@article { author = {Deymekar Garab, mohsen and Mollakazemi, Ali}, title = {Investigation of Imam Reza's confronting with discourse of creation of the Quran}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {5}, number = {18}, pages = {145-178}, year = {2017}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Discourse of creation (khalq) of the Quran was one of the first theological topics among Muslims that the formation of this theological discourse has coincided with Imam Reza's lifetime. This article organized on the basis of discourse analysis defines Imam Reza's confronting with these theological discourses. Studies indicate that in response to this question, Imam Reza did not say anything that abbasied politicians and their followers do not abuse in confirmation of their intellectual school. According to this, Imam Reza sometimes expressed his point of view indirectly and sometimes expressed directly to some of the companions. With this method, Imam Reza did not support Mu'tazili and abbasied politicians, and he kept people away from these useless issues and he drew people's attention to the more important aspects of the Holy Quran, such as guidance dimensions, and in this way he kept people especially his followers out of dangers. }, keywords = {Imam Reza,creation of the Quran,theological discourses,theological commentary,Discourse Analysis}, title_fa = {واکاوی مواجهه امام‌رضا(ع) با گفتمان حدوث و قدم قرآن}, abstract_fa = {ازآن‌جاکه گفتمان حدوث و قدم قرآن، از نخستین تأملات کلامی مسلمانان درباره قرآن کریم است واکاوی مواجهه امام‌رضا(ع)با گفتمان مذکور که حیات مبارک ایشان مصادف با دوران شکل‌گیری این گفتمان کلامی بوده، بسی قابل‌توجه و تأمل است. این نوشتار در صدد است با تکیه بر روش تحلیل‌گفتمان در میراث تفسیری امام‌رضا(ع)و میراث کلامی و تاریخی فریقین، نحوه مواجهه آن امام همام با گفتمان مزبور را واکاوی کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که امام‌رضا(ع)در پاسخ به مسئله حدوث و قدم قرآن کوچک‌ترین لفظی را بر زبان جاری نساختند که مورد سوء استفاده حکام عباسی و معتزلیان درباری در تأیید مکتب فکری خویش و مشروعیت بخشی به حکومت عباسی قرار گیرد. با وجود این، دیدگاه خویش مبنی بر حدوث قرآن را گاه به‌صورت غیرمستقیم با تأکید بر کلام الهی بودن آن بیان فرمودند و گاه به‌صورت مستقیم به برخی از اصحاب بیان فرمودند که این دیدگاه، تفاوتی بنیادین با دیدگاه مخلوق بودن و دیدگاه قدم قرآن داشت. امام با این نحوه از مواجهه حکیمانه ابتکار عمل را از دربار و معتزله می‌گرفت و در عین حمایت نکردن از موضع غیر علمی حکام عباسی و متکلمان معتزلی دربار، شیعیان و عموم مخاطبان خویش را از پرداختن به مسائلی که فایده چندانی بر آن مترتب نبود، باز می‌داشت و اذهان مردم را به ابعاد مهم تری از قرآن کریم مانند ابعاد هدایتی و تربیتی آن جلب می‌کرد که ثمره آن حفظ جان مخاطبان خویش (به‌ویژه شیعیان) از خطرات و آسیب‌های جدی دربار عباسی بود.}, keywords_fa = {امام‌رضا(ع),حدوث و قدم قرآن,گفتمان‌های کلامی,تفسیر کلامی,تحلیل‌گفتمان}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_51435.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_51435_8b005930a4e61acf19bffefcae6b22ac.pdf} }