مصطفی محمودی
چکیده
تلاش این جستار، تأملی پدیدارشناسانه در تجارب گردشگرانی است که به نیت زیارت(گردشگران مذهبی) یا قصد بازدید(گردشگران فرهنگی) به حرم رضوی وارد شدهاند. بررسی روایتهای این گردشگران از زمان حضور در این مکان ...
بیشتر
تلاش این جستار، تأملی پدیدارشناسانه در تجارب گردشگرانی است که به نیت زیارت(گردشگران مذهبی) یا قصد بازدید(گردشگران فرهنگی) به حرم رضوی وارد شدهاند. بررسی روایتهای این گردشگران از زمان حضور در این مکان شریف، بازخوردهای بیواسطهای را در اختیار متولیان امور حرم میگذارد. در این پژوهش، نظرات گردشگران داخلی و خارجی جمعآوری گردیده است که در یک دهۀ گذشته، تجربۀ حضور خود را در حرم رضوی به زبانهای غیرفارسی(انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، چینی، ژاپنی، عربی و ترکی استانبولی) در وبسایتهای معتبر به اشتراک گذاشتهاند. نتایج این پژوهش بهروشنی نشان میدهد که تجربۀ حضور در حرم رضوی هم تجربهای زیباییشناختی(بُعد ذهنی) و هم تجربهای از نوع احتیاجات بازدیدکننده مکانهای فرهنگی(بُعد عینی) است؛ زیرا گردشگران علاوه بر روایت زیبایی و شکوه حرم رضوی به احتیاجات خود مانند دسترسی به صحن اصلی و وجود راهنما اشاره کردهاند. با توجه به نتایج پژوهش، استفاده از فناوریهای نوین، برگزاری تورهای حرمگردی و برنامهریزی برای حضور گردشگران غیرمسلمان در صحن اصلی با رعایت تمام آداب پیشنهاد میشود.