@article { author = {Jalili, Ruhollah and Iman, Mohammad Taghi and Zandi, Leila}, title = {Survey in Reza naming changes in Iran (1340 – 1389)}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {4}, number = {13}, pages = {55-72}, year = {2016}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research surveys changing process in Reza name selection during the last 50 years in Iran based on statistic of national organization for civil registration. Bourdieu view about taste is chosen as theoretical framework of research. According to this theory any behavior and attitude can be explained due to its social nature in following concept of taste. So name selection is also affected due to feature different social tastes in different historical periods and different social context. This research surveys process of name selection changes and some possible reasons. Despite political and social changes and official cultural programs during recent 50 years, approximately the Reza had 2.4 percent of all names and fluctuate between 4th and 14th rank for boys. Increasing in approach to Reza naming in the early 50th could be a sign of changing in thoughts and tastes of Iranians. Despite the spread of religious ideas in the society with the beginning of Islamic Revolution, growth of approach to Reza dropped. Because of increasing in access to various cultural resources, people found new cultural and psychological tastes, so Reza naming encountered with decreases.}, keywords = {55}, title_fa = {بررسی تغییرات انتخاب نام "رضا" در ایران (1340-1389)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی روند تغییرات رویکرد به انتخاب نام "رضا" در طی 50 سال اخیر (1340-1389) در ایران بر مبنای آمار منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته است. دیدگاه بوردیو درباره ذائقه به عنوان چارچوب نظری پژوهش انتخاب شده است. بر اساس این دیدگاه، هر رفتار و نگرشی با توجه به ماهیت اجتماعی آن، ذیل مفهوم ذائقه قابل تبیین و ردیابی است. بنابراین، نام‌گزینی نیز با توجه به این ویژگی، تحت سیطره‌ ذائقه‌های مختلف اجتماعی، در برهه‌های مختلف تاریخی و بسترهای متفاوت فرهنگی قرار دارد و با تغییر ذائقه، دچار تغییر و تحول می‌شود. با توجه به این رویکرد نظری، در این پژوهش تلاش شده است تبیینی از روند تغییرات نام‌گزینی و برخی دلایل محتمل واکاوی و شناسایی شود. با وجود تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی و به تبع آن برنامه‌های فرهنگی رسمی در ایران طی 50 سال، مشاهده می‌شود متوسط نسبت انتخاب نام رضا طی این سال‌ها حدود 2.4 درصد شده و انتخاب این نام بین رتبه چهارم و چهاردهم برای متولدان پسر در نوسان بوده است. افزایش رویکرد به انتخاب نام رضا در اوایل دهه 50 تا وقوع انقلاب اسلامی، به نوعی نشانگر تغییر تفکر و سلیقه مردم و روی‌آوری مشتاقانه‌تر به فرهنگ اسلامی بوده که در شئون مختلف و از جمله انتخاب نام بروز یافته است. با پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن گسترش اندیشه‌ها و آموزه‌های اسلامی در جامعه، سرعت رشد رویکرد به نام رضا کاهش یافته و ترکیبات حاوی نام رضا ترجیح بیشتری داشته است. عرضه‌ منابع فرهنگی متعدد، امکان دسترسی به دامنه اسامی بیشتری را فراهم آورده و از سوی دیگر، تغییرات فرهنگی و ذهنی مردم منجر به تنوع‌طلبی و روی‌آوری به اسامی جدید و در نتیجه کاهش رویکرد به انتخاب نام رضا شده است.}, keywords_fa = {امام رضا(ع),نام گزینی,بوردیو,ذائقه‌ اجتماعی,ایران}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_16937.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_16937_d7f05011b358e8e60795823091dd29be.pdf} }