per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2014-02-20
1
4
8
25
61225
Original Article
نگاهی تحلیلی به تصحیح خداشناسی مردم توسط امام رضا(ع)•
An Analytical Look at Imam Reza’s Correction
of People’s Theology
رضا اکبری
r.akbari@isu.ac.ir
1
استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)
توجه به روایتهای رضوی نشان میدهد آن حضرت اعتقادهای نادرست مردم دربارۀ خداوند را تصحیح کردند. عامۀ مردم از صفتهای الهی، تلقی انسانوار در ذهن داشتند. از نظر آنان گویی خداوند همانند انسان خشمگین میشود یا علم مییابد. امام رضا(ع) با نفی انسانانگاری از خداوند، صفاتی همچون آمدن، مکر، استهزاء، خدعه، علم و ... را بهگونهای تفسیر کردند که مستلزم نقص در خداوند نباشد. در کنار این مسئله، در روایتهای رضوی نوعی روش عملگرایانه در اثبات خداوند قابل مشاهده است. همچنین ایشان مسئلۀ خفا و احتجاب الهی را پاسخ داده و آنرا ناشی از گناهان انسان دانستند. امروزه در فلسفۀ دین، مباحثی همچون ادلۀ وجود خداوند، زبان دین و خفای الهی از زندهترین مباحث بهشمار میآیند و نظرهای متعددی در خصوص آنها ارائه شده است. این امور نشان میدهد توجه به روایتهای نبوی و ولّی از جمله روایتهای رضوی میتواند زمینهای برای طرح دقیقتر باورهای خداشناسی به زبان امروزین فراهم آورد. این مقاله با روشی تحلیلی تلاش میکند برخی از موارد را با توجه به روایتهای رضوی بیان کند.
A glance at Razavi narratives shows that Imam Reza rectified people’s false beliefs regarding God. Most people had humanly perceptions of divine attributes. For them, God would become angry the way men did. Negating anthropomorphism of God, Imam Reza defined attributes such as guile, ridicule, ruse, knowledge, etc in a way that they would not create any imperfection in God. Besides, a practical method is evident for proof of God in Razavi narratives. He also answered the question of secrecy and divine Ehtejab and ascribed it to human sins. Today in religious philosophy, discussions such as proof of God, language of religion and divine secrecy are among the most dynamic ones and various theories are presented about them. These indicate that taking into account the Prophet (PBUH) and Imams’ narratives including Razavi ones can provide grounds for more accurate presentation of theoretical beliefs in modern language.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61225_5e1c9b0121f70998aebea4a9d080a850.pdf
خداشناسی
قرآنکریم
امام رضا(ع)
زبان دین
خفای الهی
Theology
Holy Quran
Imam Reza
language of Religion
Divine Secrecy
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2014-02-20
1
4
26
57
61226
Original Article
موضع امام رضا(ع) در قبال حرکتهای سیاسی علویان در زمان عباسیان
Imam Reza’s Position Toward Alavian’s Political Movements During the Abbasid
جلال درخشه
j.dorakhshah@yahoo.com
1
سید محمد مهدی حسینی فائق
h.faegh@gmail.com
2
استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجوی دکتری علومسیاسی دانشگاه تربیت مدرس
یکی از پرسشهای اساسی شیعه، موضع ائمه(ع) در قبال حرکتهای سیاسی علویان در برابر خلفای وقت است. این مقاله ضمن بررسی زمینههای روی کار آمدن عباسیان و شرایط پس از به خلافت رسیدن آنان، مواضع امام رضا(ع) را در قبال حرکتها و قیامهای علویان مورد بررسی قرار میدهد. برای واکاوی مواضع امام رضا(ع)، آگاهی از شرایط سیاسی، تاریخی خلافت عباسیان و وضعیت علویان در زمان آنها امری ضروری است. به همین منظور مهمترین حرکتهای سیاسی علویان از آغاز خلافت عباسی مورد بررسی قرار گرفته (خلافت منصور و قیام نفس زکیه، تأسیس سازمان وکالت، خلافت هادی و قیام حسینبن علیبن حسن، خلافت هارون و تشکیل دولت ادریسیان، علویان در زمان خلافت امین و مأمون) و موضع ائمه(ع) در قبال این حرکتها بیان شده است. در انتهای بحث، بهطور خاص قیامهایی که در زمان امام رضا(ع) صورت پذیرفته مورد بحث قرار میگیرند.
