per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
7
34
45912
Original Article
مؤلّفههای سیاست ورزی در سیره امام رضا(ع)
Components of Politics in Sira of imam Reza (a.s)
جلال درخشه
j_dorakhshah@yahoo.com
1
سیّد محمِّدمهدی حسینی فائق
2
استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
اصل امامت یکی از اصیلترین مبانی اعتقادی شیعه به شمار میآید و پایه اندیشه سیاسی شیعه را شکل میدهد. ازاینروست که راهبری جامعه بر اساس دیدگاهها و نگرشهای ائمّه معصومین(ع) برای وصول به سعادتمندی فرد و جامعه همواره در ادبیات اعتقادی شیعه مورد تأکید قرارگرفته است. در این میان استخراج مؤلّفههای سیاستورزی از الزامات بنیادینی است که برای وصول به چنین سعادتمندی باید مدنظر قرار گیرد. مقاله حاضر میکوشد با جستوجو در سیره امام رضا(ع)، مؤلّفههای سیاستورزی ایشان را که برگرفته از مبانی وحیانی است و باید مبنایی برای تنظیم مناسبات سیاسی و اجتماعی یک جامعه اسلامی قرار گیرد، به روش توصیفی تحلیلی بررسی و تجزیه و تحلیل کند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد سیاستورزی در سیره امام رضا(ع) ذیلِ اصل امامت، در بردارنده اصولی نظیر نفی حاکمیت طاغوت و نهی همکاری با آن، تقیه، مصلحت، مبارزه منفی در کنار سایر ملاحظات عملی سیاسی است.
imamat is one of the important principles of Shia, and from political point of view, it forms the basis of political thoughts in this sect. Accordingly, leading the society based on the infallible imams’ viewpoints has always been emphasized in Shia’s literature in order to gain prosperity for individuals and community. Meanwhile, derivation of components of politics is one of the primary necessities which has to be taken in to account to gain the happiness. This article takes an attempt to investigate imam-Reza’s components of politics through searching in his sira, for it was driven from divine principles and should be a basis for arranging the political and social occasions in an Islamic country. The results of the descriptive-analytical method indicate that politics in sira of imam Reza contains principles such as negation of tyrant sovereignty and prohibition of cooperation with them, dissimulation (taqia), expediency, and nonviolence – besides the other political considerations.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45912_d0c02970af76cbdbe69d1b811f5baf15.pdf
سیاست ورزی
امام رضا(ع)
اندیشه سیاسی
امامت
شیعه
Politics
Imam Reza(A.S)
Political Thought
Pontificate
Shia
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
35
60
45920
Original Article
بررسی نقش نماز در جهتدهی به سبک زندگی اسلامی در سیره رضوی
Investigating the Important Role of Prayer in Making the Islamic Life Style Directed According to the Razavi Culture
ابراهیم ابراهیمی
1
اصغر طهماسبی بلداجی
2
سید ابراهیم مرتضوی
3
لیلا قنبری
4
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک
مربی گروه ادبیات عرب عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
فرهنگ رضوی مجموعهای از باورها و ارزشها و بایدها و نبایدهایی است که از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) و آموزههای دینی سرچشمه میگیرد. از منظر فرهنگ رضوی نماز یکی از فرمانهایی است که به زندگی معنای اسلامی بودن را میدهد؛ از یک نظر میتوان نماز را یک مؤلفه عملی در سبک زندگی محسوب کرد و از طرف دیگر خود نماز شاخصهای است که بهتمامی جوانب زندگی جهت میدهد و در تمامی حیطههای زندگی معنای اسلامی بودن را متجلی میکند. از یکسو اعتقادات نمازگزار را نهادینه میکند و در هر شبانهروز نمازگزار شهادتی بر اعتقادات مهم خود میکند؛ از سویی دیگر با نقش ارتباطی بین خالق و مخلوق با ارائه رویکردهای رفتاری سبک زندگی نمازگزار را در مقابل مشکلات مقاوم و در سختترین شرایط زندگی به فریاد میرسد. علاوه بر این نماز نقش بیبدیلی در ارائه رویکردهای عملی و اجتماعی در زندگی دارد که درمجموع میتوان گفت کلیت و فرع زندگی اسلامی در پرتو نماز به معنای واقعی شکل میگیرد. جستار پیش رو مبانی نماز مطلوب و تأثیرگذار در زندگی از منظر فرهنگ رضوی را در سه محور: اهتمام به نماز اول وقت، حضور قلب و نماز جماعت مورد بررسی قرار داده است همچنان که شاخصهای نماز در سبک زندگی اسلامی را در ابعاد فردی و اجتماعی بیان داشته است؛ نتیجه آنکه در فرهنگ رضوی نماز با داشتن مؤلفههای خاص، بهعنوان رکن دین به تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی سمتوسو میدهد و با ارائه شاخصهای فردی و اجتماعی کمال و سعادت فرد و جامعه را فراهم میکند.
