ORIGINAL_ARTICLE
ابعاد همگرایی عتبات مقدسه بهمثابۀ سازمانهای شیعیِ متولّی زیارت
جهان اسلام همواره از آتش تفرقه رنج برده است. یکی از راهکارهای غلبه بر نیروهای واگراکننده، ایدۀ همگرایی عتبات مقدسه جهت استفاده از ظرفیتهای عظیم نهاد زیارت است. همگرایی عتبات مقدسه آرمان توحید را از طریق ایده وحدت جهان اسلام پیگیری میکند. همگرایی از مفاهیمی است که بهخصوص در روابط بینالملل به آن توجه زیادی شده است، اما این نوشتار نگاهی فرهنگیتمدنی به این مفهوم دارد و آن را نوعی همسویی و همنوایی در ارزشها، سیاست ها و اقدام ها تلقی میکند. مسئله این پژوهش بررسی ابعاد همگرایی عتبات مقدسه بهمثابۀ سازمان های شیعی متولی زیارت است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعۀ اسنادی و مصاحبه است و تحلیل اطلاعات با روش تحلیل مضمون انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، با توجه به تحلیل مضمون اطلاعات جمعآوریشده می توان شش مضمون اصلی و سازمان دهنده «مزیت ها»، «مبانی»، «زمینه ها»، «موانع»، «پیامدها» و «راهبردها» را برای مضمون محوری و فراگیر «همگرایی عتبات مقدسه» شناسایی کرد. توجه به هدف نهایی از همگرایی سازمان های عتبات مقدسه، فهم همگرایی سازمانی عتبات مقدسه بهعنوان گام اول از یک فرایند کلی تر که گام های بعدی آن همگرایی میان فرهنگی و تمدنی است، درک رابطۀ حقیقی زیارت و گردشگری، کنار گذاشتن منیّت های سازمانی و توجه به نقش مکمّلی عتبات در فرایند همگرایی، توجه به جغرافیای تاریخی عتبات مقدسه، محور نشدن سازمان ها در فرایند همگرایی، دیپلماسی همگرایی و بسترسازی برای همراهکردن اهل سنت با این حرکت و در نهایت فهم راهبردی سازمانهای عتبات از نقش خود در فرایند همگرایی، از مهمترین راهبردهای همگرایی عتبات مقدسه بهمثابۀ سازمان های شیعی متولی زیارت است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94042_90d40d86232d501149c4d8d6680f40ed.pdf
2019-10-03
9
38
10.22034/farzv.2019.94042
سازمان
عتبات مقدسه
زیارت
همگرایی
هادی
غیاثی
hadi.ghiasi@gmail.com
1
دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
LEAD_AUTHOR
ـ آذر، عادل؛ زارعی، بهروز و زارعی، عظیم. (1384). «ارائه یک روش برای شبیهسازی ارتباطات بینسازمانی دستگاههای دولت». دانشور رفتار. س12. ش11. صص:19-36.
1
ـ اخوان کاظمی، بهرام. (1387). «نظریههای همگرایی و آموزة مهدویت». مشرق. ش6. صص: 46-76.
2
ـ بابایی، حبیبالله. (1394). مدنیت، عقلانیت و معنویت در بستر اربعین. تهران: سوره مهر.
3
ـ ــــــــــــــــــ . (1396). «درآمدی بر شاخصهای تمدنی در اربعین». مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی لقاءالحسین. ج4. تهران: دانشگاه امام صادق (ع). صص: 93-117
4
ـ بشیر، حسن. (1395). دیپلماسی گفتمانی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
5
ـ جعفری، علیاکبر و نیکروش، ملیحه. (1394). «منابع فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عراق نوین». دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم. ش12. صص:29-50.
6
ـ جعفری هفتخوانی، نادر. (1392). مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
7
ـ ــــــــــــــــــ . (1391). «منظومه فرهنگی؛ کاربرد استعاره منظومه شمسی برای ساماندهی سازمانهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران». دوفصلنامه دین و ارتباطات. ش41. صص:37-65.
8
ـ حاجیانی، ابراهیم. (1384). «گفتوگوی بینفرهنگی و انسجام ملی». همبستگی ملی در ایران (مجموعه مقالات) به کوشش: داریوش قمری. تهران: مؤسسه مطالعات ملی. صص: 27-42.
9
ـ حافظنیا، محمدرضا و زرقانی، سیدهادی. (1391). «چالشهای ژئوپلیتیکی همگرایی در جهان اسلام». پژوهشهای جغرافیای انسانی. ش80. صص: 139-154.
10
ـ خاکی، غلامرضا. (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.
11
ـ خانی، ابراهیم. (1395). جامعهشناسی حکمت متعالیه. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
12
ـ خانی، محمدحسن. (1396). «آیین اربعین بهمثابة منبع قدرت نرم جهان اسلام». مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی لقاءالحسین. ج4. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
13
ـ دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال. (1390). «الزامات دیپلماسی فرهنگی ایران». نشریه همشهری دیپلماتیک. ش58.
14
ـ رازنهان، محمدحسن؛ دهقانی، رضا و بیاتی، هادی. (1395). «بررسی جایگاه اقتصادی عتبات عالیات در روابط ایران و عثمانی در دوره صفوی». پژوهشهای تاریخی. ش31. صص: 25-40.
15
ـ زبردست، هادی. (1385). «همکاریهای بینسازمانی». تدبیر. ش168. صص: 16-22.
16
ـ ستوده، محمد. (1387). «جهانیشدن و همگرایی کشورهای اسلامی». فصلنامه علوم سیاسی. ش42. صص: 95- 116.
17
ـ الشیخ غالب الناصر. (1439ق). البناء الاجتماعی و الثقافه الحسینیه. کربلاءالمقدسه: دار وارث للطباعه.
18
ـ عریخانی، رسول. (1394). عتبات عالیات در روابط ایران و عثمانی قرن نوزدهم (با تأکید بر عصر عبدالحمید دوم). مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
19
ـ عرفان، امیرمحسن و بیات، علی. (1393). «آموزه امت اسلامی در قرآن و بازاندیشی در قابلیتهای تمدنی و فرهنگی آن». فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی. ش15. صص: 7-30.
20
ـ فیاض، ابراهیم. (1389). تعامل دین، فرهنگ و ارتباطات. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
21
ـ کرمیپور، اللهکرم. (1394). «گردشگری دینی: ماهیت و کارکرد». دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی. ش13. صص: 53-71.
22
ـ موسوی، سیدمهدی. (1394). «اربعین حسینی؛ شکوه همبستگی اجتماعی امت اسلامی». مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین. تهران: سوره مهر.
23
ـ مهدیار، میثم. (1394). «ظرفیتشناسی اربعین». مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین. تهران: سوره مهر.
24
ـ ولایتی، علیاکبر و سعیدمحمدی، رضا. (1389). «تحلیل تجارب همگرایی در جهان اسلام». دوفصلنامه دانش سیاسی. ش11. صص:151-180.
25
ـ همایون، محمدهادی. (1390). جهانگردی، ارتباطی میانفرهنگی، مطالعه تطبیقی الگوی غربی معاصر و الگوی اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
26
ـ ـــــــــــــــــ . (1396). «نقش تمدنساز عاشورا و اربعین، از بعثت و غدیر تا ظهور». مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی لقاءالحسین. جلد4. تهران: دانشگاه امام صادق (ع). صص: 51-77.
