per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
7
45
45332
Original Article
تحلیل و بررسی سیاست فرهنگی ابناء الرضا ( امامان جواد، هادی و عسکری (ع) )
Investigating and analyzing the cultural policy of Imam Reza’s sons (Imam Javad (A.S.), Imam Hadi (A.S.), and Imam Askari (A.S.))
روح اله دهقانی
1
مربی پژوهشگاه بین المللی المصطفی
ائمه طاهرین (ع) رهبران برگزیده الهی برای جامعه بشری و تبیینگر پیام رسولان الهی و هادیان مردم بودهاند. بخش عمدهای از تلاش ایشان معطوف به توسعه فرهنگی عصر خود بوده است. با عبور جریان امامت از فراز و نشیبهایی که پس از رحلت رسول خاتم (ص) بر ایشان تحمیل شد، پس از ولایت عهدی امام رضا (ع) در عهد مأمون و شهادت ایشان تا دوره غیبت حضرت حجت (عج)، امامان نهم، دهم و یازدهم در فاصله بیش از نیم قرن عهده دار این منصب خطیر بودند. در این مقاله به بررسی سیاستهای فرهنگی امامان (ع) در این دوره پرداخته شده است.
در این مقاله با استفاده از روش اسنادی و کتابخانهای اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و در چارچوب مدل چرخهای سیاستگذاری تحلیل شده است. بر اساس مدل چرخهای برای تحلیل سیاستهای فرهنگی ابتدا «مسئله شناسی» و در ادامه «طراحی و انتخاب» سیاست و پس از آن «اجرا» و در نهایت «ارزیابی» سیاست صورت خواهد گرفت. مسائل فرهنگی این عصر در سه دسته: مسائل دستگاه خلافت، مسائل فرهنگ عمومی و مسائل فرهنگ شیعی تحلیل شده اند و سپس سیاستهای فرهنگی امامان این عصر (ع) بررسی و تحلیل شده است؛ سیاستهایی که از لایههای بنیادین فرهنگ (اعتقادات و ارزشها) تا لایههای رفتاری را مورد تأثیر قرار دادهاند.
The infallible Imams have been selected religious leaders for the human society, who explained the message of the divine prophets and were guides for people. A large of part of their efforts has been devoted to the cultural development of their own era. After Imams passed the ups and downs of the aftermath of the death of Prophet Muhammad, and after Imam Reza accepted the role of the Crown Prince of Al-Ma’mun and Imam’s martyrdom until the absence of Imam Mahdi, the ninth, tenth, and eleventh imams played this important role. The present article purports to examine the cultural polices of these Imams in this period.
This research has collected the necessary information based on documentary and library methods, and has analyzed it in accordance with the cyclic model of policymaking. According to this model, analyzing the cultural policies involves identifying the problem, designing and selecting the ploy, and finally evaluating that policy. The cultural issues of this era have been classified in three groups: the issues of caliphate, the issues of public culture, and the issues of Shiite culture. Then, the cultural policies of the Imams of this era have been analyzed. These policies have influenced the fundamental layers of culture (beliefs and values) as well as the behavioral layers.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45332_c9c86471d8597b11ef00e5e7b544efbf.pdf
فرهنگ
سیاست فرهنگی
امام نهم
دهم و یازدهم (ع)
culture
Cultural Policy
The ninth
tenth
and eleventh Imams (A.S.)