One of Shia’s most important questions is Imams’ positions toward Alavian’s political movements against various Abbasid caliphs. This article examines the contexts for the rise of Abbasid and the situations under their Caliphate. It also explores Imam Reza’s position toward Alavian political movements. To analyze Imam Reza’s position, an understanding of political and historical conditions during the Abbasid and the situation of Alavian during this period is required. Thus, Alavian’s most important political movements since the rise of the Abbasid (including Mansour’s caliphate and the uprising of Nafs Zakia, establishment of advocacy organization, Hadi’s caliphate and the uprising of Hossein-ibn-Ali-Ibn-Hassan, Haroun’s caliphate and the foundation of Edrissian government, Alavian during Amin’s and Mamoun’s caliphates) as well as Imams’ positions toward these movements are explored. At the end of this discussion, Alavian’s movements during Imam Reza’s Imamate are particularly explored.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61226_30e2baaa83de0a2c2319433baf6a2a88.pdf
امام رضا(ع)
علویان
عباسیان
قیام
حرکت سیاسی
Imam Reza
Abbasid
Alavian
Political Movement
uprising
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2014-02-20
1
4
58
77
61227
Original Article
مطالعۀ ارتباطشناختی جشنوارۀ وبلاگ نویسی رضوی
A Communication Study on Razavi Festival
مجید مبینی
majid.mobini@gmail.com
1
طلبۀ حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(
جشنوارۀ فرهنگی هنری امام رضا(ع) هر ساله با گسترۀ بینالمللی برگزار میشود و دارای بخشهای متعددی است. بخش وبلاگنویسی آن میتواند موضوع یک مطالعۀ ارتباطشناختی قرار گیرد. در این نوشتار با بهرهگیری از روش اسنادی، ابتدا به نقد کلان جشنوارۀ وبلاگنویسی رضوی پرداخته شده و تراکم اطلاعاتی حاصل از ایجاد دهها وبلاگ، بهعنوان یک آسیب مطرح شده است. در ادامه و در بخش نقد خُرد، ضمن تحلیل و ارزیابی معیارهای سنجش ارائهشده، نشان داده میشود که مقولۀ پیام و شاخصههای زیرمجموعۀ آن، مورد کمتوجهی متصدیان امر قرار گرفته است و نتیجۀ آن، اختصاص رتبههای برتر جشنواره به وبلاگهایی است که از غنای محتوایی لازم برخوردار نیستند، امری که به فاصله گرفتن جوانان نخبه و صاحباندیشه از چنین فضایی میانجامد. در ادامه با توجه به مؤلّفههای فرایند ارتباط، الگویی پیشنهادی برای سنجش علمیتر ارائه شده است.
Imam Reza Cultural and Artistic Festival is held annually with the presence of national and international participants in various fields. Its blogging field can be a suitable subject for communication study. This article first explores blogging section in Razavi Festival and introduces density of information resulting from large number of blogs as damage. It then examines and analyses the presented criteria and shows that message and its subsidiary indicators are ignored by officials in charge and as a result, some blogs that are not rich enough in terms of content are awarded as the select ones which has led to a gap between the elite youth and such festivals.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61227_37f73fac0264ed695c27a6beec03cdfa.pdf
جشنوارۀ رضوی
ارتباطات
وبلاگ
وبنوشت
امام رضا(ع)
Razavi Festival
Communications
blogging
Imam Reza (PBUH)
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2014-02-20
1
4
78
109
61228
Original Article
امام حسین(ع) و حماسۀ عاشورا در فرهنگ رضوی
Imam Hussein and Ashura Epic in Razavi Culture
محمد رضا جواهری
javaheri@ferdowsi.um.ac.ir
1
استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
ماخذ اصلی برای شناخت حقیقت انقلاب عاشورا، ابعاد شخصیت امام حسین(ع) و وظایف مسلمانان و شیعیان، گفتار و رفتار اهل بیت(ع) است. امام رضا(ع) در آشکار ساختن هویت دینی، درسها و پیامهای عاشورا و مسئولیتها و وظایف مسلمانان تلاش و کوشش فراوان داشتند. بنابراین احادیث رضوی پیرامون قیام امام حسین(ع)، سرمایه و گنجینۀ معتبر و مورد اعتماد برای عاشوراپژوهی و بهرهبرداری از انقلاب عاشورا است. مسئلۀ مورد بررسی با روش توصیفی ـ تحلیلی، شناخت ابعاد شخصیت سیدالشهدا(ع) و مسئولیتهای مسلمانان در ارتباط با ایشان، بر اساس احادیث امام رضا(ع) است. ترجمه و تحلیل این احادیث در دو عنوان کلی «ویژگیهای سیدالشهدا(ع)» و «مسئولیتها و وظایف پیروان سیدالشهدا(ع)» تنظیم و تدوین شده و در اختیار پژوهشگران پیرامون قیام امام حسین(ع) قرار میگیرد. هدف این مقاله، بازشناسی حماسۀ حسینی مطابق بیان امام رضا(ع) بر اساس احادیث رضوی در منابع معتبر حدیثی، اسوه قرار دادن رفتار و گفتار امام حسین(ع) و حرکت در طریق رشد و کمال است.
