@article { author = {Heydary Nasab, Alireza and Khakpour, Hosain and Chamani, Fariba}, title = {Validation of Imam Riḍā (as) Narration in the Interpretation of Verse 44 of Surah Aʿrāf (A Critique of Ālūsi's Point of View)}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {9}, number = {36}, pages = {129-153}, year = {2021}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {10.22034/farzv.2021.259681.1589}, abstract = {Narrations are the second pillar of Islamic knowledge and are equal in validity to the Qur'an. Nevertheless, some features, especially for interpretive narrations such as the weakness of the narrators, have cast doubt on the authenticity of some of them. One of these narrations is a narration from Imam Riḍā (as) that the meaning of "muʾazzin" in verse 44 of Surah A'raf is Imam Ali (as). Ālūsi, who has quoted a number of narrations from Imam Riḍā (as) in his commentary, has considered this theological narration as unacceptable through the Sunnis and consequently incorrect. Review and analysis of related reports shows, despite the fact that there is reason to doubt the authenticity of some methods of this hadith, the superior methods of quoting it in Shiite sources such as Qomi and Kulayni methods have been described as correct, it can be evidence to correct its citation in Sunni sources such as the methods of Hākim Ḥaskāni. Therefore, the entry of this Razavi narration in different ways in the sources of the two sects, along with its existence of various semantic evidences, such as the exclusive role of man in the resurrection, the special position of Ahl al-Bayt (as) in Sharia, especially the personality, history and behavior of Imam Ali (as) Sufficient evidence to prove the authenticity and general accuracy of the hadith. The findings also show that Alusi's denial is rooted in his religious prejudices rather than as a result of the research.}, keywords = {interpretive narrations,Verse 44 of Aʿrāf,Narrations of Imam Riḍā (as),Events of the Day of Judgment,Mahmoud}, title_fa = {اعتبارسنجی روایت امام رضا(ع) در تفسیر آیۀ 44 سورۀ اعراف (نقدی بر دیدگاه آلوسی)}, abstract_fa = {روایات، پایۀ دوم معارف اسلامی و از جهت اعتبار هم­سنگ قرآن­ اند. با ­‌وجود این، پاره ­ای خصوصیات به‌ویژه برای روایات تفسیری چون ضعف سند، اسباب تردید در صحت برخی از آن­ ها را فراهم آورده ­اند. یکی از این روایات، روایتی از امام رضا(ع) است، مبنی بر اینکه مراد از «مؤذن» در آیه 44 سوره اعراف(فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ) امام علی(ع) است. آلوسی که شماری روایت از امام رضا(ع) در تفسیر خود آورده، این روایت تفسیری کلامی را از طریق اهل سنت ناوارد و درنتیجه دور از صحت دانسته است. بررسی و تحلیل گزارش­ های مرتبط نشان می­ دهد، به­ رغم وجود زمینه برای تردید در صحت برخی طرق این حدیث، طرق برتر نقل آن در مصادر شیعه چون طرق قمی و کلینی از وصف صحت برخوردار بوده، می­ تواند شواهدی برای تصحیح نقل آن در مصادر اهل سنت چون طرق حاکم حسکانی باشد. لذا ورود این روایت رضوی از طرق مختلف در مصادر فریقین، در کنار برخورداری آن از انواع شواهد معنایی، چون نقش انحصاری برای انسان در محشر، موقعیت خاص اهل‌بیت(ع) در شریعت، به ­ویژه شخصیت، سابقه و رفتار امام علی(ع) دستمایه­ های کافی برای اثبات اعتبار و صحت کلی حدیث ­است. یافته­ های پژوهش همچنین نشان می ­دهد استبعاد آلوسی بیش از آن که نتیجه تحقیق باشد ریشه در تعصبات مذهبی او دارد.}, keywords_fa = {روایات تفسیری,آیۀ 44 اعراف,روایات امام رضا(ع),رخدادهای قیامت,محمود آلوسی}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_140068.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_140068_bd93af5a7abc49d7779aa3f752511c3d.pdf} }