@article { author = {Khayyat, Ali and Janfaza, Ali}, title = {Behavioral Factors to Building Effective Communication in Speech and Behavior of Imam Reza (AS)}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {2}, number = {8}, pages = {161-184}, year = {2015}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Impeccable Imams (AS) as those who are in charge of explaining revelation, have communicated in an effective way in speech and behavior with their audiences. Surveying their traditions, we can infer and classify these methods in different situations of communicating messages. The purpose of this paper is to extract and classify some behavioral factors of effective communications in the speech and conduct of Imam Reza (AS). These factors not only can be found in moral chapters of traditions of Imam Reza(AS) but also in all other chapters. It is emphasized that the era of leadership of Imam Reza (AS) especially with the variety of the three different eras and variety of audiences can be as an example for the behavior of authorities. In this article which is written in the library style, several factors such as the use of non-verbal cues, transfer the indirect message, courtesy and mutual respect, company, harmony of word and deed, tactfulness in deed, speaking and silence and close communication can be noted.Company, preparing background for main message, the priority of the situation and classifying communication are other Behavioral factors in Razavi traditions.}, keywords = {Effective Communication,behavioral factors,Imam Reza,the Respondent}, title_fa = {عوامل رفتاری برقراری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع)}, abstract_fa = {معصومان(ع) به‌عنوان تبیین‌کنندگان کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوه‌ای اثر‌بخش ارتباط برقرار می‌کردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوه‌ها را در شرایط گوناگون انتقال پیام می‌توان استخراج و دسته‌بندی کرد. هدف از تدوین این نوشتار استخراج و دسته‌بندی بعضی از عوامل رفتاری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا(ع) است. این عوامل در باب‌های مختلف حدیثی امام(ع) و نه صرفاً باب‌های تربیتی وجود دارد. این نکته مورد تأکید است که دوران امامت آن حضرت به‌خصوص تنوع سه دورة مختلف و به‌تبع آن مخاطبان مختلف این دوران می‌تواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد. در این مقاله که به شیوة کتابخانه‌ای نگاشته شده، در چند عنوان به عواملی چون بهره‌گیری از نشانه‌های غیرکلامی، انتقال غیرمستقیم پیام، ادب و احترام متقابل، همگامی، هماهنگی قول و عمل، موقعیت‌شناسی در سخن گفتن و سکوت و ارتباط نزدیک اشاره شده است.معاشرت، زمینه‌سازی برای پیام اصلی، اولویت‌شناسی و موقعیت‌شناسی و بالاخره سطح‌بندی ارتباط از دیگر عوامل رفتاری دارای شاهد مثال در احادیث رضوی است.}, keywords_fa = {ارتباط مؤثر,عوامل رفتاری,امام رضا(ع),مخاطب}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_61808.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_61808_235a9f4faeeccb7c59ba071444a86605.pdf} }