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
47
70
45335
Original Article
تحلیل روشهای آموزشی امام رضا(ع) با تکیه بر مسند الإمام الرضا(ع)
The analysis of Imam Reza’s educational methods relying on the seat of Imam Reza(A.S
ثریا قطبی
1
اکبر رهنما
2
نسرین رهبریپاک
3
حسن نجفی
4
استادیارگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد
دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد
کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد
دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روشهای آموزشی امام رضا(ع) با تکیه بر مسند الإمام الرضا(ع) انجام شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش آن تحلیل مفهومی و اسنادی است. جامعه پژوهش متنی و شامل کلیه مضامین مرتبط با روشهای آموزشی امام رضا(ع) در مسند آن حضرت است که به صورت هدفمند و در راستای سؤالات پژوهش انجام گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی است که روشهای آموزشی امام رضا(ع) در برگیرنده فنون آسان ساز شامل دستهبندی مطالب، جملات کوتاه و بهرهگیری از داستان؛ فنون جلب توجه مخاطب شامل تأکید بر اهمیت مطلب، استفاده از کلمات خطابی و استفاده از ادات تنبیه و تحضیض؛ شیوههای عینیت بخش شامل ذکر مثال و تشبیه و شیوه پرسش و پاسخ شامل طرح پرسش ابتدایی از سوی امام(ع) و پاسخ آن از سوی شاگرد با تأیید، تصحیح و تکمیل آن از سوی امام(ع)، طرح پرسشهای احتمالی و پاسخ آن توسط امام(ع) و طرح پرسش ابتدا از سوی شاگرد و پاسخ توسط امام(ع) است. نتیجه آن که از میان روشهای نام برده، پرسش و پاسخ از بیشترین اهمیت برخوردار است. استفاده از این روش توسط امام رضا(ع) سبب ایجاد روحیه پرسشگری در مخاطبان و موجب افزایش انگیزه یادگیری و شرکت فعال شاگرد در فرایند آموزش می شود و با تقویت قوه تفکر، تعمیق و تمرکز بر زوایای آموزش را در پی دارد.
The present research was performed by analysing Imam Reza educational method relying on predicate of Imam Reza. The method of research is applied by conceptual and documentary analysis method. The statistical society is textual and consists of all concepts pertain to Imam Reza Educational method in the predicate of that Holiness which was performed in regard to research question as targeted. The research findings showed that Imam Reza educational method covers easiness techniques like clustering of contents, short sentences and using stories, interesting techniques for audiences like emphasize upon importance of content, use of verbal words and use of punishment and reproof words, subjective methods like citation of example and similarity and question and answering on elementary question by Imam Reza and its respond by the pupils by confirmation, correction and complement it by Imam, citation of probable questions and its responds by Imam and citation of elementary question by pupils by its respond by Imam. The result is that among said methods, question and answer is so important. Thes method which has been used by Imam Reza caused questioning spirit in the audiences and increased stimulation of learning and participation of pupils in education process by enhance thinking faculty, deepening and extension of educational angles.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45335_947cb652297160665427dd5d5f6498f2.pdf
روشهای آموزشی
مسند الإمام الرضا(ع)
روایات
آسان سازی
عینیت بخشی
Educational Methods
Imam Reza Predicate
Narrations
Easiness
subjectivism
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
71
100
45339
Original Article
انعکاس نام و مرقد احمدبن موسی(ع) در آینه اشعار سدههای هشتم تا دهم
The reflection of the name and the shrine of Ahmad Ibn Mousa in the poetry of the 8t -10th centuries
محمد مرادی
shahraz57@yahoo.com
1
استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
اغلب پژوهندگان در مطالعه و بررسی شهرت حضرت احمدبن موسی(ع) و تاریخ کشف مرقد ایشان، صرفاً به اسناد تاریخی اکتفا کردهاند؛ در این مقاله با تأکید بر اشعار سدههای هشتم تا دهم، سیر توجه به مرقد و شهرت آن حضرت بررسی و همچنین نخستین مناقب احمدبن موسی در شعر فارسی استخراج و تحلیل شده است.
از یافتههای این پژوهش این است که تا اواخر سده هشتم، اشارهای مشخص به مرقد آن بزرگوار در دیوان شاعران وجود ندارد. در سده نهم، شاهداعی(810-870) و منصور حافظ نخستین ابیات را در منقبت آن حضرت سرودهاند و در سده دهم و با گسترش عمارت مرقد مطهر، اهلی شیرازی(858-942) در اشعارش، توصیفهایی تازه از نام و مرقد آن حضرت ارائه کرده است. به روایت اشعار، آن حضرت در سده نهم به لقب احمدبن موسیالرضا(ع) مشهور بوده و در سده دهم، زمینههای شهرت ایشان به سیدسادات و شاهچراغ فراهم شده است.
Most researchers in studying and investigating Imam Ahmad Ibn Mousa reputation and the history of his shrine discovery have only relied on historical documents, so in this paper with emphasis on poems of 8th– 10th centuries, evolution of considering his shrine and reputation has been investigated, also the first merits of Ahmad Ibn Mousa have been derived and analyzed in Persian poetry.
