایشان به مسائل و زبانهای گوناگون سرودهاند. نگارندگان این پژوهش میکوشند تا نگاه دو شاعر عربیسرا و پارسیگوی معاصر یعنی عبدالمنعم فرطوسی و محمد حسین بهجتی را نسبت به امام رضا(ع) تحلیل کنند و با تطبیق اشعار آنان، به وجوه شباهت و تفاوت این اشعار دست یابند. اشعار عبدالمنعم فرطوسی دارای اسلوب روایی و داستانی است؛ زیرا شاعر تحث تأثیر روایات و احادیث نقل شده درباره امام رضا(ع) بودهاست و زبان شعری سرودههایش بسیار ساده و روان است؛ همچنین او در اشعار خود به جزئیات بیشتری تکیه کرده؛ در حالی که اشعار محمد حسین بهجتی اسلوب خطابی و ادبی پیچیدهتری دارد و غالبا کلیات را مورد توجه قرار دادهاست.
http://www.farhangerazavi.ir/article_42090_b52f8d3ce0b7d46591801baf8046ef2e.pdf
2017-01-01
229
252
امام رضا(ع)
عبدالمنعم فرطوسی
محمد حسین بهجتی
بخشش امام رضا(ع)
محسن
سیفی
motaseifi2002@yahoo.com
1
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
نجمه
فتحعلی زاده
2
نویسنده
AUTHOR