ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل رویکرد اجتماعی امام رضا (ع) در مواجهه با سران زیدیه (با الگو گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام(PDAM))
سلوک رفتاری و گفتاری امام رضا (ع) میتواند به عنوان الگویی در تعاملات مورد توجه قرار گیرد. در این دوران «زیدیه» از انقلابیترین فرقههای شیعی محسوب میشد که چندان مورد تأیید و حمایت امام عصرش نبود. تعاملات امام رضا (ع) با فرقه زیدیه به عنوان یک دوست منحرف، الگوی رفتاری سازماندهی شدهای را به دست میدهد که راهگشای مسائل نو ظهور خواهد بود.این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، به شناسایی رویکردهای اجتماعی گفتمان امام رضا (ع) در مواجهه با سران فرقه زیدیه میپردازد. امام رضا (ع) در گفتمانهای اجتماعی مربوط به عامه و دانشمندان، با طرح مباحث توحید، امامت و ولایت و پاسخ به پرسشها و شبههها، رهنمودهای رفتاری ارزشمندی از خود به جای گذاشتهاند. این گفتمانها به طور غیر مستقیم، متأثر از عنصر سوم گفتمان(مأمون عباسی- قدرت) نیز است. محورهای اساسی خلق گفتمان امام رضا (ع) با سران فرقه زیدیه(دوست منحرف)، در مقابل دشمن مشترک (مأمون)، با هدف روشنگری و هدایت صورت پذیرفته است؛ اما محورهای اساسی در خلق گفتمان رضوی با مأمون با هدف تبیین و سازشناپذیری است که گاهی با تقیه در اظهار نظر همراه است. در هر کدام از این رویکردها به دالهای مرکزی میرسیم که نقش مهمی در تحلیل گفتمان امام رضا (ع) با زیدیه دارد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133131_324629f71bb10320989f501966c571c3.pdf
2021-09-23
9
36
10.22034/farzv.2021.221058.1505
امام رضا( ع)
رویکرد اجتماعی
تحلیل گفتمان روایی
زیدیه
ملیحه
اکبری
malihe.akbari800@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سیستان و بلوچستان،ایران
AUTHOR
حسین
خاکپور
dr.khakpour@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایران، زاهدان
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
نوری
e.noori@theo.usb.ac.ir
3
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران، زاهدان
AUTHOR
ـ ابن اثیر، عزالدین. (1370). الکامل فی التاریخ. ترجمه: حمید رضا آژیر. تهران: اساطیر.
1
ـ ابن خلدون، عبد الرحمن. (1961ق). مقدمه ابن خلدون. ترجمه: محمد پروین گنابادی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
2
ـ ابن شهر آشوب، محمد بن علی. (1379ق). مناقب آل ابی طالب، تصحیح: رسول محلاتی. قم: انتشارات علامه.
3
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــــ. (1376ق)، مناقب آل ابیطالب. نجف: المطبعة الحیدریة.
4
ـ ابن مهنا، احمد بن علی. (1362). عمده المطالب فی انساب آل ابی طالب. قم: رضی.
5
ـ ابن بابویه، ابوجعفر محمد بن علی. (1378). عیون اخبار الرضاg . ترجمه: محمد تقی نجفی. تهران: نور.
6
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1363). عیون اخبار الرضاg . قم: جهان.
7
ـ ادیب، عادل. (1388). زندگانی تحلیلی پیشوایان ما: ائمه دوازدهگانهb. ترجمه: اسدالله مبشری.- [ویرایش ۲].- تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
8
ـ اربلی، ابو الحسن علی بن عیسی. (1405ق). کشف الغمه فی معرفه الائمه. ترجمه: هاشم رسولی. تبریز: مکتبة بنی هاشم.
9
ـ اصفهانی، ابوالفرج . (بی تا). مقاتل الطالبیین. به کوشش احمد صقر. بیروت: دارالمعرفه.
10
ـ ــــــــــــــــــ. (1427ق). مقاتل الطالبیین. به کوشش احمد صقر. بیروت: الاعلمی للمطبوعات
11
ـ بختیاری، زهرا. (1392). امام رضاgو فرقههای شیعه. ویراسته هادی حسینی. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
12
ـ بشیر، حسن. (1392). رویکردهای اجتماعی در گفتمان روایی امام صادقg؛ تحلیل گفتمانی (سیرۀ رضوی). تهران: دانشگاه امام صادقg و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات .
13
ـ ــــــــــــ. (1395). کاربرد تحلیل گفتمان در فهم منابع دینی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
14
ـ ــــــــــــ. (1392). «گفتمان ولایتمندی امام رضا g میان دو رویکرد «زیست-قدرت». فصلنامه فرهنگ رضوی . سال اول. شماره 3. صص:87-49.
15
ـ ــــــــــــ. (1385). تحلیل گفتمان دریچهای برای کشف ناگفتهها. تهران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادقg.
16
ـ بیهقی، محمد بن حسین. (1383). تاریخ بیهقی. تصحیح: علی اکبر فیاض. مشهد: دانشگاه فردوسی.
17
ـ تشید، علی اکبر. (1385). هدیه اسماعیل یا قیام سادات برای تصاحب خلافت. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
18
ـ حسینی فیروزآبادی، مرتضی. (1374). فضائل پنج تن b در صحاح ششگانه اهل سنت. ترجمه محمدباقر ساعدی. قم: فیروزآبادی.
19
ـ خاکپور، حسین؛ محمودی، مرضیه؛ سعیدی، منصوره. (1393). «نقش مدیریت امام رضاg بر جامعۀ شیعه». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال دوم. شماره هشتم. صص: 31-55.
20
ـ خاکپور، حسین؛ اکبری، ملیحه؛ نوری، ابراهیم. (1397). «تحلیل رویکرد ارتباطات امام رضا g با فرقه زیدیه (با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام». فصلنامه فرهنگ رضوی. سال ششم. شماره 24. صص: 86-104.
21
ـ خاکپور، حسین؛ قربانی، افسانه؛ رضوی دوست، غلامرضا. (1399). «تحلیل رویکرد ارتباطات امام صادقg با سران فرقه زیدیه(با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان روایی پدام »(PDAM). مجله دین و ارتباطات. سال 27. شماره 1. صص:267-295.
22
ـ خضری، احمد رضا. (1387). تاریخ خلافت بنی عباس از آغاز تا پایان آل بویه. تهران: سمت.
23
ـ زین العاملی ، محمد حسین. (1370). شیعه در تاریخ. ترجمه: محمد رضا عطایی. مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
24
ـ الشامی، فضیلت. (1367). تاریخ زیدیه در قرن 2و3هجری. ترجمه: علی اکبر مهدی پور. شیراز: دانشگاه شیراز.
25
ـ شوتس ایشل، رینر. (1391). مبانی جامعهشناسی ارتباطات. تهران: نشر نی.
26
ـ صفار قمی، محمد بن الحسن. (1391). بصائر الدرجات. ترجمه علیرضا زکیزاده رنانی. قم: وثوق.
27
ـ طبری، محمد بن جریر. (1353). تاریخ طبری. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
28
ـ ــــــــــــــــــــــ. (1373). دنباله تاریخ طبری. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.