27
- Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405
28
- Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
29
- Patton, M. Q. (1990), Qualitative evaluation and research methods, Thousand Oaks, CA: Sage
30
ORIGINAL_ARTICLE
جلوههای مبارزاتی سیمای امام رضا (علیه السلام) در شعر دفاع مقدّس
امام رضا (علیهالسلام) در برابر طاغوتهای استبدادی و فکری زمانه ایستادگی کرده و آزاداندیشی و آزادیخواهی از جلوههای پایداری در سیمای مبارزاتی حضرت است. آشنایی شاعران دوران دفاع مقدّس با سیمای مبارزاتی امام رضا (علیهالسلام) و آموزههای رضوی مبتنی بر فرهنگ پایداری از رخدادهای اثرگذاری است که مبانی و محتوای شعر دفاع مقدّس را بازآفرینی کرده است؛ چنانکه سیمای امام رضا (علیهالسلام) را با تکیه بر جلوههای پایداری در فرهنگ، اندیشه و آموزههای در شعر خود بازنمایی کردهاند. شعر دفاع مقدّس از الهامات شاعرانهای بهرهمند است که بخشی از آن برگرفته از فرهنگ و آموزههای رضوی است. جستار پیش روی با هدف تبیین جلوههای پایداری با تکیه بر فرهنگ و آموزههای رضوی در شعر دفاع مقدس با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. دستاورد پژوهش نشان میدهد که سیمای مبارزاتی امام رضا (علیهالسلام) در آیینة شعر دفاع مقدّس پژواکی ویژه دارد و جلوههایی از استقامت و پایداری، شجاعت و شهامت، غربت و شهادت حضرت در این گونة شعری بازتاب یافته که الگویی ارزنده و الهامبخش برای رزمندگان دوران دفاع مقدّس بوده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94043_d93e0a4fbdee044483f05978dde646b0.pdf
2019-10-03
39
56
10.22034/farzv.2019.94043
امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ پایداری
آموزههای رضوی
شعر دفاع مقدّس
سیمای مبارزاتی امام رضا (علیهالسلام)
خلیل
بیگزاده
kbaygzade@yahoo.com
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
پریسا
احمدی
parisaahmadi66@yahoo.com
2
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
LEAD_AUTHOR
- ابن بابویه، ابوجعفرمحمدبنعلی. (1378ق). عیوناخبارالرضا (ع). به کوشش: محمد البدراوی. مترجم: آقانجفی اصفهانی. چاپ اول. قم: پیام علمدار.
1
- امیری خراسانی، احمد و آخشن، قدرت. (1391). «اسوههای مذهبی در شعر دفاع مقدس». ادبیات پایداری. سال چهارم. ش7. صص: 29- 58.
2
- امیری خراسانی، احمد و هدایتی، فاطمه. (1393). «ادبیات پایداری؛ تعاریف و حدود». ادبیات پایداری. ش10. صص: 23- 42.
3
- امیری خراسانی، احمد. (1390). «بررسی انتظار بهعنوان عنصر پایداری با تکیه بر شعر قیصر امینپور و سلمان هراتی». ادبیات پایداری. سال سوم. ش5 و 6. صص: 1- 26.
4
- امینپور، قیصر. (1392). تنفس صبح. چاپ 8. تهران: سروش.
5
- بابلی، کورش. (1388). «نقش امام رضا (ع) در فرهنگ و تمدن تشیع و ایران». پیام. ش98. صص: 132- 151.
6
- باروتیان، حسن. (1387). شخصیتپردازی در داستانهای کوتاه دفاع مقدس. چاپ اول. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس.
7
- براتیپور، عباس. (1389). تا طلوع گل سرخ. چاپ اول. تهران: تکا.
8
- ترابی، ضیاءالدین. (1380). «نگاهی به نوسرودههای دفاع مقدس». فصلنامه ادبیات پایداری. ش29. صص: 68- 73.
9
- حسینی علایی، محمدناصر. (1382). «سیره معصومین: امام رضا (ع)». مجله رشد آموزش معارف اسلامی. ش51. صص:13- 19.
10
- حسینی، حسن. (1363). همصدا با حلق اسماعیل. چاپ اول. تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
11
- سلمانی رحیمی، امیر. (1391). «جلوههایی از شجاعت امام علی بن موسی الرضا (ع)». مشکوه. ش116. صص: 34- 46.
12
- شاهرخی، محمود. (1367). تجلی عشق. چاپ اول. تهران: کنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه و 36 هزار شهید استان تهران.
13
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1376). آیینهای برای صداها. چاپ سوم. تهران: سخن.
14
- شفیعی، سیدضیاءالدین. (1387). خیالهای شهری. چاپ اول. تهران: تکا.
15
- شکارسری، حمیدرضا. (1392). عاشقانههایی برای دشمن. چاپ اول. تهران: فصل پنجم.
16
- صرفی، محمدرضا و هاشمی، سیدرضا. (1390). «دفاع مقدس، تعهد و تحول در شعر قیصر امینپور». ادبیات پایداری. سال دوم. ش4 و 3. صص: 323- 346.
17
- صفارزاده، طاهره. (1391). مجموعه اشعار. چاپ اول. تهران: پارس کتاب.
18
- علویمهر، حسین. (1385). «منزلت امامان شیعه (ع) و چگونگی حسابرسی مردم در قیامت». فصلنامه شیعهشناسی. سال چهارم. ش16. صص: 36- 55.
19
- علیپور، پوران. (1390). «نشانهشناسی هیپوگرام مفهومی شهادت در شعر دفاع مقدس». ادبیات پایداری. ش3 و 4. صص: 379- 406.
20
- غنیپور ملکشاه، احمد و خلیلی، احمد. (1391). «تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در اشعار طاهره صفارزاده». ادبیات پایداری. سال چهارم. ش7. صص: 139- 176.
21
- فضلالله، محمدجواد. (1377). تحلیلی از زندگانی امام رضا (ع). مترجم: سیدمحمدصادق عارف. مشهد: آستان قدس رضوی.
22
- قاسمزاده، سیدعلی؛ ذبیحنیا، آسیه و جمالزهی، فرخنده. (1393). «بینامتنیت تلمیح در شعر شاعران دفاع مقدس». ادبیات پایداری. ش11. صص: 356-333.
23
- کلینی، محمدبنیعقوب. (1362). اصول کافی. ج 2. چاپ اول. تهران: نور.
24
- مجلسی، مولیمحمدباقر. (1372). بحارالأنوار. ج 45. چاپ اول. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
25
- موسوی گرمارودی، علی. (1393). گوشواره عرش. چاپ چهارم. تهران: سورة مهر.
26
- میرحسینی، سیدمحمد. (1390). «استقامت و پایداری در قرآن». ادبیات پایداری. سال دوم. ش3 و 4. صص: 590- 610.
27
- هراتی، سلمان. (1380). مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی. چاپ سوم. تهران: دفتر شعر جوان.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وجوه مختلف غیریّت سازی و منازعۀ گفتمانی در فرایند پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (علیه السلام)
در مقالۀ حاضر برخی از وجوه غیریّتسازی و ابعاد منازعۀ گفتمانی در فرایند پذیرش ولایتعهدی امام رضا (علیهالسلام) بررسی و بازنمایی شده است. ازآنجاکه قبول ولایتعهدی از سوی امام (علیهالسلام) در فضای خاصّ سیاسی صورت گرفت، تلاشهای گستردۀ آن حضرت برای فاصلهگرفتن از نظام فکری، معنایی و سیاسی ـ اجتماعی دشمن (گفتمان رقیب) و نفی آن به شیوههای زبانی و عملی، حایز اهمیت است. آنچه مسلّم است اینکه گفتمان سیاسی رضوی در چارچوب گفتمان کلّی و کلان امامت و ولایت و متأثر از منازعات ریشهدار تاریخی و طولانی نسبت به گفتمان «خلافت و سلطنت» وجوه مختلفی از منازعه و غیریّتسازی را به نمایش گذاشته است. بررسی نوع گفتمان از این منظر میتواند قالب دیگری از رویکرد امام نسبت به تفکر حاکم بر جامعۀ آن روز را نشان دهد ماحصل این بررّسی نشان میدهد گفتمان رضوی بهتبع از گفتمان کلّی امامت از طریق غیریّتسازی نسبت به عناصر مفهومی گفتمان رقیب تلاش کرده است نظام معنایی و اندیشۀ سیاسی خود را در افکار عمومی آحاد جامعه گسترش دهد و به گفتمان فراگیر (هژمونیک) تبدیل شود. بهرهگیری از ادبیات و روششناسی تحلیل گفتمان بهویژه رویکرد پیشنهادی «لاکلائو و موفه» وجه تمایز این مقاله است که تاکنون کمتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94044_f5db6c71d2806dae6493e1d350769c6f.pdf
2019-10-03
57
85
10.22034/farzv.2019.94044
امام رضا (علیه السلام)
گفتمان
نظام سیاسی
امامت
خلافت
علی
سلیمانپور
a_soleimanpour@yahoo.com
1
استادیار گروه معارف اسلامی واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
LEAD_AUTHOR
امیر
اکبری
amirakbari84@yahoo.com
2
استادیار گروه تاریخ واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
AUTHOR
محمد
دارینی
dareini1378@mshdiau.ac.ir
3
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد ، ایران.
AUTHOR
- آقاگلزاده، فردوس. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علمی و فرهنگی.