Razavi Culture deriving from the theoretical, practical life of Imam Reza (peace be upon him) and also religious doctrines includes a group of beliefs, values and all the things are true or false. Related to this culture, prayer is considered a commandment or a divine order making humans’ life with the Islamic concept. On the one hand, this command is taken into account as a practical component in life style, on the other hand, it is an indicator for the different dimensions of life to be formed and directed in the Islamic way. Moreover, institutionalizing worshippers’ beliefs, it causes them to testify their important faith per day and night.
Through making an actual relationship between the creator and creatures as well as preparing some behavioral approaches, prayer keeps worshippers and their life steadfast under the most tension-filled conditions, too. This religious order not only presents or describes socio-practical approaches effectively in life but also changes the generalities and specifics of Islamic life style to a real structure.
In the recent article, emphasized in the Razavi Culture, impressive and favorable prayer principles have been analyzed in 3 aspects:
The importance of performing prayer foremost Presence of heart Congregational prayer
Which role prayer characteristics play in individual and social life has been discussed here, as well.
As shown by the results reported in this research, since prayer consists of special components in the Razavi Culture, it is a religious element guiding both personal and social life. In other words, this concept can provide useful features for each person and even the whole society to be blissful and matured.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45920_cd22d42ad45069af7ab25b92f49eb0b7.pdf
امام رضا(ع)
نماز
سبک زندگی
زندگی فردی
زندگی اجتماعی
Imam Reza (peace be upon him)
Prayer
Life style
individual life
Social Life
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
61
82
45921
Original Article
تأثیر حضور امام رضا(ع) در ایران بر گرایش خاندان طاهری به تشیّع
The impact of Imam Reza›s presence in Taheri›s dinasti tendency to Shiism
امیر اکبری
1
استادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد.
خراسان در سه قرن اول هجری با تحوّلات سیاسی، اجتماعی و مذهبی همراه بود. در میان تحوّلات مذهبی این سرزمین، گرایش مردم به اندیشههای علوی بیشتر نمود پیدا کرد. دلبستگی و علاقه مردم خراسان به اهل بیت پیامبر(ص) با ضرورتهای سیاسی حضور امام رضا(ع) در مرو بیشتر شد. ولایتعهدی امام فرصت مغتنمی برای رواج اندیشههای شیعی بود و تریبون خلافت امکان آشنایی گسترده مردم با معارف شیعه را فراهم کرد. بهواقع اهمیت حضور امام در خراسان را بیشتر میتوان در همسویی اجتماعی مردم با علویان جستوجو کرد. مردمانی که در سایه درک بیشتر سیره امام، خود سبب جلب حمایت طاهریان از شیعه شدند. طاهریان که دو سال پس از شهادت امام(ع) امارت خراسان را بر عهده گرفتند، بیشک تحت تأثیر این دلبستگی بودند. رویکرد طاهریان به تشیّع علاوه بر زمینههای قبلی، بیشتر متأثّر از ارتباط و آشنایی با امام رضا(ع) در خراسان بود. در این زمینه شاید اقدام طاهر بن حسین در تمرد از خلافت و دعوت بهسوی علویان به دلگرمی از حمایت مردم مرو بازمیگشت که پشتیبان علویان بودند. دلایل مستند در این خصوص اهمّیت تأثیرگذاری در جلب توجه خراسانیان به اهلبیت پیامبر(ص) را بیشتر نمایان میکند.