29
ـ طقوش، محمد سهیل. (1380). دولت عباسیان. ترجمه: حجت الله جودکی. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
30
ـ فرمانیان، مهدی. (1386). درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه. قم: ادیان.
31
ـ فضل الله، محمد جواد. (1384). تحلیلی از زندگانی امام رضاg. ترجمه: محمد صادق عارف. مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
32
ـ فیاض، عبدالله. (1382). تاریخ الامامیه. ترجمه: جواد خاتمی. سبزوار: ابن یمین .
33
ـ قمی، شیخ عباس. (1380). منتهی الامال. قم: هجرات.
34
ـ کارخانه، علی.(1392).سیره سیاسی امام رضاg و تحلیل مسئله ولایتعهدی. قم: بستان کتاب.
35
ـکلینی، محمد بن یعقوب. (1389). اصول کافی. ترجمه: سید جواد مصطفوی. تهران: نشر فرهنگ اهل بیت b.
36
ـ لیتل جان، استیفن. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه: سید مرتضی نور بخش و سید اکبر میر حسینی. تهران: جنگل.
37
ـ مجلسی، محمد باقر. (1402ق). بحار الانوار. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
38
ـ مختار اللیثی، سمیره. (1385). جهاد الشیعة فی العصر العباسی الأول. ترجمه: سید کاظم طباطبایی، مشهد: آستان قدس رضوی.
39
ـ مرتضی عاملی، جعفر. (1365). زندگانی سیاسی امام رضا g. ترجمه دفتر انتشارات اسلامی. مشهد: کنگره جهانی حضرت رضا g.
40
ـ مرتضوی، محمد. (1386). ولایتعهدی امام رضا(g. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
41
ـ مسعودی ، ابوالحسن علی .(بی تا ) . التنبیه و الاشراف. تصحیح : عبدالله اسماعیل الصاوی . قاهره : دارالصاوی.
42
ـ مظفر، محمد حسین. (1368). تاریخ شیعه. ترجمه: محمد باقر حجتی. تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
43
ـ مفید، محمد بن محمد. (1372). امالی. ترجمه: استاد ولی. مشهد: آستان قدس رضوی.
44
ـ میرحسینی، یحیی. (1392). مناسبات دوسویه امام رضا g و زیدیه. تهران: دانشگاه امام صادقg و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
45
ـ میر فخرایی، تژا. (1384). فرایند تحلیل گفتمان. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
46
ـ نیای رشتخوار، مجید. (1389). جنبش علوی، هجرت رضوی: بررسی عوامل قیام علویان و تاثیر آن در دعوت امام رضاg از مدینه به مرو. مشهد: وارستگان.
47
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای زائران معلول در اماکن مذهبی (مطالعة موردی: حرم مطهر رضوی)
تمایل به حضور در اماکن مذهبی مختص گروه خاصی نبوده و همة افراد جامعه به زیارت و بهره گرفتن از فضای معنوی این اماکن تمایل دارند. این تمایل به صورت روزافزون در گروههای مختلف اجتماعی گسترش یافته است. معلولان یکی از این گروهها هستند که به واسطة محدودیتهایی که دارند کمتر فرصت حضور در مکانهای پرتراکم را پیدا میکنند. این مقاله با هدف شناسایی نیازهای مهم زائران معلول برای تشرف به حرم رضوی تدوین شده است. در تدوین این مقاله از رویکرد کیفی کمی بهره گرفته شده و با بررسی اسناد و مطالعات نظری و مصاحبه با خبرگان و استفاده از روش تحلیل محتوا، شش بعد اصلی و 31 مولفه مورد نیاز زائران معلول شناسایی و سپس با استفاده از روش نگاشتشناخت فازی، به بررسی روابط این عوامل و تعیین ابعاد پراهمیت پرداخته شده است. بر اساس این تحلیل، سهولت دسترسی و مناسبسازی و توانبخشی سه بعد اصلی نیازهای زائران معلول را تشکیل میدهد که برای هر کدام مولفههایی نیز به منظور تدوین راهکارهای عملیاتی مشخص شده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133134_f146bc9f935f2a4ca5b79ffd31686d8a.pdf
2021-09-23
37
61
10.22034/farzv.2020.236874.1540
زائران معلول
حرم رضوی
تحلیل محتوا
نگاشت شناختی فازی
مهدی
باصولی
mehdi.basouli@gmail.com
1
استادیارگروه گردشگری دانشگاه علم و هنر
LEAD_AUTHOR
سعیده
درخش
s.derakhsh@stu.sau.ac.ir
2
دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علم و هنر
AUTHOR
ـ اسعدی، میرمحمد؛ باصولی، مهدی؛ برومندزاد، یاسمین؛ آقاباقری، فهیمه. (1398). «طراحی مدلی برای توسعه گردشگری معلولین در شهر یزد». دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری. سال 7. شماره 14. صص:383-403.
1
ـ اکبری اوغاز، زهرا؛ حنایی، تکتم. (1397). «تبیین عوامل افزایش امنیت به منظور ارتقا تعاملات اجتماعی معلولین جسمی حرکتی (مطالعۀ موردی: خیابان طبرسی شهر مشهد)». معماری و شهر پایدار. سال هفتم. شماره اول. صص: 85-98.
2
ـ آهنگران، جعفر؛ موسوی بازرگان، سید جلال؛ نظری اورکانی، سولماز. (1393). «تدوین الگوی گردشگری قابل دسترس». نشریه گردشگری. شماره 2. صص:11-20.
3
ـ بابایی اهری، مهدی. (1373). آییننامه برابری فرصتها برای معلولین (سازمان ملل متحد). تهران: انتشارات سازمان فنی و مهندسی شهر تهران.
4
ـ بزی، خدارحم؛ کیانی، اکبر؛ افراسیابی راد، محمدصادق. (1389). «ارزیابی ترافیک شهری و نیازهای معلولان و جانبازان با استفاده از مدل تصمیمگیری TOPSIS (مطالعۀ موردی: شهر شیراز)». مجله پژوهش و برنامهریزی شهری. سال اول. شماره سوم. صص: 103-130.
5
ـ تقوایی، مسعود؛ مرادی، گلشن؛ صفرآبادی، اعظم. (1389). «بررسی و ارزیابی وضعیت پارکهای شهر اصفهان براساس معیارها و ضوابط موجود برای دسترسی معلولان و جانبازان». مجله جغرافیا و برنامهریزی محیطی. سال 21. شماره پیاپی 38. شماره 2. صص: 47-64.
6
- جلالی فراهانی، مجید. (1390). اصول و اهداف ورزش معلولان. تهران: انتشارات علوم ورزشی.
7
ـ ــــــــــــــــــــــ . (1390). مدیریت اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
8
ـ حامدعبدی، محمد؛ رحیمی کاکهجوب، آرمان. (1392). «راهبردهای ارتقای عملکردی فضاها گذران اوقات فراغت، مطالعۀ موردی: مجموعه تفریحی دیدگاه سنندج». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری. شماره چهارم. صص: 55-68.
9
ـ حسینزاده، مجتبی؛ نظری، مرضیه. (1394). «تحلیل فضاهای عمومی شهری برای استفاده معلولین حرکتی». اولین کنفرانس بینالمللی انسانی، معماری، مهندسی عمران و شهری. تبریز.