Ahl-al-Bayt’s behavior and speech are the best source for understanding the true nature of Ashura, Imam Hussein’s personality aspects and the duties of Muslims and Shiites. Imam Reza endeavored a lot to reveal religious identity, Ashura lessons and messages and duties and responsibilities of Muslims. Therefore, Razavi Hadiths regarding Ashura are credible and reliable sources for studying and benefiting from the revolution of Ashura. With a descriptive-analytical method, this article seeks to reveal aspects to Imam Hussein’s personality and the responsibilities of Muslims regarding him according to Imam Reza’s Hadiths. Translations and analyses of these Hadiths are presented into two categories of “Imam Hussein’s Characteristics” and “Responsibilities and Duties of Imam Hussein’s Followers” and offered to researchers of Imam Hussein’s uprising. The purpose of this article is to recognize Imam Hussein’s epic according to Imam Reza’s Hadiths in reliable hadith sources, to model Imam Hussein’s words and actions and to move in the direction of growth and perfection.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61228_3c431e701b2b45c9d75ca3c668ab3d56.pdf
امام رضا(ع)
امام حسین(ع)
انقلاب
قیام
عاشورا
کربلا
حماسۀ حسینی
Imam Reza (PBUH)
Imam Hussein (PBUH)
Revolution
uprising
Ashura
Karbala
Imam Hussein’s Epic
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2014-02-20
1
4
110
143
61230
Original Article
مفهوم و مصادیق خیانت ازدیدگاه امام رضا(ع)
Concepts and Instances of Betrayal in Razavi Menology
مرتضی رحیمی
rahimi@gmail.com
1
استادیار دانشگده الهیات دانشگاه شیراز
در فرهنگ اسلامی، خیانت و نیز «نفاق» که در آغاز هممعنای خیانت بوده و در روایتها از آن با عنوان «رأس خیانت» تعبیر شده بهشدت مذمت و تقبیح شده است. نگرش مزبور نشانگر تشویق فرهنگ اسلامی به صفا و صمیمیت رفتاری مسلمانان با یکدیگر است. تشویق و امر به امانتداری بهمثابه رفتار مقابل خیانت، در آموزههای اسلامی، گامی در راستای پیشگیری از ابتلای افراد به این رذیلت و پالودن دامن جامعۀ اسلامی از این آسیب بنیانبرانداز است. سؤالی که در اینجا مطرح میشود آن است که امام رضا(ع) بهعنوان هادی و پیشوای منصوب از جانب خداوند برای راهنمایی مردم به خیر و نیکی چگونه مردم را از این آسیب بازداشتند بهویژه آنکه جامعۀ اسلامی در دوران امامت آن حضرت، در اختناق شدید بهسر میبرد و زر و زور و تزویر بر آنان مستولی شده بود. در نوشتار حاضر، مفهوم و مصادیق خیانت از دیدگاه امام رضا(ع) بررسی و رهنمودهای راهگشای آن حضرت در اینباره تبیین شده است. اهمیت طرح این بحث در آن است که حفاظت از مرزهای فرهنگی و دینی همانند مرزهای جغرافیایی، امری ضروری است و جلوگیری از رواج رفتار مذموم خیانت، در حقیقت حفاظت از مرزهای فرهنگی جامعه، استحکام بخشیدن به قوام روابط اجتماعی و مرزبانی از سلامت معنوی مردم است.