Abstract
Khorasan was dealt with religious, social and political evolutions in Hegira first three centuries. Among the religious revolutions of this realm, the people’s tendencis to Alavi’s thoughts was more appeared. The interest and fondness of Khorasan’s people to the Prophet’s family increased through Imam Reza’s political needs in Marv. Imam’s position of crown prince obtained suitable opportunity in developing Shiism thoughts and khalifate rostrum supplied the possibility of people’s vast familiarity to the Shiism culture. in fact the importance of Imam Reza’s in khorasan can be more searched as an important researching subject in people’s social similarity with the Alavis. The people who themselves became the cause of the Taheries support toward Shiism, because of their more understanding of Imam’s view. The Taheries who undertook Khorasan’s governship after two years of Imam’s martirity, undoubtedly were under the influence of this interest. the taheries performance toward the shiism apart from its previous fields, was more influenced through community and familiarity with imam Reza in Khorasan. In this regard it may be said that the Taheribn-al-Hossein’s action in disobediance form khalifate and being invited to the Alavies was one of the reason that he was assured of the Marve people’s support who were the Alavies supportess. The main question is the research of the searchong of the importance of imam Reza’s presence in the governors and important members of the Taheries dynasty’s inclinations to the Shiism. The documentary reasons in this case make more known the
importance of effectiveness in attracting the Khorasanians' attention to the prophet's family.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45921_ec2b3e71dea00f88c8e520a87ef08a9f.pdf
امام رضا(ع)
خراسان
تشیّع
طاهریان
علویان
Imam Reza (p)
Khorasan
Shiism
the Taheries
the Alavis
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
83
96
45922
Original Article
امنیّت در پرتو ولایت از نگاه امام رضا(ع)
Security concept in velayat in Imam Reza perspective (AS)
رضا کشاورز
keshavarzreza14@gmail.com
1
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری
امام رضا(ع) در مجموعه گفتارهای خود، از جمله؛ در حدیث سلسله الذهب در حالی که با ذکر کلمه «لا اله الا الله» به توحید و ولایت الله اشاره دارد، در عین حال با بیان جمله «بشرطها و شروطها و انا من شروطها» مسلمانان را به ولایت امامان معصوم توجّه می دهد و بدین طریق اصل توحید را به امامت پیوند می زند و بین آن دو التزام معرفتی و عملی ایجاد می نماید. سخن امام بیانگر این معناست که رسیدن به مقام توحید و وارد شدن در حصن الهی، برای انسان مصونیت و امنیّت ایجاد می کند و ورود به این پایگاه محکم، تنها از مسیر اعتقاد به حجت خدا و پذیرفتن ولایت آنان میسور می باشد؛ زیرا آنان آیینه تمام نمای صفات الهی و ارکان و پایه های توحید و تجلی بخش ولایت خداوند هستند.
رضایت آنها رضایت خداوند و رجوع به آنها، رجوع الی الله است. علاوه از مفاد حدیث دیگری استفاده می شود که ولایت امیر مومنان پایگاه امن الهی است و پذیرفتن حکومت و ولایت آن حضرت، مایه عزت امّت اسلامی و باعث برطرف شدن ناراحتی ها و نابسامانی های بشریّت می شود.
در این نوشتار با الهام از آیات قرآنی و استفاده از متون روایی و عرفانی به تبیین ارتباط مسئله توحید با امامت و ولایت و نقش آن در امنیّت و نجات بشریت از گمراهی و انحرافات عقیدتی و رفتاری خواهیم پرداخت.