10
ـ حیاتی، حامد؛ کارخانه، معصومه. (1397). «مشکلات نادیده گرفتن معلولین در فضاهای شهری». مجموعه مقالات کنگره بینالمللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرو در کشورهای اسلامی. دانشگاه فردوسی مشهد.
11
ـ خانیانی، پیمان؛ خوارزمی، امیدعلی. (1393). «ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت ناتوانی شهر مشهد». ششمین کنفرانس ملی برنامهریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفههای شهر اسلامی.
12
ـ خزایی، مصطفی؛ امانی، مجتبی؛ داورپناه، مسعود. (1397). «تحلیلی بر شهر دوستدار معلول». جغرافیا و روابط انسانی. زمستان 1397. دوره 1. شماره 3. صص: 769-787.
13
ـ رجوعی، مرتضی؛ مؤمنی، امیرعباس. (1398). «شناسایی نیازهای زائران سالمند در اماکن متبرکه و مذهبی (مورد مطالعه: حرم مطهر حضرت رضا g». فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ رضوی. سال 7. شماره 26. صص:37-69.
14
ـ زرینکفشیان، غلامرضا. (1395). «بررسی وضعیت طرد اجتماعی معلولین: مورد مطالعه معلولین جسمی و حرکتی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان ری». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال دوازدهم. شماره 43. صص: 177-201.
15
ـ سبحانی، نوبخت؛ بیراوندزاده، مریم؛ اکبری، مجید؛ سوری، فاطمه. (1395). «ارزیابی مؤلفههای مناسبسازی فضاهای عمومی شهری برای استفادۀ جانبازان و معلولان در شهر خرمآباد». پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری. دوره4. شماره2. صص:283-298.
16
ـ سرور، رحیم؛ محمدی حمیدی، سمیه؛ ولیخانی، اژدر. (1393). «تحلیل وضعیت فضاهای عمومی شهری برای معلولین و کمتوانهای حرکتی، نمونه مورد مطالعه: میدان دوم صادقیه تهران». جغرافیا (فصلنامهی علمی پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران). دوره جدید. سال دوازدهم. شماره 41. صص: 83-105.
17
ـ سرور، هوشنگ؛ صلاحی ساریخان بیگلو، وحید؛ مبارکی، امید. (1396). «تحلیل نقش کاربریهای تجاری در پویایی و ایجاد فضاهای جدید شهری، مطالعۀ موردی: مجتمع تجاری لاله پارک تبریز». دوفصلنامه علمی پژوهشی بومشناسی شهری. سال هشتم. شماره 1. پیاپی 15. صص: 29-42.
18
ـ سعیدی مدنی، سید محسن؛ افراسیابی، حسین؛ ذهبی، عاطفه. (1394). «بررسی رابطه میان معنویت و نشاط اجتماعی در بین گردشگران مذهبی ایرانی (مورد مطالعه شهر مشهد)». همایش ملی هزاره سوم و علوم انسانی. شیراز.صص: 8-1.
19
ـ سعیدی، فرید؛ ذاکریان، مهدی. (1397). «سیاستگذاری افزایش مشارکت معلولین در پرتو قانون جامع حمایت از معلولین و اسناد بینالمللی». مجله مطالعات ناتوانی. دوره 8. شماره 116. صص: 1-9.
20
ـ صادقی فسایی، سهیلا؛ فاطمینیا، محمدعلی. (1394). «معلولیت؛ نیمه پنهان جامعه: رویکرد اجتماعی به وضعیت معلولین در سطح جهان و ایران». فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال پانزدهم. شماره 58. صص: 157-192.
21
ـ صداقت طالبی، مریم. (1393). «زیارت برای همه (مناسب سازی حرم مطهر امام رضا g با تأکید بر استفاده معلولان جسمی – حرکتی)». اولین همایش بینالمللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها.صص:1825-1812.
22
ـ قبادیان، بهمن. (1396). «میزان سازگاری تاسیسات اقامتگاهی گردشگری ایران با نیازهای معلولین حرکتی (مورد مطالعه: هتلهای 2، 3 و 4 ستاره استان زنجان». دو ماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه. سال دوم. شماره پنج (پیاپی هفت). صص:78-92.
23
- مجیدی، فاطمهالسادات؛ تیموری، سیاوش. (1390). «ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ موردی ﺧﯿﺎﺑﺎن ﭼﻬﺎرﺑﺎغ ﺟﻬﺖ ﺍﺻﻼح دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺟﺎﻧﺒﺎزﺍن و ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﻦ (ﺟﺴﻤﯽ - ﺣﺮﮐﺘﯽ)». نشریه طب جانباز. شماره 11. صص:36-44.
24
ـ محمدی، ریحانه؛ کامران، فریده؛ دمرچی، زینب. (1397). «بررسی کیفیت خدمات گفتار درمانی در درمانگاه توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از مدل سروکوال». نشریه مدیریت سلامت. شماره74. صص:101-114.
25
ـ محمودی، آزاده؛ تبریزی دهنو، زهرا. (1396). «ایجاد همسانسازی افراد معلول در کنار افراد عادی». چهارمین کنفرانس بینالمللی یافته های نوین علوم و تکنولوژی.صص: 9-1.
26
ـ مقامی، امیر؛ امیرشاکرمی، مریمسادات. (1397). «حق تفریح معلولین در پرتو اسناد بینالمللی». مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز. دوره دهم. شماره اول. صص: 305-344.
27
ـ میقاتی، ناصر. (1373). مناسبسازی سیستم حمل و نقل شهری جهت معلولان، وزارت کشور. تهران: مرکز مطالعات برنامهریزی شهری.
28
ـ میمندی پاریزی، صدیقه. (1391). «ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺳﺒﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ، ﺍوﻗﺎتﻓﺮﺍﻏﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪﺍن، ﺣﻀﻮر ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﻦ در ﺍﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ». نشریه جستارهای شهرسازی. شمارههای 37و 38. صص:18-25.
29
ـ نباتیان، الهام؛ قمرانی، امیر؛ ذاکریان، مجتبی؛ مهدیزاده، ایرج. (1392). «راﺑﻄﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی با کیفیت زﻧﺪگی ﺟﺎﻧﺒﺎزان و ﻣﻌﻠﻮلین ﺷﻬﺮ بیرجند». مجله علمی پژوهشی طب جانباز. سال پنجم. شماره 18. صص:35-39.
30
- Var, T., Yeşiltaş, M., Yayli, A., & Öztürk, Y. (2011). A Study on the Travel Patterns of Physically Disabled People. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 16(6) 599-617.
31
-Yau, M. K., McKercher, B., & Packer, T.L. (2004). Traveling with a Disability: more than an access issue. Annals of Tourism Research, 31, (4), 949-960.
32
- Taylor,Z, Jozefowicz,I.(2012). Intra-urban daily mobility of disabled people for recreational and leisure purposes. Journal of Transport Geography, 24:155-172.
33
- Hashim,A , Samikon,S Faridah.(2012). Access and Accessibility Audit in Commercial Complex:Effectiveness in Respect to People with Disabilities (PWDs). Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 50:452-461.
