@article { author = {Rahimzadeh Tabrizi, Maloosak and Jabbari, Sedaghat and Sharifzadeh, Mohammadreza}, title = {Structural and Conceptual Typology of the Inscriptions of Four Porticos of the Atiq Courtyard of Razavi's Holy Shrine}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {5}, number = {20}, pages = {131-168}, year = {2018}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Engraving (inscription) is an art that has been customary in recording of events since the last periods and history dates back to stone inscriptions and clay tablets. In Islamic arts, engraving on inscription plays a fundamental role in conveying the spirituality, because this art originates from the origin of truth or Holy Qur'an and Muslim artists have always tried to use manuscripts and engraving on inscription for evoking presence of God everywhere. This matter is especially important in religious places and very evident in the holy shrine of Razavi, which has a great spiritual position. There are valuable inscriptions in the ancient courtyard of the holy shrine of Razavi, which belong to different historical periods. The purpose of present study was to investigate the theme and content of inscriptions in each historical period and the relationship between their subject and their position in the building in addition to study the differences and similarities in structure of inscriptions. The methodology of present study was a descriptive method using library studies and field observations. The obtained results showed that inscriptions have been used to stylize the space and manifestation of God's presence and Spiritual reflection of the words of prophets and prayers in addition to decoration of the building which cause a spiritual connection between man and God. Also, a special location has been determined for each inscription in the building based on its theme, which has been transferred from Timurid period to subsequent periods; but changed due to the cultural and social conditions of each era. }, keywords = {Razavi Shrine,Inscription,porches of ancient courtyard,Typology,structure and content}, title_fa = {گونه‌شناسی ساختاری و محتوایی کتیبه‌های چهار ایوان صحن عتیق حرم مطهر رضوی}, abstract_fa = {کتیبه و کتیبه نگاری از هنرهایی است که در ثبت وقایع، از ادوار گذشته مرسوم بوده است. پیشینۀ این هنر به سنگ نوشته‌ها و الواح گِلی می‌رسد. در هنرهای اسلامی، کتیبه نقش بنیادینی در متجلی ساختن روح معنویت ایفا می­کند، چرا که این هنر از منشأ حقیقت یا جوهر معنوی قرآن کریم سرچشمه می‌گیرد و هنرمندان مسلمان در طول تاریخ همواره سعی کرده­اند با استفاده از خطوط و کتیبه­نگاری حضور خداوند را در همه جا تداعی کنند؛ این موضوع به­خصوص در مکان‌های مذهبی، بسیار حائز اهمیت بوده و در حرم مطهر رضوی که جایگاه معنوی والایی دارد بسیار مشهود است. در صحن عتیق حرم مطهر رضوی کتیبه های ارزشمندی وجود دارد که متعلق به ادوار مختلف تاریخی می باشد. در این مقاله سعی می­شود به روش توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی، ضمن بررسی وجه اشتراک و افتراق ساختار کتیبه ها، آن‌ها را از نظر مضمون و محتوا در هر دورۀ تاریخی مطالعه کرده و ارتباط بین موضوع با جایگاه آن در بنا نیز بررسی شود. دستاوردهای پژوهش نشان می­دهد کتیبه­ها علاوه بر تزیین بنا برای تلطیف فضا و تجلی حضور پروردگار و انعکاس معنوی سخنان اولیای خدا و ادعیه کاربرد داشته و باعث ارتباط معنوی بین انسان با پروردگار هستی می­شود؛ همچنین با توجه به مضمون هر کتیبه، جایگاه خاصی برای آن در بنا تعیین شده که از دوران تیموری به ادوار بعد انتقال یافته اما با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی هر دوران دچار تغییر و دگرگونی شده است.}, keywords_fa = {حرم رضوی,کتیبه,ایوان‌های صحن عتیق,گونه‌شناسی,ساختار و محتوا}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_64871.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_64871_3c71505112b49b738269326ddf70c657.pdf} }