Although, Imam Reza (AS) implies Tawhid (Oneness) and Vellaya (Guardianship) OF Allah in “There is no god except Allah/ لا اله الا الله” in his sayings, he expresses the sentence “بشرطها و شروطها و انا من شروطها” and directs Muslims’ attention to the Velaya of Innocence Imams and in this way he links Tawhid to Imamah and creates an epistemic and practical commitment. The saying of Imam means that reaching to Tawhid position and entering the territory of God results in security and immunity for human and such an entry is only possible through belief in God’s Hojja (Proof of God) and accepting their Velaya; they are all mirrors of God’s characters, principles and fundamentals of Tawhid, and represent God’s Velaya. Their satisfaction is equal to God’s satisfaction and referring to them means referring to God. Moreover, another Hadith is used which says Velaya of The commander of the Faith is the secure shelter of God and accepting his Velaya and his government is the source of the dignity of the Muslim Ummah and relieves discomfort and confusion of human being. Using Quranic verses and mystical texts, this articles strives to explain relationship between Tawhid with Imamah and Velaya, as well as its role in immunizing and saving human being from deviations in behavior and belief.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45922_c97a8299f61ff9e4342762f3f0dcdb90.pdf
امنیّت
جهانبینی توحیدی
ولایت
سلسله الذهب
روایات رضوی
Security
Monotheistic world view
Velaya
Gold chain (Selsela-al-Zahab)
Razavi Narration
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
97
118
45923
Original Article
آثار تربیتی امام رضا(ع) در تعالی باورهای معنوی مردم ایران
Educational Impacts of Imam Reza (PBUH) in Elevation of Spiritual Beliefs in Iranian People
محمود نیک آیین
1
حسنعلی بختیارنصرآبادی
2
حمزه علی بهرامی
3
کمال نصرتی هشی
4
نفیسه عباسپور عباسپور
5
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه معارف دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان.
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور.
هدف از نگارش مقاله، توصیف و بررسی تأثیر تربیتی امام رضا(ع) در تعالی باورهای معنوی مردم ایران است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام و با استفاده از منابع موجود و در دسترس به توصیف و تحلیل پیامدهای حضور امام رضا(ع) در ایران در دوران حیات و بعد از شهادت پرداخته شد. برای رسیدن به هدف فوق، ابتدا شناختی از وضع معنوی ایرانیان قبل از حضور امام رضا(ع) به ویژه در دوران ساسانیان لازم بود که بصورت گذرا و اجمالی به آن پرداخته شد و مشخص گردید؛ بخاطر وجود ظلم و ستم حاکمان، مردم ایران به دنبال آئینی میگشتند که عدالت و مساوات جزء مؤلّفههای آن باشد. امّا با ورود اسلام و با شناخت ابتدایی از آن، مردم ایران در مییابند؛ راه نجات همین دین و مجریان آن است. لذا مردم ایران به خاطر عملکرد ناصحیح حاکمان غاصب و دنیا خواه بنی امیّه و بنی عبّاس بر ممالک اسلامی من جمله ایران نه تنها عطش معنویشان لبریز و بهرهمند نمیگردد که مورد ظلم و تحقیر هم واقع میشود. در نهایت با حضور امام رضا(ع) در ایران و فرصت ولایتعهدی ایشان و اقدامات مؤثّر آن بزرگوار، مردم به سمت معنویّت واقعی هدایت شدند و بعد از شهادت ایشان نیز با ترویج فرهنگ زیارت و حضور سادات دعوت شده توسّط این امام عزیز، مردم ایران در معنویّت رشد فزایندهای پیدا کردند.