34
- Darcy, S., & Pegg, S. (2011). Towards Strategic Intent: Perceptions of Disability Service Provision amongst Hotel Accommodation Sector Managers. International Journal of Hospitality Management .30, (2), 468-476.
35
- Danielle Coleman T .(1997). Religious Institutions and Wheelchair Accessibility for Person with Disability [Online]. ; Available from: URL: www.TouroBio-Med.Lib.com.
36
- Goodley, D. (2011). Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. London: SAGE
37
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین ساختار فعالیت های فوق برنامه مدارس با توجه به سیره امام رضا (ع)
هدف این مقاله تدوین و ارائه ساختار فعالیتهای فوق برنامه مدارس با تاکید بر سیره و روش تربیتی امام رضا (ع) است. روش مطالعه، تحلیل محتواست و جامعه پژوهش شامل پژوهشگران و استادان دانشگاهی خبره در حوزه آموزش و پرورش همچنین استادان حوزه علمیه متخصص در مبانی سیره رضوی است. نمونه تحقیق 17 نفر از میان خبرگان مذکور به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شد و مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. شیوه مصاحبه در مرحله اول با متخصصان حوزه برای کدگذاری مضامین و مفاهیم از متن و در مرحله دوم مصاحبه با متخصصان دانشگاهی به منظور تایید کدهای انتخابی متناسب با فعالیتهای فوق برنامه مدارس بود. بر اساس یافتهها، در ساختار فوق برنامه مدارس متناسب با سیرة رضوی، ابعاد و مولفههای برنامه شناسایی شده، سرفصل مطالب و روشهای اجرایی هر کدام بیان شد. با توجه به نتایج این پژوهش، برای فعالیتهای فوق برنامه مدارس منطبق با سیره رضوی، استفاده از روشهای اجرایی همانند برگزاری اردو و سفر علمی، جلسات مباحثه و مناظره، مطالعه و تحقیق گروهی، عبادت و ... در بخشهای مختلف پیشنهاد شد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133137_c98acaec3e3419954cfd7ac479c81a89.pdf
2021-09-23
63
89
10.22034/farzv.2021.239971.1547
تحلیل محتوا
سیره تربیتی رضوی
فعالیت های فوق برنامه درسی
مدارس
مضامین تربیتی
حبیب الله
تقی پور سهل آبادی
habibollahtaghipour@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
عفت
عباسی
effatabbasi@gmail.com
2
استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مرجان
کیان
m.kian44@yahoo.com
3
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
محمدعلی
رضایی کرمانی نسب
rezai@um.ac.ir
4
دانشیارگروه علوم قران و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
AUTHOR
ـ ابن بابویه، محمد بن علی. (1362). الخصال. تحقیق علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
1
ـ ــــــــــــــــــــــــ. (1392). عیون اخبار الرضا g. ترجمه و شرح آقا نجفی اصفهانی. قم: نبوغ.
2
ـ ــــــــــــــــــــــــ. (1377). معانی الاخبار. ترجمه عبدالعلی محمدی شاهرودی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
3
ـ ابن شعبه حرانی، ابومحمد. (1393). تحف العقول. ترجمه صادق حسن زاده. قم: آل علی g.
4
ـ ابن قولویه، جعفر بن محمد. (1377). کامل الزیارات. ترجمه محمدجواد ذهنی تهرانی. تهران: پیام حق.
5
ـ احمدی، حسین؛ شکوهی، مرتضی؛ بنی اسدی، حسین؛ جعفری، پروین؛ منصور کیایی، نادر. (1383). فعالیتهای فوق برنامه، مبانی نظری و شیوههای ارزشیابی. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
6
ـ برقی ، احمدبن محمد. (1374). المحاسن. تحقیق مهدی الرجائی. قم : المجمع العالمی لاهل البیت b.
7
ـ تاجور، آذر؛ پورطهماسبی، الهام. (1394). «اهداف و روشهای تعلیم و تربیت در سیرۀ امام رضا g». همایش علمی ـ پژوهشی تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی. از مجموعه برنامههای سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا g. دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (پردیس شهید بهشتی مشهد).
8
ـ حجتی، سید محمد باقر. (1366). مسائل تربیتی اسلام. تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9
ـ حر عاملی، محمد بن حسن. (1386). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. مصحح عبدالرحیم ربانی شیرازی. تهران: اسلامیه.
10
ـ حکیمی، محمد رضا. (1380). الحیاه. ترجمه احمد آرام. ج اول. چاپ چهارم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
11
ـ دهقان سرخ آبادی، سیده محدثه؛ کرامتی، انسی. (1396). «روشهای آموزشی در سیرۀ رضوی و دلالتهای آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان». فرهنگ رضوی. 5 (17). صص: 35- 58.
12
ـ رضویدوست، غلامرضا؛ موسوی، سید محمدحسین؛ حسومی، ولی اله؛ شایانفر، جواد. (1394). «بایستگیهای اخلاقی زیستخانوادگی از منظر امام رضا g». نشریه اخلاق زیستی. دوره 5. شماره 15. صص: 41- 70.
13
ـ شرفی، محمدرضا. (1388). مهارتهای زندگی در سیرۀ رضوی. چاپ پنجم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
14
ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
15
ـ صدرالدینشیرازی، محمدبنابراهیم. (1394). الحجه. تهران: برگ سبز.
16
ـ صمدی، معصومه؛ دوایی، مهدی؛ اقبالیان، طاهره. (1391). «مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیرۀ پیامبرn و اهل بیت b». مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. سال بیستم. دورۀ جدید. شماره 16. صص: 37-64.
17
ـ طبرسی، حسن بن فضل. (1370). مکارم الاخلاق. قم: انتشارات شریف الرضی.
18
ـ طوسی ، محمد بن حسن. (1364). تهذیب الأحکام. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
19
ـ عطاردی قوچانی، عزیزاله. (1391). مسندالامام الرضا g. ج1 و2. تهران: عطارد.
20
ـ غلامزاده، مهین؛ جاربی، علی. (1396). «بررسی تاثیر فعالیتهای فوق برنامه بر ایجاد مهارتهای شهروندی دانشآموزان مدارس خاص شهر میناب». مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی. تهران: وزارت آموزش و پرورش. صص:513- 535.
21
ـ غلامعلی، مهدی. (1395). امام رضا g و زندگی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر).
22
ـ فرید، مرتضی. (1386). الحدیث: روایات تربیتی از مکتب اهل بیت b. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
23
ـ فعالی، محمد تقی. (1394). سبک زندگی رضوی. مشهد: بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا g.
24
ـ ـــــــــــــــــ. (1396). سفر با خورشید، زندگی به سبک امام رضا g. مشهد: انتشارات احیای امر ولایت.
25
ـ فقه الرضا. (1406 ق.). المنسوب الی الامام الرضا g. قم: موتمرالعالمی للامام الرضا g.
26
ـ قطب راوندی ، سعیدبن هبه الله. (1368). الخرائج و الجرائح. قم: موسسه الامام المهدیf.
27
ـ قمقامی، مریم؛ میدانی، محمد؛ رشوند آوه، اشرف. (1394). «ویژگیهای الگوی تربیتی در سیرۀ رضوی». ارائه شده در اولین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی با رویکرد بومی ـ اسلامی و با تاکید بر پژوهشهای نوین.