1
- ابن بابویه، محمدبنعلی. (1380). عیون الاخبار الرضا. مترجمان: علیاکبر غفاری و حمیدرضا مستفید. ج 1و2. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
2
- ــــــــــــــــــــــ . (1347). الخصال. تهران: مکتبهالصدوق.
3
- ابن تغری بردی. ( 1963م). النجوم الزاهره فی ملوک مصر و قاهره. الجزء الثانی. قاهره: المؤسسه المصریه.
4
- ابنشعبه، حسن بن علی. (1383). تحف العقول. تهران: دارالکتب الأسلامیّه.
5
- ابنصباغ مالکی، علی بن محمد. ( 1422ق). الفصول المهمه. ج2. قم: دارالحدیث.
6
- ابنکثیر، اسماعیلبنعمر. (1418ق). البدایهوالنهایه. الجزء السابع. تحقیق: علییوسف شیخمحمدالباقی. بیروت: دارالفکر.
7
- ابوالفرج اصفهانی، علی بن حسین. (1349). مقاتل الطالبیین. مترجم: رسول محلاتی. مقدمه و تصحیح: اکبر غفاری. تهران: نشر صدوق.
8
- ادیبزاده، مجید. (1387). زبان، گفتمان و سیاست خارجی. تهران: نشر اختران.
9
- ادیب، عادل. (1368). زندگی تحلیلی پیشوایان ما (ائمه دوازدهگانه). مترجم: اسدالله مبشری. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10
- اربلی، علی بن عیسی. ( 1382). ترجمه و شرح کشف الغمه. مترجم: علیبن حسینی زوارهای. ج 3. تهران: اسلامیه.
11
- استرآبادی، احمدبن تاج الدین. ( 1374). تاریخ زندگانی پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع). بهکوشش: حمید هاشم محدث. نشر قبله .
12
- اکبری، امیر. (1394). عوامل سیاسی حضور امام رضا (ع) در خراسان. مشهد: پیشگامان خرد مینو.
13
- جعفریان ، رسول. (1379). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع). قم: انصاریان.
14
- حرّ عاملی، محمدبن حسن. (بیتا). وسائلالشیعه. لبنان: داراحیاء التراث العربی.
15
- حمد، حسن. ( 1414ق). دیوان دعبلبنعلی خزاعی. بیروت: دارالکتب.
16
- شریف قریشی، باقر. (1382). پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی بن موسی الرضا (ع). مترجم: سیدمحمد صالحی. چاپ اول. ج2. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
17
- دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال. (1387). «چرخه گفتمانی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی». مجموعه مقالات درآمد (مروری بر کارنامه سی ساله نظام جمهوری اسلامی ایران). تهران: دانشگاه تهران.
18
- سلطانی، علیاصغر. (1384). قدرت، گفتمان و زبان، ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نی.
19
- شاکری، احسان. (1385). «میشل فوکو و انقلاب اسلامى». فصلنامه تاریخ معاصر ایران. سال دهم، ش37. صص: 37-50.
20
- فروند، ژولین. (1392). جامعهشناسی ماکس وبر. مترجم: عبدالحسین نیکگهر. تهران: نیکان.
21
- قمی، شیخ عباس ، ( 1389) ، تتمه المنتهی، وقایع ایام خلفا، تصحیح غلامحسین انصاری، تهران: نشر بین الملل.
22
- قندوزی حنفی، سلیمانبن ابراهیم. (1416ق). ینابیع الموده لذوی القربی. ج 3. تهران: دارالاسوه.
23
- ضیمران، محمد. (1389). میشل فوکو: دانش و قدرت. تهران: هرمس.
24
- طوسی، خواجه نصیرالدین. (1335). مجموعه رسائل. به کوشش: محمد مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.
25
- عرفانمنش، جلیل. (1376). جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا (ع) از مدینه تا مرو. مشهد: آستان قدس رضوی.
26
- عطاردی خبوشانی، شیخ عزیزالله. (1406ق). مسند الأمام الرضا (ع). مشهد: آستان قدس رضوی.
27
- فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. مترجم: غلامرضا کاشی و دیگران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
28
- فضلالله، محمدجواد. (1381). تحلیلی از زندگانی امام رضا (ع). مترجم: سیدمحمد صادق عارف. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
29
- فیرحی، داود. (1382). نظام سیاسی و دولت در اسلام. تهران: سمت.
30
- کلینی الرازی، محمدبن یعقوب. (1388 ه.ق). الاصول مِنَ الکافی. تهران: مکتبه الأسلامیه.
31
- مجموعه آثار نخستین کنگره جهانی حضرت رضا (ع). (1365). مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
32
- مدرسی، محمدتقی. (1372). زندگی و سیمای امام رضا (ع). محمدصادق شریعت. تهران: مؤسسه فرهنگی انصارالحسین.
33
- مفید، محمدبن محمدبن نعمان. (بیتا). الارشاد. ترجمه و شرح: هاشم رسولی محلاتی. ج2. تهران: علمیه.
34
- مرتضوی، سیدمحمد. (1387). ولایتعهدی امام رضا (ع). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
35
- مجلسی، علامه محمدباقر. (1380). زندگانی حضرت امام رضا (ع). مترجم: موسی خسروی. تهران: اسلامیه.
36
- مرعشی تستری، نورالله. (1409ق). احقاق الحق. ج28. قم: مکتبهالمرعشی.
37
- هال، استوارت. (1386). غرب و بقیه (گفتمان و قدرت). مترجم: محمود متحد. تهران: آگه.
38
- یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز. (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. مترجم: هادی جلیلی. تهران: نی.
39
ORIGINAL_ARTICLE
مصداقهایِ حقوق معنویِ کودک در سیره رضوی و نظام حقوقی ایران
در کلیه نظامهای حقوقی، حقوق معنوی کودک سازوکاری حمایتی بهشمار میرود که درعین قوامبخشی به شخصیت کودک، تضمینکنندۀ برخی از حقوق مادی وی نیز خواهد بود. در نظام حقوقی اسلام نیز حقوق متعددی برای کودکان در نظر گرفته شده که بخش اعظم آن بر پایۀ الگوی رفتاری ائمه معصوم (علیهمالسلام) قابل تصور است. از آن جمله میتوان به سیرۀ رضوی اشاره کرد. با توجه به عدم تصریح سیره رضوی به حقوق معنوی کودک، چگونه میتوان از آموزههای امام رضا (علیهالسلام) حقوق معنوی کودک را احصاء کرد؟ و رویکرد نظام حقوقی ایران در اینباره چیست؟ واکاوی آموزههای رضوی در نحوۀ نامگذاری، تأکید بر وضوح نسب و تابعیت کودک بهروشنی بیانگر مصادیقی از حقوق معنوی کودک است که امروزه از آن بهعنوان «حقّ بر هویت» یاد میشود. همچنین از راهکارهای رفتاری ایشان در برخورد با کودکان بهخوبی میتوان به شناسایی حقّ بر محبت بهعنوان یکی دیگر از حقوق معنوی کودک اشاره داشت. درخصوص چیستی این حق در نظام حقوقی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبعیت از اصل4 قانون اساسی، مبنای نوینی از این حقوق مبتنی بر موازین اسلامی شکل گرفته است. بیشک، حقوق معنوی کودک ساختار جامعی مبتنی بر حقوق مختلف در ابعاد آموزشی، عاطفی و اجتماعی است که در این مقاله تنها به مصادیقی از آن پرداخته شده و مبانی قابل احصاء از آموزههای رضوی، نظام حقوقی ایران و برخی از کنوانسیونهای بینالملل به جهت لزوم الحاق ایران به آنها به روش تحلیلی ـ توصیفی مورد مداقه قرار گرفته است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94045_e49652717426f1eee328c27a2dd2b9e4.pdf
2019-10-03
87
111
10.22034/farzv.2019.94045
حقوق معنوی
هویت
نسب
تابعیت
محبت
منصوره
فصیح رامندی
fasih@ricac.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم. (1380). ترجمه مکارم شیرازی. تهران:دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
1
قانون مدنی.
2
قانون ثبت احوال.
3
قانون حمایت خانواده.
4
ـ ابنبابویه، محمدبنعلی. (1380). عللالشرائع. ج1. ترجمه و شرح: محمدجواد ذهنی تهرانی. قم: مؤمنین.
5
ـ ابنشعبه، حسنبنعلی. (1382). تحفالعقول. مترجم: صادق حسنزاده. قم: آلعلی.
6
ـ ابن فهد حلّی، احمدبن محمد. (بیتا).عدة الداعی و نجاح الساعی. تصحیح: احمد موحدی قمی. بیروت: دارالکتب الاسلامی.