The present paper aims to investigate and describe educational impacts of Imam Reza (PBUH) in elevation of spiritual beliefs in Iranian people. This study applied a qualitative approach and was conducted through analytical and descriptive research methods using available literature in order to analyze and explain the outcomes of his presence in Iran while living and after his martyrdom. This could be done with an understanding of spiritual condition of Iranians before Imam Reza’s arrival and especially in the time of the Sassanid. Oppressed People at that era were looking for a religion that would have justice and equality as the main indices. This new religion of Islam could be their savior. However, improper rule of the Omayyad and Abbasid rulers in Islamic world including Iran not only could not quench their thirst for justice but also increased oppressions and degradations. The arrival of Imam Reza in Iran and his position in the Caliph’s court along with proper effective measures he took [6] for promotion of true spirituality and the pilgrimage couture initiated by his martyrdom and the Sayids invited by him to Iran elevated Iranian people’s spirituality significantly.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45923_53e247781839b1602581c21f96ea4600.pdf
امام رضا(ع)
معنویّت
تربیت معنوی
ایران
Imam Reza (PBUH)
Spirituality
Spiritual education
Iran
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
119
137
45924
Original Article
حرمت و کرامت زن در خانواده از نگاه امام رضا(ع)
The sanctity and dignity of women in family in view of Imam reza (as)
علی جلائیان اکبرنیا
1
محمّدرضا محمدی
2
مربّی گروه آموزشی زبان و ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دانشجوی کارشناس ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مکاتب مختلف تلاش میکنند نوعی از سبک زندگی را بر اساس مبانی و ایدئولوژی خویش ارائه کنند. اسلام نیز با محوریت قرآن و عترت، سبک زندگی اثربخشی را عرضه میکند. در نسخه ارائهشده از سوی اسلام زن جایگاه ویژه و اثربخشی دارد و حفظ کرامت وی در ایفای این نقش بسیار مؤثر است.
امامان معصوم(ع) و از آن میان امام رضا(ع) حرمت و کرامت بانوی مسلمان را در منظومه فکری اسلام بهروشنی ترسیم کردهاند. این پژوهش در پی آن است که تصویر ارائهشده از سوی امام رضا(ع) برای یک بانوی مسلمان را از لحاظ حرمت و کرامت واکاوی کند. شناخت کرامت و جایگاه زن در جامعة اسلامی از آن روی ضرورت دارد که باعث هویت بخشی به زن مسلمان و دوری از سرسپردگی به فرهنگهای غیردینی میشود.
جُستار حاضر کرامت واقعی زن را در عملی کردن و سر سپردن به دستورات دین دربارۀ خود، خانواده و جامعه میداند و معتقد است زن و مرد در خلقت مساویاند، اما روحیه لطیف و حساس زن حراستی ویژه میطلبد. کرامت زن به دست خود و اجتماع حفظ میشود و چگونگی تعامل فردی و اجتماعی با وی در این زمینه بسیار مؤثّر است. زن با توجّه به ساختار روحی و جسمی خاص از شخصیتی ویژه برخوردار است. نوع نگرش به زن، حضور وی در جامعه، ازدواج، روابط با همسر، شغل و تأمین مالی از مسائل مهمّی است که چگونگی حفظ کرامت زن در هر یک از آنها از سوی امام هشتم ارائه شده است.
Different schools have tried to offer a kind of life style on their bases and their ideology. Islam, also offer an effective lifestyle on the basis of the Quran and the household of the prophet. In the version presented by Islam, a woman has a special effective status protecting her dignity in playing this role is effective.
Infallible Imams (AS) and among them Imam Reza (PBUH) have delineated the sanctity and dignity of Muslim women in Islamic intellectual system. This study attempts to consider that image which has been provided for a Muslim woman by Imam Reza (PBUH) in respect of sanctity and dignity. Recognition the dignity and status of women in Islamic society is essential due to providing an identity for the Muslim woman and being far away from subservience to secular culture.
