@article { author = {Mirhadi Tafreshi, Seyed Mohammad Reza and Motamed Langroudi, Fatemeh and Motamed Langroudi, Fereshteh}, title = {A Search for Effective Solutions to Persuade the Audience in Raḍavi Debates}, journal = {Journal of Razavi Culture}, volume = {8}, number = {30}, pages = {33-55}, year = {2020}, publisher = {Imam Reza (A.S) International Foundation for Culture and Arts}, issn = {2345-2560}, eissn = {}, doi = {10.22034/farzv.2020.119969}, abstract = {Verbal and non-verbal communication has different functions in convincing the audience, and in the analysis of texts, it is an important subject and is implied as a complement to the words of the speaker. The words of the infallible Imams (as) while convincing the people, communicate with them and use various words, sentences and phrases to convince the audience. Imam Riḍā (as) has used the tool of persuasion in his debates with people of different religions and schools of thought. This study considers Raḍavi debates in two axes of verbal communication and non-verbal communication. The result of the research shows that the Imam (as) has used through verbal persuasion such as the best argument, citing authentic and reasoned sources, and also through non-verbal persuasion such as body language and the persuasive person's behavior towards his opponent in conversations. In addition, paying attention to the audience's beliefs and rejecting, correcting or confirming them in various forms, indicates that the Imam seeks to convince the audience according to their temporal and spatial situation and also pays attention to their mental and psychological situation.}, keywords = {Raḍavi debates,persuasion,verbal communication,audience,Change of attitude}, title_fa = {جستاری در راهکارهای مؤثر بر اقناع مخاطب در مناظرات رضوی}, abstract_fa = {اقناع مخاطب در ارتباط کلامی و غیرکلامی کارکردهای مختلفی دارد و در تحلیل متون، موضوعی حائز اهمیت و به مثابه وجهی دلالتمند مکمّل کلام متکلّم است. کلام معصومان ضمن اقناع مردم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و در جهت متقاعد کردن مخاطبان از کلمات و جملات و عبارات متنوّع بهره می‌گیرد. امام رضاgدر مناظرات خویش با صاحبان ادیان و نحله‌های مختلف فکری از ابزار «اقناع» بهره جسته است. این پژوهش مناظرات رضوی را در دو محور ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی مد نظر قرار می‌دهد. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که حضرت از طریق اقناع کلامی مثل جدال أحسن، استناد به منابع معتبر و مستدل و همچنین از طریق اقناع غیرکلامی مثل زبان بدن و خوش‌خلقی فرد اقناع کننده نسبت به طرف مقابل خود در گفت‌وگوها بهره برده‌ است. همچنین توجه به باور مخاطب و ردّ و اصلاح یا تأیید آن‌ها در قالب‌های مختلف، گویای آن است که آن حضرت به دنبال اقناع مخاطبان با توجه به موقعیّت زمانی و مکانی آن‌هاست و به موقعیّت روحی و روانی آن‌ها نیز توجه دارد. اقناع مخاطب در ارتباط کلامی و غیرکلامی کارکردهای مختلفی دارد و در تحلیل متون، موضوعی حائز اهمیت و به مثابه وجهی دلالتمند مکمّل کلام متکلّم است. کلام معصومان ضمن اقناع مردم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و در جهت متقاعد کردن مخاطبان از کلمات و جملات و عبارات متنوّع بهره می‌گیرد. امام رضا(ع)در مناظرات خویش با صاحبان ادیان و نحله‌های مختلف فکری از ابزار «اقناع» بهره جسته است. این پژوهش مناظرات رضوی را در دو محور ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی مد نظر قرار می‌دهد. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که حضرت از طریق اقناع کلامی مثل جدال أحسن، استناد به منابع معتبر و مستدل و همچنین از طریق اقناع غیرکلامی مثل زبان بدن و خوش‌خلقی فرد اقناع کننده نسبت به طرف مقابل خود در گفت‌وگوها بهره برده‌ است. همچنین توجه به باور مخاطب و ردّ و اصلاح یا تأیید آن‌ها در قالب‌های مختلف، گویای آن است که آن حضرت به دنبال اقناع مخاطبان با توجه به موقعیّت زمانی و مکانی آن‌هاست و به موقعیّت روحی و روانی آن‌ها نیز توجه دارد.}, keywords_fa = {مناظرات رضوی,اقناع,ارتباط کلامی,مخاطب,تغییر نگرش}, url = {http://www.farhangerazavi.ir/article_119969.html}, eprint = {http://www.farhangerazavi.ir/article_119969_fc8df9a698f34ebcd3656601437b5426.pdf} }