این واقعیت که سیاست علمی است که در چارچوب اصول اعتقادی و شرایط و مقتضیات زمانی شکل میگیرد، ما را به آنجا رهنمون میشود که بپذیریم تلقیهای واحدی از علم سیاست در عالم خارج وجود ندارد و متناسب با مکاتب و شرایط شاهد شکلگیری دیدگاهها و نظریههای مختلفی در این زمینه میباشیم. نگارنده در مقالۀ حاضر مستند به اصول و مبانی مکتب رضوی که بر گرفته از سیرۀ مبارک امام رضا(ع) است، به این پرسش پاسخ داده که: سیاست چه معنایی در گفتمان اسلامی دارد؟ برای این منظور نگارنده چارچوب نظریای را که به تحلیل سیاست در چهار سطح هستیشناسی، معرفتشناسی، غایتشناسی و روششناسی میپردازد، ارائه نموده است. تحلیل سیرۀ امام رضا(ع) حکایت از آن دارد که: سیاست در مکتب رضوی نه علم قدرت، بلکه علم سعادت است و از این حیث میتوان ادعا نمود که الگوی اسلامی سیاست (مستند به اصول مکتب رضوی) میتواند به نظریهای بدیل برای علم سیاست سکولار جاری بهحساب آید.
The fact that politics is a science formed in the framework of the principles of beliefs as well as the conditions and requirements of the time leads us to believe that there doesn’t exist unique treatments of this science in the outside world and that’s why we witness various approaches and theories in this regard given different conditions and schools of thought. Citing the principles and basics of the Razavi School that result from Imam Reza’s menology, the author of this article seeks to find an answer to the question, “What does politics mean in Islamic discourse?” To achieve this goal, the author introduces a theoretical framework that analyzes politics in four levels of ontology, epistemology, teleology and methodology. Analysis of Imam Reza’s menology reveals that in Razavi School of thought, politics is not the science of power, but the science of felicity. Thus, one can claim that the Islamic pattern for politics (based on Razavi School of Thought) can be an alternative theory to the current secular political science.