The present article believes that the women's true dignity is in obeying and executing the commands of their religion in their life, family and society and thinks that man and woman are equal in creation, but the tender and sensitive spirit of woman needs special protection. The dignity of a woman is protected by herself and society and how social and personal interaction with her is very effective in this regard. Woman has a special personality with regard to her specific physical and psychological structure. Type of attitude toward women, her presence in the community, marriage, relationships with husbands and financing are important issues that the Eighth Imam has presented the way of protecting the dignity of women in each of them.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45924_2efe2396c42eff653c86e4b8fed26831.pdf
زن
کرامت
خانواده
سبک زندگی
امام رضا(ع)
Woman
dignity
Family
Lifestyle
Imam Reza (AS)
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2016-02-20
3
12
138
165
45928
Original Article
چگونگی نمود روشهای گفتمان قرآنی در احتجاجات امام رضا(ع) و تفاوت آن با صناعات خمس در منطق
Manifestation of the Qur’anic discourse techniques in the argments of Imam Reza (AS)
And its difference with the Five techniques of reasoning of logics
الهه هادیان رسنانی
hadian.e@qhu.ac.ir
1
استادیار گروه علوم قرآنی دانشگاه قرآن و حدیث (تهران)
قرآن کریم به تبیین روشهای گفتمان پرداخته و سه روش برهان حِکمی، موعظه حسنه و جدل احسن را بهعنوان شیوههای دعوت رسول خدا(ص) معرفی کرده است. از سویی در علم منطق، پنج فن استدلال یا گفتمان متناسب با اهداف گفتوگو مطرح است که عبارتاند از: برهان، جدل، خطابه، شعر و مغالطه.
روشهای گفتمان قرآنی در اصول و غایت، تفاوتهای بنیادین با روشهای گفتمان منطقی و صناعات خمس دارد که در این مقاله کوشش شده است تا با واکاوی این تفاوتها به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که آیا میتوان شیوههای گفتمان قرآنی را با فنون استدلال منطقی منطبق دانست؟
با بررسی دقیق ویژگیهای هر یک از این دو روش و دقت در احتجاجات معصومین(ع) مانند احتجاجات امام رضا(ع) که بر اساس شیوههای گفتمان قرآن صورت گرفته است، روشن میشود که مهمترین تفاوت این دو شیوه در اهداف است؛ یعنی هدف از شیوه گفتمان قرآنی، هدایت مخاطب است؛ برخلاف شیوه صناعات خمس منطقی که هدف از آن، تنها اسکات مخاطب است.
دقّت در احتجاجات امام رضا(ع) و ابتنای آنها بر مبانی مستحکم و خردپذیر با بهرهگیری از روشهای گفتمان قرآنی نشان میدهد که بیانات امام رضا(ع) همانند پدران بزرگوار ایشان، در دو جنبه روش و محتوا، نهتنها در آن دوره تاریخی که در همه روزگاران میتواند در پاسخگویی به سؤالات و شبهات استفاده شود.
The Holy Quran describes different discourse techniques and introduces 3 techniques namely wise reasoning, good preaching and the best contention as the Prophet’s (PBUH) techniques for invitation to Islam. Meanwhile, in logics, five reasoning or discourse techniques have been proposed in accordance with the purposes of discussions, the techniques include contention, demonstration, rhetoric, fallacy and poem.
The Qur’anic discourse techniques are different from the logical discourse techniques and the five techniques of reasoning in terms of principles and ends. In the present article, attempts are made to investigate these differences and to answer this fundamental question: Is it possible to consider the Qur’anic discourse techniques consistent with the techniques of logical reasoning?
With careful consideration of the two techniques’ characteristics and the close investigation of the Imams (AS) debates including the debates of Imam Reza (AS) which are based on the Qur’anic discourse techniques, it becomes clear that the most important difference between the two techniques is associated with their goals, in other words, The Qur’anic discourse techniques aim to guiding the audience, on the contrary, the Five Techniques of reasoning aim to pacify the audience.
Careful study of the Imam Reza (AS) debates, and their reliance on solid and logical foundations as well as Qur’anic discourse techniques suggest that the statements of Imam Reza (AS) just like the statements of his fathers, can be used, in terms of method and content, to answer the corresponding questions and doubts not only in that historical period, but at all times.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45928_8397506c0281c63e7887710e6dd238b0.pdf
امام رضا(ع)
احتجاجات
مناظرات
روشهای استدلال قرآن
صناعات خمس
Imam Reza (AS)
arguments
debates
Quranic reasoning techniques
the Five Techniques of reasoning