28
ـ قمی، عباس. (1390). منتهیالآمال. ویراسته کاظم عابدینی مطلق. تهران: مبین اندیشه.
29
ـ کلینی، محمد بن یعقوب. (1392). اصول کافی. ترجمه محمدباقر کمره ای. ناشر: اسوه.
30
ـ ــــــــــــــــــــــــ. (1395). فروع کافی. ترجمه محمد حسین رحیمیان. ج 6. ناشر: قدس.
31
ـ مجلسی، محمدباقر. (1389). بحارالانوار. ج 2، 7 ، 44، 59، 62 ، 67 و 78 . تهران: دارالکتب الاسلامیه.
32
ـ محدثی، جواد. (1396). حکمتهای رضوی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر).
33
ـ محمدی پویا، فرامرز؛ صالحی، اکبر؛ مومیوند، فاطمه. (1394). «تحلیل محتوای نهجالبلاغه بر اساس ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». پژوهشنامه نهجالبلاغه. 3 (10). صص: 63-81.
34
ـ محمدی ریشهری، محمد. (1395). میزان الحکمه. قم: دار الحدیث.
35
ـ مسعودیان، پریسا؛ بهشتی، سعید. (1391). «بررسی اهداف و اصول و روشهای تربیت سیاسی بر مبنای نهجالبلاغه». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 20 (17). صص: 7-25.
36
ـ مفید، محمد بن محمد. (1379). الاختصاص. تحقیق علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
37
ـ ــــــــــــــــــــــ. (1372). الارشاد فی معرفة حجج الله على العباد. محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت b. قم: کنگره بزرگداشت شیخ مفید.
38
ـ میرزامحمدی، محمدحسن؛ جهانی جوانمردی، فاطمه؛ نوروزی، محمد. (1396). «بازشناسی آموزههای تربیتی امام رضا g و کاربست آنها در عصر حاضر». فرهنگ رضوی. 5 (20). صص: 69-104.
39
ـ نادری، امیر؛ حاجی حسین نژاد، غلامحسین؛ تاجیک اسمعیلی، عزیزالله؛ زین آبادی، حسن رضا. (1391). «ویژگیهای اهداف فعالیتهای فوق برنامه دانشآموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی». فصلنامه روانشناسی تربیتی. 8(24). صص: 72- 101.
40
ـ نجفی، محمد؛ قربانی، منصوره؛ نصرتی هشی، کمال؛ شاهی، محمد. (1393). «روشهای تربیت اخلاقی در سیره رضویg». مجله پژوهشهای اخلاقی. سال پنجم. شماره یک. صص: 113- 127.
41
ـ نوری، حسین بن محمدتقی. (1373). مستدرک الوسائل. قم: موسسه آل البیتb.
42
ـ نیرو، محمد. (1395). «تجربۀ دانشآموزان زائر دبیرستانی از زیارت حرم مطهر امام رضا g: مطالعهای پدیدارشناسی». فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 1(2). صص: 128-146.
43
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
44
ORIGINAL_ARTICLE
نقش زیارت حرم امام رضا (ع) در کیفیت زندگی
در این پژوهش به بررسی اثر تجربه سازنده زیارت بر مزایای سفر مذهبی زیارتی به واسطه آرامش ذهن، فرار از تجربیات، تجربه منحصر در زمان زیارت، تجربیات تعاملی و تصویر برند پرداخته شده است. تصویر برند مجموعه زیارتی- مذهبی برداشتها و تصوراتی است که از کل موجودیت مجموعه در ذهن زائرین شکل میگیرید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران مشهد مقدس (بارگاه ملکوتی امام رضا) (ع) است و در مدل این پژوهش 14 متغیر مورد سنجش قرار گرفت که 510 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شد. تحلیلهای آماری نیز با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین ثبات درونی ابزار آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها پژوهش حاکی از آن است که تجربه سازنده زیارت بر مزایای سفر مذهبی به واسطه آرامش ذهن، فرار از تجربیات، تجربه منحصر در زمان زیارت، تجربیات تعاملی زائران و تصویر برند بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) تأثیرگذار است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که مزایای سفر گردشگران مذهبی بر وضعیت سلامتی گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که گردشگری مذهبی میتواند، فرصتهای مادی، معنوی و فرهنگی زیادی را برای شهرهای مذهبی فراهم کند.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133139_306284327b168e8a6c559f6ca6262807.pdf
2021-09-23
91
122
10.22034/farzv.2021.244482.1557
تجربه سازنده زیارت
گردشگری مذهبی
برند گردشگری
فرهنگ مذهبی
یزدان
شیرمحمدی
y.shirmohammadi@pnu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور .تهران. ایران
LEAD_AUTHOR
اکبر
بهمنی
ab4073@gmail.com
2
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
AUTHOR
مژگان
مستان راد
ahangar937@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ـ احمدی شاپورآبادی، محمدعلی؛ سبزآبادی، احمد. (1390) «تحلیلی بر ظرفیتهای توسعه گردشگری مذهبی فرهنگی کلان شهر قم». فصلنامه مطالعات ملی. سال دوازدهم. شماره 46. صص: 83-112.
2
ـ آقاجانی، معصومه؛ فراهانی فرد، سعید. (1394). «گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: ایران)». فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان. بهار 1394. دوره 3. شماره 9. صص: 43 – 66.
3
ـ باقرنیا، آذین؛ احمدیان، رضا. (1393). مبانی گردشگری فرهنگی. تهران: انتشارات تیسا.
4
ـ تنکابنی، فرید. (۱۳۷۷). الحدیث (روایات ترتیبی از مکتب اهل بیت b). جلد دوم. چاپ یازدهم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
5
ـ جعفری، سید محمد باقر؛ غفاری، محمد؛ عباسی، احمد. (1397). «شناسایی و مفهومپردازی کیفیت تجربه مذهبی گردشگر (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر قم)». فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای). 8(3). صص: 7-29.
6
ـ حقیقی کفاش، مهدی؛ ضیایی، محمود؛ جعفری، قاسم. (1385). «اولویتبندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی ایران». مطالعات مدیریت گردشگری. 4(11/12). صص: 23-40.
7
ـ رحیمپور، علی؛ سید حسینی، سید داوود. (۱۳۷۹). سیمای جهانگردی اسلامی. تهران: محیا.
8
ـ سلطانی، علی؛ شریف، حمیدرضا. (1394). «رضایتسنجی خدمات گردشگری مذهبی با تأکید بر نقش عوامل محیطی، مطالعه موردی حرم شاهچراغ شیراز». فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامهریزی شهری. 6(23). صص: 35-54.
9
ـ فیض آبادی، مصطفی جهانگیر؛ وزیری محبوب، سید جمال. (۱۳۹۰). «ضرورت مطالعات آیندهپژوهی و روشهای آن در توسعه گردشگری مذهبی». مشهد: همایش میقات الرضا g.
10
ـ کروبی، مهدی. (1382). «فرهنگ و گردشگری». مطالعات مدیریت گردشگری. 1(2). صص:21-47.
