@article { author = {Harati, Rabeeh and Mahmoudnia, Alireza and Salehi, Akbar and Keshavarz, Susan}, title = {Educating Children in the Family in Terms of the Biography of Imam Riḍā (as)}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {9}, number = {33}, pages = {105-138}, year = {2021}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {10.22034/farzv.2021.129234}, abstract = {Education in the family provides the conditions for human growth and excellence and is the basis of formal and public education. Therefore, the purpose of this study was to investigate child-rearing approaches in the family; From the perspective of the biography of Imam Riḍā (as). This article was conducted using descriptive and analytical methodology, with the aim of detailed understanding of tradition and methodology of Imam Riḍā (as), about rearing a child in the family. For this purpose, those hadiths, narrations and theories have been used, which have direct implications and references to the discussion of educating a child in the family and are implicitly related to the theoretical and practical life of Imam Riḍā (as). In terms of methodology of Imam Riḍā (as), in the three approaches of religious, social and scientific education, some of the resulting categories are: cultivating social identity, dialogue, cultivating a sense of responsibility towards society and nature, and cultivating critical thinking. Analyzing things with the right criteria and the coherence of science and practice are other characteristics of critical thinking. The proposal of this research is to compile a document focused on rearing children in the family from the perspective of Islam. This document is enforceable for the family and the government has a supervisory and supportive role. }, keywords = {Education؛ Educational approaches,Family,Biography of Imam Riḍā (as)}, title_fa = {تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام ‎رضا(ع)}, abstract_fa = {تربیت در خانواده فراهم‌ کنندۀ موجبات رشد و تعالی انسان و اساس تربیت رسمی و عمومی است. از این‌ رو هدف از انجام این پژوهش، بررسی رویکردهای تربیت فرزند در خانواده از منظر سیرۀ امام‌ رضا(ع) است. مقالۀ حاضر به ‌روش توصیفی ‌تحلیلی، با هدف درکی دقیق از احادیث و روایات و سیرۀ امام ‌رضا(ع) دربارۀ تربیت فرزند در خانواده انجام شده است. به این منظور از احادیث، روایات و تئوری‌هایی که دلالت‌ها و اشارات مستقیم به بحث تربیت فرزند در خانواده داشته و به صورت ضمنی و تلویحی مرتبط با سیرۀ نظری و عملی امام‎ رضا(ع) بوده، استفاده شده است. در سه رویکرد تربیت دینی، اجتماعی و علمی برخی از مقوله‌های به‌دست آمده عبارتند از: پرورش هویت اجتماعی،گفت‌وگو، پرورش حس مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه و طبیعت و پرورش تفکر انتقادی. تجزیه و تحلیل امور با معیارهای صحیح و پیوستگی علم و عمل، یکی از شاخصه‌های تفکر انتقادی است. پیشنهاد این پژوهش، تدوین سندی معطوف به تربیت فرزند در خانواده از دیدگاه اسلام است. این سند برای خانواده قابلیت اجرایی و دولت نقش نظارتی و حمایتی دارد.}, keywords_fa = {تربیت,رویکردهای تربیتی,خانواده,سیرۀ امام‎ رضا(ع)}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_129234.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_129234_ae4cf5e738fa9bfb293d9202a232ffe8.pdf} }