7
ـ اسعدی، حسن. (1387). خانواده و حقوق آن. مشهد: بهنشر.
8
ـ ایروانی، جواد و عبادی، مهدی. (1391). «مقایسه تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک». قرآن و علم. پائیز و زمستان. ش11. صص: 65-86.
9
ـ بحرانی اصفهانی، عبداللهبن نورالله. (1413ق). عوالمالعلوم. ج22. قم: مؤسسه امام مهدی (عج).
10
ـ بوربا، میشله. (1389). کتاب جامع تربیت کودک. مترجم: محمد بهشتیان. ج2. چاپ اول. تهران: نشر فرهنگ سبز.
11
ـ توسلی نائینی، منوچهر. (1388). «فرزندخواندگی در کنوانسیون حقوق کودک 1989 و مقایسه آن با حقوق ایران». فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی. دورة39. زمستان. ش4. صص: 89-110،
12
ـ جعفری لنگروی، محمدجعفر. (1385). ترمینولوژی حقوق. تهران: گنج دانش.
13
ـ حرعاملی، محمدبنحسن. (1416). تفصیل وسائلالشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه.ج8و13. قم: مؤسسه آل البیت (ع) لأحیاء التراث.
14
ـ خمینی، روحالله. (1379). تحریر الوسیله. قم: دارالعلم.
15
ـ شهید ثانی، زینالدینبنعلی. (1387 ). شرح اللمعه. ج10. مترجم: علی شیروانی. قم: دارالعلم.
16
ـ طبیبی جبلی، مرتضی؛ علیان، آزاده و راعی، مسعود. (1392). «سازوکارهای حمایت از کودک در برابر مجازات و تنبیه از نظر فقه و حقوق». مجله فقه و حقوق خانواده (ندای صادق). سال هجدهم. ش58. صص: 75-97.
17
ـ عربعامری، احمد؛ پارسامنش، محمدرضا. (1393). «تابعیت در اسلام». حقوق اسلامی. تابستان. ش4. صص: 107-130.
18
ـ علومی، رضا. (1348). کلیات حقوق. تهران: انتشارت مؤسسه عالی حسابداری.
19
ـ فیومی، احمدبنمحمد. (1414ق). مصباح المنیر. قم: دارالهجره.
20
ـ کاتوزیان، ناصر. (1387). فلسفه حقوق. تهران: شرکت سهامی انتشار.
21
ـ ــــــــــــــــــ . (1394 ). قانون مدنی در نظم حقوق کنونی. تهران: میزان.
22
ـ کلینی، محمدبن یعقوب. (1369). اصول کافی. ج 6 و 8. ترجمه و شرح: جواد مصطفوی. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
23
ـ مجلسی، محمدباقر. (بیتا). بحارالانوار. ج76 و 15. تصحیح: محمدباقر محمودی. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
24
ـ مقدادی، محمدمهدی و جوادپور، مریم. (1395). «نقش والدین در ارتقای سلامت معنوی کودکان در اسلام». فصلنامه تاریخ پزشکی. زمستان. ش26. صص: 83-117.
25
ـ منسوب به امام رضا (ع). (1406ق). الفقه. مشهد: مؤسسه آل البیت (ع).
26
ـ میرشکاری، علی و فراهانی، سیدجواد. (1395). «حقّ کودک بر نام». مطالعات حقوق بشر اسلامی. بهار وتابستان، ش10. صص:81 -104.
27
ـ ــــــــــــــــــــ . (1392). قانون ثبت احوال در نظام حقوق کنونی. تهران: جنگل.
28
ـ نقیبی، سیدابولقاسم. (1382). «نظریه جبران خسارت به حقوق معنوی کودک». فقه و حقوق خانواده (ندای صادق). زمستان، ش33. صص: 88-115.
29
ـ نوری طبرسی، میرزاحسین. (1408ق). مستدرکالوسائل و مستنبط المسائل. ج 2 و 8. بیروت: مؤسسه آلالبیت (ع) لاحیاء التراث العربی.
30
ـ هافمن، کارل. (1384). روانشناسی عمومی. مترجم: هادی بحیرایی. تهران: ارسباران.
31
ـ یزدانیپور، نایب؛ درایتی، حمید و دانشورثانی، رضا. (1394). «بررسی و تحلیل فقهی و حقوقی حجیت آزمایش DNA در اثبات نسب». مجله مبانی فقهی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. پاییز و زمستان. ش16. صص: 85-116.
32
- Assenio Willliam F. and Elizabeth A Lemerise (2010)Emotion Aggression and Morality in Children Bridging Development and Psychopathology Washington DCI American Psychological Association,
33
- Ishaque, Shabnam,~Islamic principles on adoption : examining the impact of Illegitimacy and Inberitance related concerns in contex of aChild’s Rights to an identiy’ International Journal of Law, Policy and the family, Oxford Univercity, Vol 22, No3,2008,
34
- Stanley Lieberson &; Kelly S. Mikelson (1995), Distinctive African American Names: An Experimental, Historical, and Linguistic Analysis of In novation, 60 AM. SOC. REV. 928 , 930.
35
ORIGINAL_ARTICLE
استحکام بنیان های زندگی مشترک در گفتمان رضوی «با مطالعه تطبیقی جایگاه نهاد داوری در فقه امامیه و قانون حمایت خانواده»
خانواده از مهمترین نهادهای بشری است که در آن شخصیت انسانی شکل میگیرد و کمالات بشری شکوفا میشود و رشد میکند. در این جستار، نگارنده تلاش نموده تا از گفتمان رضوی در تبیین استحکام روابط زوجین کمک بگیرد. بر این مبنا، با تحقیق در کلام امام رضا (علیهالسلام) به احصای علتها و مصداقهای اختلافهای خانوادگی پرداخته که با رعایت هر یک از آنها توسط زوجین، اختلافهای خانوادگی کمتر میشود. در ادامه، برای حلّ اختلافهای خانوادگی و با توجه به تأکید نصّ صریح قرآن کریم، نهاد داوری از منظر فقه و حقوق بررسی شده است. در نهایت، با بررسی و تحلیل آسیبشناختی، پیشنهادهایی برای تکمیل و تنقیح قوانین ارائه شده است. نهاد داوری بهعنوان نهادی مبتنی بر مبانی فقهی ـ حقوقی، مواد 454 تا 501 آئین دادرسی مدنی را بهخود اختصاص داده است. بنابراین، در مقالۀ حاضر یکی از نوآوریهای قانون جدید حمایت خانواده از منظر فقهی ـ حقوقی، بحث و بررسیِ تطبیقی شده است.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94046_7bbea10b2b30c811b7916c073fd1d34c.pdf
2019-10-03
113
141
10.22034/farzv.2019.94046
کانون خانواده
گفتمان رضوی
نهاد داوری
قانون حمایت خانواده
فقه امامیه
حبیب
صادقی
sadeghi.habib57@gmail.com
1
دانشجوی دکترای فقه وحقوق دانشگاه ارومیه،ارومیه،ایران
AUTHOR
محمد حسن
جوادی
javadi_78@yahoo.com
2
استادیار گروه فقه وحقوق دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
قریشی
ssm.ghoreishi@urmia.ac.ir
3
استادیار گروه فقه وحقوق دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران
LEAD_AUTHOR
ـ قرآن کریم.
1
ـ نهجالبلاغه.
2
ـ ابنبابویه، محمدبنعلى. (1362). الخصال. چاپ اول. قم: جامعه مدرسین.
3
ـ ــــــــــــــــــــــــ . (1413ق). معانیالأخبار. چاپ اول. قم: جامعة مدرسین حوزه علمیه.
4
ـ ــــــــــــــــــــــــ . ( 1372). عیون أخبار الرضا (ع). مترجمان: غفارى و مستفید. چاپ اول. تهران: صدوق.
5
ـ ابن شعبه حرانی،حسن بن علی.(1376). تحف العقول. تصحیح:علی اکبر غفاری. تهران:بی نا.
6
ـ امینی،علیرضا؛ آیتی،سید محمد رضا.(1383).تحریر الروضه فی شرح اللمعه. تهران:سمت.
7
ـ برقى، ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد. (1371 ق). المحاسن. چاپ دوم. قم: دارالکتب الإسلامیه.
8
ـ بروجردى، آقاحسین طباطبایى. (1429ق). جامع أحادیث الشیعه.31 جلد. چاپ اول. تهران: فرهنگ سبز.