Betrayal and also dissension, which was once synonymous with betrayal and is regarded as “the peak of betrayal” in narratives, are highly denounced and condemned in Islamic culture. This indicates Islam’s emphasis on sincerity among Muslims. Encouraging and directing to bailment as in contrary with betrayal in Islamic teachings are measurements to prevent such behavior among individuals and to maintain integrity of the society. The question this article raises is as people’s guide and leader appointed by God, “how did Imam Reza (PBUH) deter people from this damage” especially since the Islamic society was experiencing an atmosphere of severe repression during his Imamate. This article reviews the concepts and instances of betrayal from Imam Reza’s viewpoint and introduces his helpful guidelines in this regard. The significance of this issue comes from the fact that protecting religious and cultural boundaries is as essential as geographic ones and preventing this condemned behavior from spreading in the society is in fact protecting cultural boundaries of the society, strengthening social relations and maintaining people’s spiritual health.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61230_dd490bc28fecc24926f43a75c26adf6e.pdf
خیانت
امانت
غش
غلول
نفاق
betrayal
bailment
cheating
dissension
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2014-02-20
1
4
144
169
61232
Original Article
امام رضا(ع) در مواجهه با اندیشه و عمل واقفیان•
Imam Reza’s Confrontation with the Mentality
and Action of Waqifite
سید عبدالکریم حسن پور
sahasanpour@gmail.com
1
دانش آموخته سه سطح حوزه علمیه قم- دانشجوی دکتری تاریخ تشیع اثنیعشری دانشگاه ادیان و مذاهب ـ عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
گرچه توقف بر شخصی از اهل بیت(ع) بهعنوان آخرین امام(ع) و مهدی منتظر(ع)، مسئلۀ بیسابقه و جدیدی نبوده اما گروهی از شیعیان که امام کاظم(ع) را مهدی و قائم منتظر میدانستند و بر همین اساس رحلت آن حضرت را منکر گشته و از پذیرش امامت حضرت رضا(ع) سر باز زدند با نام واقفیه یا واقفه شناخته شدند. این گروه بهدلیل اینکه تهدیدی جدی برای تفکر اصیل شیعه بهحساب میآمد کانون توجه و اهتمام امام رضا(ع) قرار گرفت و بخش وسیعی از توان و فرصت پیشروی حضرت را مصروف خود ساخت. به همین مناسبت، واکاوی ماهیت و شخصیتهای جریان مذکور، از زوایای مختلفی مورد توجه پژوهشگران و تحلیلگران مطالعات اسلامی قرار گرفته است. گرچه در معرفی فرقۀ مذکور، آثار ارزشمند و قابل توجهی ارائه شده اما تحلیل روابط و مواضع متقابل واقفیه و امام رضا(ع) کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، نگارنده از زاویۀ مذکور با روش توصیفی _ تحلیلی و با شیوۀ گردآوری کتابخانهای در دو محور، بحث جریان واقفیه را مورد بررسی قرار داده است: 1. چیستی و کیستی واقفیه؛ 2. نحوۀ مواجهۀ امام رضا(ع) با این جریان.
Although it was not an unprecedented issue to name a person from Ahl-al-Bayt as the last Imam and Expected Mahdi, a group of Shiites considered Imam Kazem (PBUH) as Expected Mahgi and Qa’em and thus rejected his demise and refused to accept Imam Reza as the next Imam. They were known as Waqifite. Since they posed a serious threat to Shia’s noble mentality, Imam Reza paid special attention to them and allocated much time and effort to deal with their issue. Thus, analyzing the nature of this incident and those involved has been a subject of interest for the researchers and analysts of Islamic studies. Although remarkable and valuable literature has so far been authored regarding introducing this faction, an analysis on the mutual relations and positions between Imam Reza and Waqifite is less accounted for. With descriptive -analytical method and in library-collection manner, this article examines the issue of Waqifite on two main bases: 1) What Waqifite is and who they are; 2) how Imam Reza confronted them.
http://www.farhangerazavi.ir/article_61232_beab6d7e4f4a866dbfdb05209fb97427.pdf
امام رضا(ع)
واقفیه
امامت
مهدویت
قائم
Imam Reza
Waqifite
Imamate
Mahdism
Qa’em