One of the findings of this study is that by the end of 8th century, no clear reference to his shrine is found in poets’ collection and in 9th century, Shahdaei and Mansour Hafez have composed the first verses in his virtues and in 10th century by developing the building of the holy shrine, Ahli Shirazi has presented new descriptions of the name and shrine of the Imam in his poems. According to the poems, in 9th century, he was called Ahmad Ibn Mousa al-Reza and in 10th century, he was famous as Seyedsadat and Shahcheragh.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45339_25245c5398b13dd814d2351856496301.pdf
احمدبن موسی(ع)
شعر فارسی
شاهداعی
منصور حافظ
اهلی شیرازی
Ahmad Ibn Mousa
Persian poetry
Shahdaei
Mansour Hafez
Ahli Shirazi
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
101
142
45344
Original Article
طراحیشهری و منطقهای زمینهگرا در مسیر سفر امام رضا(ع) به ایران
The contextual, regional, and urban design of the path of Imam Reza’s journey to Iran
اصغر مولائی
1
محمد تقی پیربابایی
2
دانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی ، دانشگاه هنراسلامی تبریز
دانشیاردانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه هنراسلامی تبریز
رویکرد طراحیشهری و منطقهای زمینهگرا، مبتنی بر توجه و احترام به زمینههای ارزشمند است. این امر طی فرایندی منعطف و پویا با جامعنگری به ابعاد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، طبیعی و ... به تقویت کیفیات محیطی در ابعاد مذکور و پایداری محیط میپردازد. یکی از زمینههای ارزشمند سرزمین ایران، سفر امامرضا(ع)به ایران بهعنوان بزرگ ترین رویداد مذهبی تاریخ ایران است. مفاهیم و مضامین مربوط به امام رضا(ع) در مسیر و سکونتگاه ها میتواند در قالب طراحیشهری و منطقهای زمینهگرا به کارگیری، تبیین و احیا شود و توجه به این مفاهیم در مسیر حرکت امام رضا(ع) اعم از پدیدههای کالبدی، کاربری، فرهنگی، اجتماعی، طبیعی میتواند به تعمیق ریشههای ایرانی اسلامی به ویژه هویت مکانی رضوی کمک کند. با این توصیف هدف این مقاله، بازشناسی محور حرکت امام رضا(ع) در ایران به منظور توسعه برنامهریزی و طراحی شهرها و مناطق در این مسیر، بر مدار زمینه ها و ارزش های رضوی میباشد. پژوهش حاضر با روش تحقیق تاریخی، تحلیلی و پژوهش میانرشتهای و با استفاده از شیوههای مطالعه اسنادی، کتابخانهای و پژوهش های موردی انجام میشود. این مقاله با روش تحقیق کتابخانهای و تکنیک تحلیلی سوات در استخراج نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهایی پیشروی این محور انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که ایجاد محور فرهنگی رضوی بهصورت یکپارچه نیازمند تقویت و ایجاد زیرساخت های موردنیاز در ابعاد مختلف خواهد بود. این نیازها شامل تاسیسات و تجهیزات حملونقل عمومی، رفاهی، تفریحی و تفرجگاهی، بهداشتی و درمانی، ایمنی و امنیتی، نشانهها و نمادهای راهنما و خاطرهانگیز و ... است.