9
ـ جوادی آملی، عبدالله. (1389). تفسیر تسنیم. قم: اسراء.
10
ـ حرّ عاملى، محمدبنحسن. (1409ق). وسائل الشیعه.30جلد. چاپ اول. قم: مؤسسه آلالبیت (ع).
11
ـ الحویزى، عبدعلىبن جمعه. (1415 ق). تفسیر نور الثقلین. چاپ چهارم. قم: مطبعه العلمیه.
12
ـ دلشاد تهرانى، مصطفى. (1383). سیره نبوى «منطق عملى». 4جلد. چاپ دوم. تهران: دریا.
13
ـ دیانی، عبدالرسول. (1387). حقوق خانواده. چاپ اول. تهران: نشر میزان.
14
ـ رشیدرضا، محمد. ( 1995م). تفسیر القرآن الکریم (تفسیرالمنار). بیروت: دارالمعرفه.
15
ـ شرفی، محمدرضا. (1388). مهارتهای زندگی در سیره رضوی. مشهد: آستان قدس رضوی.
16
ـ شمس، عبدالله. (1387). آئین دادرسی مدنی (دوره پیشرفته). چاپ هجدهم. تهران: ادراک.
17
ـ شهیدثانى، زینالدینبنعلى. (1410ق). الروضةالبهیةفی شرحاللمعةالدمشقیه. (المحشّى-کلانتر). چاپ اول. قم: کتابفروشى داورى.
18
ـ ـــــــــــــــــــــــــــ . (1413ق). مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام. چاپ اول. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیه.
19
ـ صفایی، سیدحسین و امامی، اسدلله. (1395). مختصر حقوق خانواده. چاپ 43. تهران: میزان.
20
ـ صفایی، سیدحسین. (1377). «سخنی چند درباره نوآوریها و نارسایی قانون داوری تجاری بینالمللی». مجله دانشکده حقوق و علوم و سیاسی. دوره40. ش 1050. صص:5-39.
21
ـ طباطبایى، محمدحسین. (1378). سننالنبى (ص). (ترجمه محمد هادی فقهى). چاپ هفتم. تهران:کتابفروشى اسلامیه.
22
ـ طوسی، محمدبنحسن. (1407ق). الخلاف. چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین.
23
ـ عباسنژاد، محسن. (1384). قرآن، روانشناسى و علوم تربیتى. چاپ اول. مشهد: بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه.
24
ـ فاضل هندی اصفهانی، محمدبنحسن. (1416ق).کشفاللثام و الابهام عن قواعدالاحکام. چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته جامعه مدرسین حوزه علمیه.
25
ـ فیض کاشانی، محمد محسن. (1416ق). تفسیر صافی. چاپ دوم. قم: مؤسسه الهادی.
26
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــ . (1376). المحجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء. 8جلد. چاپ چهارم. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی.
27
ـ قمى، شیخ عباس. (1414 ق). سفینةالبحار. چاپ اول. قم: دارالاسوه.
28
ـ کاتوزیان، ناصر. (1373). حقوق مدنی(خانواده). چاپ دوم. تهران: یلدا.
29
ـ کلینى، محمدبنیعقوب. (1407ق). الکافی. تهران: اسلامیه.
30
ـ مجلسى ، محمدباقر. (1410ق). بحارالأنوار. 33 جلد. چاپ اول. بیروت: مؤسسة الطبع و النشر.
31
ـ ــــــــــــــــــــ . (1404ق.). بحارالأنوار. چاپ دوم. بیروت: مؤسسهالوفا.
32
ـ ــــــــــــــــــــ .(1403ق). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. چاپ دوم. تهران: نور وحی.
33
ـ مطهرى، مرتضى. (1382). فقه و حقوق (مجموعه آثار). 3 جلد. چاپ اول. قم: صدرا.
34
ـ مظاهرى، حسین. ( بیتا). خانواده در اسلام. چاپ اول. قم: شفق.
35
ـ معلوف، لویس. (1382). المنجد. مترجم: محمد بندر ریگی. تهران: بی نا.
36
ـ معین، محمد. (1360). فرهنگ فارسی.چاپ چهارم. تهران: امیرکبیر.
37
ـ مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
38
ـ منتظرى نجفآبادى، حسینعلى. (1427ق). معارف و احکام بانوان. چاپ دوم. قم: مبارک.
39
ـ نجفی، محمدحسن. (1367). جواهرالکلام. چاپ سوم. ج31. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
40
ـ نورى، حسینبن محمدتقى. (1408ق). مستدرکالوسائلومستنبطالمسائل. چاپ اول. قم: موسسه آل البیت لاحیاءالتراث.
41
ـ هدایتنیا، فرجالله. (1387). داوری در حقوق خانواده. قم: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
42
قوانین و مقرارت:
43
ـ ماده واحده لایحه مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371 وآئیننامه اجرایی آن مصوب 02/12/1371
44
ـ قانون حمایت خانواده، مصوب 1353 و آئیننامه اجرایی آن مصوب 1354
45
ـ اصول محاکمات، مصوب 1329
46
ـ قانون آئین دادرسی، مصوب 1318
47
ـ قانون حکمیت، مصوب 1306
48
ـ لایحه قانونی تشکیل دادگاه مدنی، مصوب 01/07/1318
49
ـ قانون حمایت خانواده، مصوب 1391 وآئیننامه اجرایی آن
50
ـ قانون شورای داوری، مصوب 1356
51
ـ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، مصوب1379
52
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی الزام حکومت به مبارزه با جرایم ضد اخلاق در کلام رضوی
سیاست جنایی در قبال جرایم علیه اخلاق با توجه به اهمیت ذاتی آن از یکسو و حاکیبودن نوع و میزان حمایت حاکمیت از آنها بر جایگاه اخلاق در نظام سیاسی از سوی دیگر، دارای جایگاه خاص و ویژهای میباشد که تلاقی دو عنوان حریم خصوصی و حقوق عمومی در این حیطه باعث پیچیدهتر شدن و در عین حال حساستر شدن آن میشود. سوال اصلی این نوشتار مبانی الزام حکومت در برخورد با جرایم علیه اخلاق است؟ در پاسخ به این سوال با تعمق در منابع فقهی و حقوقی خصوصا روایت معروف فضل بن شاذان از امام رضا(علیه السلام) و با روش توصیفی - تحلیلی مشخص میگردد که سیاست مذکور، یک سیاست ترکیبی متشکل از مردم و حکومت میباشد که در مقام عمل میتوان آن را در ذیل اصل امر به معروف و نهی از منکر مشاهده و در قالب قاعده فقهی «التعزیر لکل عمل محرم» تبیین نمود و مبانی دیگری چون فلسفه تشکیل و وظایف حکومت اسلامی، حرمت تظاهر به منکر و شمول حدود نسبت به متعدیان از مرزهای الهی را بدان افزود که با توجه به این مبانی حکومت اسلامی موظف به ورود به حیطه امنیت اخلاقی است. مستند اصلی این نوشتار عبارت است از روایت ابن شاذان از امام رضا(علیه السلام) که در آن حضرت در پاسخ به این سوال که اگر کسی بگوید چرا خداوند اولیالامر قرار داده و مردم را به اطاعت آنان فرا خوانده؟ مطالبی را ناظر به مبانی پیشگفته فرمودند.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94047_586fe4e367d1eddc422dfdf3ec07c345.pdf
2019-10-03
143
169
10.22034/farzv.2019.94047
کلام رضوی
امنیت اخلاقی
حکومت اسلامی
تظاهر به منکر
علی
غلامی
a.gholami@isu.ac.ir
1
دانشیارگروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه امام صادق(ع)
LEAD_AUTHOR
ـ قرآن کریم.
1
ـ نهج البلاغه.
2
ـ ابناثیر، مبارکبن ابیالکرم. (بیتا). نهایه فی غریب الحدیث. بیروت: مؤسسه داراحیاءالتراثالعربی.
3
ـ ابن ادریس حلی، محمدبن منصور. (1411ق). السرائر لحاوی لتحریر الفتاوی. قم: انتشارات جامعه مدرسین.
4
ـ ابنبابویه، محمدبنعلی. (1377). عیون اخبارالرضا. قم: دارالعلم.
5
ـ ــــــــــــــــــــ . (1361). من لایحضره الفقیه. قم: جامعه مدرسین.
6
ـ ابن زهره، ابوالمکارم حمزه بن علی. (بیتا). غنیهالنزوع (الجوامع الفقهیه). تهران: نشرجهان.
