%0 Journal Article %T اعتبارسنجی روایت امام رضا(ع) در تفسیر آیۀ 44 سورۀ اعراف (نقدی بر دیدگاه آلوسی) %J فرهنگ رضوی %I بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) %Z 2345-2560 %A حیدری نسب, علیرضا %A خاکپور, حسین %A چمنی, فریبا %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 9 %N 36 %P 129-153 %! اعتبارسنجی روایت امام رضا(ع) در تفسیر آیۀ 44 سورۀ اعراف (نقدی بر دیدگاه آلوسی) %K روایات تفسیری %K آیۀ 44 اعراف %K روایات امام رضا(ع) %K رخدادهای قیامت %K محمود آلوسی %R 10.22034/farzv.2021.259681.1589 %X روایات، پایۀ دوم معارف اسلامی و از جهت اعتبار هم­سنگ قرآن­ اند. با ­‌وجود این، پاره ­ای خصوصیات به‌ویژه برای روایات تفسیری چون ضعف سند، اسباب تردید در صحت برخی از آن­ ها را فراهم آورده ­اند. یکی از این روایات، روایتی از امام رضا(ع) است، مبنی بر اینکه مراد از «مؤذن» در آیه 44 سوره اعراف(فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ) امام علی(ع) است. آلوسی که شماری روایت از امام رضا(ع) در تفسیر خود آورده، این روایت تفسیری کلامی را از طریق اهل سنت ناوارد و درنتیجه دور از صحت دانسته است. بررسی و تحلیل گزارش­ های مرتبط نشان می­ دهد، به­ رغم وجود زمینه برای تردید در صحت برخی طرق این حدیث، طرق برتر نقل آن در مصادر شیعه چون طرق قمی و کلینی از وصف صحت برخوردار بوده، می­ تواند شواهدی برای تصحیح نقل آن در مصادر اهل سنت چون طرق حاکم حسکانی باشد. لذا ورود این روایت رضوی از طرق مختلف در مصادر فریقین، در کنار برخورداری آن از انواع شواهد معنایی، چون نقش انحصاری برای انسان در محشر، موقعیت خاص اهل‌بیت(ع) در شریعت، به ­ویژه شخصیت، سابقه و رفتار امام علی(ع) دستمایه­ های کافی برای اثبات اعتبار و صحت کلی حدیث ­است. یافته­ های پژوهش همچنین نشان می ­دهد استبعاد آلوسی بیش از آن که نتیجه تحقیق باشد ریشه در تعصبات مذهبی او دارد. %U http://www.farhangerazavi.ir/article_140068_bd93af5a7abc49d7779aa3f752511c3d.pdf