11
ـ مافی، عزتالله؛ سقایی، مهدی. (1388). «کاربر مدل MS-SWOT در تحلیل مدیریت گردشگری، مطالعه موردی کلان شهر مشهد». جغرافیا و توسعه. (7)14. صص: 27- 50.
12
ـ محلاتی، صلاحالدین. (1380). درآمدی بر جهانگردی فرهنگی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
13
ـ مطهری، حمیدرضا؛ نجفی نژاد، سعید. (1398). «جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان». فرهنگ رضوی. 7(26). صص: 9-35.
14
ـ موسوی، میرنجف؛ سلطانی، ناصر؛ باقری کشکولی، علی. (1393). «تحلیلی بر نقش مذهب در توسعة گردشگری مذهبی». پژوهشهای جغرافیای انسانی. 46(4). صص: 825-841.
15
ـ مؤمنی، مصطفی؛ صرّافی، مظفر؛ قاسمیخوزانی، محمد. (1387). «ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی- فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلانشهر مشهد». فصلنامه جغرافیا و توسعه. 6(11). صص: 13-38.
16
ـ نیکسرشت، فرامرز؛ کیانی، زهره؛ دلشادخرم آبادی، مرضیه. (1395). «مروری بر نظریههای پایه گردشگری سلامت و پزشکی و شناخت تسهیلگران گردشگری پزشکی و ویژگیهای آنان». کنفرانس بینالمللی گردشگری، جغرافیا و باستان شناسی.
17
ـ همایون، محمدهادی. (۱۳۹۱). جهانگردی؛ ارتباطی میان فرهنگی: مطالعه تطبیقی الگوی غربی معاصر و الگوی اسلامی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
18
Agapito, D., Oom do Valle, P., & da Costa Mendes, J. (2013). The Cognitive-Affective-Conative Model of Destination Image: A Confirmatory Analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(5), 471-481.
19
Ajit, Kiran, Shinde. (2004). Quest for Good Governance, Contribution Find Potential of Religious Institutions as Stakeholdersh.
20
Bond, N. Packer, J. & Ballantyne, R. (2015). Exploring visitor experiences, activities and benefits at three religious tourism sites. International Journal of Tourism Research 17(5), 471–481.
21
Ali, F. Ryu, K. & Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85–100.
22
Blapp, M. & Mitas, O. (2017). Creative tourism in Balinese rural communities. Current Issues in Tourism, 1–27.
23
Chen, C. F. & Chen, F. S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism Management, 31(1), 29–35.
24
Funk, D. C. & Bruun, T. J. (2007). The role of socio-psychological and culture-education motives in marketing international sport tourism: A cross-cultural perspective. Tourism Management, 28(3), 806–819.
25
Goeldner, R. J. Ritchie and R. McIntosh. (2003). Tourism: Principles, Practices, Philosophies, 8th Ed. New York: John Wiley & Sons.p30-33
26
Huang, C. E. & Liu, C. H. (2018). The creative experience and its impact on brand image and travel benefits: The moderating role of culture learning. Tourism Management Perspectives, 28, 144-155.
27
Hung, K. Yang, X. Wassler, P. Wang, D. Lin, P. & Liu, Z. (2017). Contesting the Commercialization and Sanctity of Religious Tourism in the Shaolin Monastery, China. International Journal of Tourism Research, 19(2), 145–159.
28
Hung, W.L. Lee, Y.J. & Huang, P.H. (2016). Creative experiences, memorability and revisit intention in creative tourism. Current Issues in Tourism, 19(8), 763-772.
29
Kar, Jhikmik, (2009), Religious Tourism: A Case Study of the Greatest Religious & Tourism Industry of Eastern India: Puri in Orissa, Social science research network.
30
Lin, C.H. Morais, D. B. Kerstetter, D. L. & Hou, J.S. (2007). Examining the role of cognitive and affective image in predicting choice across natural, developed, and theme-park destinations. Journal of Travel Research, 46(2), 183-194
31
Loi, L. T. I. So, A. S. I. Lo, I. S. & Fong, L. H. N. (2017). Does the quality of tourist shuttles influence revisit intention through destination image and satisfaction? The case of Macao. Journal of Hospitality and Tourism Management, 32, 115-123
32
Olsen, D. H. and Timothy, D. J. (2006), Tourism, Religion and Spiritual Journeys, NY: Routledge.27
33
Richard G. (2014). Creativity and tourism: The state of the art. Annals of Tourism Research, 38(4):1225-1265.
34
Richards, G. & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture? Tourism Management, 27(6), 1209–1223.
35
Riss O. Woodhead L (2010), A Sociology of Religious Emotion, oxford,p15
36
Rubio Gil, Angeles & Javier de esteban Curiel; (2008), Religious events as special interest tourism, A Spanish esperience. PASOS, Vol. 6, pp. 419
37
Stylidis, D. Shani, A. & Belhassen, Y. (2017). Testing an integrated destination image model across residents and tourists. Tourism Management, 58, 184-195.
38
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پدیدار شناختی پنجره فولاد مشهدالرضا (ع)
شهر زیارتی مشهد مقدس که پایتخت فرهنگی مذهبی ایران لقب گرفته، علاوه بر مرقد امام رضا (ع) حاوی نمادهای پیرامونی است که در فرهنگ عمومی مردم نقش ایفا میکند. نمادهای مذهبی ضمن اینکه نشاندهنده فرهنگ مردم هستند، تأثیر زیادی در بازنمود و تداوم فرهنگ دارند. بنابراین، مطالعه نمادها، به ویژه نمادهای مذهبی، از منظر مطالعات فرهنگی از اهمیت ویژه برخوردار است. از جمله نمادهای مهم و بسیار معروف پیرامون حرم رضوی «پنجره فولاد» است. نگارنده با اتخاذ رویکرد پدیدار شناختی و استخدام مفهوم «مکان مقدس» میرچا الیاده، برای کشف معانی ذهنی زائران دارای تجربه زیسته پیرامون پنجره فولاد، از فنون «مصاحبه»، «مشاهده»، «مشارکت» و «بررسی اسناد» بهره برده است. تحلیل یافتههای حاصل از مطالعه میدانی با روش «تحلیل مضمون» نشان میدهد پنجره فولاد با مضمون فراگیر «مکان مقدس و متعالی»، در ذهنیت ایرانی، محل تلاقی آسمان و زمین، جزئی از ساختار کلان اماکن مقدس شیعی، دستآویز مستحکم، نیروبخش، شفادهنده، امیدبخش، دلانگیز، دگرگونکننده، محرک جوانمردی و درگاه امام رضا (ع) تلقی میشود.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133140_8079dd3d74b8fce46c94f419d79a061f.pdf
2021-09-23
123
152
10.22034/farzv.2021.133140
مشهدالرضا
پنجره فولاد
پدیدارشناسی
امام رضا (ع)
کریم
خان محمدی
khanmohammadi49@yahoo.com
1
دانشیار گروه مطالعات فرهنگب و ارتباطات داشگاه باقرالعلوم (ع)
LEAD_AUTHOR
ـ ابنبابویه، محمد بن على. (1413 ق). من لا یحضره الفقیه. مصحح: علیاکبر غفاری. چاپ دوم. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
1
ـ ــــــــــــــــــــــــ. (1378 ق). عیون أخبار الرضا g. مصحح: مهدی لاجوردى. تهران: نشر جهان.