7
ـ ابن سعیدحلی، یحیی. (1405ق). الجامع للشرائع. قم: مؤسسه سیدالشهداءالعلمیه.
8
ـ ابنفارس، احمد. (1141ق). معجم مقاییساللغه. بیروت: دارالجبل.
9
ـ ابن فهدحلی، احمدبن محمد. (1407ق). المهذبالبارع. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
10
ـ ابن قدامه، عبدالرحمن احمد. (بیتا). المغنی و الشرح الکبیر. بیروت: دارالکتبالاسلامیه.
11
ـ ابنمنظور، محمدبنمکرم. (6141ق). لسان العرب. بیروت: داراحیاءالتراثالعربی.
12
ـ امامخمینی، سید روحالله. (3401ق). تحریرالوسیله. قم: اعتماد.
13
ـ تبریزی، میرزا جوادآقا. (1404ق). اسس الحدود و التعزیرات. قم: جامعه مدرسین.
14
ـ جزیری، عبدالرحمن. (1406ق). الفقه علی المذاهب الاربعه. چاپ هفتم. بیروت: داراحیاء التراثالعربی.
15
ـ جوهری، اسماعیلبنحماد. (8141ق). صحاحاللغه. بیروت: دارالفکر.
16
ـ حرعاملی، محمدبنحسن. (بیتا). وسائلالشیعه الی تحصیلالشریعه. تحقیق: الربانی الشیرازی، عبدالرحیم. بیروت: داراحیاءالتراث العربی.
17
ـ حکیمی، محمدرضا. (1377). الحیاه. چاپ سوم. تهران: مرکز چاپ و نشر.
18
ـ حلبی، تقیالدینبن نجمالدین (ابوالصلاح). (1400ق). الکافی فیالفقه. اصفهان: مکتبه امام امیرالمؤمنین (ع).
19
ـ خامنهای، سیدعلی. (1415ق). اجوبة الاستفتاءات. چاپ سوم. بیروت: دارالوسیله.
20
ـ خوانساری، سید احمد. (1394ق). جامعالمدارک فی شرح مختصرالنافع. تهران: مکتبهالصدوق.
21
ـ خوئی، سید ابوالقاسم. (بیتا). مبانی تکملهالمنهاج. نجف اشرف: مطبعه الآداب.
22
ـ خوری، سعید. (1992م). اقرب الموارد. بیروت: مکتبه لبنان.
23
ـ راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسینبنمحمد. (بیتا). مفردات الفاظ القرآن (المفردات فی غریبالقرآن). بیروت: دارالکتبالعربی.
24
ـ زبیدی، مرتضی. (1414ق). تاج العروس. بیروت: دارالفکر.
25
ـ زحیلی، وهبه. (2000م). الفقه المالکی المیّسر. دمشق: دارالکلم الطیب.
26
ـ شهیدثانی ، زینالدینبنعلی. (1403ق). الروضهالبهیه فی شرح اللمعهالدمشقیه. بیروت: داراحیاء التراثالعربی.
27
ـ صافی گلپایگانی، لطفالله. (1404ق). التعزیر انواعه و ملحقاته. قم: انتشارات جامعة مدرسین.
28
ـ طباطبائی، سیدعلی. (1412ق). ریاضالمسائل. بیروت: دارالهادی.
29
ـ طوسی، ابوجعفر محمدبنحسن. (1416ق). الخلاف فیالاحکام. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
30
ـ ــــــــــــــــــــــــــــ . (1351ق). المبسوط فیالفقه الامامیه. تهران: المکتبهالمرتضویه.
31
ـ علامه حلی، ابومنصور حسنبنیوسف. (1420ق). تحریرالاحکام. قم: مؤسسه امام صادق (ع).
32
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــ . (1412ق). مختلف الشیعه. قم: مرکز الابحاث و الدراسات الاسلامیه.
33
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــ . (1386ق). قواعدالاحکام. تحقیق: موسوی کرمانی، اشتهاردی و علیپناه. قم: بینا.
34
ـ عمید زنجانی، عباسعلی. (1386). قواعد فقه (بخش حقوق جزا). تهران: انتشارت سمت و مؤسسه مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی.
35
ـ فاضل هندی، محمدبن حسن. (1405ق). کشفاللثام. قم: منشورات مکتبه آیهالله مرعشی(ره).
36
ـ فیروزآبادی، محمدبنیعقوب. (5041ق). قاموسالمحیط. بیروت: دارالجبل.
37
ـ فیومی، احمدبنمحمد. (1405ق). مصباحالمنیر. قم: مؤسسه دارالهجره.
38
ـ قریشی، علیاکبر. (بیتا). قاموس قرآن. تهران: دارالکتبالاسلامیه.
39
ـ قیاسی، جلالالدین. (1380). مطالعه تطبیقی حقوق جزای اسلام و حقوق موضوعه. قم: انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
40
ـ کلینی، محمدبن یعقوب. (1401ق). فروعالکافی. بیروت: دارالصعب و دارالتعارف.
41
ـ ــــــــــــــــــــــ . (1388ق). اصول من الکافی. تصحیح و ﺗﻌﻠﯿﻖ: ﻋﻠﻰاﮐﺒﺮ ﻏﻔﺎرى. ﺗﻬﺮان: داراﻟﻜﺘﺐ اﻻﺳﻼﻣﻴﻪ.
42
ـ کمالالدین، محمدبن عبدالواحد. (بیتا). فتحالقدیر. بیروت: داراحیاءالتراثالعربی.
43
ـ مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحارالانوار. چاپ دوم. بیروت: دارالاحیاءالتراثالعربی.
44
ـ محقق حلّی، ابوالقاسم نجمالدین جعفربن الحسن. (1410ق). المختصرالنافع فی الفقهالامامیه. چاپ سوم. تهران: بینا.
45
ـ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . ( 1403ق). شرائعالاسلام. بیروت: دارالاضواء.
46
ـ محقق داماد، سیدمصطفی. (1387). قواعد فقه (بخش جزایی). چاپ نهم. تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
47
ـ مصطفوی، حسن. (1360). التحقیق فی کلمات القرآنالکریم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
48
ـ مفید، محمدبنمحمدبن نعمان. (8831). الارشاد. قم: سرور.
49
ـ ـــــــــــــــــــــــــــ . (1410ق). المقنعه. قم: جامعه مدرسین.
50
ـ مکارم شیرازی، ناصر. (1416ق). انوارالاصول. قم: نسل جوان.
51
ـ منتظری، حسینعلی. (1370). مبانی فقهی حکومت اسلامی. ترجمه و تقریر: محمود صلواتی. قم: نشر تفکر.
52
ـ نجفی، محمدحسن. (1398ق). جواهرالکلام فی شرح شرائعالاسلام. چاپ ششم. تهران: المکتبهالاسلامیه.
53
ـ نوری، حسین. (1408ق). مستدرکالوسایل. بیروت: مؤسسه آلالبیت لاحیاءالتراث.
54
- Ashworth , Andrew, 1992, Principle of criminal law, New York, Oxford.