Regional and Urban design in context, is based on attention and respect for valuable contexts. This topic with dynamic, flexible and comprehensive process to historic, cultural, social, economic, physical and environmental aspects can be improve environmental qualities and suitability in cities and regions. Imam Reza Journey to Iran one of the most valuable Iranian contexts as a largest cultural events in Iran History. Concepts and contents related to Imam Reza in Path and cities can be explained in contextual urban design. Attention to these contents in Imam Reza journey path such as Architectural, cultural social, natural and land uses phenomenon can be upgrade the Iranian and Islamic origins specially Razavi environmental Identity. Thus the aim of this paper is analyses and recognition of Imam Reza journey path in Iran approaching sustainable and Islamic urban development. This research has done with historic, analytical and Interdisciplinary research methods. The results of this research shows; that creation Razavi cultural path on integrated structure required to upgrade of infrastructure in different aspects. These requirements contains public transportation, welfare, recreational, hygienic, safety, security, guideline signs and symbols. Also integration between sporty, recreational and truism plans with Imam Reza path such as sporty competitions in that path are effective to Razavi approach. Usage of vernacular signs and symbols such as Razavi entrance, aghakhaneh, Negharehkhaneh and Negghareh ceremony and other cultural-architectural monuments can be improvement Razavi cultural escapes. Also Razavi Stations in that path, Islamic architecture and urban design is useful to achieving aims of research. Contextual urban design approach in Imam Reza journey path will be one of the most effective strategies to Iranian and Islamic development in Iran.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45344_22a65c26d4e0b5515d4f89136e64d317.pdf
طراحیشهری و منطقهای زمینهگرا
مسیر حرکت امام رضا(ع)
کیفیات محیطی
گردشگری مذهبی
Contextual urban design approach
Imam Reza journey path
environmental qualities
Religious tourism
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
143
176
45345
Original Article
واکاوی مفهوم حرص در اخلاق اسلامی در پرتو احادیث امام رضا(ع)
The analysis of the concept of greed in Islamic ethics in light of Imam Reza’s sayings
محمد رضا جواهری
javaheri@ferdowsi.ac.ir
1
استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
تحلیل مفهومی وتبیین مصداقی حرص هدف این مقاله است. در این پژوهش با مرجعیت علمی احادیث امام رضا(ع) مفهوم ومصادیق حرص واقسام آن از نصوص رضوی استنباط شده است. مسئله اصلی تحقیق کشف کارکردها وموارد "حرص مقدس" در بیان عالم آل محمد(ع) است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی وبنیادی است و با مطالعات احادیث رضوی(ع) حقیقت حرص ممدوح ومصادیق ونمونه های آن آشکارخواهد شد. مطالعات وبررسی احادیث امام رضا(ع) به انگیزه حرص شناسی نشان داد که عالم آل محمد(ع) در مواردی مردم را بر حرص ورزیدن امر کردهاند. امام هشتم(ع) با صیغه امر "احرصوا" دریک حدیث جامع سه سرفصل حرص ممدوح رابه جهانیان آموزش دادهاند. حرص بر" قضای حوایج مومنان" و"ادخال سرور برمومنان "و"دفع مکروه ازآنان" دستور امام رضا(ع) بوده است. معطوف به احادیث رضوی با درایة الحدیث کلام سایر معصومین(ع) نیز مصادیق ونمونه های دیگری از" حرص مقدس" استنباط وتبیین شده است.
The purpose of this article is to analysis the concept of greed and explain examples.
In this research with the scientific authority of Imam Reza (AS) sayings, concept and extentions of greed and its kinds is inferred from the Razavi texts. Main problem of this paper is discovery of Functions and instances of “holy greed” in expressing OF ALIME – ALE- Muhammad (PBUH).
Research Method is Descriptive Analytical Basically and by study of traditions of Razavi(AS)
The fact of praised greed and extentions and its samples will be explain.
Studies and examining the sayings of Imam Reza (AS) for “greed ology” showed that in some cases, had commanded to be greedy.
Imam Reza (AS) with the formula of command “EHRESOO” in a comprehensive tradition have taught, three headlines of “praised greed” to the whole world. Greed on “to grant needs of believers” and “to give happiness to believers” and” to fend off sadness from believers” has been command of Imam Reza (AS). In the paper with Contextual study of Hadith of Imam Reza (AS) and other infallible Imams (AS) is inferred and explained.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45345_d84c45c39a8df804139fd7c7000d5e8f.pdf
حرص ممدوح
حدیث
امام رضا(ع)
اخلاق
Ethics. Praised greed. Hadith. Imam Reza (AS)
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
177
210
45346
Original Article
واکاوی ارکان و شاخص های آموزه امامت در روایات رضوی
The analysis of the components and features of the doctrine of Imamate in Imam Reza’s hadiths
مهیار خانی مقدم
andqurani.qom@gmail.com
1
عبدالرضا زاهدی
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث دانشکده اصول دین قم
استادیارگروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه آیت ا...العظمی بروجردی(ره)
مسئله این پژوهش، واکاوی ارکان و شاخص های آموزه امامت در روایات رضوی و هدف از آن، ارائه چارچوب مناسبی برای تبیین آموزه امامت است تا بر اساس آن، مخاطبان به نگرشی جامع و روشنتر دست یابند. بدین منظور، با روش توصیفی- تحلیلی، در قالب برجستهترین دغدغههای فکریِ انسان شامل حکیمانه بودن خلقت، بهرهمندی از راهنمایان حقیقی و مرجع کسب رضایت پایدار و تأمل در سه سئوال بنیادین درباره آموزه امامت شامل حکمت، ویژگیهای برجسته و لوازم تحقق کامل آثار وجودیِ آن، به تحلیل روایات مربوطه پرداخته شده است. میتوان بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، چارچوبی شامل سه رُکن حکمت، هدایت و رضایت الهی و هفت شاخص متناظر به آن ها شامل «ضرورت تکمیل آخرین دین الهی»، «انحصار امامت در اهل بیت پیامبر و نفی خلافت»، «هدایت جامعنگر»، «مهمترین ویژگیهای مادی و معنوی امام»، «معرفت به امام»، «محبت به امام» و «تبعیت از امام» ارائه کرد.