2
ـ اربلی، علی بن عیسی. (1381 ق). کشف الغمه فی معرفه الائمه. به تصحیح هاشم رسولی محلاتی. تبریز: بنی هاشمی.
3
ـ اسمیت، فلیپ و الگزندر رایلی. (1394). نظریه فرهنگی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
4
ـ اِلیاده، میرچا. (1385). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
5
ـ ــــــــــــ . (1394). نمادپردازی امر قدسی و هنر. ترجمه محمدکاظم مهاجری. تهران: پارسه.
6
ـ ــــــــــــ . (1395). تاریخ اندیشههای دینی. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: کتاب پارسه.
7
ـ ــــــــــــ . (1375). مقدس و نا مقدس. ترجمه نصرالله زنگویی. تهران: سروش.
8
ـ امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ دهقان نیری، ناهید؛ رهنورد، زهرا؛ نوری سعید، علی. (1391). «روششناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی». فصلنامه پرستاری و مامایی جامعنگر. سال 22. شماره 68.صص:56-63.
9
ـ آیتاللهی، حمیدرضا. (1382). «مقایسه روش تحلیل فلسفی استاد مطهری در اخلاق و روش پدیدارشناسی». مقالات و بررسیها. دفتر 74. صص: 117- 131.
10
ـ بررتون، جوئل پی. (1377). «فضای مقدس». ترجمه مجید محمدی. فصلنامه نامه فرهنگ. سال ششم. بهار 77. شماره 29. صص: 128- 145.
11
ـ بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسن. (1378). توضیح المسائل مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
12
ـ خان محمدی، کریم. (1385). «تحلیل جامعهشناختی مناسک مذهبی در فرایند جهانیشدن (مطالعه موردی مناسک قالیشویان مشهد اردهال)». فصلنامه علمی پژوهشی شیعه شناسی. شماره 13. صص: 71- 90.
13
ـ ـــــــــــــــــ. (1398). انسان شناسی فرهنگ مذهبی ایرانیان. قم: دانشگاه باقرالعلوم g.
14
ـ خمینی(امام )، روح الله. (1367). تحریرالوسیله. ترجمه محمد باقر موسوی همدانی. قم: دارالعلم.
15
ـ صادق گیوی، امیر. (1394). پنجره فولاد. چاپ چهارم. تهران: میراث اهل قلم.
16
ـ طبری آملی، محمد بن جریر بن رستم. (1413 ق). دلائل الامامه. قم: بعثت.
17
ـ عابدی جعفری، حسن. (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین». فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. سال پنجم. شماره دوم. صص: 151- 198.
18
ـ عالم زاده، بزرگ. (1391). حرم رضوی به روایت تاریخ. چاپ پنجم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
19
ـ عناصری، جابر. (1383). «تأثیر تشیع بر ابنیه، اماکن و زیارتگاههای مذهبی در ایران». فصلنامه شیعه شناسی. سال دوم. شماره هفتم. صص: 121- 146.
20
ـ فرامرز قراملکی، احد. (1396). روششناسی مطالعات دینی. چاپ دهم. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
21
ـ فروزان، بدر. (1324). تاریخ آستان قدس. مشهد: گنجینه کتابخانه آستان قدس رضوی.
22
ـ فیض کاشانی، ملا محسن. (1415). تفسیر الصافی. به تحقیق حسین اعلمی. چاپ دوم. تهران: انتشارات الصدر.
23
ـ کتاک، فیلیپ کنراد. (1386). انسانشناسی (کشف تفاوتهای انسانی). ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر علمی.
24
ـ گروسی، فاضل خان. (بیتا). کتاب مقدس، (عهد قدیم). سفر خروج. (5: 3).
25
ـ لافورگ، رنه و رنه آلوندی. (1374). نمادپردازی، اسطوره و رمز (مجموعه مقالات). ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
26
ـ محدث نوری، حسین بن محمد تقی. (1408 ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: موسسه آل البیت b.
27
ـ مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). بحارالانوار. چاپ دوم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
28
ـ مطهری، مرتضی. (1387). مجموعه آثار. ج 25. چاپ چهارم. تهران: صدرا.
29
ـ مولوی، عبدالحمید؛ مصطفوی، محمدتقی؛ شکورزاده، ابراهیم. (1388). «سیر تحول معماری و توسعه آستان قدس» (مقاله دایره المعارف ایرانیکا). ترجمه رجبعلی یحیایی. فصلنامه وقف میراث جاویدان. سال هفتم. شماره 65. صص: 32- 49.
30
- Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and
31
code development, Sage.
32
- Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
33
- Eliade, mireca, 1959 () the cacred and the profane: the nature of religion translated from the French by Willard R. trask, A Harvest book and world, newyork.
34
منابع اینترنتی
35
ـ حیدری، محمدرضا. (1398). «گزارش رئیس شورای شهر مشهد». خبر آنلاین. تاریخ مراجعه 6/6/99.
36
www.khabaronline.ir/news/1253932
37
ـ صافی گلپایگانی، لطف الله.(1387).پایگاه اطلاع رسانی تابناک. تاریخ درج خبر14/8/1387.
38
Https://www.tabnak.ir/fa/news/24092
39
ـ صفارهرندی، محمدحسین. (1387). «پایتخت حقیقی ایران مشهد». آستان نیوز: پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی. تاریخ درج خبر9/5/87. 87701/www.news.razavi.ir/fa
40
ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم یابی در تمدن پژوهی؛ نقد روش شناختی کتاب «تمدن رضوی»
مطالعات تمدنپژوهی در قلمرو علوم انسانی کشور از رونق چندانی برخوردار نیست؛ به ویژه مسائل بسیاری وجود دارد که از زاویه رویکردهای مفهومی و روششناختی پیرامون تمدن، نیازمند پژوهش است. از جمله این دست مسائل، مفهوم تمدن نوین اسلامی است. این مقاله به نقد پژوهشی کتاب تمدن رضوی میپردازد که میتوان آن را در ذیل رویکردهای تمدن نوین اسلامی قرار داد؛ هرچند فاقد یک نگاه روششناختی و علمی به مسئله است. پس از معرفی کتاب و سایر آثار نویسنده در این زمینه، به اهمیت مسئله تمدن نوین اسلامی اشاره شده و سپس به اجمال، اصول و مبانی نقد و تحلیل کتاب را بر میشمریم که شامل نگاه روششناختی به مسئله و زاویه دید شاخصههای یک کتاب علمی پژوهشی است. تحلیل کتاب در دو قسمت نقد شکلی و نقد محتوایی با توجه به ابعاد امتیازات و کاستیها دنبال و نشان داده میشود که با وجود امتیازاتی مثل طرح بحث تمدن نوین اسلامی، توجه به نقش تمدنسازی ائمه شیعی و انفعالی ندانستن نقش ائمه(ع) در تاریخ، اما دارای کاستیهای ساختاری و روششناختی است مانند: عدم تعیّن نظام مفهومی، نبود نظم منطقی، غیر استدلالی و غیر مستند بودن، پَرِشِ روش شناختی و فقدان جنبه تحلیلی. ضرورت تحلیل شبکه مفاهیم هم خانوادة تمدن، ضرورت ترسیم و تبیین فلسفه تاریخ از منظر شیعی، اهمیت نقد روشمند متون تمدنپژوهی، توجه به نقش نسبت علم دینی با تمدن نوین اسلامی، ضرورت نگاه روششناختی به مسئله تمدن و پایبندی به لوازم و اقتضائات این دست مطالعات، بخشی از نتایجی است که این پژوهش در پایان بر آن تأکید میورزد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133142_350f2d31a97edd564fabd4524661da04.pdf
2021-09-23
153
188
10.22034/farzv.2021.253760.1574
روش شناسی
تمدن نوین اسلامی
علم دینی
تمدن رضوی
تمدن پژوهی
نقد
سید حسین
حسینی
drshhs44@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
ـ باودن، برت؛ تیریاکیان، ادوارد؛ دباشی، حمید. (1395). راه ناهموار تمدن؛ هفت مقاله دربارة تمدن. گزینش محمد ملا عباسی. تهران: ترجمان علوم انسانی.