55
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نشانه- معناشناختی نظام عاطفی گفتمان در گونۀ کودکانۀ رضوی «زائر» عبدالجبار کاکایی
نظام عاطفی از گفتمان هایی است که در نشانه ـ معناشناسی، مطالعه و بررسی میشود. در گونۀ عاطفی، تعامل میان مجموعه های بزرگ نشانه ای که صورت های بیان (دال) و صورت های محتوا (مدلول) نامیده می شود، فرایند نشانه ـ معنایی را تحقق می بخشد. همین تعامل اساس مباحث در این نظام را شکل می دهد. این رابطۀ تعاملی، زمینه ای فراهم میآورد تا شَوِش گران با حضور ادراکی ـ حسی و عاطفی خود در فرایند معنادهی مشارکت کنند. بر این اساس، در هر گفتمانی با سازوکارهای عاطفی مختلفی مواجه می شویم که قابل مطالعه هستند. در واقع، دنیای عاطفی زبانی است که نظام خاصّ خود را دارد و کار نشانه ـ معناشناسی، مطالعۀ همین نظام و بررسی شرایط تحقق و طغیان معنا در آن است. مسئله ای که طرح می شود این است که چگونه و مبتنی بر کدام شرایط گفتمانی می توان این نظام زبانی را مطالعه کرد. پرسش اصلی پژوهشِ حاضر این است که فرایند عاطفی در گونۀ کودکانۀ رضوی زائر عبدالجبار کاکایی، تابع کدام سازوکار نشانه ـ معناشناختی است. همچنین فرایند تحقق و طغیان معنا مبتنی بر کدام شرایط گفتمانی رُخ می دهد. در واقع، هدف پژوهش پیشِرو، بررسی نشانه ـ معناشناختی نظام عاطفی در گفتمان حاکم بر گونۀ کودکانۀ زائر برای دست یافتن به چگونگی زایش و طغیان معنا در آن است. نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد که نظام عاطفی گفتمان در گونۀ کودکانۀ زائر تابع سازوکارهای ادراکی ـ حسی، زیبایی شناختی، استعلایی، تنشی و جسمانه ای است و مبتنی بر گونۀ رُخدادی شَوِشی تحقق می پذیرد. این پژوهش می تواند الگویی برای تحلیل و بررسی گفتمان های حاکم بر فرهنگ و ادبیات رضوی در گونۀ کودکانه های رضوی باشد.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94048_62ace7e9d34398a7e241f579d2fed6fd.pdf
2019-10-03
171
199
10.22034/farzv.2019.94048
نشانه ـ معناشناسی
گفتمان
نظام عاطفی
زائر
فرهنگ رضوی
مژگان
میرحسینی
mmirhoseinif@yahoo.com
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
کنعانی
ebrahimkanani@gmail.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران
AUTHOR
ـ احمدی، بابک. (1388). از نشانههای تصویری تا متن: به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری. تهران: نشر مرکز.
1
ـ اکرمی، محمدرضا. (1388). «میرعاشقان: بررسی نشانهشناختی و روابط عمودی غزلی از حافظ». شعرپژوهی. ش1. صص: 1- 14.
2
ـ داودی مقدم، فریده. (1392). «تحلیل نشانه ـ معناشناختی شعر «آرش کمانگیر» و «عقاب»: تحول کارکرد تقابلی زبان به فرایند تنشی». جستارهای زبانی. د4. ش1 (پیاپی13). صص: 105- 124.
3
ـ سجودی، فرزان. (1387). نشانه شناسی کاربردی. ویرایش دوم. تهران: نشر علم.
4
ـ شعیری، حمیدرضا. (1384). «بررسی بنیادین ادراک حسی در تولید معنا». پژوهشنامه علوم انسانی. ش(45- 46). بهار و تابستان. صص:131-146.
5
ـ ــــــــــــــ . (1385). تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.
6
ـ ــــــــــــــ . (1388). مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.
7
ـ ــــــــــــــ . (1388الف). «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانه ـ معناشناسی گفتمانی». فصلنامه نقد ادبی. س2. ش8. زمستان. صص:33- 51.
8
ـ ــــــــــــــ .(1390). «الگوی مطالعة انواع نظامهای گفتمانی: بررسی نظامهای روایی، تنشی، حسی، تصادفی و اتیک از دیدگاه نشانه- معناشناختی». مجموعه مقالات نخستین کارگاه تحلیل گفتمان. تهران: انجمن زبانشناسی ایران.صص: 53- 70.
9
ـ ــــــــــــــ . (1395). نشانه ـ معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
10
ـ شعیری، حمیدرضا؛ قبادی، حسینعلی و هاتفی، محمد. (1388). «معنا در تعامل تصویر،مطالعة نشانه- معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده». فصلنامه پژوهشهای ادبی. س6. ش25. پاییز. صص:39- 70 .
11
ـ شعیری، حمیدرضا و وفایی، ترانه. (1388). راهی به نشانه ـ معناشناسی سیال: با بررسی موردی ققنوس نیما. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
12
ـ شعیری، حمیدرضا و آریانا، دینا. (1390). «چگونگی تداوم معنا در چهل نامة کوتاه به همسرم از نادر ابراهیمی».فصلنامهنقدادبی. دوره چهارم. ش14. تابستان. صص:161- 185 .
13
ـ عباسی، علی و یارمند، هانیه. (1390). «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه- معناشناختی ماهی سیاه کوچولو». فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. دورة (2). ش(3). (پیاپی 7). صص:147-172.
14
ـ فتوحی، محمود. (1391). سبکشناسی، نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن.
15
ـ فرشیدورد، خسرو. (1384). دستور مفصّل امروز. چاپ دوم. تهران: سخن.
16
ـ گرماس، ژولین آلژیرداس. (1389). نُقصان معنا. ترجمه حمیدرضا شعیری. تهران: نشر علم.
17
ـ معین، مرتضیبابک. (1387). «گفتهپردازی گفتمان و گفتهپردازی گفتمانی». مجموعه مقالات سومین هماندیشی نشانهشناسی هنر. بهکوشش: فرهاد ساسانی. تهران: فرهنگستان هنر. صص: 155- 174.
18
ـ ــــــــــــــ . (1394). معنا بهمثابه تجربه زیسته: گذر از نشانهشناسی کلاسیک به نشانهشناسی با دورنمای پدیدارشناختی. با مقدمة اریک لاندوفسکی. تهران: سخن.
19
ـ ــــــــــــــ . (1396). ابعاد گمشده معنا در نشانهشناسی روایی کلاسیک؛ نظام معنایی تطبیق یا رقص در تعامل. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
20
-Hebert, L. (2011). Tools for Text and Image Analysis: An Introduction to Applied Semiotics. Translated from the French by Julie Tabler . Version 3: 13/10/2011
21
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی دلایل استناد علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) به حدیث سلسله الذهب
حدیث قدسی سلسله الذهب، حاوی گفتمان های توحید و امامت است که توأمان، گفتمان تفکر شیعی را تشکیل می دهند و با رویکردی سیاسی-اجتماعی همه ذیل گفتمان مقاومت، جای می گیرند. این حدیث، در سال 200 ه.ق توسط امام هشتم شیعیان اثنی عشری، امام علی بن موسی الرضا (علیه السّلام)؛ زمانی که از سوی مأمون خلیفه عباسی به مرو فراخوانده شده بود، در مسیر رفتن از مدینه به مرو، در نیشابور، در جمع عده ای از علما و اصحاب حدیث بیان شد. پژوهش حاضر، سعی دارد با بررسی حدیث مذکور با بهره گیری از الگوی روشی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به واکاوی و بررسی چرایی انتخاب، اهمیت و بازتاب های حدیث سلسله الذهب در آن مقطع مهم، حسّاس و تاریخی بپردازد. بررسی صورت گرفته نشان داد که؛ امام رضا (علیه السّلام)، با نقل حدیث مذکور، به تأیید، تقویت و آشکارسازی گفتمان تفکر شیعی پرداخته و الگویی راهبردی برای شیعیان و همه مسلمین ارائه فرمود.
http://www.farhangerazavi.ir/article_94050_99db78960268425f7b4e547381250c11.pdf
2019-10-03
201
230
10.22034/farzv.2019.94050
امام رضا (علیه السّلام)
حدیث سلسله الذهب
حدیث حصن
نیشابور
تحلیل گفتمان انتقادی
علیمحمد
ولوی
amvalavi@alzahra.ac.ir
1
استاد گروه تاریخ دانشگاه الزهرا(س)
AUTHOR
زهرا
بختیاری
z.bakhtiari@alzahra.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
ـ قرآن مجید.
1
ـ ابناثیر، ابوالحسن علیبنابیالکرم. (5831ق/5691م). الکامل فی التاریخ. بیروت: دارصادر ـ دار بیروت.
2
ـ ابنبابویه، محمدبنعلی. (1378ق). عیون أخبارالرضا (ع). تهران: جهان.
3
ـ ــــــــــــــــــ . (1379ق-1338). معانیالأخبار. تصحیح و تعلیق: علیاکبر غفاری. قم: مؤسسةالنشرالإسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة.
4
ـ ــــــــــــــــــ . (1398ق). التوحید. قم: مؤسسةالنشرالإسلامی.
5
ـ ــــــــــــــــــ . (1404ق/1984). عیون أخبارالرضا (ع). تحقیق: شیخ حسین اعلمی. بیروت: منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
6
ـ ــــــــــــــــــ . (1405ق). کمال الدین و تمام النعمة. تصحیح و تعلیق: علیاکبر غفاری. قم: مؤسسهالنشر الاسلامی.
7
ـ ــــــــــــــــــ . (1417ق). الأمالی. قم: مرکز الطباعة والنشر فی مؤسسةالبعثة.