The issue of research, analysis and indicators doctrine of Imamate in traditions Razavi pillars and aims to provide a suitable framework to explain the doctrine of the Imamate is based on the audience’s comprehensive approach and achieve brighter. , an analysis of the relevant reports have been examined. Based on the results of the research framework includes three pillars of wisdom, guidance and divine satisfaction and seven indicators corresponding to include “the necessity of complete divine religion,” “monopoly leadership in rejecting the Prophet and the Caliphate”, “guidance holistic “,” the most important material and moral characteristics of Imam “,” knowledge of the Imam “,” affectionate leader “and” follow the leader “presented.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45346_93c1694f81a95529aab872cbb498f2d7.pdf
امام
ارکان امامت
شاخص های امامت
امام رضا(ع)
Imam
the Imamate pillars indications Imamate of Imam Reza (AS)
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
211
250
45347
Original Article
تعاملات اجتماعی مطلوب در آموزههای امام رضا(ع) با تأکید بر نامه حضرت به عبد العظیم حسنی(ع)
Desirable social interactions inspired by Imam Reza’s letter to Abdolazim Hasani (A.S.)
علی سروری مجد
asoroorim@yahoo.com
1
استادیارگروه دین و فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
یکی از موضوعات مهم و کاربردی در زندگی اجتماعی، نوع تعامل و رفتارهای متقابل میان انسانهاست. قرآن و عترت به عنوان منابع اصیل اسلامی سرشار از آموزههای ارزنده درباره نحوه تعامل انسانها با یکدیگر در مسائل گوناگون است. فرمایش ها و مکاتبات امام رضا(ع) به عنوان امام معصوم که منصوب پروردگار و ملهم از علوم وحیانی است؛ تکیهگاه محکم و استواری برای شناخت و عمل به این آموزههای الهی است.
این پژوهش در صدد پاسخگویی به این پرسش اصلی است که مولفههای اصلی در تعاملات اجتماعی در آموزههای رضوی با تأکید بر نامه حضرت به عبد العظیم حسنی(ره)چیست؟
آنچه در این مقاله تحلیل شده شامل مواردی است که با مراجعه مسئله محورانه به قرآن و روایات معتبر معصومان به ویژه فرمایش ها و سیره عملی امام رضا(ع) بوده است؛ هرچند این پژوهش در ارائه این مؤلفهها قائل به حصر نیست. بر این اساس مؤلفههای اصلی در تعاملات اجتماعی عبارت است از: سلام کردن و تحیت، راستگویی، امانتداری، ترک جدال، احسان، محبت، به دیدار یکدیگر رفتن، همدلی، پرهیز از تفرقه.
One of the important and applied subject-matters in the social life is the kind of the interaction and mutual behaviors among humans. The Qur-an and the Household of the Prophet(s) as the pure Islamic sources are full of valuable teachings on the method of interaction of humans with each other in different issues. Instructions and correspondences of Imam Reza (a.s.) as an infallible Imam which is attributed to the God and inspired from the divine sciences , is a solid and firm support for cognition and practicing these divine teachings.
This research intends to respond to this main question : What are the main components in social interactions inspired from the letter of Imam Reza(a.s.) to Abdolazim Hasani(a.s.)?
What has been analyzed in this article includes cases which have been collected through a problem-oriented attitude reference to the Qur-an and creditable traditions of the infallible Imams in particular the instructions and practical behaviors of Imam Reaz(a.s.) , though in presenting these components, this research does not limit itself. On this basis , the main components in the mentioned social interactions include: Greetings and salutation , veracity , trusteeship , leave a dispute , beneficence, affection , visiting each other , empathy , abstinence from division
http://www.farhangerazavi.ir/article_45347_6c5915fe495bcf91d561eb9df95ce38b.pdf
تعاملات اجتماعی
قرآن
امام رضا(ع)
عبد العظیم حسنی(ع)
Social Interactions
The Qu-ran
Imam Reza (A.S.)