1
ـ بکر، کارل لوتوس و دنکاف، فردریک. (1384). سرگذشت تمدن. ترجمه علی محمد زهما. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
2
ـ جمعی از نویسندگان. (1386). جستارهای نظری در باب تمدن. تدوین و تحقیق حبیب الله بابایی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
3
ـ حسینی، سیّد حسین.(1390). مبادی دین پژوهی؛ چیستی، چرایی و چگونگی. تهران: انتشارات آوای نور.
4
ـ ــــــــــــــــــــ. (1395). تمدن پژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
5
ـ ــــــــــــــــــــ. (1397 ب). از علم دینی تا توسعه فرهنگی در کرسیهای نظریه پردازی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
6
ـ ــــــــــــــــــــ. (1394). «اصول راهنمای تنظیم مقالات نقد». کارگاه پژوهشی متد نقد کتاب. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
7
ـ مارکوزه، هربرت. (1388). انسان تک ساحتی. ترجمه محسن مویدی. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
8
ـ متولی امامی، سید محمد حسین. (1394). جستارهایی نظری در باب تمدن اسلامی. قم: نشر معارف.
9
ـ میرباقری، سید محمد مهدی. (1394). اندیشه تمدن نوین اسلامی. قم: انتشارات تمدن نوین اسلامی.
10
ـ نجفی، موسی. (1394). فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی. تهران: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
11
ـ ـــــــــــــ. (1390). تمدن برتر. اصفهان: نشر آرما.
12
ـ ـــــــــــــ. (1396). تمدن رضوی؛ مولفههای تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا g. اصفهان: نشر آرما.
13
منابع اینترنتی
14
ـ حسینی، سید حسین. (1397ج). «نقش تاریخی ائمه معصومینb؛ نگاه فلسفة تاریخی». خبرگزاری میزان. کدخبر: 486896.
15
ـ ــــــــــــــــــــ. (1397 الف). «فلسفه را گِل آلود نکنیم؛ امکان و امتناع علم دینی». خبرگزاری طلیعه. کدخبر: 65346.
16
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی کتاب های کودک تولید شده در معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی از نگاه کودک
در این بررسی پنج کتاب از بین کتابها و تولیدات معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی بررسی شد. در ارزشیابی کتابهای کودک سه هدف دنبال شد که عبارت است از ارزشیابی کتابهای مورد بررسی در زمینه «محتوا، ساخت و پرداخت و تصاویر» از نگاه کودک. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 11 ساله ساکن در شهر مشهد است که پاییز 1398 به حرم مطهر رضوی وارد شدند. حجم نمونه 63 کودک بود که با روش هدفمند انتخاب شدند. رویکرد تحقیق ارزشیابانه و روش مورد بررسی تحلیل مضمون با ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته است. نتایج نشان داد که کتاب «من؛ شال سبز؛ بابا» بیشترین جذابیت را برای کودکان در ابعاد مختلف به همراه داشته است. به عبارت دیگر بهترین ارزشیابی از سوی کودکان به این کتاب تعلق دارد. پس از آن کتاب «ابرک و دختر دانا» به واسطه ساخت و پرداخت متفاوت و تصاویر رنگارنگ کمترین انتقادات را به خود اختصاص داده است. کتاب «مثل امام رضا باش» با وجودی که جذابیتهای فراوانی برای کودکان داشت اما نقدهایی را نیز به همراه داشته است. عنوان دستوری و طولانی بودن کتاب مهمترین آنهاست. مهمترین نقدهایی که به کتاب «عماد و کاروان غول ها» وارد است از یک طرف تصاویری است که بیشتر رنگهای تیره در آنها به کار رفته و از طرف دیگر عنوان کتاب است. بیشترین نقد و ضعیفترین ارزشیابی را کتاب «خانه پدری» به خود اختصاص داده است که جذابیت پایینی برای کودکان به همراه داشته است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_133143_b8a924b53fe37ec987835a8832570d39.pdf
2021-09-23
189
222
10.22034/farzv.2021.257490.1583
ارزش یابی
کتاب های کودک
داستان های رضوی
سیره رضوی
رها
شکفته
rshekofte78@gmail.com
1
دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
سیدمحمد
نوعی
mmnoei@yahoo.com
2
دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ،دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- آقاگلزاده، فردوس. (1379). «ویژگیهای متون ادبی از دیدگاه زبانشناسی». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی. شماره 91. صص:1-12.
1
- تولان، مایکل. (1386). روایتشناسی (درآمدی زبان شناختی- انتقادی). ترجمه سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
2
- شِرَت، ایون.(1387). فلسفه علوم اجتماعی قارهای. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
3
- فلیک، اووه.(1399). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
4
- موسی پور، نعمت الله.(1381). «مبانی نظری الگوهای ارزشیابی آموزشی». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی . شماره 23 و24. صص: 119-143.
5
- مهر محمدی، محمود؛ امین خندقی، مسعود.(1388) «مقایسه ایدئولوژیهای برنامه درسی آیزنر با میلر: نگاهی دیگر». مطالعات تربیتی و روانشناسی. دوره 10. شماره 1. صص: 27-45.
6
- نوکاریزی، محسن؛ ضیغمی، مجید. (1392). «مقایسه میزان اهمیت ملاکهای رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان در شهر مشهد». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابهای عمومی. دوره 19. شماره 3. صص:143-361.
7
- نیکوسخن، سودابه. (1391). « فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر ». شماره 8 . صص: 178-198.
8
- Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage Publications, Inc.
9
- Dunn, F. W. (1921). Interest Factors in Primary Reading Material. Contributions to Education, 113, 70-82.
10
- Gordon W. Allport(1954), The Nature of Prejudice, Cambridge, Mass.:Addison-Wesley Publishing Co., Inc.
11
- Holloway, I. & Todres, L. (2003), “The Status of Method: Flexibility, Consistency and Coherence”, Qualitative Research, Vol. 3, No. 3, Pp. 345-357.
12
- Swayne Barthold, Lauren,(1987) Prejudice and understanding: Gadamer`s ontological hermeneutics, George Washington University.
13