8
ـ ابنجوزی، ابوالفرج. (1412ق). المنتظم فی تاریخ الأمم و الملوک. بیروت: دارالکتبالعلمیه.
9
ـ ابنحجر عسقلانى، احمدبنعلى. (1325ق). تهذیبالتهذیب. بیروت: دارصادر.
10
ـ ابنحجر هیتمی مکی، احمد. (1385ق-1965م). الصواعق المحرقة فی الرد على أهل البدع والزندقه. تحقیق: عبدالوهاب عبداللطیف. چاپ دوم. قاهره: مکتبهالقاهره.
11
ـ ابن شهرآشوب مازندرانى،محمد بن علی. (1379ق). المناقب. قم: علامه.
12
ـ ابنصباغ مالکى، علی بن محمدبن أحمدالمالکی. (1422ق). الفصول المهمه فی معرفه الأئمة (ع). قم: دارالحدیث.
13
ـ ابنعمرانى، محمدبنعلىبنمحمد. (1421ق/2001م).الإنباءفىتاریخالخلفاء. تحقیق: قاسم السامرائى. قاهره: دارالآفاق العربیه.
14
ـ ابوالفرج اصفهانى، علىبنالحسین. (بیتا). مقاتل الطالبین. تحقیق: سیداحمد صقر. بیروت: دارالمعرفه.
15
ـ احمدیان، مینا. (1383). «حدیث سلسلهالذهب رهاوردی از مدینه». علوم قرآن و حدیث: گلستان قرآن. ش193. صص:15-18.
16
ـ اربلى، علیبنعیسی. (1421ق). کشف الغمه فی معرفه الأئمة. قم: رضى.
17
ـ اشعری قمی، سعدبنعبدالله. (1361). المقالات و الفرق. تصحیح و تعلیق محمدجواد مشکور. تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
18
ـ بختیاری، زهرا. (1392). امام رضا (ع) و فرقههای شیعه. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
19
ـ بغدادی، ابومنصور عبدالقاهر. (1367). الفرق بین الفرق در تاریخ مذاهب اسلام. مترجم: محمدجواد مشکور. چاپ چهارم. تهران: کتابفروشی اشراقی.
20
ـ بیوکارا، م. علی. (1382). «دودستگی در شیعیان امام کاظم علیهالسّلام و پیدایش فرقه واقفه». مترجم: وحید صفری. علوم حدیث. ش30. صص:164-195.
21
ـ پاکتچی، احمد. (1379). «اصحاب حدیث». دائره المعارف بزرگ اسلامی. محمدکاظم موسوی بجنوردی. تهران: دائره المعارف بزرگ اسلامی. صص:113-126.
22
ـ پاکدامن، محمدحسن. (1392). «بازنمایی سلسلهالذهب در نگارشها و تحلیلها». مجموعه مقالات همایش علمی ـ پژوهشی حدیث سلسله الذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص:93-114.
23
ـ حاجیآبادی، نوروزعلی. (1392). «پژوهشی دربارة رجال حدیث سلسلهالذهب». مجموعه مقالات همایش علمی ـ پژوهشی حدیث سلسلهالذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص:115-137.
24
ـ خطیب بغدادى، احمدبنعلى. (1417ق-1997م). تاریخ بغداد أو مدینة السلام. دراسة و تحقیق: مصطفى عبدالقادر عطا. بیروت: دارالکتبالعلمیه.
25
ـ خنجى اصفهانى، فضلاللهبن روزبهان. (بیتا). وسیلة الخادم إلى المخدوم در شرح صلوات چهارده معصوم علیهم السلام. قم: انصاریان.
26
ـ خویى، ابوالقاسم. (1413ق). معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة. بىجا: بىنا. چاپ پنجم.
27
ـ رافعى قزوینى، عبدالکریمبنمحمد. (1408ق). التدوین فى أخبار قزوین. تحقیق: عزیزالله عطاردى قوچانى. بیروت: دارالکتب العلمیه.
28
ـ زارعی افین، محمد. (1392). «تحلیلی بر حدیث سلسلهالذهب». مجموعه مقالات همایش علمی ـ پژوهشی حدیث سلسلهالذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص:138-155.
29
ـ سبطبن جوزى. (1418ق). تذکره الخواص. قم: منشورات الشریف الرضى.
30
ـ سلطانی، علیاصغر. (1384). قدرت، گفتمان و زبان (سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران). تهران: نشر نی.
31
ـ سمهودى، علىبن عبداللهالحسن. (1405ق). جواهر العقدین فی فضل الشرفین. بغداد: مطبعهالعانى.
32
ـ شهرستانی، ابوالفتح محمدبن عبدالکریم. (1367). الملل و النحل. چاپ سوم. قم: منشورات الرضی.
33
ـ صفری فروشانی، نعمتالله و بختیاری، زهرا. (1391). «امام رضا (ع) و فرقه واقفیه». پژوهشهای تاریخی. سال چهل و هشتم. دوره جدید: سال چهارم. ش دوم. صص:79-98.
34
ـ صفری فروشانی، نعمتالله. (1378). غالیان؛ کاوشی در جریانها و برآیندها تا پایان سده سوم. مشهد: آستان قدس رضوی.
35
ـ طبسی، محمّدمحسن. (1392). «سلسله الذهب به روایت اهل سنّت». مجموعه مقالات همایش علمی ـ پژوهشی حدیث سلسله الذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص:30-92.
36
ـ طوسی، محمدبنحسن. (1404ق). اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی). تحقیق: میرداماد و محمدباقرحسینی، سیدمهدی رجائی. قم: مؤسسة آلالبیت (ع).
37
ـ ـــــــــــــــــــــ . (1411ق). الغیبة. تحقیق عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح. قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة.
38
ـ ـــــــــــــــــــــ . (1381 ق). رجال الشیخ الطوسی. نجف: انتشارات حیدریه.
39
ـ ـــــــــــــــــــــ . (1414ق). أمالی. تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة - مؤسسة البعثة. قم: دارالثقافة للطباعة والنشر والتوزیع.
40
ـ فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایستهپیران و دیگران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
41
ـ قندوزى، سلیمانبن ابراهیم. (1422ق). ینابیع المودة لذو القربى. قم: اسوه.
42
ـ کلانتری، عبدالحسین. (1391). گفتمان از سه منظر زبانشناختی، فلسفی و جامعهشناختی. تهران: جامعهشناسان.
43
ـ کلینی، محمدبنیعقوب. (1363).کافی. تصحیح و تعلیق: علیاکبر غفاری. طهران: دارالکتب الإسلامیه. چاپ پنجم.
44
ـ لیثی واسطی، ابیالحسنعلیبنمحمد. (1376). عیون الحکم و المواعظ. تحقیق: شیخ حسین حسنی بیرجندی. قم: دارالحدیث.
45
ـ محسنزاده، صالح. (1363). توحید عملی، نابودی بت و طاغوت. تهران: کانون نشر فرهنگ قرآن.
46
ـ مرادی، اکرم و حجتفر، گلی. (1392). «تحلیل جمله (بشروطها و أنا من شروطها)». مجموعه مقالات همایش علمیـپژوهشی حدیث سلسلهالذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص:180-199.
47
ـ معینی، محمدجواد؛ ترابی، احمد. (1376). امام علیبنموسیالرضا (ع) منادی توحید و امامت. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
48
ـ ناشیاکبر، عبداللهبنمحمد. (1386). مسائل الامامة (فرقههای اسلامی و مسئلة امامت). مترجم: علیرضا ایمانی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
49
ـ نوبختی، ابومحمد حسنبنموسی. (1355). فرقالشیعه. تصحیح و تعلیق: سیدمحمدصادق آل بحرالعلوم. نجف: المکتبهالمرتضویه.
50
ـ واعظزاده خراسانی، محمد. (1392). «بررسی متنی و سندی حدیث سلسلهالذهب». مجموعه مقالات همایش علمی ـ پژوهشی حدیث سلسلهالذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص: 15-29.
51
ـ وداد القاضی. (1974). الکیسانیه فی التاریخ و الأدب. بیروت: دارالثقافه.
52
ـ هوشیار حاجیان یزدی، محمّدجواد. (1392). «ابن راهویه مروزی؛ راوی حدیث سلسلهالذهب». مجموعه مقالات همایش علمی ـ پژوهشی حدیث سلسلهالذهب. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. صص:156-166.
53
ـ یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز. (1395). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. مترجم: هادی جلیلی. چاپ ششم. تهران: نشرنی.
54