Abdolazim Hasani (a.s.)
per
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)
فرهنگ رضوی
2345-2560
2017-02-19
4
16
251
277
45348
Original Article
تعامل با خانواده در سنت رضوی (رویکرد تبارشناسانه)
Interaction with family: A genealogical approach
سید علیرضا واسعی
vaseiali@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
امامان معصوم (ع) در تفکر شیعی نه بانی شریعت الهیاند و نه در افزودن یا کاستن آن نقشی ایفا میکنند. آن چه آنان به عنوان مراجع دینی بر عهده دارند، تبیین حقیقت دیانت، بیان سنت و سیره صحیح نبوی است که در گذر زمان و دورههای تاریخی، عمداً یا سهواً مورد فهم و تفسیرهای مختلف قرار میگرفت و چه بسا از مسیر اصلی خویش دور می افتاد. این مقاله که با انگیزه تبارشناسی یکی از آموزههای اخلاقی یعنی سنت تعامل با خانواده در سیره رضوی شکل گرفته، بر آن است تا ریشهها و منابع سخنان امام رضا (ع) در خصوص مسئله پیش گفته را بکاود و نشان دهد از منظر آن حضرت، این مقوله که امروزه نیز مثل همیشه از مسائل پیچیده، مهم و تا حدی مبهم است و هر کسی از زاویهای به آن نگریسته، چگونه انعکاس یافته است. این که اساساً تشکیل خانواده با چه شرایطی است، چه نوع رابطهای میتواند به تحکیم و تداوم آن بینجامد و زندگی متعالی و درخوری را به ارمغان آورد از دغدغههای کانونی است، اما این که در زبان و سیره امام رضا (ع) در این باره چه آمده و مهمتر از آن، دادههای ایشان از چه سرچشمهای ناشی شده و به تعبیر دیگر مناشی و تبار آنها چیست؟ پرسش اصلی و محوری است که با بررسی روایات منقول از امام و تطبیق آن با سخن پیشینیان بدان پاسخ خواهیم داد. فرضیه نویسنده آن است که انگیزه محوری امام در استناد به کلام رسول خدا (ص) و پیشوایان پیشین، علاوه بر دغدغه احیای سنت اسلامی و ترویج ارزشهای دینی، ایجاد پشتوانه برای سخنان و اظهار نظرهای خویش است، عاملی که در تبلیغ و تبیین دین برای تنفیذ کلام و تسلیم مخاطب ضرورت دارد.
According to Shi’ism, the infallible Imams are neither the founders of the divine religion, nor do they play any role increasing or decreasing it. As religious authorities, they are supposed to elucidate the truth of religion and Prophet Mohammad’s true tradition and seerah, which has been deliberately or unknowingly subject to different interpretations in the course of time and in different periods of history. This might have driven the prophetic seerah out of its true direction. This research, which has been inspired to investigate the genealogy of a moral teaching, dealing with the tradition of family in Razavi seerah, purports to examine the roots and sources of Imam Reza’s statements in this regard and demonstrate how the issue of family, which is currently a complicated, important, and to some extant ambiguous topic, is reflected in his words. The requirements to establish a family and the kind of relationship that can consolidate it and create a dignified and appropriate life are of concern for many people these days. In this research, we examine the reflections of this issue in Imam Reza’s language and seerah, and more importantly explore the sources of imam’s data in this respect, or its genealogy. We try to answer this question by investigating the Imam’s quotations and comparing them with those of his predecessors. The hypothesis of this research is that Imam’s primary motivation for citing the words of the Prophet and other religious leaders has been to revive the Islamic traditions and promoting religious values and also to gain support for his remarks and comments, which is necessary to make one’s words more effective and persuade the audience in promoting and explaining the religion.
http://www.farhangerazavi.ir/article_45348_93fde0cff5a1b9eb6e71803f29149bf9.pdf
امام رضا (ع)
سیره رضوی
تبارشناسی
تعامل
احیای سنت
Imam Reza (A.S.)
Razavi Conduct
Genealogy
Interaction
Reviving the Tradition